Gå til innhold

felles konto/økonomi med mannen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pingo_*
Skrevet

Vi giftet oss for noen mnd siden, og det er jo så mye papirer og slikt. ang dette med bank og konto. hvordan har dere gjort det. har dere en konto hver å fører over hvis den andre trenger mer...

sånn har vi det nå per i dag, og syns ikke det passer meg fint. at jeg må spør om han kan sette over litt mer. ettersom han tjener 4 ganger mer enn meg..

men hvordan har dere ordnet dette? Er så uerfaren på dette her... men kjenner at det er en viktig ting å få orden på. og finne en medode som passer..

takkr for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi giftet oss for noen mnd siden, og det er jo så mye papirer og slikt. ang dette med bank og konto. hvordan har dere gjort det. har dere en konto hver å fører over hvis den andre trenger mer...

sånn har vi det nå per i dag, og syns ikke det passer meg fint. at jeg må spør om han kan sette over litt mer. ettersom han tjener 4 ganger mer enn meg..

men hvordan har dere ordnet dette? Er så uerfaren på dette her... men kjenner at det er en viktig ting å få orden på. og finne en medode som passer..

Hei.

Vi har en felleskonto,med hvert vårt visakort til.

Dette funker for oss, men ikke sikkert det gjør det for alle.

Eneste som kan være dumt (for noen) er at det er kun en person som kan stå som eigar av kontoen, menst den andre står som disponent.

Vi føler dette er veldig greit siden vi tjener forskjellig og da slipper vi å forholde oss til dine,mine penger osv.

Skrevet

Vi har "felles"konto. Det vil si at jeg har oppretta en konto i mitt navn som han setter over penger til, så fordeler jeg de utover til mat, regniner og andre ting vi trenger. Så jeg holder jo da styr på mine og våre penger. Så har han sine penger for seg selv. Passer oss helt fint.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal man ha felles konto når man er gift? For meg blir det slik det var på 50-60 tallet da mannen kom hjem og la lønningsposen på benken.

jeg regner med at du ikke flyttet sammen med han den dagen dere giftet dere, gikk det greit med kontoene før deregiftet dere da?

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler dere å oppretter en samlekonto, kall det hva du vil,huskonto,regningskonto...

Der setter dere inn hver deres del til regninger,faste utgifter. Sånn kan dere ha hver deres lønnskonto.

Gjest Gjest_pingo_*
Skrevet
Hvorfor skal man ha felles konto når man er gift? For meg blir det slik det var på 50-60 tallet da mannen kom hjem og la lønningsposen på benken.

jeg regner med at du ikke flyttet sammen med han den dagen dere giftet dere, gikk det greit med kontoene før deregiftet dere da?

jo vi flytta faktisk sammen etter at vi gifta oss:) som paste oss midt i blinken.

men takker for svar og evt ideèr om hvordan det går ann evt å gjøre det.

Gjest Flode
Skrevet

Vi får inn lønna på hver vår konto, og overfører en fast sum hver over på felles regningskonto og sparekonto. Det som står igjen på "lønnskontoene" er det vi har regnet ut at vi ca trenger hver måned (det er stort sett jeg som handler mat, så jeg har 3000 mer enn han + at vi bruker ca 500 på bensin hver + 2500 til "lommepenger"). Trenger vi mer overfører vi tilbake fra felleskontoene. Er det hverdagslige ting overfører vi uten å spørre, men er det noe spesielt som ny tv eller sofa blir det selvfølgelig diskutert. Lån på bil og hus står på oss begge. Vi hadde opprinnelig tenkt å få lønna inn på felleskonto, men i banken ble vi frarådet dette, da alle kontoer du står som eier eller disponent til automatisk blir sperret ved dødsfall, så hvis alle kontoer er felles blir alle kontoer sperret.

Skrevet

Vi har felles brukskonto hvor begge lønningene kommer inn. Dette funker helt fint, det eneste er at det er vanskelig i jule- og bursdagstider å huske på at vi ikke bare må "dra kortet", for da røper vi jo gjerne hvor gaven er kjøpt. Mannen min tjener dobbelt så mye som meg, og jeg har i perioder vært student uten inntekt. Det hadde vært mye mer "50-60-talls" om vi hadde hatt hver vår konto med helt ulikt innhold...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hver vår brukskonto der lønna kommer inn, og felles sparekonto. Vi har i tankene å opprette en budsjettkonto også, der alle regninger trekkes fra.

Vi har ikke følelsen "mine, dine, våre penger" selv om vi har hver sin brukskonto. Vi betaler regninger og handler med begge kontoer uten en "plan", vi bruker den kontoen/det kortet som har penger der og da. Dvs si i praksis disponerer vi hverandres kontoer fritt. Det er akkurat det samme om jeg bruker mitt eller hans kort når jeg handler feks.

Skrevet

Vi har en felles konto med hvert vårt kort til, og en egen konto med eget kort til.

Når lønna vår kommer inn, overføres alt, utenom 4000 kr til felleskontoen. Og de 4000 kronene er mine lommepenger den måneden. De 4000 kronene er det jeg bruker til klær og cafebesøk med venninner osv.

