Gjest sykemeldt Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er på vei inn i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har snart gått sykemeldt i 12 mnd pga skuldre/ nakke. Jeg går til behandling, og har også vært gjennom utredning. Men jeg sliter fremdeles, og legen min er ikke villig til å friskmelde meg til min egen jobb. Jeg skal på møte med nav snart, og ser jo etter ny jobb mens jeg går sykemeldt. Men nå har tanken om oppsigelse slått meg. Om jobben nå velger å si meg opp, har jeg krav på noe lønn under oppsigelsestiden? Når perioden er ute, går jeg ned i 66% lønn og da går det ikke rundt lenger. Men om jeg hadde fått lønn under oppsigelsestiden, ville det gjort livet mitt myyyye enklere.
Rosalie Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Så lenge du ikke jober, får du naturligvis ikke lønn, nei. Ei heller i oppsigelsestiden.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Skal du ha lønn må du jobbe. Har du gått sykemeldt i 12 mnd kan du sies opp (med noen forbehold, spesielt i IAbedrifter) - og oppsigelsestiden går som sykemeldingstiden (ingen endring) - men: Har du gått sykemeldt i 52 uker siste 3 år får du ikke sykepenger lenger. Når man har vært sykemeldt i 52 uker må man over på rehabiliteringspenger (behandling med utsikt til bedring) eller attføringspenger (tiltak, skole, arbeidstrening, el.).
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Er du fagorganisert tar du kontakt med de nå. De kan hjelpe deg med slike ting. Event. ta kontakt med en advokat om det blir trøbbel med arb.giver. Mener nå du har krav på lønn ut oppsigelsestiden. Da skal det stå i kontrakten din hvor lang oppsigelsestid du har og alle uansett frisk eller syk har krav på lønn i denne tiden. Normalt sett 3 mnd om du har vært i jobben etter prøvetiden. (Hos noen har de kun 1 mnd, men det skal stå i kontrakten) Arb.sted kan velge å utbetela alt i en mnd. og at du kan gå på dagen om du pga. sykdom ikke er i stand til å jobbe i disse mnd. uansett. Hverken du eller jobben er tjent med at du bare går der å ikke klarer gjøre noe. JEG fikk den ordningen etter 52 ukers sykemelding. Hadde hjelp av fagforening og advokat til dette. Uansett går du over til rehabelitering\ attføring eller omskolering etter 52 uker og får da 66% av lønnen din. For å få rehabelitering må du ha behandling med forutsetning til å bli bra. Om ikke legen din vil friskmelde deg må han\hun jo da sette igang riktige undersøkelser og behandling slik at du BLIR bra nok til å friskmeldes....!!! (Synes leger er så fryktelig flinke på å gjøre ingenting.. men det er nå min mening)
Gjest sykemeldt Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Jeg går til behandling og har også hatt hele runden med utredning. Jeg kan få operasjon, men de vil helst gi behandlingene en sjanse til. Har jo blitt bedre da. Problemet er at jeg har veldig tungt, fysisk arbeid, og det sliter veldig på helsen min. Og dessverre blir jeg ikke akkurat bedre av tanken på å få økonomiske problemer oppe i det hele. Er fagorganisert, så jeg får ta kontakt med dem. Takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er på vei inn i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har snart gått sykemeldt i 12 mnd pga skuldre/ nakke. Jeg går til behandling, og har også vært gjennom utredning. Men jeg sliter fremdeles, og legen min er ikke villig til å friskmelde meg til min egen jobb. Jeg skal på møte med nav snart, og ser jo etter ny jobb mens jeg går sykemeldt. Men nå har tanken om oppsigelse slått meg. Om jobben nå velger å si meg opp, har jeg krav på noe lønn under oppsigelsestiden? Når perioden er ute, går jeg ned i 66% lønn og da går det ikke rundt lenger. Men om jeg hadde fått lønn under oppsigelsestiden, ville det gjort livet mitt myyyye enklere. Legen kan ikke tvinge deg til å gå sykemeldt, det er noe du bestemmer selv. Arbeidsgiver har rett på å si deg opp når det har gått 12 mnd ja,og du har ikke krav på noe ekstra penger. da går du over på attføring,som er mye mindre enn lønna de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå