Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Katten min er blitt sterilisert for 4 dager siden, og har 8 dager igjen til stingene blir tatt. Hun går med krage nå, men det ser veldig ubehagelig ut, hun kræsjer med alt mulig, vrir seg og prøver å klø seg ++ Jeg har prøvd med en hjemmelaget "body" og body fra dyreklinikk, slik at hun skal slippe krage, men disse har revnet begge to. Er det noe annet jeg kan gjøre for henne? Hun virker deprimert og irritert om hverandre, og skjønner jo at det må være ekkelt med den j...vla kragen!! Noen som har innspill? Hilsen frustrert katte-eier
Titti72 Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Body fra dyrlegen skal IKKE revne. Ta den med tilbake og be om en ny.
Aurora M. Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har skjønt at dette er praksis noen steder. Hos veterinæren jeg bruker har det imidlertid aldri vært snakk om noen krage etter kastrering av hunnkatter. Jeg har fulgt utallige katter til dette (jobber i DB og Kattens Vern) i mange mange år, og de har aldri fått verken krage eller body, og ikke en eneste av de har hatt noen problemer med såret i ettertid. Jeg regner jo med at de syr igjen såret på samme måten, men dette skal jeg ikke si for sikkert. Personlig hadde jeg bare tatt vekk hele greia, og bare sett litt etter pus i tilfelle hun begynner å slikke på såret. Men som sagt, jeg har aldri opplevd at de har slikket så mye på det at det ikke har fått grodd eller at de har fått andre problemer.
Gjest TS Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har skjønt at dette er praksis noen steder. Hos veterinæren jeg bruker har det imidlertid aldri vært snakk om noen krage etter kastrering av hunnkatter. Jeg har fulgt utallige katter til dette (jobber i DB og Kattens Vern) i mange mange år, og de har aldri fått verken krage eller body, og ikke en eneste av de har hatt noen problemer med såret i ettertid. Jeg regner jo med at de syr igjen såret på samme måten, men dette skal jeg ikke si for sikkert. Personlig hadde jeg bare tatt vekk hele greia, og bare sett litt etter pus i tilfelle hun begynner å slikke på såret. Men som sagt, jeg har aldri opplevd at de har slikket så mye på det at det ikke har fått grodd eller at de har fått andre problemer. Takk for svar Så du mener det går bra å ta av kragen? Jeg tror garantert hun vil slikke på såret, men det er vel ikke så farlig da, eller? Tenker på at kanskje stingene blir revet opp?
Brunhilde Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Da jeg steriliserte min hunkatt kom hun hjem med en liten plastelapp som dekket to (2) sting. Det gikk helt fint, og veterinæren fortalte at stingene gikk opp i kanskje et av 100 tilfeller.
Strix Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har også vært borti mange sterilisterte hunnkatter og ingen av dem har fått krage eller body. De har fått på en slags plast som ligger over stingene og både plasten og stingene løser seg opp av seg selv etter en stund. Kattene har vasket litt på plasten, men det har ikke utgjort noe problem. Så jeg hadde ikke stusset på å ta av den kragen.
Sheenaca Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Takk for svar Så du mener det går bra å ta av kragen? Jeg tror garantert hun vil slikke på såret, men det er vel ikke så farlig da, eller? Tenker på at kanskje stingene blir revet opp? Hun skal ikke få slikke på selve såret, men hun kan godt slikke rundt. Jeg har ikke så mye erfaring, men den ene krisehjemskatten jeg hadde som ble sterilisert, fikk hverken krage eller body. Jeg fikk bare beskjed om å kle på henne en strømpebukse hvis hun slikket Så snart hun begynte å komme seg litt etter narkosen begynte hun å vaske seg overalt. Jeg satt på badet sammen med henne en stund, og hadde henne deretter i sofaen ved siden av meg. Fulgte med hva hun gjorde, og holdt hånda over såret hvis hun begynte å slikke direkte på det. Det tok ikke mange gangene før hun ga opp hele såret og bare slikket pelsen og det barberte området rundt. Hun rørte aldri mer såret. Prøv å la henne slippe body og krage en stund, og forsøk å hindre henne når hun prøver å slikke på såret. Kanskje tar hun hintet kjapt og lar såret være i fred.
Siiw Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Vi burkte body på hunnkatten våres!! hu er så tynn å! - hadde den minste strl xs! men alikavel krøyp hun ut av den:P og prøv og hold pusen din inne så lenge som mulig, værtfall første dagen! det fikk vi beskjed om.. kan ikke si det gikk bra fordi hun fikk brokk og hun fjernet livmoren også fordi det var kattunger der;((, men det var nok heller min feil som ikke passet godt nok på!;-( så hun ble re opr:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå