Gå til innhold

4 års aldersforskjell søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som mannen tilslutt snart blir klar for søsken til jenta vår, og da blir det 4 års aldersforskjell.

Har alltid villet hatt 2-3 år mellom. Men regner med de kan leke bra og ha nært forhold uansett, med 4 år mellom?

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det blir nok noen få år før de er mer på "bølgelengde", men etter hvert vil de nok finne en god tone. Det viktigste er jo at dere som familie er klar :-)

Det er 6 år mellom broren min og meg og fra jeg var en 7-8 år har jeg mange gode minner om ting vi gjorde sammen. Først som familie og siden bare han og jeg. Vi er veldig på bølgelengde og fra tenårene var vi kjempegode venner, hadde mye bedre forhold til ham enn til mitt andre søsken som bare er 2 år yngre.

Gjest stjerneskudd ikke innl.
Skrevet
Det blir nok noen få år før de er mer på "bølgelengde", men etter hvert vil de nok finne en god tone. Det viktigste er jo at dere som familie er klar :-)

Det er 6 år mellom broren min og meg og fra jeg var en 7-8 år har jeg mange gode minner om ting vi gjorde sammen. Først som familie og siden bare han og jeg. Vi er veldig på bølgelengde og fra tenårene var vi kjempegode venner, hadde mye bedre forhold til ham enn til mitt andre søsken som bare er 2 år yngre.

Godt å høre!

Jeg har nemlig dårlig samvittighet overfor datteren vår, at hun ikke får søsken mer lik i alder ettersom vi begge selv hadde det,,

Men de kan jo bli nære venner uansett.

:)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Nære venner kan de bli, er ikke bare alder som er viktigt på det.

Samtidigt er 4 års aldersforskjell mye på søsken, jeg har tre barn, og ser klart at over 3 år er litt for mye for at ungene skal bli "nære venner" før de er "voksne"

Når ene ungen er 4 år er andre 8 år.

8 år og 12 år eller 13 år og 17 år.

De blir på forskjellige stadier hele tiden, til de blir voksne.

Skrevet (endret)

Jeg har en 6 år yngre bror, og vi har vært bestevenner siden han var, kanskje, 10 år. Nå er jo vi veeeeldig like også da, kanskje det har noe å si. Jeg har nemlig en 2 år yngre søster og vi kranglet så busta føyk helt til hun var rundt 16 år og vi ble ''voksne''. Hun skal nå være forloveren min forresten, så kranglingen har vi vokst i fra. :hjerte:

Så det trenger ikke å komme an på aldersforskjellen alltid.

Endret av ^^Belle^^
Gjest Gjest
Skrevet

..Hva er alternativet, da? Det er jo for sent å få 2-3 års mellomrom, så alternativet må jo nødvendigvis bli å la jenta være enebarn..

Det er jo enda "verre", dersom ønsket er at hun skal ha en oppvekst lik din egen.

Eller tenker dere på adopsjon, eller hva..?

Skrevet (endret)

Det er to og et halvt år mellom vår eldste (gutt) og mellomste (gutt), og han er igjen fire år eldre enn vår yngste, som er jente. Jeg tenkte også at det var litt lang tid mellom de to yngste her, men de leker utrolig bra sammen. Nå er mellomgutten 10 år, og jenta 6 år, og de er perlevenner. Eldstegutten har egentlig holdt seg litt utenfor, pga forskjellige interesser. (Men de er jo selvsagt "venner" alle tre fordet.)

Så her ble det helt motsatt av hva jeg hadde trodd, at den yngste kom til å falle litt utenfor pga aldersforskjellen, men så ble det den eldste pga interessene.

Det er 6 år mellom meg og mitt nærmeste søsken også. Og jeg kan ikke si annet enn at vi har et veldig bra forhold, og det har vi alltid hatt. Morsomt å virkelig føle seg større enn sitt søsken, og være litt hønemor.

Det går nok veldig bra, bare du er forberedt på litt sjalusi i starten. ;) Hun har jo hatt dere alene en stund, når hun plutselig må dele dere med et søsken kan det føles litt sårt. Så pass på å sette av litt alenetid til henne med dere hvor mamma eller pappa tar henne med på forskjellige aktiviteter uten lillebror/søster.

Endret av Spoven
Gjest ikke innl. trådstarter
Skrevet
..Hva er alternativet, da? Det er jo for sent å få 2-3 års mellomrom, så alternativet må jo nødvendigvis bli å la jenta være enebarn..

Det er jo enda "verre", dersom ønsket er at hun skal ha en oppvekst lik din egen.

Eller tenker dere på adopsjon, eller hva..?

Ja er klar over at det er for sent..

Men har dårlig samvittighet uansett.

Men sånn er det jo bare ja..

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Det er to og et halvt år mellom vår eldste (gutt) og mellomste (gutt), og han er igjen fire år eldre enn vår yngste, som er jente. Jeg tenkte også at det var litt lang tid mellom de to yngste her, men de leker utrolig bra sammen. Nå er mellomgutten 10 år, og jenta 6 år, og de er perlevenner. Eldstegutten har egentlig holdt seg litt utenfor, pga forskjellige interesser. (Men de er jo selvsagt "venner" alle tre fordet.)

Så her ble det helt motsatt av hva jeg hadde trodd, at den yngste kom til å falle litt utenfor pga aldersforskjellen, men så ble det den eldste pga interessene.

Det er 6 år mellom meg og mitt nærmeste søsken også. Og jeg kan ikke si annet enn at vi har et veldig bra forhold, og det har vi alltid hatt. Morsomt å virkelig føle seg større enn sitt søsken, og være litt hønemor.

Det går nok veldig bra, bare du er forberedt på litt sjalusi i starten. ;) Hun har jo hatt dere alene en stund, når hun plutselig må dele dere med et søsken kan det føles litt sårt. Så pass på å sette av litt alenetid til henne med dere hvor mamma eller pappa tar henne med på forskjellige aktiviteter uten lillebror/søster.

ja så sant så sant. hun skal få masse masse kjærlighet , storesøster også når lille kommer. og skal passe på hun får alenetid med oss, har tenkt mye på det. takk for svar. gjør godt å høre!!

Skrevet

Det er 4 1/2 år mellom meg og søsteren min, og vi var gode venner i barndommen vi! D.v.s. vi hang ikke sammen på fritiden hjemme, da hadde vi jo hver vår vennekrets, men i ferier o.l. var det ikke noe problem, og vi satt pris på hverandres selskap. Den store forskjellen viste seg kanskje mer da jeg var i tenåra og veldig UNGDOM ;) og hun fortsatt var barn, men nå som vi begge er voksne er vi igjen nær hverandre og har et fint forhold.

Vi har 3 år mellom våre to barn, men jeg hadde ikke tenkt så mye over det om det hadde vært 4 år mellom de. Jeg ser ingen grunn til å få barn tett for at de skal bli bestevenner, de får gjerne hver sin vennekrets uansett. Men at de kan leke litt sammen hjemme og være sammen på ferie etc. Å få to tette er ikke noen garanti for at barna blir gode venner! Har en venninne som har en ett år yngre søster, og de ble ikke venner før de ble voksne... Var konstant i tottene på hverandre hele barndommen ;) .

• Liker 1
Skrevet

Det er 4 år mellom meg og min søster og vi er av de beste venner. Selvfølgelig mye "søskenkjærlighet" når vi vokste opp, men årene imellom var aldri noen hindring i lek etc... Vi er i dag 25 og 29år og har et veldig godt forhold! Det er 12 år mellom meg og min yngste søster og det er et helt annet forhold, hun er jo mer eller mindre et enebarn, og forholdet til henne er ganske annerledes, men veldig bra! :-)

Skrevet

*glad*

Godt å høre :-) Tuuusen takk for svar alle :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er 4 år mellom mine barn, og de har hatt masse glede av hverandre i oppveksten, og har det fortsatt. Det var kun en liten periode hvor eldste var tidlig i tenåra, og minste var 9-10, at de ikke var så mye sammen.

Naturlig nok, etter som eldste vokste litt fra broren en stund, og hadde litt andre interesser.

Så tok det seg opp igjen da yngste ble større, og de hadde masse felles interesser og mye glede av hverandre igjen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er fire år mellom meg og min storesøster, og vi har egentlig alltid hatt et veldig godt forhold. Etter at jeg ble litt eldre, kanskje 14-15 har jeg også hatt et veldig godt forhold til storebroren min som er 9 år eldre enn meg. Så med like interesser er alder ingen hindring, er nok værre hvis man er veldig ulike som personer :)

Skrevet

Det er mye annet enn aldersforskjell som teller ja. Selv vil jeg ha barna ganske tett, fordi jeg og mine søsken er tett i alder og hadde mye glede av hverandre. Men det kan de jo få selv om det er større aldersforskjell. Det positive med større aldersforskjell er jo at nummer en er mer selvstendig når nummer to kommer, og spebarnstiden blir kanskje litt enklere.

Gjest *stjerneskudd igjen*
Skrevet

Oppløftende å høre!

Godt å høre erfaringer :)

Og ja, det er jo om de er like, samme interesser osv også.

Så nå må han se å gjøre meg gravid :ler:

Jeg ble jo gravid med en gang første gang.. Lurer på hvor 'kjapt' det går andre gangen..

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg blir overrasket over hvor nært forhold har til søknene sine her. Det er 3,5 år mellom meg og søsteren min og vi har aldri vært nære. Vi lekte vel litt når vi var små, men det var mest krangling. I tenårene hadde vi lite med hverandre å gjøre bortsett fra rene familieting. Når jeg ble over 20 (jeg er yngst) og begge hadde flyttet ut ble vi litt bedre venner. Vi er glad i hverandre, og vi ser hverandre ofte, men venner vil jeg ikke klassifisere oss som.

Skrevet

Jeg tror kanskje også at å ha 4-5 års mellomrom kan ha mye positivt med seg! :)

Min kjære er 5 år eldre enn sin bror og de har alltid hatt et veldig bra forhold.

Kjenner også flere som har barn med 4, 5 års mellomrom.

Blir ofte litt sånn at den eldre tar seg veldig godt av den yngre, mens de er små.

Selvsagt er de på forskjellige stadier, men den yngste vil ofte strekke seg litt etter den eldre.

Ikke dumt å ha noen å se opp til, og som i tillegg kan passe litt på! :)

Også blir de likere og likere med alderen, og mange "finner" hverandre på ny når de kommer ut i tenårene- 20 års alderen. Da blir det ofte litt mere vennskap enn det der "storebror-lillebror"-forholdet.

Ser absolutt fordeler med litt mellomrom!

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter blir storesøster i disse dager, temmelig nøyaktig 4 års aldersforskjell. Jeg hadde også ønsket kortere avstand mellom barna, men mannen min var ikke klar for flere barn før nå (han har en fra før).

Nå er det 8 år mellom mannen sitt særkullsbarn og vårt fellesbarn, og 12 åringen er kjempefin lekekamerat og barnevakt for 4 åringen, de er jo ikke på "bølgelengde", men det er stor kjærlighet mellom dem likevel. Jeg håper at 12 åringen blir like glad i den lille babyen, og at 4 åringen ikke blir sjalu, men i stedet oppfører seg mot babyen som 12 åringen har oppført seg mot henne:)

Selv har jeg en søster som er 10 år yngre, og er nærmere henne enn broren min som er bare 1 år eldre enn meg!

jeg tror ikke man skal henge seg for mye opp i aldersforskjell, tror personlighet har mye mer å si for hva slags forhold man utvikler.

Skrevet

Det er vel mye annet enn bare aldersforskjellen som betyr noe, ikke minst personlighet. Det er fire år mellom mannen og broren hans, og de er ikke spesielt nære venner, men de har også veldig ulik personlighet, og er på helt forskjellige stadier i livet.

Imidlertid hadde jeg to barndomsvenninner med fire års aldersforskjell, og de hang sammen som erteris.

Det er syv år mellom meg og min søster, og det fungerte fint i barndommen ettersom jeg var en svært etterlengtet lillesøster, men som voksne har vi såpass forskjellig personlighet at vi ikke har noe annet enn familie til felles.

Det positive for dere er jo at jenta deres er så stor når nestemann kommer at hun virkelig skjønner noe av det, og sikkert gleder seg kjempemye. Hun kan nok involveres i svangerskapet på en annen måte enn en toåring kan, mtp forberedelser og forventninger, og får sikkert masse glede av å hjelpe til når den lille kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...