mee mee Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Bodde i kollektiv for 2 år siden, type bygård i Oslo. Da jeg var oppvokst i en annen by, satt jeg alle eiendelene mine på loftet i en bod med hengelås, da jeg dro til utlandet å studerte. Kontrakten min gikk også ut da. Fikk tidligere i vinter/vår melding fra ny beboer som bor der at jeg måtte hente tingene mine i leiligheten eller så ville det bli kastet. Sa at det var greit, fordi eiendelene jeg skulle ta vare på stod på loftet. I dag fikk jeg beskjed om at det har kommet ny husleier, og alt var kastet. greit tenkte jeg, helt til jeg fikk vite at alle eiendelene mine i boden også var kastet. Disse eiendelene er alt jeg eier, skolebøker, fotoalbumer, klær, kjøkkenutstyr, pynteting.. etc... veldig kipt!! Sitter kun igjen i min hjemby med noen klær og papirer. What to do?? Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? kan jeg få noe erstatning?
Gjest Gjest_Lassie_* Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Tuller du eller???? Du har lagret tingene dine på en annens eiendom. Du har fått gjentatte beskjeder om å fjerne det ellers vil det bli kastet. Du har ikke fjernet tingene på to hele år. Har jeg forstått saken riktig? I såfall kan jeg ikke skjønne hva du skulle ha krav på.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Hva slags avtale hadde du om opplagring på loftet? Skriftlig, muntlig? Hvem gjorde du denne avtalen med? Tingene er jo kastet så de får du ikke igjen, men hvis det er en avtale som er brutt så kan du kanskje få erstatning.
Gjest Iah Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Mener du helt seriøst at folk du ikke en gang kjenner skal oppbevare tingene dine i årevis?!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Du har nok ikke noen rettigheter med mindre noe om lagrintstid av private ting var spesifisert i utleiekontrakt eller på egen avtale. Husk at retten til å bruke boder og andre arealer som tilhører boligen også går ut når kontrakten går ut.
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 Slike boder følger jo den enkelte leilighet. Man kan ikke bare "ta" en bod, sette inn tingene sine og sette på hengelås! Det er jo litt som å okupere en bod det! At boden den gang da var tom betyr jo ikke at det ikke var noen som eide den! Vår leilighet har bod både på kjeller og på loft. Loftsboden har vi ikke begynt å bruke ennå. Men at den står tom betyr ikke at andre bare kan ta seg til rette. Den følger vår leilighet i bygården!! Her har det kommet en ny husleier (eier?) som sikkert har hatt brukt for boden som følger leiligheten. Når du da fikk beskjed om å hente alle tingene dine så innbefattet det også selvfølgelig tingene på loftet!!! Når de sier at de ellers vil bli kastet og du sier at det er greit - ja da har du sagt at det er greit at de kaster det i loftsboden også. Synd og trist, men sånn er det nå.
Lizzee Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Slik jeg forstår det så var dette en bod som tilhørte leiligheten? Så lenge dine venner (de du bodde i kollektiv med) fortsatt bodde der så gikk det sikkert greit. Men når de avsluttet leieforholdet og ny leieboer flyttet inn så sier det seg selv at både leilighet og bod måtte tømmes. Mulig at du har misforstått når du fikk beskjed om å komme og hente tingene dine.... Men du har ikke så mye å stille opp med her. Noen erstatning kan du ikke forvente å få hvis du ikke har en skriftlig avtale hvor det står at du kunne benytte loftsboden på ubestemt tid (også etter at du var flyttet ut). Her blir det nok tolket som om at du bare har satt igjen tingene dine og heller ikke har kommet og hentet dem selv om du ble oppfordret til å gjøre det.
Glitnir Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Bodde i kollektiv for 2 år siden, type bygård i Oslo. Da jeg var oppvokst i en annen by, satt jeg alle eiendelene mine på loftet i en bod med hengelås, da jeg dro til utlandet å studerte. Kontrakten min gikk også ut da. Fikk tidligere i vinter/vår melding fra ny beboer som bor der at jeg måtte hente tingene mine i leiligheten eller så ville det bli kastet. Sa at det var greit, fordi eiendelene jeg skulle ta vare på stod på loftet. I dag fikk jeg beskjed om at det har kommet ny husleier, og alt var kastet. greit tenkte jeg, helt til jeg fikk vite at alle eiendelene mine i boden også var kastet. Disse eiendelene er alt jeg eier, skolebøker, fotoalbumer, klær, kjøkkenutstyr, pynteting.. etc... veldig kipt!! Sitter kun igjen i min hjemby med noen klær og papirer. What to do?? Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? kan jeg få noe erstatning? Er du seriøs nå, eller er det noen viktige detaljer som er utelatt her? Du setter tingene dine på annen manns eiendom uten tillatelse, får gjentatte oppfordringer om å hente dem, og vil ha erstatning når de til slutt kastes?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Boden følger leiligheten. Når du ikke har leiekontrakt der lengre, kan du følgelig ikke oppbevare tingene i boden som følger med leiligheten. Da du fikk advarsel om at de kom til å kaste det du hadde satt igjen i leiligheten, mente de nok også det som sto i boden. Du ble advart. Du oppbevarte tingene dine i en bod du ikke hadde noen som helst rett til å bruke. Du har ikke krav på noe som helst. Hvorfor i alle dager oppbevarte du tingene dine ulovlig (ja, faktisk) i en bod som du ikke hadde noen som helst rett til å bruke?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Bodde i kollektiv for 2 år siden, type bygård i Oslo. Da jeg var oppvokst i en annen by, satt jeg alle eiendelene mine på loftet i en bod med hengelås, da jeg dro til utlandet å studerte. Kontrakten min gikk også ut da. Fikk tidligere i vinter/vår melding fra ny beboer som bor der at jeg måtte hente tingene mine i leiligheten eller så ville det bli kastet. Sa at det var greit, fordi eiendelene jeg skulle ta vare på stod på loftet. I dag fikk jeg beskjed om at det har kommet ny husleier, og alt var kastet. greit tenkte jeg, helt til jeg fikk vite at alle eiendelene mine i boden også var kastet. Disse eiendelene er alt jeg eier, skolebøker, fotoalbumer, klær, kjøkkenutstyr, pynteting.. etc... veldig kipt!! Sitter kun igjen i min hjemby med noen klær og papirer. What to do?? Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? kan jeg få noe erstatning? Kontrakten din gikk ut, og du lar tingene dine stå både i leiliget og i bod??? Snakker om å ta seg til rette! Skal man være borte i to år, så leier man seg en lagerplass.
Gjest Glør Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 I utgangspunktet har man krav på ett visst antall varsler før ting skal kastes, men her har dere jo tydeligvis snakket forbi hverandre, og du har fått beskjed. Hadde du noen ting som sto igjen utenom boden da? Uansett synes jeg det er ganske selvsagt at boden hører med til leiligheten.
Gjest Gjest_Coarvi_* Skrevet 23. juni 2009 #13 Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes også det er helt utrolig at du har tatt deg til rette i et bygg du ikke bor i en gang (etter at kontrakten gikk ut). Du kan jo ikke la tingene stå i en helt tilfeldig bod et sted du ikke bor! Du må jo selv skjønne hvor skrudd det er? Det er jo som om du skulle gått til et hvilket som helst kollektiv og bare plassert tingene i deres bod... At det er utrolig kjipt forstår jeg selvfølgelig, og jeg synes at de som kastet tingene burde vært klarere i sin tale (skulle ha vært MYE til for at jeg kastet andres album for å si det sånn), men likevel, de har ikke gjort noe galt...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #14 Skrevet 23. juni 2009 Må si meg enig med de andre her, du har ikke krav på noe som helst. Du har faktisk tatt deg til rette og lurt deg til gratis lagerplass i to år, en lagerplass du ikke hadde noe krav på. Loftsboder i bygårder er faktisk ikke til fri benyttelse selv om de står tomme! I bygården der jeg bor har dette faktisk vært et problem, det er mye utleie her, og til tross for at bodene er tydelig merket med leilighetsnummer opplevde vi at noen "stjal" boden vår. Det har også noen av naboene opplevd. I vårt tilfelle viste det seg at var en som hadde bodd i et kollektiv i gården som skulle seks måneder til Asia og trang et sted å lagre tingene sine i mellomtiden og siden boden vår stod tom og ulåst synes han det var helt greit å bruke den. Mannen min ga ham valget mellom å betale 500 kr pr mnd i leie (som er mindre enn vi betaler for et minilager) eller å fjerne tingene sine innen uka var over. Han syntes (selvsagt?) vi var skikkelig kjipe som ville ha betaling for at han skulle benytte boden vår, vi brukte den jo ikke uansett...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #15 Skrevet 23. juni 2009 Uff, trasig sak, men det er klart at her har du definitivt tabbet deg ut, synd at du ikke fikk noen av vennene dine til å hente tingene dine, alternativt burde du reist hjem og ordnet opp selv. Har en lignende sak her, hadde en leieboer for 2 - 3 år siden, som flyttet til Oslo og lagret mange ting på loftet, skulle komme med bil til sommeren og hente det, men han dukket aldri opp. Han har heller ikke tatt kontakt for å avtale noe. Vet fra andre at han fortsatt bor og jobber i Oslo og har det bra. Jeg gidder ikke kontakte han, men har ikke kastet tingene hans heller. Men den dagen jeg trenger plassen til noe annet, så kommer jeg til å kvitte meg med hans eiendeler uten å varsle noe nærmere. Han må selv ta ansvar for sine ting.
Jade Skrevet 23. juni 2009 #16 Skrevet 23. juni 2009 Selvsagt trist med misforståelsen og tapet av tingene dine. Men eneste som kan kreve noe penger her, er nok huseier (for oppbevaring av tingene dine utover avtalt tid).
Gjest Miley Skrevet 23. juni 2009 #17 Skrevet 23. juni 2009 Brukte du bare en bod som du ikke hadde noe leieforhold til?
Norbertine Skrevet 23. juni 2009 #18 Skrevet 23. juni 2009 Høres ikke ut som du har noen rettigheter her nei. Når du bare setter igjen tingene dine i en bod uten noen form for avtale må du faktisk regne med at de blir kastet, spesielt når du faktisk ble varslet om det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #19 Skrevet 23. juni 2009 Oh my god! Du kan umulig være seriøs? Og du lurer på om du har rettigheter? Gleder meg til mee mee svarer på disse innleggene ...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #20 Skrevet 23. juni 2009 Svar da mee mee..... Eller syntes du dette ble pinlig? Skjønner i så fall det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå