Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva tenker du om en person på 50 som aldri har lest en bok ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke ned på personer som ikke leser bøker, da jeg ikke leser så kjempemange selv. Men tenker at de går glipp av noe! Er mange fine bøker der ute. :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ser ned på, og ser ned på. Men jeg har gjerne ikke så veldig mye å snakke om med personer som aldri har lest ei bok, spesielt siden jeg selv ikke har tv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg se ned på de? Jeg synes det er rart og merkelig kanskje, men jeg ser ikke ned på de.

Skrevet

Absolutt ikke! Jeg kjenner mange som ikke er like glad i å lese bøker som meg. Det er helt greit! Jeg dømmer dem ikke pga det. Hver sin smak!

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ikke ned på, men synes litt synd på :)

Må jo forutsette at de har klart å tilegne seg kunnskap på andre måter, da, hvis vi skal ha noe å snakke om.

Gjest Gjest
Skrevet

Om de ikke liker bøker, er det deres valg. Jeg kan faktisk godt forstå dem! :fnise:

Jeg elsket å lese tidligere, men nå har jeg ikke tatt i en bok på mer enn 10 år!

Norsktimene drepte leselysten min. Jeg avskydde inderlig å måtte dissekere hver eneste setning og å måtte finne symbolikk både her og der.

Nå har jeg ikke lest en eneste bok på leeeenge, og et er DEILIG! :strix:

Og ikke kom her og antyd at jeg er dum; jeg fikk 6'er i norsk på videregående.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg forestiller meg at de ikke er helt der rent intellektuelt dersom de ikke leser verken skjønn- eller faktalitteratur. Intellekt handler jo ikke bare om å ha potensial, men også om å bruke potensialet sitt, og man går glipp av mye dannelse og "felles viten" dersom man skyr bøker.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser ikke ned på dem, men jeg forestiller meg at de ikke er helt der rent intellektuelt dersom de ikke leser verken skjønn- eller faktalitteratur. Intellekt handler jo ikke bare om å ha potensial, men også om å bruke potensialet sitt, og man går glipp av mye dannelse og "felles viten" dersom man skyr bøker.

For meg høres det nesten ut som du ser litt ned på dem...

Skrevet

Jeg ser ikke ned på folk som ikke leser bøker generelt, bare de av dem som har den holdningen at "OMG, bøker er sååå kjeeedeli!!!11"... Jeg har full forståelse for at ikke alle prioriterer å lese, det krever litt tålmodighet og tid. Som nevnt over er det mange som møter veggen på skolen og gir opp bøker etter timevis med tvungen analyse av bøker de ikke har valgt selv. Andre har kanskje lesevansker eller problemer med syn. Noen har bare ikke funnet den rette sjangeren ennå :)

Gjest Gjest
Skrevet
For meg høres det nesten ut som du ser litt ned på dem...

Æsj, ja, det hørtes sikkert litt teit ut. Men det hele dreier seg jo om prioriteringer, anlegg og interesser. Det er selvsagt massevis av mennesker som jeg av ulike grunner ikke er på nett med, og som gjør helt andre valg enn jeg, som jeg kanskje ikke ville valgt som venner. Men det er gjensidig - det er sikkert mange som ser på meg som urkjedelig. Så i bunn og grunn dreier det seg om forskjeller man godt kan respektere, men ikke nødvendigvis omfavne. Eller noe.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser ikke ned på folk som ikke leser bøker generelt, bare de av dem som har den holdningen at "OMG, bøker er sååå kjeeedeli!!!11"...

Jeg er gjest 19:10 og 00:22, og jeg må innrømme at den beskrivelsen der passer ganske godt på meg. :legrine:

Jeg ble som sagt møkk lei alt som heter bøker på VGS, og siden det har jeg aldri åpnet en bok om jeg ikke var nødt. Jeg var tidligere en bokorm og lesehest av dimensjoner, men jeg har som sagt blitt grundig kurert. ;)

Hmm.. jeg leste faktisk Stormfulle høyder for et par år siden, en bok jeg synes var uhorvelig kjedelig. :Gjesp:

Jeg føler ikke at jeg kommer på etterskudd intellektuellt sett ved å sky bøker som pesten. Illustrert Vitenskap og Discovery Channel dekker lett det behovet, og om jeg lurer på noe spesifikt er jo internett en grei ting å ha :)

Når sant skal sies ser jeg faktisk litt ned på de som liker bøker.... unnskyld! :flau:

Jeg assosierer dem med tørrpinner, norsklærere og bokringer hvor middelaldrende kvinner sitter og diskuterer kiosklitteratur.

*går og gjemmer seg*

Skrevet

nei, men følte meg sett ned på når jeg ikke leste før.

Skrevet

Jeg ser ikke ned på personer som ikke leser, men jeg synes det er litt merkelig og uforståelig. Det har nok noe å gjøre med at jeg leser så mye selv og at det er en så stor del av livet mitt.

Gjest emmeline
Skrevet

Tja, ser vel kanskje litt ned på dem. Iallefall de som sier: "jeg har aldri lest en bok jeg!" med stolthet i stemmen. Mest synes jeg bare det er synd, de går glipp av så mye.

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, ser vel kanskje litt ned på dem. Iallefall de som sier: "jeg har aldri lest en bok jeg!" med stolthet i stemmen. Mest synes jeg bare det er synd, de går glipp av så mye.

Enig. Jeg tenker at de har en litt liten verden. Ikke folk jeg ville valgt som bestevenner eller partner. For da har jeg behov for likesinnede, som er reflektert og søkende, som finner det naturlig å få impulser og lærdom fra bøker, film, musikk, kunst osv. Men kan jo selvsagt ha et hyggelig overflatisk forhold til noen som ikke leser, for eksempel en jobbkollega.

Skrevet

Nei bevares, interessefeltet er jo så forskjellig, men jeg ville jo syns at det var rart hvis de ikke engang har åpnet en bok og prøvd å lese.

Lese bøker ligger ikke for alle, men man vet jo ikke hva man liker før man har prøvd :)

Gjest Gjest
Skrevet

:Nikke:

Og bare så det er sagt, så er det stor forskjell på de som av ymse grunner leser lite og de som aldri har lest en bok nærmest av prinsipp og er stolte av det...

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Hva tenker du om en person på 50 som aldri har lest en bok ?

- Gikk h*n ikke på skolen?

- Var foreldrene litt spesielle?

- Vokste h*n opp i ødemarken uten bibliotek?

- Kan h*n ikke lese?

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Jeg ser ned på personer som ikke leser bøker. Selv leser jeg nesten aldri bøker.

Jeg ser ned på personer som omtaler bøkene de leser som gode bøker, bøker med kvalitet. Og ikke gøye, artige, spennende bøker.

Jeg ser ned på de med yrkesfaglig utdanning, de som leier og ikke eier, de med rødt hår, de med kviser, utlendinger, innvandrere, trygdede, FrP-ere, venstreradikale, folk som liker ketchup, de med formue under 0 i skattelistene, rike pappagutter, jenter, tjukke folk, single, unge foreldre, unge ektepar, skilte, offentlig ansatte, butikkansatte, uintelligente, kvasiintelligente, Mensamedlemmer, de som er dårlige i idrett, de uten konkurranseinstinkt, etc.

I ulik grad selfølgelig. Samtidig ser jeg også opp på folk av like ubetydelige\betydelige grunner, og alt i alt ender det i en slags balanse.

Jeg er bare et menneske lzzm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...