Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Er det noen her som har hatt trikotillomani og blitt friske? Jeg leter etter en behandler som har erfaring med dette, men det virker så ukjent for mange her i Norge.
Jodi Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har trikotillomani, har hatt det i over 20 år. Frisk tror jeg aldri jeg kommer til å bli, men har perioder jeg klarer å holde meg unna. Har ikke fått noe "behandling" for det enda, men vurderer å prøve hypnose. Har også hørt at det er ei på Aker som heter Erna Moen, som har hjulpet flere med trik.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har trikotillomani, har hatt det i over 20 år. Frisk tror jeg aldri jeg kommer til å bli, men har perioder jeg klarer å holde meg unna. Har ikke fått noe "behandling" for det enda, men vurderer å prøve hypnose. Har også hørt at det er ei på Aker som heter Erna Moen, som har hjulpet flere med trik. Ts her. Hvorfor har du ikke oppsøkt noen behandling når du har slitt såpass lenge? Har det noengang hemmet deg i hverdagen? Jeg har også tenkt på hypnose,men det er dyrt. Jeg går selv på attføring, noe det ikke blir mye penger av.
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Hei, jeg har hatt denne plagen i over 40 år, men trodde var en "dårlig uvane" inntil 4-5 år siden. Jeg har prøvd forskjellig behandling, som psykolog og lignende (ikke hypnose), sitte med votter eller lue/dusjhette på inne osv. Jo mer jeg prøver å la være, jo verre blir jeg. Men i denne uken opplevde jeg at ved å sette plaster eller tape på fingertuppene på pekefinger og tommel (begge hender), var det som om trangen til å nappe bare forsvant! Om jeg ubevisst tok hånden opp i håret, følte jeg ikke håret så bra pga. plaster/tape. Jeg har ikke nappet siden det, og det føles utrolig. Kanskje litt tidlig å tro at dette kan ha varig effekt, men jeg håper-HÅPER at det vil virke. Vil gjerne dele erfaringen med andre. PRØV!
Gjest ... Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Hei, jeg har hatt denne plagen i over 40 år, men trodde var en "dårlig uvane" inntil 4-5 år siden. Jeg har prøvd forskjellig behandling, som psykolog og lignende (ikke hypnose), sitte med votter eller lue/dusjhette på inne osv. Jo mer jeg prøver å la være, jo verre blir jeg. Men i denne uken opplevde jeg at ved å sette plaster eller tape på fingertuppene på pekefinger og tommel (begge hender), var det som om trangen til å nappe bare forsvant! Om jeg ubevisst tok hånden opp i håret, følte jeg ikke håret så bra pga. plaster/tape. Jeg har ikke nappet siden det, og det føles utrolig. Kanskje litt tidlig å tro at dette kan ha varig effekt, men jeg håper-HÅPER at det vil virke. Vil gjerne dele erfaringen med andre. PRØV! Hei... jeg sliter og.så veldig med dette... har slitt med det i en 10 års periode... jeg merker det blir værre nårjeg blir stresset, eller engstlig. jeg klarer ikke la være, nå har jeg nesten ikke noe hår på hode igjen... det hemmer meg veldig ihverdagen. kan jo ikke gå ut får jo ikke skjult dette... endelig vinter snart og da ser ikke hodeplagg så merkelig ut. men hemmer ikke dette dere i hverdagen? skal prøve det medplaster på fingertuppene, funker ikke det blir jeg sprø.. for jeg er bare i 20 årene og livet mitt er markant annerledes enn andres... dette ødelegger alt for meg hvertfall.....
