Gå til innhold

Orkideer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Håper det er noen som er flinke med blomster her inne :smilyblomst:

Jeg har lyst til å gjøre et forsøk på å lage knapphullblomster selv, og vil bruke orkideer. Hvordan kan jeg gjøre det? Vil de holde seg friske hvis jeg bare surrer blomstertape rundt stilken dagen før?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på, om du vet hva du gjør, og type orkide. phalaenopsisDenne phalaenopsisen er veldig vanlig, men har en tynn og til dels skjør stilk å jobbe med, særlig hvis du ikke har stiftet blomster før.

cymbidium

Denne Cymbidium har litt mer robust stilk, noe som gjør det lettere å stifte.

Når du stifter blomster (som man gjør i all brudebinding) så kutter man stilken i ønsket lengde (noe som stopper seg selv når det gjelder orkideer, siden klokkene bare har et par cm stilk) så tvinner man tynn blomstertråd (metalltråd) rundt stilken for å lage den lenger, og for å forsterke den. Deretter skjules dette arbeidet med grønn blomstertråd. Akkurat dette med ståltråden er som sagt litt knotete med orkideer, siden stilken ikke er solid og treaktig, som f.eks hos roser. Så den kan brekke lett. Kanskje du kjenner noen blomsterdekoratører som kan vise deg? Det er en spesiell teknikk for å få til dette.

Men sånn holdbarhetsmessig så der jo orkideen perfekt til knapphullsblomst. Den krever jo lite vann, og vil holde seg fint.

Endret av Sativa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...