KinG of Bongo Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg sitter og sliter litt med gjestelisten og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer til å invitere noen søskenbarn, men så har jeg noen som jeg har mye kontakt med og andre som jeg har mindre kontakt med. Problemet er bare at disse er søsken. Altså, jeg vil invitere mitt søskenbarn Anne, men ikke Annes bror Per. Går det an eller er det frekt? Jeg lurer også litt på dette med barn. Vi må naturligvis ha med min samboers barn de vil være 12 og 17. Jeg syns også at det vil være naturlig å invitere mine tantebarn, de vil være 1 og 7. Jeg vet ikke helt hva en 1-åring skal gjøre i bryllupet vårt, men jeg kan vel strengt tatt ikke la være å invitere. Men hva med alle andre barn? Vi vil totalt (så langt jeg vet) komme opp i 18 barn fra 1 til 17 år. Det er ganske mange. Kan jeg invitere noen med barn og andre uten? Vi har jo tenkt å ha alkohol til maten og utover kvelden, men jeg håper jo at det ikke blir en fyllefest, likevel noen barn MÅ jeg invitere, er det da greit å ikke invitere alle? Den ene gjesten jeg vurderer å invitere har et barn som vil være 4-5 år, men gjesten har også et annet barn som vil være 25 og har kone og to barn selv. Jeg hadde ikke tenkt å invitere dette "barnet", men det er jo pr.definisjon også gjestens barn......
frk.strøken Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Synes du skal innvitere de du har lyst. Kjenner flere som har innvitert bare det ene søskenbarnet, selv om de er søsken. Man innviterer jo de man har best kontakt med. Ikke synes jeg barn har så mye i bryllup å gjøre heller, bortsett fra de man "må" innvitere. Siden det er dine tantebarn kan du vel hinte til foreldrene om at du ikke synes 1-åringen har så mye der å gjøre? Kan jo hende at de også synes det er greit å ikke ha med seg et så lite barn på fest.... De gjestene du snakker om som har barn, er det venninner? For man innviterer da ikke venners barn. Bare de man eventuelt er i slekt med, som egene barn. Grensa mi tror jeg ville ligget på tantebarn, særlig hvis man har nært forhold.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Tro det lett kan bli sure miner om du inviterer kun noen av søskenbarna.
frk.strøken Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Jeg hadde ikke blitt sur om min søster hadde blitt invitert i et bryllup og ikke jeg. Jeg har null kontakt med mine søskenbarn, og vet at min søster har litt mer en meg. så det hadde vært helt ok.
Minttu Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 det er jo mange barn som pleier å bare være en liten stund og så dra hjem, men det spørs jo så klart litt på alderen. Du får invitere de nærmeste, da det gjelder barn kan du jo eventuelt prate med foreldre for å vite om de syns at de kan være med?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Jeg sitter og sliter litt med gjestelisten og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer til å invitere noen søskenbarn, men så har jeg noen som jeg har mye kontakt med og andre som jeg har mindre kontakt med. Problemet er bare at disse er søsken. Altså, jeg vil invitere mitt søskenbarn Anne, men ikke Annes bror Per. Går det an eller er det frekt? Jeg lurer også litt på dette med barn. Vi må naturligvis ha med min samboers barn de vil være 12 og 17. Jeg syns også at det vil være naturlig å invitere mine tantebarn, de vil være 1 og 7. Jeg vet ikke helt hva en 1-åring skal gjøre i bryllupet vårt, men jeg kan vel strengt tatt ikke la være å invitere. Men hva med alle andre barn? Vi vil totalt (så langt jeg vet) komme opp i 18 barn fra 1 til 17 år. Det er ganske mange. Kan jeg invitere noen med barn og andre uten? Vi har jo tenkt å ha alkohol til maten og utover kvelden, men jeg håper jo at det ikke blir en fyllefest, likevel noen barn MÅ jeg invitere, er det da greit å ikke invitere alle? Den ene gjesten jeg vurderer å invitere har et barn som vil være 4-5 år, men gjesten har også et annet barn som vil være 25 og har kone og to barn selv. Jeg hadde ikke tenkt å invitere dette "barnet", men det er jo pr.definisjon også gjestens barn...... Om du skal invitere med eller uten brn er vel opp til dere og hvordan festen blir. Vi skal ha med barn, fordi det er viktig for oss. Men vi skal ikke ha tre timers middag med taler - og legger opp bryllupet sånn at det skal gå an å ta med ungene. Vi skal også ha lite alkohol, noe som er viktig all den tid det er unger der. Folk har fått beskjed om at dette ikke er en fyllefest allerede i invitasjonen, så det kommer ikke som en overraskelse. Vi inviterer alle søskenbarna også, men vi har anledning til det, og det er omtrent halvparten som kommer - mye pga lang reisevei. Men hvem dere inviterer er vel opp til dere:) Ang barn til søskenbarn, så inviterer vi de ungene som er under 18 år, de voksne blir ikke invitert.
Gjest antigartner Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Jeg sitter og sliter litt med gjestelisten og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer til å invitere noen søskenbarn, men så har jeg noen som jeg har mye kontakt med og andre som jeg har mindre kontakt med. Problemet er bare at disse er søsken. Altså, jeg vil invitere mitt søskenbarn Anne, men ikke Annes bror Per. Går det an eller er det frekt? Jeg ser at andre har svart at dette går greit, men jeg er ikke helt enig i det. Jeg har erfart hvor mye sårhet og dårlig stemning det skaper når en av et søskenpar blir invitert, men ikke den andre. Særlig er dette påtakelig hvis nesten alle andre søskenbarn er invitert. Situasjonen blir en annen hvis du har mange søskenbarn og Anne er det eneste søskenbarnet du inviterer. Da er det lettere å forsvare valget med at Anne inngår i "vennekategorien".
kinkeline Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Jeg hadde syns det hadde vært rart å bli invitert i et bryllup til en jeg nesten ikke har kontakt med, søskenbarn eller ikke. Så jeg hadde heller ikke reagert hvis min bror hadde blitt invitert og ikke jeg. Husk at dette er DIN dag. Du kan gjøre akkurat hva du vil. Og når man er over 18 år så er man ikke barn lenger. Det er ikke vits å gjøre bryllupet dyrere enn det trenger å være fordi du ikke vil -kanskje- såre noen.
lilleGrethe Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har 19 søskenbarn, flere av disse er gift og har barn. Jeg skal invitere de søskebarna som er nærmest i alder/ som jeg har hatt mest kontakt med, med ektefelle hvis de er gift. Litt usikker på om jeg skal invitere kjærestene til de som ikke er gift, siden jeg aldri har møtt dem, men det kan vel diskuteres etterhvert. Det blir naturligvis noen av søskenbarna som ikke inviteres, og som er søsken til noen som blir invitert. Men jeg tror ikke dette blir noe problem, i alle fall har det vært tradisjon til konfirmasjoner opp gjennom årene å invitere de søskenbarna som er nærmest i alder, så om vi fortsetter med det til bryllup, tror jeg ikke noen blir fornærmet. Uansett bor mange av dem såpass langt unna at det ikke er sikkert at de kommer i det hele tatt. Jeg skal ikke invitere barn av søskenbarn, de eneste barna som kommer til vårt bryllup er min forlovedes niese og nevø som skal være brudepike og brudesven.
KinG of Bongo Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. juni 2009 Ok, dette oppklarte i hvertfall noe. Jeg syns dette med barn er veldig vanskelig, men det ordner seg vel det også. Takk for svar i alle fall!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Jeg sitter og sliter litt med gjestelisten og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer til å invitere noen søskenbarn, men så har jeg noen som jeg har mye kontakt med og andre som jeg har mindre kontakt med. Problemet er bare at disse er søsken. Altså, jeg vil invitere mitt søskenbarn Anne, men ikke Annes bror Per. Går det an eller er det frekt? Jeg lurer også litt på dette med barn. Vi må naturligvis ha med min samboers barn de vil være 12 og 17. Jeg syns også at det vil være naturlig å invitere mine tantebarn, de vil være 1 og 7. Jeg vet ikke helt hva en 1-åring skal gjøre i bryllupet vårt, men jeg kan vel strengt tatt ikke la være å invitere. Men hva med alle andre barn? Vi vil totalt (så langt jeg vet) komme opp i 18 barn fra 1 til 17 år. Det er ganske mange. Kan jeg invitere noen med barn og andre uten? Vi har jo tenkt å ha alkohol til maten og utover kvelden, men jeg håper jo at det ikke blir en fyllefest, likevel noen barn MÅ jeg invitere, er det da greit å ikke invitere alle? Den ene gjesten jeg vurderer å invitere har et barn som vil være 4-5 år, men gjesten har også et annet barn som vil være 25 og har kone og to barn selv. Jeg hadde ikke tenkt å invitere dette "barnet", men det er jo pr.definisjon også gjestens barn...... Enten alle eller ingen når det gjelder søsken.
