Gå til innhold

Rasehunder

Anbefalte innlegg

Gjest MooCow
Skrevet

Jeg bare lurer ...

Er det riktig aa gaa til anskaffelse av en rasehund naar man vet at rasen er veldig utsatt for sykdommer og andre problemer? Mops og Cavalier for aa ta to eksempler. Mops har genmateriale tilsvarende kun 50 individer. Selv den kinesiske pandaen som er utrydningstruet har bedre genmateriale enn det ...

Hvis folk fortsetter aa kjøpe disse rasene vil de vel heller ikke bli noe bedre?

Bare noen tanker jeg har. Diskuter i vei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes egentlig det er altfor mange hunderaser, og at man burde slå sammen flere av de som har omtrent samme bruksområde for å få større genpool og dermed mindre sannsynlighet for sykdom innen hver rase. Men rasehunder i seg selv er jeg ikke imot, uten dem hadde det blitt nesten umulig å drive lydighet og agility på et relativt høyt nivå, utdanne redningshunder, førerhunder og politihunder, drive forskjellige typer jakt, gjeting og så videre. Mon tro om det ikke hadde holdt med 20 forskjellige raser?

Om man burde slutte å kjøpe de aktuelle rasene...tja. Jeg har alltid ment at man bør kjøpe den rasen man tror passer seg selv best, men bruke mye tid på å finne en kombinasjon av friskest mulig foreldre. Men i enkelte ekstreme tilfeller hadde det nok vært greiest å slutte å kjøpe rasen i sin helhet. Mops (pga pusteproblemer), engelsk bulldog (pga pusteproblemer og vanskeligheter med å føde normalt) og alt av utstillingsschæfer (pga bakføtter som ikke fungerer og utallige andre plager og sykdommer) er det jeg kommer på i farten. Cavalier har jeg ikke lyst å gi opp håpet på, for det er en perfekt hund på mange måter, og jeg har ikke møtt mange syke Cavalierer. Det er dessuten så mange av dem at jeg sliter med å tro på at genpoolen er så liten at det ikke går an å redde rasen.

Men for å redde f.eks. mops burde det jo gå an å blande inn raser som ikke sliter med det samme. Er ikke for eksempel Bichon Havanais en relativt frisk liten hund? Det er klart man vil få noen rare hunder i starten, men med systematisk avl på friske hunder bør man klare å utvide genpoolen. Men dette krever jo et visst samarbeid mellom alle oppdrettere av rasen, raseklubbene og kennelklubbene.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Hmmm, jeg ville aldri turt å kjøpe en hund av en rase som har mye helseproblemer... For man blir jo glad i den, og vil ha den lenge. Jeg har vokst opp med schäfer og skulle gjerne kjøpt denne rasen igjen, men tør ikke. Jeg endte opp med en urhund (basenji) fordi den har så få helseplager. Jeg synes jo det er greit å kjøpe hunder som engelsk bulldog, mops osv, men da MÅ man være nøye med hvem man kjøper av! Av oppdrettere som ikke avler på syke hunder, men som prøver å "reparere"...

Skrevet

Jeg er mot kjøp av raser som er "ødelagte" av dårlig avl. Slik som mops og eng. bulldog. Når de i de aller fleste tilfellene ikke kan føde normalt eller ikke engang rengjøre seg selv bak, ja da er avlen gått alt for langt!

Gjest MooCow
Skrevet
Jeg er mot kjøp av raser som er "ødelagte" av dårlig avl. Slik som mops og eng. bulldog. Når de i de aller fleste tilfellene ikke kan føde normalt eller ikke engang rengjøre seg selv bak, ja da er avlen gått alt for langt!

Enig i det, men folk kjoeper naa allikevel ... Foeler av og til at enkelte hunderaser er in aa ha. Kanskje det var den type hunder man skulle hatt forbud mot ...?

Skrevet
Enig i det, men folk kjoeper naa allikevel ... Foeler av og til at enkelte hunderaser er in aa ha. Kanskje det var den type hunder man skulle hatt forbud mot ...?

Det hadde vært et langt mer fornuftig forbud enn slik det er idag iallefall!

Men generelt sett er det dessverre greiest med minst mulig krav og plikter, for jo mer det kreves av oppdretterne, jo større sannsynlighet er det for at de lurer seg unna og driver blandingsavl, unngår å registrere hundene i NKK, og lar være å ta dem med til veterinær.

Det er synd, men sant. Jeg skulle gjerne sett at det var sertifikatplikt for å eie hund, at alle hunder det skulle avles på gjennomgikk mentaltest og var sertifisert friske av veterinær (etter fylte to år), at man slo sammen flere av rasene for å få større genpool og at det var registreringsplikt slik at alle hunder måtte være registrert i NKK. Men det er nok en uoppnåelig drøm.

Skrevet
Jeg bare lurer ...

Er det riktig aa gaa til anskaffelse av en rasehund naar man vet at rasen er veldig utsatt for sykdommer og andre problemer? Mops og Cavalier for aa ta to eksempler. Mops har genmateriale tilsvarende kun 50 individer. Selv den kinesiske pandaen som er utrydningstruet har bedre genmateriale enn det ...

Hvor har du dette fra? Mops er vel en meget gammel og tallrik rase på verdensbasis, med tilhørende stor genpool.

Å slå sammen raser synes jeg er noe stort tull, men selvfølgelig bør man prøve å få til friske hunder. F eks på mops må oppdretterne på banen og prøve å bli enige om en felles policy for avl. Det finnes oppdrettere på mops som avler på hunder med lengre snuteparti for å lette på luftveisproblemene. Dette er eksempel på et tiltak som kan gjøres. Men samtidig må ikke andre plager ved rasen glemmes i forsøket påå bedre luftveiene. Det hjelper jo lite at bikkja har gode luftveier derson den ikke har knær som fungerer. Helhetlig langsiktig tenking må til.

Men Norge er et lite land og når oppdretterne på mops her i landet ikke klarer å bli enige om en avlsstrategi som gagner rasen: hvordan skal man da klare på verdensbasis å bli enige om å blande mopd og havanais til en ny rase?

Gjest MooCow
Skrevet (endret)
Hvor har du dette fra? Mops er vel en meget gammel og tallrik rase på verdensbasis, med tilhørende stor genpool.

Fra denne dokumentaren. Hvorvidt det er riktig kan jeg ikke uttale meg om, saa jeg burde kanskje ikke ha uttalt meg saa bastant i det foerste innlegget.

Da jeg postet denne traaden var det egentlig ikke hva man burde gjoere for aa forbedre enkelte hunderaser, men hvordan man kan forsvare aa kjoepe hunderaser som er veldig utsatt for diverse sykdommer og fysiske problemer. Men det er jo fritt fram for aa diskutere hva man vil. :)

Jeg vet ikke saa mye om hunder generelt da jeg er mer av en katteelsker, men jeg er opptatt av dyrevelferd. Foel dere fri til aa opplyse meg hvis det trengs.

Endret av MooCow
Skrevet

Du stiller et spørsmål som ingen kan svare på egentlig. "Hvordan kan man forsvare å kjøpe rasehunder som er veldig utsatt for sykdommer" blir som å spørre "hvorfor bruke penger på dyr ferie når man kan gi pengene til fattige og hjemløse".

Gjest MooCow
Skrevet (endret)
Du stiller et spørsmål som ingen kan svare på egentlig. "Hvordan kan man forsvare å kjøpe rasehunder som er veldig utsatt for sykdommer" blir som å spørre "hvorfor bruke penger på dyr ferie når man kan gi pengene til fattige og hjemløse".

Mulig det.

Endret av MooCow
Gjest Illiya
Skrevet

Selvfølgelig kan man svare på det. Og sammenligningen din henger ikke på greip. Du kan heller sammenligne med å boikotte land/varer osv, det blir en virkelig sammenlingning. Nemlig fordi man lar være å kjøpe noe hvis man prinsipielt er i mot måten varen framstilles på, eller andre ting man reagerer på.

Dette kan vel også brukes når det gjelder hunder. Jeg tenker sånn ihvertfall. Ikke bare fordi jeg lar være å støtte opp om slik avl, men også fordi jeg ikke vil se dyret mitt plages av helseskader og sykdommer grunnet avl.

Det er vanskelig å unngå dette helt, i og med at omtrent alle raser har arvelige sykdommer, men jeg holder meg definitivt unna de som er avlet til helseplager, f.eks har pusteproblemer pga for kort snute eller som ikke kan føde normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...