Gå til innhold

Klippe klør på valp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Valpen vår er helt umulig å få klippet klørne på.

Han spreller og biter og er helt vill.

Har prøvd å klippe klørne når han er trøtt, men da kvikner han til med en gang, så det er håpløst.

Huff, gruer meg til hver kloklipp... de vokser så fort så er nødt til å klippe de ofte(2 ganger i uka).

Håper noen her kan komme med noen gode råd om hva vi bør gjøre.

(valpen er 13 uker)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi og er 13 uker og er litt sprellete. Jeg har en chihuahua, så hun er ikke så vanskelig å holde fast, men hun spreller endel. Jeg pleier å legge hun på ryggen oppå fanget mitt også koser jeg hun på magen, da blir hun rolig, så tar jeg e og en, litt etter litt. Jeg skal heldigvis på valåekurs no, så lærer sikkert noen nyttige tips der;)

Skrevet
Mi og er 13 uker og er litt sprellete. Jeg har en chihuahua, så hun er ikke så vanskelig å holde fast, men hun spreller endel. Jeg pleier å legge hun på ryggen oppå fanget mitt også koser jeg hun på magen, da blir hun rolig, så tar jeg e og en, litt etter litt. Jeg skal heldigvis på valåekurs no, så lærer sikkert noen nyttige tips der;)

Takk for svar :)

Vår valp er litt større kan man si ;) Han veier nå 13 kilo :)

Men vi skal også være med på valpekurs, så da får man nok litt hjelp der ja :)

Skrevet

Det er nok lurt å klippe klør når han er trøtt, mett og sliten i hodet. Har dere trent på kloklipp, eller har dere bare startet rett på?

Det er lurt å ta det gradvis. Finne frem klotanga, la den ligge midt på stuegulvet, kose med hvalpen mens du har klotanga i hånda. Venne hvalpen til å ligge rolig på siden eller på rygg mens dere koser rolig med den. Først korte, korte perioder (start med sekunder), som den får ros for, og kanskje en godbit (men bare hvis du klarer å gi godbit mens den ligger i ro og slapper av). Klikkertrening er kjempelurt her! Når hvalpen klarer å ligge i ro en stund begynner dere å håndtere labbene, bare hold i dem, kikk på tredeputer og klør, men ingen klipping. Mange hunder er kilne under labbene, så man må ikke håndtere dem altfor forsiktig. Når hunden etterhvert slapper helt av i denne situasjonen også, så klipper du én klo. Deretter får hunden masse ros (rolig) og får finne på noe annet hvis den har lyst. Det er egentlig lenge til du trenger å trene inn å ta alle klørne på en gang, det holder at du kommer så langt at du får tatt en hel labb.

Skrevet

Jeg fikk høre det at jeg skulle ta mye på føttene til hunden min da han var valp. stryke og klemme litt på poter og klør og venne den til at jeg "behandlet" han på beina. Så jeg strøk han litt på bena mens jeg så tv med valpen sovende vedsiden av meg, eller når han sovnet i fanget osv... Har pr i dag få problemer med kloklipp. Men er sikkert også av de heldige som slipper å klippe mye klør fordi min sliter godt på dem utendørs..! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...