Gå til innhold

sparepenger kontra lån ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Har endel sparepenger og har endel lån .

Hvor mye sparepenger ville dere hatt på konto ?

Renta er jo endel høyere for lånet enn for sparekontoen , hva er lurest?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville hatt i hvert fall 15 000. Greit å ha litt å gå på i tilfelle det kommer noen uventede utgifter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har til en hver tid ca 3x månedslønn stående på sparekonto til uforutsette utgifter, ferier, ol.

Alt utover det går til nedbetaling av lån.

Om dette er lurest vet jeg ikke, men det er det jeg føler meg konfortabel med.

Gjest Gjest
Skrevet

Det sies at man bør ha en bufferkonto på ca 3*månedslønnen.

Jeg har en buffer på 110 000. I tillegg har jeg penger på BSU. Grunnen til at jeg har såpass stor bufferkonto er at jeg ikke har fast jobb for tiden, om et halvt år går kontrakten min ut her jeg jobber nå. Så da er det greit å vite at jeg har noe i bakhånd, jeg trenger ikke stresse om jobb lar vente på seg.

Det svarer seg å betale ned på lån framfor å ha flere hundre tusen stående på konto. Når du betaler ned på lånet, så slipper du unna renter og renters renter på det du betaler ned. Jeg betaler ekstra ned på mitt lån framfor å øke bufferen min (som allerede er overdreven stor).

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville hatt i hvert fall 15 000. Greit å ha litt å gå på i tilfelle det kommer noen uventede utgifter.

Det er ALT for lite. 15 000 er ingenting den dagen det kniper. Dersom bilen skal på verksted, vaskemaskina ryker og du skal til tannlegen samme uke, trenger du raskt det dobbelte av det du har der.

Minimum 50 000 ville jeg sagt - såfremt du kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...