Kortene til felleskontoen bruker vi til å betale regninger, bensin, medisiner som den enkelte evt trenger, felles kinobesøk osv.

For oss fungerer det superbra. Vi får spart ganske masse på den måten. Mange tenker slik at alt som er til overs etter faste utgifter kan "kastes bort", og så blir det vanskelig å spare. Vi tenker litt motsatt slik at vi må begrense oss ut ifra de 4000 kr som hver av oss har til rådighet.

Gjest Gjest
Skrevet

ALDRI I VERDEN om jeg ville hatt kun felles konto med mannen min!

Slik situasjonen kommer til å bli for oss når vi gifter oss vil jeg tjene rett under 400k og han rett under 500k - jeg er ennå ikke ferdig utdannet.

Vi har ikke felles konto nå, men når jeg begynner å jobbe og vi kjøper bolig sammen vil vi opprette en felles konto til diverse husholdning som vi hver mnd skal overføre en fast andel av lønnen vår til. Jeg regner ikke med at vi vil ha mye til overs de første 10-15 årene men etter det vil det være mulig å spare pga delvis nedbetalt huslån og dermed kan vi opprette en sparekonto i tillegg.

Øvrig inntekt bør vi kunne disponere som vi vil - selv om han tjener mer enn meg! Jeg vet han er ansvarlig med pengene sine, slik jeg er med mine, og dermed syns jeg at vi fortjener å ha vår egen konto med eget kort og ingen trenger å legge seg opp i hva den andre bruker pengene sine på. Tenk så teit, da - du aner hva mannen din kjøper i bryllupsdagspresang fordi det står på nettbanken hvor han har handlet når du går igjennom regnskapet?

Gjest Gjest
Skrevet

Felles konto til alle felles utgifter, betaler inn etter økonomisk evne, dvs jeg betaler 1/3 del, han betaler 2/3 del, i tillegg har vi gjensidig testamente og gjensidig livsforsikring. Dersom han dør, vil jeg ha mulighet til å beholde huset. Ved brudd, vil jeg ha nok EK til å kunne kjøpe en ok leilighet.

Han har mer "lommepenger" enn meg, men jeg har likevel nok til å være fornøyd, synes det er ok fordeling og liker å ha en konto for meg selv hvor han ikke har innsyn.

Skrevet

Jeg er ikke gift, men kunne ikke tenkt meg å dele kort/konto med noen. Mine penger er mine penger, og han har sine.

Men jeg ville hatt en felles konto som regninger og mat kan gå ut fra. Der må man jo da sette inn x-antall kr hver måned, som jeg synes bør bli tatt ut ifra hvor mange % man tjener. Tjener den ene mer, synes jeg også at den personen bør betale litt mer på regningene.

så sånn sett blir det jo felles....

Skrevet

Herregud så mange rare meninger :fnise: Men selvsagt må hver enkelt finne ut hva som passer best for dem.

For Lottomillionæren er det slik at vi har hver våre kontoer og hver våre kort. Men over nettbank disponerer vi hverandres kontoer.

I praksis er det slik at jeg styrer økonomien. Jeg sørger for at alle regninger blir betalt, at penger blir satt av slik de skal osv.. Etter det velger vi fritt hva vi ønsker å bruke penger på ... men dersom det er dyre ting (over 1000 kr) diskuterer vi det alltid først.

Skrevet

To studenter her. Setter over hele studielånet (den månedens utbetaling) på felleskonto hver måned. Alt vi tjener i jobb ved siden av er lommepenger. Felleskontoen betaler regninger, mat og husleie

Skrevet
Herregud så mange rare meninger :fnise: Men selvsagt må hver enkelt finne ut hva som passer best for dem.

For Lottomillionæren er det slik at vi har hver våre kontoer og hver våre kort. Men over nettbank disponerer vi hverandres kontoer.

I praksis er det slik at jeg styrer økonomien. Jeg sørger for at alle regninger blir betalt, at penger blir satt av slik de skal osv.. Etter det velger vi fritt hva vi ønsker å bruke penger på ... men dersom det er dyre ting (over 1000 kr) diskuterer vi det alltid først.

Hehe.. ja, du sier det med rare meninger :) jeg synes at det er feil at den ene skal på en måte ta ansvaret for å betale regninger, at penger skal bli satt av slik dem burde osv.

Vi har det slik at (etter vi kjøpte leil vel og merke, og det var vel også da vi fikk felles bank begynte å tenke økonomisk osv) vi har hver våre kontoer og vi har hver våre regninger. Dvs så mye som at jeg betaler lånet på hus og bil( har bilgodtgjørelse fra jobben som dekker halvparten av lånet ca). I tillegg til "mine" ting som sats og slik. Han betaler husleia og hans ting. Disse tingene høver seg sånn at de går omtrent opp i opp hver mnd, så ingen av oss har masse mer utgifter enn den andre.

Samtidig har vi en felleskonto som vi begge to disponerer likt, og vi kan overføre til hverandre hva vi trenger etter behov. Eks ferier, om vi skal kjøpe noe "stort", oppussing. Om ikke vi bruker dem pengene, så er det kanskje og en pekepinn på om vi har råd til "eventen" eller ikke.

Jeg er så glad for at vi har et så åpent, ærlig og uavhengig økonomisk forhold. Men så skal det nevnes at jeg tjener litt mer enn han, og intrykket mitt av tråden er at når mannen tjener mer så skulle det bare ellers mangle!!! at godene ikke tilfaller kvinnen i forholdet. Blir sikkert litt pepper på den siste kommentaren, men det er bare å tenke etter så stemmer den sikkert ;)

Skrevet
Hehe.. ja, du sier det med rare meninger :) jeg synes at det er feil at den ene skal på en måte ta ansvaret for å betale regninger, at penger skal bli satt av slik dem burde osv.

Vi har det slik at (etter vi kjøpte leil vel og merke, og det var vel også da vi fikk felles bank begynte å tenke økonomisk osv) vi har hver våre kontoer og vi har hver våre regninger. Dvs så mye som at jeg betaler lånet på hus og bil( har bilgodtgjørelse fra jobben som dekker halvparten av lånet ca). I tillegg til "mine" ting som sats og slik. Han betaler husleia og hans ting. Disse tingene høver seg sånn at de går omtrent opp i opp hver mnd, så ingen av oss har masse mer utgifter enn den andre.

Samtidig har vi en felleskonto som vi begge to disponerer likt, og vi kan overføre til hverandre hva vi trenger etter behov. Eks ferier, om vi skal kjøpe noe "stort", oppussing. Om ikke vi bruker dem pengene, så er det kanskje og en pekepinn på om vi har råd til "eventen" eller ikke.

Jeg er så glad for at vi har et så åpent, ærlig og uavhengig økonomisk forhold. Men så skal det nevnes at jeg tjener litt mer enn han, og intrykket mitt av tråden er at når mannen tjener mer så skulle det bare ellers mangle!!! at godene ikke tilfaller kvinnen i forholdet. Blir sikkert litt pepper på den siste kommentaren, men det er bare å tenke etter så stemmer den sikkert ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det er feil at den ene skal ha ansvaret? Jeg har ansvaret fordi jeg er den mest økonomisk ryddige av oss og har best tid. Min samboer og jeg er et team, og alle pengene er våre felles. Vi har ikke "mine" og "dine" ting. Vi eier alt sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ikke noe galt i at den ene tar ansvaret for økonomien, så lenge man har en oversiktlig avtale hvor begge kommer godt ut i tilfelle brudd og dødsfall.

Nå endres arvereglene fra 1 juli, slik at samboere kan arve hverandre, men 4G er jo et latterlig lavt beløp for mange, så jeg håper virkelig at samboende menn og kvinner tar økonomisk ansvar for seg selv og egen framtid i det de inngår samboerforhold.

Personlig synes jeg det er dypt urettferdig å betale likt på fellesutgifter der hvor inntektsforskjellen er stor, spesielt når man har felles barn. Inntil man får barn sammen, har man mye større mulighet til å påvirke egen inntekt og økonomi, så da er det ikke fullt så urettferdig, men like fullt usympatisk av den best stilte å ikke forsøke å utjevne økonomisk ulikhet til beste for forholdet og samlivet. Man vil da vel at samboeren skal ha det så godt som mulig ? :)

Skrevet

Vår økonomi har vokst gradvis mer sammen i løpet av forholdet. Til å begynne med, da vi var samboere i leilighet som bare dama eide, betalte hver av oss en andel av alle fellesanliggender (i utgangspunktet utregnet etter inntekt, men etter hvert endte vi opp med å tjene omtrent like mye). Dessuten opprettet vi en felles husholdningskonto (til handling av mat o.l.) som begge overførte et fast beløp til hver måned. Det hver av oss satt igjen med var våre personlige penger til forbruk, sparing, osv. Nå som vi er gift og har barn og eier hus sammen (og dessuten har mindre tid til å gjøre personlige ting som koster lommepenger) har vi gått over til å bare beholde en liten slump lommepenger på hver lønnskonto og kjøre resten inn i fellespotten; det som ikke går til husholdningsutgifter, lån eller andre regninger havner på felles sparekonto (hvorfra vi innimellom betaler ned ekstra på huslånet).

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hver vår konto, og så en felleskonto som begge har visakort til. Her overfører vi en viss prosent av lønna vår slik at det er nok penger til alle utgifter, siden vi tjener forskjellig har vi regnet det ut i prosent. Denne kontoen trekkes alle regninger fra, og alle ting til husholdet går her fra. Lån og slikt går automatisk. Vi har satt opp et budsjett som viser sånn cirka hva vi trenger penger til, og resten sparer seg opp så vi kan bruke på andre ting om vi vil. Dette fungerer greit for oss. Da vet vi at vi har nok til alle utgifter, samtidig som at vi hver for oss har "egne" penger som vi bruker på det vi har lyst til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...