Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere tenker om å låne bort rundt ti tusen kroner til en kjæreste som sitter med inkassokrav til langt oppover ørene og snart betalingsanmerkninger? Jeg tenker at det er veldig vanskelig å bli kvitt slikt, ettersom summen hos inkassobyråene bare øker og øker etter som tiden går, og at det da er bedre at jeg som sitter ganske godt i det kan låne bort penger til å nedbetale inkassoen, for så å få de tilbakebetalt UTEN renter?

Dette er selvfølgelig et seriøst forhold, og jeg er sikker på å få tilbakebetalt pengene, men naiv skal man aldri være, så man må vel skrive en kontrakt. Kan jeg da skrive en kontrakt mellom meg og kjæresten som bare vi to underskriver på? Eller må det være vitner som skriver under for at den skal være gyldig? Hva bør i såfall en slik kontrakt inneholde?

Videoannonse
Annonse
Gjest Maxtor
Skrevet

Så lenge begge skriver under skal det være gyldig. Men jeg ville dobbeltsjekke først hos en advokat eller noe.

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Så lenge han sier han skal betale tilbake er det juridisk bindende. Men det er jo vanskelig å bevise så klart, og det er derfor man bør skrive en kontrakt. Vitner er unødvendig, men lag en skikkelig kontrakt med tidsrammer. Uten en tidsangivelse er kontrakten ikke verdt papiret den er skrivd på, da han kan velge å betale deg om femti år om han vil. Bruk gjerne en streng tidsangivelse - om dere håndhever den i praksis er ikke så nøye, men det gir deg juridisk tyngde om uheldige situasjoner skulle oppstå.

Gjest Gjest
Skrevet

"bare" en kjæreste ville jeg vært forsiktig med å låne ut så mange penger til - det er jo en grunn til at personen har havnet i dette føret!

Men dersom forholdet er veldig seriøst og dere ser alvorlig på livet sammen og har gode grunner til et (et langvarig forhold) fremover kan et slikt inkassokrav telle tungt mtp boliglån og i så tilfelle ville jeg si at det var en "nødvendighet" for dere begge to.

Med kontrakt, selvsagt.

Skrevet

Generelt sett ville jeg ikke hatt betenkeligheter, men ut ifra situasjonen du beskriver så ville jeg vært sterkt i tvil om denne personen var å stole på økonomisk, det virker jo ikke slik ut ifra hva du beskriver.

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett kjæreste, bror, søster, mor eller far; lån ALDRI bort mer enn du har råd til å tape! Så kan man heller håpe at man får pengene tilbake.

Gjest Glør
Skrevet

Så lenge man stoler på personen er det jo bare å låne bort penger. Det er så mange grunner til at folk får inkassogjeld, så det kommer jo litt an på hvordan han havnet der. Hadde han vært en luksusfellekandidat hadde jeg ikke lånt bort penger, men da ville jeg neppe hatt han som kjæreste heller. Skyldes det derimot sykdom, generell uflaks ol hadde jeg fint lånt dem bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...