Gjest Smaragd Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 Jeg kommer nok ikke til å invitere søskenbarnas barn når jeg skal gifte meg. Da blir vi plutselig så mange, og jeg må stoppe et sted Jeg har såpass ok kontakt med mine søskenbarn, at jeg hadde nok invitert alle. hvem som velger å komme er en annen sak. Men nå er jeg ikke i den situasjonen at jeg planlegger bryllup heller, så mulig jeg skifter mening når den tid kommer... Gjør det som føles rett for dere du...
Gjest D-shol Skrevet 23. juni 2009 #13 Skrevet 23. juni 2009 Jeg sliter veldig, fordi jeg vil ha med så mange venner, men ikke kan invitere alle fordi vi må invitere venners kjærester, selv om vi ikke kjenner dem Og så har jeg to tremenninger, vi tre var mye sammen da vi var yngre, men i senere tid har de to vært mye sammen uten meg. Jeg har mye kontakt med den ene. Er litt samme dilemma om jeg skal invitere den ene eller bare begge.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 Jeg sitter og sliter litt med gjestelisten og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer til å invitere noen søskenbarn, men så har jeg noen som jeg har mye kontakt med og andre som jeg har mindre kontakt med. Problemet er bare at disse er søsken. Altså, jeg vil invitere mitt søskenbarn Anne, men ikke Annes bror Per. Går det an eller er det frekt? Jeg lurer også litt på dette med barn. Vi må naturligvis ha med min samboers barn de vil være 12 og 17. Jeg syns også at det vil være naturlig å invitere mine tantebarn, de vil være 1 og 7. Jeg vet ikke helt hva en 1-åring skal gjøre i bryllupet vårt, men jeg kan vel strengt tatt ikke la være å invitere. Men hva med alle andre barn? Vi vil totalt (så langt jeg vet) komme opp i 18 barn fra 1 til 17 år. Det er ganske mange. Kan jeg invitere noen med barn og andre uten? Vi har jo tenkt å ha alkohol til maten og utover kvelden, men jeg håper jo at det ikke blir en fyllefest, likevel noen barn MÅ jeg invitere, er det da greit å ikke invitere alle? Den ene gjesten jeg vurderer å invitere har et barn som vil være 4-5 år, men gjesten har også et annet barn som vil være 25 og har kone og to barn selv. Jeg hadde ikke tenkt å invitere dette "barnet", men det er jo pr.definisjon også gjestens barn...... Vi hadde store problemer med gjestelisten, men det løste seg til slutt. Jeg har 18 onkler og tanter aller er gift da blir det 36 stk. Noen har jeg aldri møtt og noen har vi ikke kontakt med av diverse grunner. Jeg har over 40 søskenbarn, de er gift og har over 30 barn tilsammen. Så kommer foreldre, søsken, svigersøsken, nevøer og nieser, besteforeldre, gudforeldre, gudbarn, grandonkler, øvrig slekt forlovere og venner med følge. Tilsammen utgjør alle disse over 160 gjester. Dette hadde tatt oss flere år å spare til, så defor har vi kuttet og inviterer ca 80 gjester. Vi har kuttet ut all slekt vi ikke har kontakt med og heller invitert slekt og venner vi har kontakt med. Dette for at vi skal ha en fest med folk som betyr noe for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå