Gjest Poker face Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 (endret) fant ut av det;) Endret 20. juni 2009 av Poker face
kinkeline Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 men jeg håper dere kan dette for jeg har ikke peiling. vi kjenner et par som ikke har jobb og har et barn. de lever på sosialpenger. de motar penger fra nær familie, masse 1000 kr. og de reiser på ferie til utland og de reiser på festivaler og masse andre turer. barnet har de aldri med på tur eller har i helgene. Masse 1000? Altså flere tusen kroner? Man kan vel få lov til å få støttepenger av familie hvis man trenger det? Det er ikke alltid nok med penger man får fra sosialen. er det ikke slik at man ikke har lov å reise til utland når man lever på sosialpenger? er ikke det samme regel som i nav? og har de virkelig rett på sosial penger så lenge de får masse 1000 i mnd av familie? det er jo snylting? kan sosialen finne ut av dette og hva vil skje da? straff blir det jo og de får ikke mota penger lenger da? Om man har lov til å reise til utlandet er jeg ikke 100% sikker på, men jeg er ganske sikker på at man har lov til det. Og ja, de har rett på sosialpenger selv om de får penger av familien. Mest sannsynlig så er dette penger som de trenger for å leve i hverdagen. Og hvis sosialen finner ut av det så antar jeg de kommer til å stille spørsmål, men jeg tror nok ikke de kommer til å slutte å gi penger. hva med barnevern? kan de rykke inn? må si barnet ikke har det bra i utgangspungtet. det vi mistenker da. Rykke inn? Og gjøre hva da? Det skal veldig mye til før et barn blir tatt vekk fra familien sin. Så med mindre de slår, misbruker eller mishandler ungen på noen måte, og dette har du bevis på, så ville jeg nok latt det være. Er det en grunn til at du er spesielt interessert i denne familien?
Gjest Poker face Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 nå sies det at det ligger mye bak jeg ikke skriver ned også da. har funnet ut litt btw. nei de har ikke lov å reise til utland eller mota penger uten å melde ifra om det. ellers takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 nå sies det at det ligger mye bak jeg ikke skriver ned også da. har funnet ut litt btw. nei de har ikke lov å reise til utland eller mota penger uten å melde ifra om det. ellers takk for svar. Du stakkars er på bærtur, unnskyld uttrykket, men det er du. Du har tatt et svar blant mange og regner det som sannheten, selv om de andre sier mottatt. Vær litt kritisk. Når du mottar sosialstønad har du lov til å dra til utlandet. Du kan gjøre som du vil! Enkelt og greit. Enkelte andre ytelser fra NAV trygd setter restriksjoner, men det er i forhold til attføring, sykepenger og rehabiliteringspenger. Dette har ingenting med sosialpenger å gjøre. Viktig forskjell!! Er du beskymret for barnet melder du til barnevern. Uten tanke for hva de har av penger eller hva de bruker penger på. Penger fra familie er gave. Det skal ikke oppgis. Oppgis skal det kun om det kan regnes som faste overføringer og inntekt, dvs. nogenlunde samme sum hver måned.
Gjest Poker face Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Du stakkars er på bærtur, unnskyld uttrykket, men det er du. Du har tatt et svar blant mange og regner det som sannheten, selv om de andre sier mottatt. Vær litt kritisk. Når du mottar sosialstønad har du lov til å dra til utlandet. Du kan gjøre som du vil! Enkelt og greit. Enkelte andre ytelser fra NAV trygd setter restriksjoner, men det er i forhold til attføring, sykepenger og rehabiliteringspenger. Dette har ingenting med sosialpenger å gjøre. Viktig forskjell!! Er du beskymret for barnet melder du til barnevern. Uten tanke for hva de har av penger eller hva de bruker penger på. Penger fra familie er gave. Det skal ikke oppgis. Oppgis skal det kun om det kan regnes som faste overføringer og inntekt, dvs. nogenlunde samme sum hver måned. nei da! gå inn på nav sine sider
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 Da foreslår jeg at du viser meg hvor på nav sine sider jeg ser noe om sosialstønad. NAV er pr i dag ikke de som styrer dette. NAVreformen er under oppbygging, og etter hvert skal sosialstønad også utbetales fra NAV sosial. nav.no nevner sosialstønad, men viser ikke til regler enkelt og greit. MEN sosialstønad er en kommunal ytelse som reguleres av Lov om sosiale tjenester, og jeg vil gjerne at du viser meg hvor i loven hvor det settes grenser for hva en sosialhjelpsmottaker kan motta av gaver fra familie og hvor denne kan reise. Når du kan konkretisere hva du mener her så skal jeg også gi meg, noe jeg vet jeg slipper. Dette jobber jeg med nemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå