Gå til innhold

Hvordan få katten til å føde der vi vil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen katteerfarne KG-jenter (eller -gutter) kan gi meg noen gode tips.

Pusejenta er drektig. Jeg vet ikke hvor langt hun er på vei, men jeg tror ikke det er så veldig lenge til kattungene kommer. Hun veksler mellom å være veldig slapp og å virre urolig rundt i leiligheten, pattene er store og røde (men jeg finner ikke melk i de ennå) og hun er veldig avhengig av menneskelig kontakt.

Det jeg lurer på er hvordan vi kan lage et passende fødested for henne. Vi vil jo ikke at hun skal føde under sofaen eller andre steder der vi ikke kan følge med, i tilfelle det skulle oppstå problemer under fødselen. Vi har prøvd å lage til et fint sted av en plastkasse med høye kanter, som vi har hatt aviser og noe mykt oppi, men hun vil ikke ligge der et sekund engang. Hva kan vi gjøre for at hun skal trives bedre?

Andre tips som omhandler kattefødsel tas også imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Min beste erfaring er å ta en pappeske med lokk og lage "dør" i, pass på at esken ikke er altfor liten. Da føler katten at du ikke kan se henne, samtidig har du muligheten til å ta av lokket hvis noe skulle skje, og du skulle trenge å følge med.

De fleste katter liker best å føde alene, og de vil derfor gjerne finne et bortgjemt sted der du ikke har tilgang. Så enkelt er det faktisk, og det er lite man kan gjøre hvis en katt har bestemt seg for et sted å føde der du vanskelig har tilgang. Katter er nå en gang litt vanskelige og selvstendige dyr, som størsteparten av tiden gjør som de vil :fnise: Og som regel går det veldig bra med kattefødsler. Det er mange ganger vi har sett forundret på en kattemor (låvekatt) som kommer med 2-4 katteunger fra låven for å vise dem fra, enn 8-10 uker etter at hun plutselig var blitt tynn igjen. Ikke hadde vi sett noen kattunger, og ikke hadde vi hørt dem.

Skrevet

Ja, har tenkt på å lage dør i en pappeske, slik at det føles beskyttet og bortgjemt for kattemor, men samtidig er tilgjengelig for oss. Nå har vi henne ikke ute, så heldigvis har vi noenlunde kontroll på hvor hun er. Siden hun sannsynligvis er førstegangsfødende er jeg litt ekstra bekymret... Men skal prøve og se om pappkasse kan fungere. Katten er jo sin egen sjef, så vi får prøve å lage til slik hun vil ha det ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Katter er sære ja, så man får bare prøve å se om det funker ;)

Lykke til!

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Maxtor
Skrevet

Katten min skulle også absolutt føde i klesskapet mitt.

Prøvde å lukke igjen døra..hun åpnet den.

Prøvde å sette noe foran, hun gikk amok får å få det vekk så hun kom seg i skapet.

Virket ikke som hun prøvde å gjemme seg, for døra sto åpen mot hvor jeg sitter ved pcen, så jeg hadde fullt innsyn. Hun mjaua og sto til, skulle konstant ha oppmerksomhet.

Satt en lav "grind" i hyllen hun hadde valgt seg, var ganske høyt oppe, så ikke ungene skulle dette ned.

Skrevet
:fnise: De er jo søte og da! Jeg hadde en katt da jeg var lita (før det var vanlig med sterilisering), som ikke forsto hva som skjedde med henne når fødselen starta. Hun kikket seg skrekkslagen bak og begynte å løpe for liksom å komme fri fra det ekle greia. Det endte med at hun løp rundt og fødte i hele huset, mens mamma gikk etter og plukket opp unger! Det skal sies at hun ble en god pusemor når sjokket hadde lagt seg. :)
Skrevet
:fnise: De er jo søte og da! Jeg hadde en katt da jeg var lita (før det var vanlig med sterilisering), som ikke forsto hva som skjedde med henne når fødselen starta. Hun kikket seg skrekkslagen bak og begynte å løpe for liksom å komme fri fra det ekle greia. Det endte med at hun løp rundt og fødte i hele huset, mens mamma gikk etter og plukket opp unger! Det skal sies at hun ble en god pusemor når sjokket hadde lagt seg. :)

Næmmen huff da, stakkar.. :sukk: Håper ikke det skjer med vår kattepus, sikkert skummelt å få unger for første gang, hun skjønner nok ingenting.

Nei hun legger seg sikkert til akkurat der hun føler for uansett. Får bare prøve å passe ekstra godt på så jeg kan være der når det skjer. Gleder meg til å få kattunger i hus i alle fall :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...