Gå til innhold

Fineste dikt du vet?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Vanessa

Mitt absolutte favorittdikt er "Between you and me" av M.E. Miró. Et godt nummer to er "Erlkönig" av Johann Wolfgang von Goethe.

Hva er deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere, men noen av mine absolutte favoritter er "For My Lover Returning to his Wife" og "Ballad of the Lonely Masturbator" av Anne Sexton.

Hun har mange svært gode dikt og jeg leser mye av henne for tiden!

Rolf Jacobsen har også ett som jeg syns er nydelig, men husker ikke tittelen nå.. Mange bra diktere og mye som har rørt ved hjerte og sjel :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Noen av mine favorittdikt er av Jewel, fra boken A Night Without Armor.

Men jeg får ikke lov til å gjengi de her så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Det fineste diktet tror jeg må være det jeg har i signaturen min. Ellers er jeg glad i The road not taken av Frost som Ingeborg nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Jeg er også Frost - fan!!!

http://www.ketzle.com/frost/

Jeg synes stopping by woods on a snowy evening er fantastisk! Det handler om en som vil ta livet av seg, bare ser mørke, men som likevel klarer å se lys og håp rett før han gjør alvor av tankene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja! Robert Frost er glimrende "The road not taken" er det perfekte konfirmasjonsdikt :D

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes diktet "å risikere" er så fint jeg.. Også liker jeg diktet "du må ikke sove" av Arnulf Øverland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Alice Walker, f.eks The nature of this flower is to bloom (revolutionary petunias) og Be nobodys darling. Og arnulf øverland har mange fine. Og w.h.auden, det som blir lest i "tre bryllup og en gravferd". Funeral blues, stop all the clocks, cut off the telephone.. er veldig rørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg leser ikke så mange dikt av utenlandske forfattere, liker best norske og en del amatører som meg selv jeg :ler:

Men et dikt jeg synes er nydelig er "Du er enestående" av Erling Førland, da... Synes det er så fint når man er litt nedfor! :P

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er glad i:

Veldig mange av Ivar Aasen sine dikt.

"Saknad" er noko av det såraste og vakraste eg veit.

Halldis Moren Vesaas.

- Det nye andedraget.

Sterke ord om det å bli mor.

Andre Bjerke... så mykje eineståande...

-"Gravskrift"

Og dikta til Jens Bjørneboe som Anne Grethe Preus har spelt inn på plate.

Også Jakob Sande då, og Olav H. Hauge...

Og maaange andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sunshine-t

jeg har vel egentlig ikke noen sånn favoritter på ståendes fot, men ett er jaffal "lyset" av halldis moen vesås. jeg leste det i kirken i bryllupet til min søster og mannen. det er sååå nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost er i mine øyne verdens beste dikter!

Også er jeg veldig glad i Inger Hagerup av norske..

B.l.a. Det var en gang en konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt "Du kysset mine øine" av Nordahl Grieg. Og mye fint å finne hos Inger Hagerup og Andre Bjerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...