Gjest stearinpikken Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Ville bare si at jeg føler sånn med dere. Jeg har ikke trich,men dermatillomani som egentlig er samme sykdom bare at man lager sår i huden isteden for å rive ut hår. Like forbska smertefullt (innvendig altså, for vi vet jo alle at det er en syk nytelse vi får når vi holder på...) Jeg har hatt sykdommen i snart 6 år og jeg vier livet mitt til behandling. Ikke det at det er noe offer, for et liv med sykdommen er ikke mye verdt. Innrøm for dere selv at det er en sykdom. En impuls kontroll sykdom. Ikke skam dere, selv om jeg vet at det er vanskelig. FÅ HJELP! Ikke la dette ødelegge livene deres. Bli medlem av forum hvor andre i samme situasjon kan hjelpe hverandre, Jeg er selv medlem på stoppickinonme.com. Flere med trich her også. Stå på. Man kan bli frisk. Det krever bare masse insats og beinhardt fokus. Klem
Gjest Gjest_Frustrert_* Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Jeg ser denne tråden er ganske ny. Jeg tenkte jeg skulle "komme fram" som en peller (høres rart ut), siden nå er en sånn tid hvor jeg omtrent ikke har øyevipper igjen. Utrolig fint Eller det ene øyet har mer enn det andre, som om det er så sykt bedre.. Jeg letet egentlig etter tips på hvordan bli kvitt denne uvanen eller hva man nå kaller det.. Har hatt det i 5-6 år tror jeg, og visste ikke om at det faktisk hadde et navn, før jeg leste om det i et blad for et par år siden. Jeg føler meg så utrolig stygg, og jeg kan ikke sminke øynene omtrent, for jeg har jo ingen vipper Jeg prøver hele tiden å la være, men plutselig har jeg gjort det. Det er så rart, for det er deilig. Det gjør meg rolig på en måte, men jeg vet ikke på hvilken måte det hjelper. Føler egentlig bare at det gjør alt verre, fordi jeg føler meg så stygg i trynet etterpå. Ok, dette ble et rotete innlegg. Men orker ikke fikse på det. Ble bare så oppgitt over meg selv, og min avhengighet av å dra øyenvippene mine ut. Herregud, høres jo helt skrullete ut! Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Føler det på akkurat samme måte.... helt grusomt
Gjest stearinpikken Skrevet 18. november 2009 #9 Skrevet 18. november 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Jodi Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Jeg oppsøkte aldri hjelp, nettopp pga. at jeg alltid har hatt stor skamfølelse for dette her. Det er 3 år siden jeg fant ut at det faktisk hadde et navn, før dette trodde jeg bare at jeg var helt alene om det, og at det måtte være noe veldig galt med meg... Men jeg tok mot til meg tidlig i år og fortalte det til legen min. Etter det fortalte jeg det til min mor (ja, ikke engang moren min har visst om det!), og nå for ikke lenge siden fortalte jeg det til mine to beste venninner. Jeg har nå ikke "plukket" på snart et halvt år!! Og håret mitt ser normalt ut nå, for første gang på nesten 25 år! Det er utrolig deilig å føle seg normal igjen, og at ikke alle glor på en... Det som skulle til for å få meg til å slutte, var at det ble så ille som det ikke har vært siden jeg var 13 år, og jeg falt ned i en dyp depresjon og ble innlagt på psyk. Da bare bestemte jeg meg for at nok var nok, og det har jeg merkelig nok klart å holde. Jeg kjenner fortsatt trangen innimellom, men klarer å la være. Har dere sjekket siden www.triko.dk? Det er en dansk side med mye informasjon + forum. Anbefales!
Jodi Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Og ja, det har hemmet meg utrolig mye i hverdagen. Det har faktisk preget hele oppveksten min, og gjort til at jeg sliter med mindreverdighet og dårlig selvbilde.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 Er det noen her som har hatt trikotillomani og blitt friske? Jeg leter etter en behandler som har erfaring med dette, men det virker så ukjent for mange her i Norge. Hei ser du har fått en del svar...Men jeg er ei jente på 26 år...har hatt trikotillomani siden jeg var 6 år...Og i flge di psykolgene jeg har gått til igjennom åra så er jeg hardt rammet...Jeg river så det blir STORE hårløse flekker på hodet...Hele toppen av hodet har vært helt ribba til tider....Har sliti utrolig mye med angst noe som kommer av hårnappinga...3 barn har jeg nå så dette har vært tøft... Jeg leste først dette inlegget for halvannen mnd siden...og ble ganske inspirert....og også utrolig lei meg....vet jo hvor sårt, flaut og vondt dette er...Og hvor mye det ødelegger i livet vårt... Har fått forskjellig "lekser" av psykologen...som registrering...hansker...ball til og klemme på...ja alt mulig...men så fikk jeg beskjed om og prøve teip på fingrene (altså tommel og pekefinger på begge hender) Tok da på meg en svart teip (slik teip man bruker rundt ledninger, kjukk svart teip) Hadde den på i kanskje et par timer den ene kvelden...Og det skjedde bare ikke at jeg tok hånda opp til hodet....SÅ den andre kvelden hadde jeg teipen på bare 10 min...Og merkelig og utrolig nok har jeg ikke rivd etter...Har ikke vært nappe fri mer en 1 mnd...Men det er en start....:D Råder alle til og prøve teip på fingrene...Og om det ikke går like bra som med meg så bruk teip lengre... Jeg har nå ikke lyst til og rive lenger og...og det er helt borte fra tankene mine.... Håret gror fort...(heldigvis) jeg er nå i svømmehalen med ungene og på kino...vært hos frisør...ja mye jeg ALDRI tørte før... PRØV TEIP!!!!! Jeg har fått et helt nytt liv...Og det var igrunn på tide etter 20 år med trikotillomani....Og fagfolka i oslo hadde ingen tru på at jeg ville bli nappe fri siden jeg var så hardt rammet... Og har jeg klart det VET jeg at flere av dere vil og klare det....TRO meg og PRØV....Hver så snill... Vennlig hilsen en super stressa 3 barns mamma som endelig har dagene fulle av ute aktiviteter
Gjest Wenche Skrevet 24. mars 2010 #13 Skrevet 24. mars 2010 Jeg led av dette i 27 år. Fantastisk nok så fikk jeg hjelp av en EFT-terapaut. Vet også at hun har hjulpet flere andre med Triko, og med positivt utfall. Jeg har nå ikke revet et eneste hår på over 2 år!!!! Fremdeles er jeg veldig stolt. Jeg hadde prøvd flere ting på forhånd, som tepe fingre, bruke hue inne osv. Jeg trodde jeg var den eneste i hele verden som gjorde dette, frem til ca et år før jeg fikk hjelp. Fikk to behandlinger og siden har jeg ikke revet, jeg vet det høres utrolig ut, men helt sant. Jeg trodde ikke helt at dette skulle virke den gangen jeg gikk til henne. Visste heller ikke noe særlig om EFT. Hun som jeg gikk til heter Else Nygård, hun har hjulpet andre, og de som bor andre steder enn i Bergen har hun sendt videre til EFT-terapauter andre steder i Norge. Hun kan trygt anbefales. Vel verdt et forsøk. www.elses.no
Gjest Lind Skrevet 18. mai 2010 #15 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har trikotillomani, har hatt det i over 20 år. Frisk tror jeg aldri jeg kommer til å bli, men har perioder jeg klarer å holde meg unna. Har ikke fått noe "behandling" for det enda, men vurderer å prøve hypnose. Har også hørt at det er ei på Aker som heter Erna Moen, som har hjulpet flere med trik.
Gjest Susanne Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 har lidd med dette siden jeg var 6 år, altså 10 år siden. teip bare funket en liten periode. Hvor er det dere napper ut hår egentlig? jeg har ett veldig uheldig tilfelle, jeg napper ut øyevippene og øyebrynene mine. Det har gjort at jeg ikke tør å være nærme mennesker, og har ikke hatt noen kjæreste av den grunn. Veldig trist igrunn. Andre som har dette tilfellet?
Gjest gjest Skrevet 19. juni 2010 #17 Skrevet 19. juni 2010 Kom hårveksten tilbake som normalt hos dere som har sluttet å nappe eller prøver å slutte å nappe? Eller ble dere varig tynnere i håret?
Gjest gjest Skrevet 19. juni 2010 #18 Skrevet 19. juni 2010 Hvor lang tid brukte håret på å gro tilbake til sånn det var før nappingen?
Gjest Skrevet 21. juni 2010 #19 Skrevet 21. juni 2010 Jeg tror jeg har denne diagnosen. Jeg river ut hår fra en bestemt plass på hodet. Under det øverste håret, så det ikke skal vise, men nå har jeg revet så mye at det viser Hva gjør jeg? Hatt dette siden 17 årsalderen, vurderer å snakke med dette om legen, men min forrige legen sa dette var en dårlig uvane, så jeg har dårlig erfaring med å ta opp dette temaet
Gjest gjest Skrevet 23. juni 2010 #20 Skrevet 23. juni 2010 Hvor lang tid brukte håret på å gro tilbake til sånn det var før nappingen? Spør om dette en gang til.Håper at noen kan svare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå