Haris Pilton Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er så stressa nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fikk vite i dag at huseieren skal selge leiligheten jeg leier så jeg må ut på leilighetsjakt. Men saken er den at jeg ikke jobber fordi jeg er sykemeldt og skal på attføring til høsten, og med tanke på at det nå er høysesong for studenter som vil ha bolig, hvordan i all verden skal jeg klare å utkonkurrere de som jobber? Hva skal jeg svare når utleiere spør hva jeg driver med? Jeg ser for meg at jeg havner nederst i bunken de fleste steder... eller er det noe utleiere tenker på? Det som gjør saken enda vanskeligere er at jeg er avhengig av godt inneklima og en ekstremt rolig plass/ikke lytt i vegger og tak. Alternativene er så innsnevra nå at jeg er mildt sagt nervøs. Kan NAV (eller noen som helst) hjelpe til dersom jeg ikke får noe?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er så stressa nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fikk vite i dag at huseieren skal selge leiligheten jeg leier så jeg må ut på leilighetsjakt. Men saken er den at jeg ikke jobber fordi jeg er sykemeldt og skal på attføring til høsten, og med tanke på at det nå er høysesong for studenter som vil ha bolig, hvordan i all verden skal jeg klare å utkonkurrere de som jobber? Hva skal jeg svare når utleiere spør hva jeg driver med? Jeg ser for meg at jeg havner nederst i bunken de fleste steder... eller er det noe utleiere tenker på? Det som gjør saken enda vanskeligere er at jeg er avhengig av godt inneklima og en ekstremt rolig plass/ikke lytt i vegger og tak. Alternativene er så innsnevra nå at jeg er mildt sagt nervøs. Kan NAV (eller noen som helst) hjelpe til dersom jeg ikke får noe? er det forskjell på trygda folk og andre? Eneste jeg ikke leier ut til er langvarige sosialklienter
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Skulle ikke tro det var så negativt å leie ut til noen som er trygdet. Klart at jeg ville sett an litt, det er jo noen som er uføre pga rusproblemer, og jeg vet hvordan det er å leie ut til folk som blir psykotiske blant annet Men man vet jo ikke hvordan helsa eller økonomien er til folk som tilsynelatende fungerer greit heller. Kan du bo utenfor en by? Vi leier et eldre hus på landet, med veldig bra inneklima. Mitt inntrykk er at mange gamle (og da mener jeg gamle, ikke fra 60-tallet og nyere) hus har godt inneklima og gjerne er relativt billige å leie om de ikke er pusset opp.
Jerle Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Ser ingen grunn til å ikke leie ut til en trygdet person, så jeg kan ikke se at det skal være så stort problem?
Glitnir Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Så lenge du fremstår oppegående, rolig og ordentelig, og kan stille derpositum, tror jeg ikke det skal være noe problem.
Haris Pilton Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2009 Men hva bør jeg skrive eller si når jeg presenterer meg og de lurer på hva jeg jobber med?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Men hva bør jeg skrive eller si når jeg presenterer meg og de lurer på hva jeg jobber med? Om de spør hva du jobber med, sier du det bare som det er; at du for tiden er på trygd. Jeg ser ikke problemet? Du har fast inntekt, det er alt de bryr seg om. Jeg kjenner flere som er på trygd, ingen av dem har da hatt noe som helst problem med å få leilighet. Og angående studenter: du får mer i trygd enn de får i studielån Jeg tror de fleste vil foretrekke en folig person på trygd enn feststudenter som drekker opp studielånet.
Gjest Miley Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Da hadde jeg sagt, jeg jobber med XXXXX (den jobben du er sykemeldt fra), men er for tiden sykemeldt. Og ikke noe mer en det, det må da være måte på hva man skal utbrodere livet sitt for en leilighet.
Gjest MåneSkygge Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 Når du blir trygdet kan du også ha krav på kommunal leilighet, men det er vel lange ventelister på de.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Da hadde jeg sagt, jeg jobber med XXXXX (den jobben du er sykemeldt fra), men er for tiden sykemeldt. Og ikke noe mer en det, det må da være måte på hva man skal utbrodere livet sitt for en leilighet. De som leier ut må jo forsikre seg om at den de leier til kan betale for seg Om en person nekter å svare på noe som helst med jobb, gir ikke det et godt inntrykk.
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Jeg hadde ikke leid ut til noen på trygd. Og slik er det nok for mange. De hadde ikke latt være å gi leie den ut til dem fordi de går på trygd nødvendigvis, men heller leid den ut til noen fordi de ikke var det. Selv mener jeg storparten av trygda i Norge er trygdesnyltere (storparten, og dermed ikke alle), og det er ikke noe jeg ville hatt i leiligheten min om det var nok av skikkelig folk som ville elie.
Gjest Miley Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 De som leier ut må jo forsikre seg om at den de leier til kan betale for seg Om en person nekter å svare på noe som helst med jobb, gir ikke det et godt inntrykk. Så dersom du sier at du jobber på XXX bedrift og er sykemeldt er det det samme som å nekte å svare for seg? Kjære vene..
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #13 Skrevet 23. juni 2009 Når du blir trygdet kan du også ha krav på kommunal leilighet, men det er vel lange ventelister på de. Jeg bor i Trondheim og går på yrkesrettet attføring, og ja det er lange ventelister på kommunal bolig. Mellom 12 og 18 måneder. Nå gikk det heldigvis greit for meg, fikk meg en hybelleilighet på det private markedet. Men sa ikke at jeg gikk på stønader fra det offentlige da he he...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #14 Skrevet 23. juni 2009 I Bergen er det 36 måneders ventetid på kommunal bolig, så jeg synes ikke 12 måneder er noe særlig.
Gjest MåneSkygge Skrevet 23. juni 2009 #15 Skrevet 23. juni 2009 Jeg bor i Trondheim og går på yrkesrettet attføring, og ja det er lange ventelister på kommunal bolig. Mellom 12 og 18 måneder. Nå gikk det heldigvis greit for meg, fikk meg en hybelleilighet på det private markedet. Men sa ikke at jeg gikk på stønader fra det offentlige da he he... Jeg ventet i tre år i Trondheim da, så jeg tror de overholder nok ikke 12-18 bestandig i alle fall.
Katitzi Skrevet 23. juni 2009 #16 Skrevet 23. juni 2009 De finnes, men brutalt nok så står du ikke først i køen som trygdet. Noen mener ærlighet varer lengst, og det kommer kanskje litt an på hvor nærme din huseier skal bo deg i din nye leilighet ? Om det er en som ser når du kommer og går så burde du ikke ta en spansk en, men er det en som bor lengre unna, så kan du jo nevne hva du jobbet med før du ble sykemeldt. Huseiere er jo mest opptatt av å ha rolige, stabile mennesker med fast inntekt, slik at de er sikre på å unngå bråk og at de får pengene sine. Har du strålende referanser fra forrige leieforhold, vil det også veie i positiv retning, og det er jo det du trenger: En positiv vinkling av situasjonen som ikke gjør dem mistenksomme. Håper det ordner seg
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. juni 2009 #17 Skrevet 23. juni 2009 Det er enkelte grupper som kanskje føler at de har større vanskeligheter i boligleiemarkedet enn andre. Dette kan være innvandrere, trygdede, uføretrygdede, sosialhjelpmottakere, ungdom under oppfølging, etc. Jeg har selv mottatt en del henvendelser via Finn-leiemarked da jeg skulle leie ut min leilighet, og husker spesielt en svens tyrkisk innvandrer med langt og utenlandsk "uvanlig" navn, som brukte falskt norsk navn på sin e-post adresse: der kalte han seg "Philip Medelsvenson", og når han så ble invitert til visning het han plutselig "Aslimabadi Tyrkistanzzxcvew". Så skrev han triumferende etterpå at han elsket å overraske husverter med denne "sannhet". Det bidro jo ikke til et positivt inntrykk, når han var så sint og henvgjerrig. Men kan samtidig forstå at han var oppgitt over at nordmenn ikke ville leie bort til ham. Det samme gjaldt en på sosialhjelp. Hun skrev "Hei, jeg heter Anna, er røyker og mottar sosialhjelp. Får jeg komme på visning"? Jeg skrev eksplisitt i annonsen at det måtte være ikke-røykere...så hun gjorde ingen god reklame. Håper hun fikk seg leilighet. Kanskje det er greit å ikke presentere det i første setning?
punkyB Skrevet 23. juni 2009 #18 Skrevet 23. juni 2009 Du har jo sikker inntekt hvis du er på trygd som du er innvilget for en tid framover. Hvis du må ha det stille så er du sikkert stille selv også - og det er jo positivt for en utleier vil jeg tro. Har du prøvd å sette inn annonse selv ? Du trenger jo ikke å skrive så mye i en evnt. annonse du setter inn selv eller 'søknad' - men nok til at de vil velge deg. Litt usikker på om noen har noe med hva du jobber med eller ikke - og hvertfall ikke om du er sykmeldt. Det tror jeg vel også de fleste driter i så lenge du oppfører deg som leieboer og betaler leie. Hvis du feks. er sykepleier kan du jo skrive rolig sykepleier med sikker inntekt søker hybel/leilighet. Dette er jo sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå