Golosa Skrevet 29. juli 2003 #1 Del Skrevet 29. juli 2003 Er det noen som har en god og forholdsvis enkel oppskrift paa kjoettkaker? Jeg har saa lyst paa kjoettkaker i dag, men har aldri laget det foer.. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 29. juli 2003 #2 Del Skrevet 29. juli 2003 Ta en passe mengde kjøttdeig (de fleste bruker vel en pakke, men det kan bli mang kjøttkaker om det bare er til deg, eller til to personer, men du fryser selvsagt bare resten da) og spe den med et du måtte ønske (jeg fyller et lite mål som tar 3 dl med havregryn, og så fyller jeg det med vann etterpå (mens havregrynet er oppi selvsagt) og blander dette godt sammen.) Tilsett salt og krydder etter eget ønske (jeg bruker salt og pepper pluss "kjøttkakekrydder" jeg, funker utmerket) Blande det hele godt sammen, og begynn å steke kjøttkaker.... De ser kanskje rare ut til å begynne med, jeg er i alle fall ikke like flink tl å få dem pene og runde slik mammas er, men gode blir de likevel. Lage sausen er jo viktig. Du kan selvsagt kjøpe en pose, men jeg foretrekker å lage den selv, med bruning (melange og hvetemel, ja, du kjenner fremgangsmåten fra skolekjøkkenet, ikke sant?) og aller best med kraft, men det har jeg jo somregel ikke jeg da (i motsetning til mamma som alltid har kjøttkraft i fryseren) men jeg putter oppi enh del krydder der også, så blir det bra etterhvert. Kok poteter, rasp gulrot (eller kos dem også om du liker det bedre sånn) og server med tyttebærsyltetøy (det spiser ikke jeg til da, men sambo trenger det....) og kos deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan Skrevet 30. juli 2003 #3 Del Skrevet 30. juli 2003 Kjøttkaker (mammas oppskrift - knallgode) 400 g kjøttdeig 400 g familiedeig 2 ss hv mel 2 ss potetmel 1 egg Passe vann til å spe med (kjenner det på deigen) Krydder - salt, pepper, muskat - Dette blir en del kjøttkaker (familieporsjon), men frys ned så er det bare å tine og varme dem i saus neste gang du har lyst på! Saus lager man med margarin, hv mel, sper med vann/kraft. Salte, pepre, buljong dersom du ikke har brukt kraft. for meg er negro et must - 'må' ha litt ordentlig farge på sausen min:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #4 Del Skrevet 30. juli 2003 Kjøttkaker (mammas oppskrift - knallgode) 400 g kjøttdeig 400 g familiedeig 2 ss hv mel 2 ss potetmel 1 egg Passe vann til å spe med (kjenner det på deigen) Krydder - salt, pepper, muskat - Dette blir en del kjøttkaker (familieporsjon), men frys ned så er det bare å tine og varme dem i saus neste gang du har lyst på! Saus lager man med margarin, hv mel, sper med vann/kraft. Salte, pepre, buljong dersom du ikke har brukt kraft. for meg er negro et must - 'må' ha litt ordentlig farge på sausen min:) Disse lager jeg også etter oppskrift fra mamma og bestemor, bare at jeg tilsetter løk også. Også bruker jeg medisterdeig istedet for familiedeig. Ikke akkurat noen slankekost, men de er KNALLGODE!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan Skrevet 30. juli 2003 #5 Del Skrevet 30. juli 2003 Noe annet som er godt - bruk oppskriften ovenfor, men bytt familiedeigen med medisterdeig. Fyll i en smurt brødform (avlang altså), strø med strøkavring på toppen. Sett formen i langpanne, fyll med vann (slik at den stekes i vannbad) - stekes ca en time eller så (til den 'slipper' kanten'), 200 gr tror jeg? Server med kokte poteter, grønnsaker og løksaus - vips! Kjøttpudding! :D Løksaus lages ved å steke løk myk i margarin, strø mel over, spe med kraft/buljong, fløteskvett i til slutt. Salt + pepper. Nyyyydelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 30. juli 2003 Tusen takk for kjempe fine oppskrifter!! Det ble ikke kjoettkaker i gaar, men i dag blir det det garantert. mmmm ... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå