Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg og kjæresten tenker på tur til kypros til høsten. Blir da charter. Vi er ikke spesielt interessert i festing, ønsker gjerne noen avslappende dager, men gjerne se og oppleve litt, både natur og kultur. Kunne gjerne tenkt oss en dagstur til egypt. -hvilken by vil dere anbefale av ayia napa, fig tree bay, larnaca eller paphos? -ev hotellanbefaling? Ikke av de aller dyreste... -i forhold til klima, når i september-oktober vil dere anbefale å reise (skal styre unna høstferie og helst annen eventuell høysesong). -noen som har link til operatører som tilbyr dagsreiser til egypt, ev kombinert med tur til midtøsten? hva blir prisen på en slik tur? -har kikket på charteroperatørene ving og apollo, hvilke andre bør jeg sjekke ut og hvilke er å anbefale? Håper på gode anbefalinger!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Dette kunne jeg også tenkt meg å få svar på
ydmyk Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er erfaren Kypros-fan. Alle byene/stedene du nevner er ok. Aya Napa er stedet med mest festing, men neppe tiden dere skal reise. Der bør dere isåfall ikke bo midt i bykjernen evt. Vær obs på at mange hoteller der ligger et langt stykke fra selve sentrum, selv om det er butikker og spisesteder hele veien inn mot sentrum. Pafos er koselig, lite og med relativt få norske turister, men en del engelske. Larnaca er en by med mange vanlige butikker ol. Det ligger nært flyplassen og er bra på alle måter. Til Aiya Napa tar det vel i underkant av en time (45 min i beste fall), 10 min lenger til Fig Tree bay. Sistnevte har nok mange av de beste strendene og er veldig familievennlig. Men det er litt lite butikker ol. Uansett er det lett å ta lokalbusser på Kypros, så dere kan reise fra by til by enkelt og greit. Dere bør sjekke Star Tour også - i tillegg til de turoperatørene du nevner. Jeg tipper alle norske turoperatører + en del lokale har "snarturer" til Egypt. De norske er de dyreste, men disse turene koster en del. Jeg har sett priser på ca. 3500,- med da var det fly iallefall en vei. Og noen er nok dyrere enn det. Tid er penger hvis dere kun har en uke, så tur med fly begge veier er nok det realistiske for dere. Du kan lese om slike turer inne på sidene til reiseoperatørene. Jeg tror dere må ha visum, men det orner nok dde du bestiller turen hosd, iallefall de norske. Men sjekk det ut. Det er jo mange cruise som går fra Limasol på Kypros. De fleste til Egypt, muligens også til Libya, evt. Istrael ol, det kommer an på om det er "urolig" i landene ol. Men når dere kun skal være en uke kan det som sagt bli vel travelt. Og det skal også passe inn med ankomst/avreise fr/til Norge. Men umulig er det neppe. Vær dog forberedt på at dere må reise om natten ol. Det finnes mange fine turer dere kan ta på Kypros. de noraske turoperatørene tar dog veldig mye for en slik tur, gjerne 5-600 kr. pr. person. Men det finnes også mange seriøse lokale aktører, med noe billigere priser på de samme turene - hvis dere synes det er ok med en engelsktalende guide. Vi har tatt gjennom reiseselskapet, og reist til pafos, Troodfos.fjellene, til den turkiske delen av øya: Famagusta, Kyrenia mm. Og turen der du får se og smake lokal ost, plukke appelsiner ol. er veldig fin- for da ser du virkelig hvordan de som ikke har mye penger der lever. Håper dere får en fin ferie!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Jeg og samboeren min var i Kypros sommeren for to år siden. Vi var i Fig Tree bay. Det var helt greit der, koselig sentrum, men ikke stort. Vi leide scooter og kjørte rundt å kikket, akvarium, kjent krike, marked, flere strender og steder hvor vi snorklet. Både tok buss og scooter til Agia napa. Ikke langt. Det er det veldig flott. De flotteste strendene, helt nydelig, men mer liv. Det villeste utelivet ligger litt for seg selv oppe i åsen. Og i byen er det er normalt nattliv. Gøy å kikke i uteliv-gatene (oppe i åsen) om dagen, mye stilige bygninger. Water world ligger litt utenfor det igjen, med alt av vannsklier hvis det interesserer, var kjempe gøy Nissi beach må oppleves, vakker. Jeg anbefaler Agia napa. Garanterer ca 360 soldager i året, safe klima. Var litt for varmt da vi var der, trope varme da, 48 grader da vi kom ned på natta, gav seg dagen etter, 36 grader, men det var midt på sommeren. Hvis melhvite strender med turkis vann betyr noe, reis til Agia napa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå