Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

That would be so awesome! The fight against warping young minds and wrecking their career prospects and so forth

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolling

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg synes det er en veldig god ide, jeg. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det skulle blitt oppstandelse du ... ohoi ... Ser for meg kreasjonister forene seg i alle land uansett religion ...

Dog er det forskjell på holocoust og evolusjonsteorien i den forstand at det ene er et historisk faktum der vi har øyevitnebeskrivelser av hva som hendte. Evolusjonsteorien er noe som stadig vekk bevises, men det er en teori. Skal man "steines" fordi man ikke tror på den gjeldende vitenskapsteori så nærmer vi oss kanskje oss tilbake til de dager der man ikke måtte si noe annet enn at jorden var flat.

Gjest Ludovie
Skrevet

Det er veldig sant Blondie. Svaret mitt var for øvrig ikke 100% seriøst. Det dreier seg snarere om at jeg synes at det er helt utrolig sjokkerende at det finnes mennesker i Norge i 2009 som ikke har tiltro til moderne vitenskap.

Jeg ønsker ikke egentlig at dette skal bli forbudt slik Holocaust-fornektelse er det, men det er mer det at jeg plasserer disse to tingene i samme kategori i og med at begge jo er like livsfjerne.

Skrevet

Enhver som er fornuftig nok til å forstå evolusjonsteorien burde også forstå at å leke meningspoliti er idiotisk.

Skrevet

Er holocaust benektelse en kriminalitet ?

Hvorfor ble ikke en hvis person arrestert da han besøkte Norge for kort tid siden ?

Du må gjerne mene at kreasjonisme må være forbudt (og det er slettes ikke sikkert jeg er uenig med deg), men slik tråden er formulert er det trolling da de basere seg på stråmann.

Gjest Gjest
Skrevet

Politiet har da virkelig annet å ta seg til enn å skulle leke storebror ser deg-leken.

Gjest Ludovie
Skrevet

Hvorfor ble ikke en hvis person arrestert da han besøkte Norge for kort tid siden ?

Du må gjerne mene at kreasjonisme må være forbudt (og det er slettes ikke sikkert jeg er uenig med deg), men slik tråden er formulert er det trolling da de basere seg på stråmann.

En viss person har da vitterlig sittet i fengsel for meningene sine: http://en.wikipedia.org/wiki/David_Irving

Og igjen, det forrige innlegget mitt var ikke 100% seriøst, og jeg mener altså ikke at kreasjonistiske holdninger skal forbys.

Gjest Gjest
Skrevet
En viss person har da vitterlig sittet i fengsel for meningene sine: http://en.wikipedia.org/wiki/David_Irving

Og igjen, det forrige innlegget mitt var ikke 100% seriøst, og jeg mener altså ikke at kreasjonistiske holdninger skal forbys.

Tja det ville ikke skjedd i Norge. Det er vel bare i Tyskland og Østerrike man kan bli fengslet for å nekte for at holocust har skjedd

Skrevet

Det er en forbrytelse i noen land. Ikke i Norge.

Skrevet

Både å fornekte Holocaust og å fornekte evolusjonen baseres på å nekte for fakta. Bør så å faktafornektelse kriminaliseres? Tja, i og med at faktafornektelsen også innebærer å vri og vende på de fakta som ligger til grunn for vår forståelse av fek. evolusjonen, og sågar forfalske sannheten og vitenskapen, i tillegg til å konstruere argumenter som høres vitenskapelige ut dersom en ikke har tilstrekkelig kompentanse på området, og som dermed kan villede i særdeleshet unge personer, hadde jeg ikke akkurat synes det hadde vært trist dersom det ble kriminalisert, uten at jeg mener at man skulle hatt spesielt strenge straffer for det.

Gjest Gjest
Skrevet
Både å fornekte Holocaust og å fornekte evolusjonen baseres på å nekte for fakta. Bør så å faktafornektelse kriminaliseres? Tja, i og med at faktafornektelsen også innebærer å vri og vende på de fakta som ligger til grunn for vår forståelse av fek. evolusjonen, og sågar forfalske sannheten og vitenskapen, i tillegg til å konstruere argumenter som høres vitenskapelige ut dersom en ikke har tilstrekkelig kompentanse på området, og som dermed kan villede i særdeleshet unge personer, hadde jeg ikke akkurat synes det hadde vært trist dersom det ble kriminalisert, uten at jeg mener at man skulle hatt spesielt strenge straffer for det.

Evolusjon er en teori ikke fakta.

Skrevet (endret)

Løgner kan man best imøtegå med sannhet. Kreasjonister har ingen kred blant vitenskapsfolk. Det er bekymringsfullt at mange vanlige folk i noen land på ramme alvoret tror på Bibelens skapelsesberetninger og kreasjonistenes fremstillinger, men den prosenten er ganske lav blant dem som har tatt en utdanning. Så jeg tror at dersom man satser på en grundig utdanning for flest mulig, kommer denslags løgner til å dø en stille død. Man trenger ikke å forby dem. Norge er et av landene uten lovforbud mot Holocaust fornektelse, men jeg tror ikke vi har særlig mange som tror at det ikke fant sted.

