manager Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 vi har en mops hjemme, han er flott og alt det der men jeg begynner å tro han kan kanskje være litt syk? har da hørt at mopser kan få litt problemer med pusten osv, og at det er vanelig å pese litt. men han puster og peser litt mer enn normalt tror jeg. det er fælt å høre på, nesten som han har kols. er flaut å gå med ham om dagen, for om jeg går forbi noen snur de seg å glor veldig på han, når tungen henger ut og han peser som han ikke skulle fått vann på uker, selvom han nettopp har drekt. noen som har mops ? peser de ekstremt mye? om kvelden peser han ikke, men da setter han seg ned. gidder ikke å gå. da blir det til at jeg enten går hjem, eller så bærer jeg ham. han var for litt siden hos dyrlegen, han hadde vondt i beinet. det er nok ikke derfor han har oppført seg så rart, fordi det har faktisk hvert sånn i flere måneder, og det var for noen dager siden han haltet. det kom av en flott foresten. men uansett, dette med at han perser og puster så mye, og at han bare setter seg ned på tur begynner å bli en plage for meg, noen som vet hva jeg kan gjøre ?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Mopser lager lyd ja, men dette høres jo helt ekstremt ut. Det er ikke normalt at den peser uten å ha vært i aktivitet (feks løpt ei stund. tar kortere tid før den peser om det er varmt ute). Det kan høres ut som at mopsen din har brachycephalic syndrome, som dreier seg om for trange pusterør og for mye hud i svelget, som gjør det vanskelig å puste. Det er ikke "vanlig" at mopsene har dette, men om beskrivelsen din stemmer mistenker jeg dessverre det, og det hender jo på grunn av deres ekstremt korte snuter. Noen opererer, andre avliver. Spør dyrlegen din.
Sheenaca Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Dessverre er mange hunder av typen mops, engelsk bulldog og lignende rett og slett skapt feil. Oppdretterne blir blendet av utstillingsresultater og glemmer at hundene de skal avle på også må være friske. Det er altså ikke sikkert du kan gjøre noe som helst. Mange mops takler ikke å være i aktivitet når det er varmt. Du kan hjelpe hunden litt ved å sørge for at dens omgivelser ikke er altfor varme, og ikke gå tur på dagtid når sola skinner og det er varmt. Samt kanskje ha med vann til hunden når dere går tur? Ellers lurer jeg på om han kan ha hatt flått tidligere, og fått en av sykdommene flåtten er bærer av? Nå kjenner jeg ikke til disse sykdommene da vi nesten ikke har flått her jeg bor, men det kan vel tenkes at noen av dem kan føre til pusteproblemer.
la Flaca Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Jeg ville tatt en tur til dyrlegen igjen for en blodprøve. Han kan jo ha fått boreliasmitte av flåtten.
manager Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2009 tusentakk for svar:) han skal til dyrlegen snart å ta en sprøyte, da skal vi spørre litt mer ang det med pusten hans, så får vi se hvor det fører
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå