Martha Stewart Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Nå er det igang igjen... Naboen har fyllt opp et lite basseng til ungene sine, men lar bare vannet bli stående uten å skifte det... Dette er av de minste plaskebassengene som man ikke har rensemiddel i. I fjor sommer kom det til slutt mark i vannet, etter at det hadde stått i ukesvis! Dette er ellers normalt oppegående folk, men på dette punktet skjønner jeg ikke helt tankegangen. Jeg ønsker ikke at barnet vårt skal ha kontakt med bassenget, men det er lettere sagt enn gjort når det gjelder en 3-åring. Tomtene våre er nemlig veldig tette og foreløpig har vi ikke gjerde mellom. Noen med liknende erfaringer eller evt synspunkter på en slik situasjon?
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Du har jo selv ansvar for ditt eget barn og kan ikke pålegge naboen å skifte vannet.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Det er ditt ansvar å passe på at barnet ditt ikke går inn til naboen (det gjelder både om han har basseng eller ikke - ikke alle liker å få fremmede barn sosende inn i hagen). Det er ikke din sak å legge deg opp i hva naboen gjør med sitt eget basseng på sin egen eiendom.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Nå er det igang igjen... Naboen har fyllt opp et lite basseng til ungene sine, men lar bare vannet bli stående uten å skifte det... Dette er av de minste plaskebassengene som man ikke har rensemiddel i. I fjor sommer kom det til slutt mark i vannet, etter at det hadde stått i ukesvis! Dette er ellers normalt oppegående folk, men på dette punktet skjønner jeg ikke helt tankegangen. Jeg ønsker ikke at barnet vårt skal ha kontakt med bassenget, men det er lettere sagt enn gjort når det gjelder en 3-åring. Tomtene våre er nemlig veldig tette og foreløpig har vi ikke gjerde mellom. Noen med liknende erfaringer eller evt synspunkter på en slik situasjon? Hvor mye vann er det igjen etter en dags herjing med barn da? og hva sier naboen om deg? nå er det pån igjen med naboungen. Mora holder han ikke hjemme? kansje de har nok med å passe på sine egne barn?
Rosalie Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Dersom det står med vann i seg hlee sommeren, skal det vel sikres enten med gjerde rundt eller duk/netting over.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 her var det mange negative svar.. Vi har også felles hage med naboene, og jeg ville nok sagt fra hvis de inviterte mine barn til å være med å leke i et basseng som ikke vannet ble skiftet på. Men så er vi så heldige at vi klare å snakke sivilisert med de da, uten at det blir krangler. Hvis det koster for vannet i deres kommune (det gjør det hos oss) så kan du jo tilby deg at du fyller det opp annen hver gang
Sunshine Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Hva med å slenge en liten kommentar med et smil når dere er der? Oi så skittent vannet er, kanskje på tide å bytte? (Evt, kanskje vi skal bytte det med en gang? Og så hjelper du selvsagt til...) (Vi vet jo ikke om naboen synes det er helt greit at barnet til TS kommer over eller ikke)
Jade Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 (endret) Hvis du ikke klarer å passe på at 3-åringen din ikke holder seg unna naboens basseng, så ville jeg vært mer bekymret for drukning enn mark... På tide å få opp gjerde snart da, kanskje? Eller ikke la 3-åringen være alene ute? Spesielt med basseng i nærheten! Endret 23. juni 2009 av Jade
Mamalama Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 Jeg regner med at problemet ikke er at barnet ditt løper over til naboen for å bade uten tilsyn, slik alle andre her tydeligvis antar, men at naboen også har barn som ditt barn leker med? I så fall skjønner jeg at situasjonen du beskriver kan oppleves som et problem, for det er ikke alltid så lett å si fra om ting, det kjenner jeg ihvertfall selv. Men det var nylig et oppslag i avisen (Aftenposten tror jeg) om akkurat disse bassengene, de som ikke har pumpe og klor/rensemiddel, og hvor helseskadelig de kunne være. Når barna bader i bassengene kommer det en haug med bakterier oppi der, og det hjelper jo ikke med alle småkryp, fuglebæsj o.s.v. som kan havne oppi heller. Tror det ble anbefalt å bytte vann hver 2. dag om jeg ikke husker feil... Jeg hadde IKKE latt mine barn bade i gammelt basseng-vann, det er potensielt meget helseskadelig! Si fra til naboen eller snakk med datteren din. Eller hva med å kjøpe deres eget basseng som dere kan tømme så ofte dere vil?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Eller hva med å kjøpe deres eget basseng som dere kan tømme så ofte dere vil? Det beste forslaget så langt! Da har jo ts selv styringen på hvor ofte vannet blir skiftet, og naboens barn kan heller bade i ts sitt basseng. Kanskje blir naboen også påvirket av alle vannskiftene sånn at han også begynner med det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Vi har en haug med treåringer som løper gjennom hekker og hager og har verden som tumleplass. Klart man ikke kan holde ungene et basseng og jodam, treåringer kan være alene ute. Noen kan det. Men kjøp dere et eget basseng og så er problemet løst. Ellers er det sånn hos oss i vår landsby at alle foreldrene deltar i rydding av leker og samler på ett sted eller legger til de respektive og i samme slengen tømmer bassengvann om det står et på felles plen. Det gjør jeg og aldri fått noen reaksjoner på det. Kaster bøtter og spader i sandkassen med den ene hånden og tømmer bassenget med den andre.
Gjest Minimay Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 Vi har en haug med treåringer som løper gjennom hekker og hager og har verden som tumleplass. Klart man ikke kan holde ungene et basseng og jodam, treåringer kan være alene ute. Noen kan det. Men kjøp dere et eget basseng og så er problemet løst. Ellers er det sånn hos oss i vår landsby at alle foreldrene deltar i rydding av leker og samler på ett sted eller legger til de respektive og i samme slengen tømmer bassengvann om det står et på felles plen. Det gjør jeg og aldri fått noen reaksjoner på det. Kaster bøtter og spader i sandkassen med den ene hånden og tømmer bassenget med den andre. Problemet er vel ikke akkurat løst selv om ts skaffer seg et eget basseng. Dette er et åpent hageområdet hvor treåringene kan løpe rett over til naboen med det skitne bassenget. Og det er vel fare for at de plopper uti det skitne bassenget selv om ts har eget rent basseng. Det må da gå an å si ifra til de det gjelder uten å gjøre det på en "stygg" måte. Veslejenta mi dreiv å lekte her i fjor sommer og da tok de bøtter med vann fra et basseng fordi de skulle lage suppe. Du kan jo tenke deg hvis de småungene hos ts gjør noe lignende. Også skal de smake på...... Nei, det må være lov å si fra.
Martha Stewart Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. juni 2009 Problemet er vel ikke akkurat løst selv om ts skaffer seg et eget basseng. Dette er et åpent hageområdet hvor treåringene kan løpe rett over til naboen med det skitne bassenget. Og det er vel fare for at de plopper uti det skitne bassenget selv om ts har eget rent basseng. Det må da gå an å si ifra til de det gjelder uten å gjøre det på en "stygg" måte. Veslejenta mi dreiv å lekte her i fjor sommer og da tok de bøtter med vann fra et basseng fordi de skulle lage suppe. Du kan jo tenke deg hvis de småungene hos ts gjør noe lignende. Også skal de smake på...... Nei, det må være lov å si fra. Takk Minimay! Ja du har helt rett dette er et veldig åpent hageområde og husene/hagene våre ligger supertett. Ja, vi skal nå sette opp gjerde og kjøpe et eget plaskebasseng. Men ett av naboens barn er akkurat like gammel som vårt og de leker til vanlig mye sammen. Derfor føles det veldig unaturlig og ekstremt ubehagelig for meg når jeg må bort å "dra" barnet mitt bort fra bassenget og hagen deres. Hun har lyst å bade, men skjønner jo ikke at det ikke er bra... Det hører med til historien at barnet vårt har en kronisk sykdom som gjør at bakterier fra stillestående vann er ekstremt skadelig å få i seg Dette har jeg sagt fra om - så diplomatisk som jeg kunne - men følte ikke at jeg fikk noen forståelse fra naboen... Men når det er sagt: Vannbakterier fra skittent bassengvann er ikke bra for noen!! Diaré og urinveisinfeksjoner er bare noen av konsekvensene. Jeg har diskutert dette med hvor ofte man skal skifte bassengvann med familie, venner og en annen nabo, samtlige sier de uansett skifter daglig - ikke av hensyn til oss, men fordi de synes det er ekkelt med vann som blir stående i flere dager. PS: Jeg tror ikke "bassengnaboen" hadde synes det var ok om vi lot skadelige gjenstander ligge å slenge som barna kunne få tak i, bare til sammenlikning...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #14 Skrevet 23. juni 2009 Jeg skjønner at du ikke vil at datteren din skal bade i skittent vann, men er det så ille at hun bruker vannet til annen lek? Barn bruker jo sølevann fra bakken til lek, uten at de blir merkbart syke av den grunn. Man kan kanskje iblant bli litt for fokusert på et problem og få det til å vokse litt ut av proporsjoner. Et skittent plaskebasseng er vel ikke akkurat det samme som å la en kjøttøks ligge å slenge, f.eks.
Gjest Stjernedryss Skrevet 23. juni 2009 #15 Skrevet 23. juni 2009 Jeg ville ha snakket med naboen om dette. Det er en grunn til at man klorer boblebad hver eneste gang det er brukt, så dette burde absolutt være noe å tenke på i plaskebasseng også. Fortell naboene at bakteriene gror og at bassenget kan bli smittefarlig, så verken din eller naboens unger har godt av å bade i basseng som vannet aldri blir skiftet ut. Hvis dette er normalt oppegående folk vil de ta det til seg dersom temaet tas opp på en skikkelig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå