Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #1 Del Skrevet 20. juni 2009 Kom hjem fra ytlandet for noen dager siden, og idet vi ankom flyplassen, måtte vi gå gjennom sikkerhetskontrollen. Dvs. det foregår slik: man må gi fra seg håndbagasje (men ta ut pass, bordingkort og penger), den tagges og man får en kvittering. Bagasjen settes så av kontrollørene på en benk langs veggen. Der blir den stående, mens man går gjennom sikkerhetskontrollen (altså scanning av person, og lommebok, mobil etc.). Så kan man eventuelt shoppe i taxfree-sjappa før man går til ei luke for å hente ut håndbagasjen sin. Utrolig merkelig system, og lange køer. Har noen skjønt hva poenget er? For det første; hvorfor gjennom sikkerhetskontroll med scanning når man har landet og ikke skal fly mer? For det andre; hva er poenget med å gi fra seg håndbagasjen mens man eventuelt handler taxfree? Såvidt jeg så, ble ikke håndbagasjen sjekket på noen måte. Den bare stod der til folk kom seg gjennom scanningskøen, gikk rundt svingen, og kom til luken for å hente tingene sine igjen. Utrolig snålt. Kan ikke se for meg hvilke hensyn man tar ved å gjøre det på denne måten. Noen som har skjønt noe jeg ikke har skjønt? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 20. juni 2009 #2 Del Skrevet 20. juni 2009 Det har jeg aldri opplevd, mer er kanskje for å unngå at man tar med seg masse håndbagasje inn på tax-free'en? Vil tro det er mindre fare for tyveri når man bare har pass og penger i hendene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #3 Del Skrevet 20. juni 2009 Kan jo hende. Dette var charter. Såvidt jeg så, var det de færreste som var innom taxfree, de fleste gikk bare gjennom, dvs. leverte håndbagasje, gikk gjennom kontrollen og hentet håndbagasjen igjen på den andre siden. Dermed virket hele greie fullstendig latterlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #4 Del Skrevet 21. juni 2009 Det er ikke noe som skjer ofte i allefall. Jeg reiser mye til og fra Værnes, og har aldri opplevd lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #5 Del Skrevet 21. juni 2009 Vil tro du kom med et fly fra en såkaldt "uren" flyplass. Det vil si at kravene til sikkerhetskontrollen ved den flyplassen ikke er gode nok( i følge en standar), dermed blir det en kontroll ved landing. Det kan føles bortkastet, men det har med at når du lander og stiger av flyet blandes du med passasjerer som er sikkerhetskontollert i henhold til reglene. Kontrollen er for at det ikke skal bli blanding av passasjerer, alle som omgås skal ha samme standar. At veskene står ukontrollert til du forlater området skyldes det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå