Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hei! jeg er nyskjerrig på hva du mener om mitt kosthold. Jeg er 22 år 160 høy og er nå nede i 57 kg. Har regnet ut at jeg forbrenner ca 2000 kalorier om dagen (har aktiv jobb,barnehage og går som regel tur hver kveld på 30 min- 1 time) Har jobbet med vekten for å gå ned, og har klart å gått ned 17 kg til nå. Frokost: 2 fullkorn knekkebrød med sunt pålegg (makrell, ost, kalkun) 1 glass appelsin juice. Lunch: 2 brødskiver med pålegg Mellom: Frukt (eple, banan, appelsin) Middag: Ikke alltid like sunne middager, men har alltid salat til og prøver og begrense mengden. F.eks kalkun pølser og pomfri, med masse salat. Velger alltid fullkorn av pasta og ris hvis vi har det, noen ganger wok. Kvelds: 1 frukt (eple, nektarin el) Føler jeg må jobbe litt med middagene, men har lite oppfinnsomhet og har en samboer som trenger opp mot 5000 kalorier pr dag. Håper på innspill.
Gjest fransk Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 vel, siden din bmi nå er på 22 tror jeg du skal begynne å tenke på et kosthold som passer til å holde vekten - og ikke gå mer ned. gå heller opp noen kilo med hjelp av styrketrening fremfor å gå ned mer ved slanking. husk at overdreven slanking fjerner muskelmasse først - og så tilslutt fett.....og det er svært helsefarlig. om du har gått ned 17 kilo, så har du jo vært overvektig før, og det betyr at du har investert i helsen din ved å gå ned i vekt. det er kjempebra - men nå må du begynne å tenke på at din investering ikke vil få positiv effekt om du slanker deg overdrevent. om jeg var deg ville jeg lagt inn litt styrketrening to ganger i uken(mange ting man kan gjøre enkelt hjemme) - og så ville jeg økt matinntaket. mitt inntrykk er at du spiser litt for lite, spesielt dersom du har forsiktige middagsporsjoner. jeg mener du bør øke matmengden til hvert måltid, og gjerne legge inn en enkel kveldsmat. du vet sikkert at pommes frittes ikke er det beste valget for helsen, men så lenge det ike er hver dag er det jo helt greit. selv hadde jeg tatt fullkornsris istedet, og selvfølgelig grønnsaker for å få et variert og sammensatt kosthold. nå vet jo ikke jeg nøyaktig hvor mye du forbrenner, men om tallet ditt stemmer så kan du fint holde deg på en normal kost på 2000 kalorier uten å øke i vekt, og legger du inn styrketrening bør du øke matinntaket disse dagene ytterligere.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Regner med samboeren din trenger så mye kalorier fordi han trener ekstremt mye? I så fall burde dere jo uansett ha sunne, proteinrike middager. Bare fordi man trenger mye kalorier betyr ikke det at man trenger pølser og pommes frites til middag. Lag proteinrike middager, men fyll på litt ekstra med grønnsaker til deg og la han spise større mengder av samme middag. Dette er ufattelig lett, det handler bare om å gidde. Søk rundt på oppskrifter her på forumet, matprat.no og følge med på nettsider/blader.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 når jeg mener pomfitt så mener jeg sånn vi steker hjemme i ovnen selv ikke frityrsteikt. Min samboer trenger så mye kalorier fordi han har et ekstremt hart fysisk arbeid. Det jeg er redd for er at jeg skal rase opp igjen i vekt om jeg begynner å spise mer igjen. Problemet mitt er at jeg HATER trening mer enn noe annet og ja jeg har prøvd og er flink i en mnd tid og så dabber det av.. Derfor har jeg heller endt opp med å gå litt lengre turer på kvelden, da får både jeg og bikkjene trim =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå