Gå til innhold

Spedbarn på buss, sikring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal på ferie i sommer hvor det bl.a. inngår en utflukt som det er en times busstur hver vei til. Vi skal ha med oss vår 6 mnd gamle baby. Siden det er litt ulendt terreng der utflukten er skal vi ikke ha med vogn, men bruke bæresele. Så kom jeg plutselig til å tenke på sikring på buss. Er det trygt å ta buss med en baby uten bilsete eller vogn? Jeg ble først veldig usikker, men så tenkte jeg på at vanligvis når man tar buss, enten det er bybusser eller f.eks. flybuss, så finnes det jo aldri bilseter i bussen og babyen ligger enten i vogn eller blir båret. Det er jo aldri noe problem. Kan jeg da trygt takke jeg til denne utflukten, eller er det fullstendig uansvarlig å sitte en time på buss med en baby på fanget eller i bæresele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til TS ,vet ikke hvordan det der foregår... Har lurt på det selv faktsik... Men ser på trønder bussene,at det er seler/reimer som man skal sett fast vognene i.. Men vet ikke hvor sikkert det er da...

Endret av Helen
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være tryggere i en vogn? Barnet ligger løst i vognen, og vognen står løst i bussen. Da flyr man om ulykken skulle være ute. Har du barnet i en bæresele på brystet henger det i alle fall fast ved harde oppbremsinger og slikt. Men da bør man vel for barnenakkens del helst sitte mot kjøreretningen, noe som ikke er mulig i turbusser går jeg ut i fra.

Barnet er streng tatt bare sikkert i et bakovervendt og korrekt montert sete. Selv om det befinner seg i en buss der det ikke er vanlig å sikre passasjerer slik som i biler. Det er ikke mindre farlig å kollidere med buss enn med bil. Men det får jo ikke busspassasjerene gjort noe med dessverre.

Hvis jeg må velge mellom vogn og bæresele på vanlig bybuss, foretrekker jeg bæresele. For jeg føler at det skal så lite til av oppbremsing el.l. før det blir potensielt skadelig for lille knotten i vognen.

Skrevet

Vi satt på buss i ca 45 min i mars, da var frøkna 15 mnd. Det gikk helt fint uten sikring.. Men, hvis du har alternativ er jo det bedre!

Gjest Gjest
Skrevet

Klart det ikke er trygt dersom det skulle skje noe. Likevel valgte vi da vårt barn var 8 mndr å reise til et land hvor bil- og bussikring er ukjent og vi gjør det igjen nå når han er litt eldre. Og velger å tro det skal gå bra med å spenne fast på vårt fang - både i buss og evt taxi.

Insallah!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...