Gå til innhold

Frankrike begår overgrep mot menneskerettighetene

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Fikk med meg i en VG tråd(diskusjonssidene) at man tvangssteriliserer

psykisk utviklingshemmede i dette landet....

Noe så jævlig :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot
Fikk med meg i en VG tråd(diskusjonssidene) at man tvangssteriliserer

psykisk utviklingshemmede i dette landet....

Noe så jævlig :kjempesinna:

Dette skjer i mange land, deriblant Italia, USA og man lemper mer og mer på kravene i Danmark også.

I Sverige kan de ikke bli sterilisert, hvilket også er et overgrep. Alle andre kan søke hvorfor skulle ikke de kunne søke også?

I Norge kan man steriliseres etter søknad som behandles av fylkeslegen (normale har krav på å bli sterilisert hvis de er over 25), skjer ca 20 g i året.

Kan faktisk usannsynlig mye om temaet, så hvis noen lurer påå noe er det bare å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Frivillig sterilisering er nå en ting....

Men jeg forsto det slik ut fra tråden i Vg at man steriliserer med tvang

når det gjelder psykisk utviklingshemmede i Frankrike.

Gjelder denne tvangen i Italia og Dannmark også?(i så tilfelle er det jo for jævlig) eller er det snakk om frivillighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Tvang og tvang....

Er helt klart ikke bra, men det er ikke nødvendigvis snakk om å dra folk etter øra inn. Noen skjønner ikke hva som skjer, slik at det som er feil er at det mangler formelt samtykke. Andre har mye sex, men klarer ikke å håndtere bruk av prevensjon, ei heller ta vare på barn.

I Danmark har det i den senere tid forekommet sterilisering helt ned til 14-års alderen. I Norge pleier man å vente til folk ihvertfall blir myndige, foreldre må be om det og det kan ikke gjøres hvis personen gjør motstand eller nekter. Imidlertid er mange pu lette å overtale...

Jeg for min del mener det kan være greit, i og med at graviditet og barnepass/å bli fratatt barnet ved fødselen ikke er noe særlig hvis man ikke forstår noe av det som skjer rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Sorry vet ikke hvordan man setter opp en link, men innlegget ligger på debattsiden Barn og foreldre og er av nyere dato.

Synes uansett det er forjævlig hvis leger psykologer og foresatte lurer

mennesker med psykisk utviklingshemmede til og la seg sterilisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

mennesker med psykisk utviklingshemmede til og la seg sterilisere.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sorry vet ikke hvordan man setter opp en link, men innlegget ligger på debattsiden Barn og foreldre og er av nyere dato.

mennesker med psykisk utviklingshemming til og la seg sterilisere.

Måtte bare rette opp en liten skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes disse menneskene bør ha rett til et familieliv som alle andre.

Ihvertfall få sjansen til det.

Og et hvert menneske har rett til og ta avgjørelser vedrørende sitt eget

legme og ikke bli utsatt for press vedr. inngripende tiltak mot sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg synes disse menneskene bør ha rett til et familieliv som alle andre.

Ingen har en slik rett. Eks får ikke alle hjelp ved barnløshet.

Barnet vil antakelig også bli tatt fra dem ved fødselen.

Noen pu er lette å påvirke til seksuelle handlinger, bør slike bli gravide? Hva med de som ikke vet hvordan man blir gravid, men liker sex?

Sier ikke dette fordi jeg er i mot det du sier, men det er mange faktorer som påvirker slike beslutninger.

Jeg for min del lander på det synspunktet at det er viktigere å kunne ha sex, enn å kunne få barn. Nettopp fordi de fleste ikke kan ta vare på barna og derfor ikke beholder dem. Og det er ikke familieliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige her uansett....

Forøvrig oppga jeg feil tråd til deg , den ligger inne på Norsk Politikk

datert 28.07.03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

DonPedro

Jeg hadde i grunnen mye jeg skulle ha sagt ang. denne saken, men det meste ble overflødig etterhvert som jeg leste meg gjennom dine svar. Du sa i grunnen det aller meste - og beste.

Altså - jeg er hjertens enig i alt du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må også si meg enig med deg Don Pedro :)

Men hvorvidt det er etisk riktig å tvangssterilisere psykisk utviklingshemmede er en litt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Nå virker det på svarene som om folk oppfatter at jeg er for tvangssterilisering. Vil bare gjøre det klart at det er jeg IKKE. Det er heller ikke lov i hht norsk lov.

Imidlertid er det som sagt lett å overtale pu som ikke helt skjønner konsekvnesene. De skjønner imidlertid heller ikke konsekvensne av å bli foreldre (nå er jeg veldig generell her). Her syndes det nok mye... men det er ikke forbudt å overtale noen.

De som er svært oppegående kan bruke prevensjon hvis de får opplæring (mange med epilepsi kan ikke ta p-piller, kondom er avansert-normale gidder heller ikke å bruke det...), er mao ikke behov for sterilisering. De svæææært hjerneskadde trenger det ikke pga har sjelden sex. Vi snakke mao om de i midten. I hht loven SKAL de samtykke.

Faktisk har jeg skrevet 70 sider om temaet (det lengste som er skrevet i Norge om pu og sterilisering, så jeg regner meg selv som en ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Damn it, får ikke opp det innlegget gjest refererer til. Og dette som er mitt snevre fagfelt ingen bryr seg om....

JEG VIL LESE! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå virker det på svarene som om folk oppfatter at jeg er for tvangssterilisering. Vil bare gjøre det klart at det er jeg IKKE. Det er heller ikke lov i hht norsk lov.

Og det var forsåvidt dine poenger jeg sa meg enig i.

Får håpe du finner nålen i høystakken da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...