På samme måte er det ikke særlig mange nordmenn som tror på at Bibelens skapelsesberetning er noe som kan tas bokstavelig. Det betyr at utdannelsessystemet fungerer, og at folk er i stand til å gjenkjenne bullshit på lukta. Hvis det funker, så er det jo ingen grunn til å reparere noe.

Endret av Mann 42
Gjest Blondie65
Skrevet

Men - som nevnt tidligere - det er en farlig vei å gå.

Det som er fakta i dag kan være utgått på dato i morgen. Hvis man kan bli straffet for å mene at en vitenskapsteori er feil i dag, hvordan skal vi da gå frem for å finne frem til en enda bedre teori i morgen?

Jeg er motstander av forbud og for ytringsfrihet. Det er flere grunner til dette. Det ene er at hvis noen insisterer på å fornekte f.eks. holocoust så må de gjerne fortsette å gjøre det og så må de som vil motsi dette få slippe til med like mye spalteplass. Det er ikke en gang nødvendig med råtne egg og tomater - bare gode talerør som kan motsi det som blir sagt.

Slik bør det også være med alt annet. Hvis ikke vi som støtter evolusjonsteorien er i stand til å forsvare denne med våre ytringer uten at vi får et forbud mot å mene noe annet, hvordan står det da egentlig til med vitenskapsteoretiske prinsipper?

Det er mange ganger jeg river meg i håret over hva enkelte kan få seg til å tro på - 911 konspirasjoner f.eks. - men det er da vitterlig de som mener det motsatte sin jobb å dokumentere sine påstander, ikke forby andres meninger?

Det eneste jeg skulle ønske i større grad var at hatefulle ytringer mot f.eks. homofile ble slått ned på kraftigere. Spesielt når det går på enkeltpersoner - som f.eks. når en ung homofil blir mobbet av sitt religionssamfunn - eller enda verre oppfordret til å be sterkere om at Gud skal gripe inn og helbrede hans "syke" sinn. Man kan jo selv tenke seg hvordan dette slår ut når bønnen "ikke virker" og "helbredelsen" uteblir.

Skrevet

Jeg hadde for noen år siden en homofil venn. Vi diskuterte dette med hatkriminalitet og homohets. Det var aktuelt på den tiden. Jeg var opprørt, delvis på vegne av min venn, og mente at denslags burde være forbudt. Han på sin side mente at hetsen tok slike former at den faktisk stilte dem som stod for det, i et dårligere lys enn det gjorde de homofile. Han syntes at de gjerne måtte fortsette, og at det på sikt antakelig ville være til de homofiles fordel.

Pastor Åleskjær er et illustrerende eksempel. Homohetser og åndelig omvender i flere tiår, i dag er han en mann som må tåle at hans egen sønn vender seg fra ham i avsky og kritiserer ham offentlig.

Skrevet

Evolusjonsteorien er en teori som forklarer fenomenet evolusjon. Noen andre eksempler:

Jeg kaster et eple opp i luften og det faller ned igjen - fakta.

Tyngdekraftsteorien som forsøker å forklare hvorfor dette skjer (masse har tiltrekningskraft på annen masse - teori.

Lysets hastighet er konstant i vakuum - fakta.

Einsteins relativitetsteori som forsøker å forklare dette - teori.

Dyr og planter endrer seg konstant og noen av trekkene videreføres til neste generasjon - fakta.

Det dyret som er best egnet til å formere seg vil få sine mutasjoner videreført - fakta.

Evolusjonsteorien som forklarer disse fenomenene - teori.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg hadde for noen år siden en homofil venn. Vi diskuterte dette med hatkriminalitet og homohets. Det var aktuelt på den tiden. Jeg var opprørt, delvis på vegne av min venn, og mente at denslags burde være forbudt. Han på sin side mente at hetsen tok slike former at den faktisk stilte dem som stod for det, i et dårligere lys enn det gjorde de homofile. Han syntes at de gjerne måtte fortsette, og at det på sikt antakelig ville være til de homofiles fordel.

Pastor Åleskjær er et illustrerende eksempel. Homohetser og åndelig omvender i flere tiår, i dag er han en mann som må tåle at hans egen sønn vender seg fra ham i avsky og kritiserer ham offentlig.

Det beste forsvar mot hets er å ta til motmæle - og det gjøres. Igjen og igjen.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at selvmordsraten og depresjoner er høy hos de som blir - med Bibelen i hånden - fordømt pga sin legning. Jeg klarer ikke helt å bare si: stå opp og snakk for din legning. Vi skal huske at det er i lukkede fora dette skjer, der det ikke er mulig å få en annen form for input.

Det er i grunnen et veldig interessant fenomen at jeg ikke kan gå til Torstein Dahle eller Per Kristian Foss og dømme dem nord og ned for deres legning (hvis jeg ønsket det), mens jeg fra talerstolen i en meninghet kan gjøre det ustraffet. Ytringsfrihet og diskrimineringslover stopper i kirkedøren!

Skrevet (endret)

Nope.

Evolusjon er FAKTA som forklares gjennom en vitenskapelig teori (=evolusjonsteorien).

Edit: Ser at firewater har svar på denne, men lar den likevel så..

Endret av Midgard

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...