Gjest MåneSkygge Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 Har aldri hatt katt før. Nå har jeg bestemt meg for at vi skal ta i mot en kattunge. Vi får den så snart den er leveringsklar. Hva trenger jeg og hva bør jeg vite?
LadyGaga Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Ikke straff den om den tisser/gjør fra seg utenfor kassa (eller inne generelt hvis dere ikke vil bruke kasse). Det verste jeg ser er folk som trykker snuta til dyr ned i dens egen avføring for å vise at dette er galt. Det som har funket for alle kattene våre er å bære den ut (eller til kassa) når den setter seg til for å gå på do. Da lærer de etterhvert at det er dit de skal. Ellers må du jo ha kattamat, skåler, noen leker, kanskje en seng, sterilisere og vaksinere den.
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Ikke straff den om den tisser/gjør fra seg utenfor kassa (eller inne generelt hvis dere ikke vil bruke kasse). Det verste jeg ser er folk som trykker snuta til dyr ned i dens egen avføring for å vise at dette er galt. Det som har funket for alle kattene våre er å bære den ut (eller til kassa) når den setter seg til for å gå på do. Da lærer de etterhvert at det er dit de skal. Ellers må du jo ha kattamat, skåler, noen leker, kanskje en seng, sterilisere og vaksinere den. Helt enig med deg om det med renslighet. Kommer ikke til og straffe den nei. Har sett for meg at den beste måten må være og sette den i doen om jeg ser den gjør i fra seg. Merking og sterilisering har jeg allerede sjekket opp pris på. men må jo vente til hun er halvåret. Vaksinering mente dyrlegen og flere andre jeg har snakket med, at ikke var nødvendig?!
S_Dreams Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Da får du kattungen når den er 12 uker gammel. Den bør ikke gå ut alene før den er 7-9 mnd gammel. Før det har den ingen retningssans og kan lett rote seg bort. Du kan selvfølgelig ha den ute, så lenge du er ute med den og passer på den. Hunnkatter begynner å bli kjønnsmoden i 6-7 mnd alderen, hannkatter i 9 mnd alderen. Da er det greit å kastrere/sterilisere pusen. Samtidig er det også kjempesmart å chippe katten. Dvs. at den får en microchipbrikke under huden i nakken, og dersom katten blir borte og noen finner den, så kan man avlese chippen hos dyrlege og dermed finne ut hvem som eier den og hvor eier bor. Ellers er det også veldig lurt å venne til katten å gå med halsbånd fra den er liten av. Mine puser har adresse og tlf.nr på sine halsbånd. Kattungen skal også vaksineres. Mener det er ved 12 uker den skal ha denne, og så er det revaksinering etter 4 uker. Etter det er det en gang i året. Forsikring er også veldig greit å ha på pusen. Det kan fort bli dyrt om noe skjer. Selv har jeg Agria Dyreforsikring, og denne er veldig grei. Har hatt bruk for den en gang, og da var jeg veldig glad for at jeg hadde tenkt på forsikring. Det hadde blitt dyrt kan man si. Ellers må du ha i hus mat (fra dyrebutikk eller dyrlege - vær så snill og ikke kjøp på matvarebutikk, det er dårlig fòr), matskåler, et klorebrett eller stativ er kjempesmart, gjerne en leke eller to, men katter finner gjerne en dorull mye gøyere;) En børste hvis pusen er langhåret, korthårete katter klarer pelsen sin stort sett selv. Kattedo, spade og sand (kattunger skal ikke ha klumpesand, da de gjerne prøvesmaker litt her og der. Du bør vel også ha reglene klare for om pusen skal få lov til å ligge i sengen, eller gå på bordene o.l. Får den lov en gang, så er de snare med å gjenta det;)
Leo Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Jeg var der du er nå for et drøyt år siden... Av utstyr trenger du ikke så mye, men katten trenger først og fremst godt og riktig fôr (Jeg har god erfaring med Royal Canine til mine dyr, men det varierer...). Den trenger også en do med kattesant av god kvalitet. (Klumpesand fra dyrebutikk er min favoritt. Dyr, men effektiv!). Du bør dessuten kastrere den i god tid før den blir kjønnsmoden (Min veterinær anbefaler 3 - 4 måneders alder). I tillegg må du vaksinere den i.h.t. anbefalt vaksinasjonsprogram (To ganger mens den er ung og deretter hvert år). I tillegg må du sørge for at den er beskyttet mot flått/parasitter i sommerhalvåret og at den får markkur ved behov. Du bør i tillegg sørge for at du har råd til å få behandlet rifter/sår/betennelser hos veterinær enten via forsikring eller egen konto. Sørger du for dette, finner katten ut av det andre selv! De fleste katter liker lek og kos, men det går som sagt av seg selv og er den hyggelige delen av katteholdet. Ikke slipp den ut alene før den er kastrert og voksen. En kattunge kan selvfølgelig være ute, men da bør noen være der sammen med den. Lykke til!
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Takk for svar alle sammen Mye av dette ser jeg jo at jeg har tenkt riktig på allerede. Blir spennende med pus. Har bare hatt hunder før. Har hund enda også men pus er vant til hunder og hunden brur seg ikke om puser
Leo Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Da får du kattungen når den er 12 uker gammel. Den bør ikke gå ut alene før den er 7-9 mnd gammel. Før det har den ingen retningssans og kan lett rote seg bort. Du kan selvfølgelig ha den ute, så lenge du er ute med den og passer på den. Hunnkatter begynner å bli kjønnsmoden i 6-7 mnd alderen, hannkatter i 9 mnd alderen. Da er det greit å kastrere/sterilisere pusen. Samtidig er det også kjempesmart å chippe katten. Dvs. at den får en microchipbrikke under huden i nakken, og dersom katten blir borte og noen finner den, så kan man avlese chippen hos dyrlege og dermed finne ut hvem som eier den og hvor eier bor. Ellers er det også veldig lurt å venne til katten å gå med halsbånd fra den er liten av. Mine puser har adresse og tlf.nr på sine halsbånd. Kattungen skal også vaksineres. Mener det er ved 12 uker den skal ha denne, og så er det revaksinering etter 4 uker. Etter det er det en gang i året. Forsikring er også veldig greit å ha på pusen. Det kan fort bli dyrt om noe skjer. Selv har jeg Agria Dyreforsikring, og denne er veldig grei. Har hatt bruk for den en gang, og da var jeg veldig glad for at jeg hadde tenkt på forsikring. Det hadde blitt dyrt kan man si. Ellers må du ha i hus mat (fra dyrebutikk eller dyrlege - vær så snill og ikke kjøp på matvarebutikk, det er dårlig fòr), matskåler, et klorebrett eller stativ er kjempesmart, gjerne en leke eller to, men katter finner gjerne en dorull mye gøyere;) En børste hvis pusen er langhåret, korthårete katter klarer pelsen sin stort sett selv. Kattedo, spade og sand (kattunger skal ikke ha klumpesand, da de gjerne prøvesmaker litt her og der. Du bør vel også ha reglene klare for om pusen skal få lov til å ligge i sengen, eller gå på bordene o.l. Får den lov en gang, så er de snare med å gjenta det;) Bedre forklaring enn min! Jeg har dessuten lært katten å komme når jeg roper og det er lurt! For det første er det praktisk og for det andre vet jeg at noe er galt når han ikke kommer. Et par ganger har han bl.a. vært innestengt i garasjer. Det er ikke vanskeligere enn at man gir katten en godbit når den kommer på kommando fra den er ung og lærer den at det "lønner seg" å "lystre" når matmor/-far roper. (Min kan også "sitt", "ligg" og "rull rundt" ... )
Leo Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Har bare hatt hunder før. Har hund enda også men pus er vant til hunder og hunden brur seg ikke om puser Akkurat det ble det største, og overraskende, problemet hos oss! Katten hatet (Og hater) hunder den ikke kjenner! Det beste tipset jeg fikk var imidlertid å klippe kattens klør helt ned (Den skal uansett ikke ut de første månedene...) og la dem finne ut av det selv hvis du vet at hunden(e) uansett ikke kan skade katten.
Sheenaca Skrevet 20. juni 2009 #9 Skrevet 20. juni 2009 Husk at kattungen skal være 12 uker før den forlater mamma'n sin. Jeg synes det er praktisk med overbygd kattedo (altså at det har tak og vegger), da blir det ikke så mye sand utover gulvene inne når katten sparker over avføring og urin. Det kan også være lurt med en liten matte utenfor åpningen til kattedoet, så setter forhåpentlig en del av sanda fra kattens poter seg fast der, istedet for å bli med opp i sofaen og lignende. Kattesand kjøper jeg på dyrebutikk; Cat Exclusive er en fin klumpesand som koster 240 kroner for 15 kilo, det varer kjempelenge, så det blir relativt billig i lengden. Det er lurt å ha kattedo inne selv om katten skal være utekatt, for hvis du er heldig går katten på do inne også når den blir voksen, så slipper du en gjeng sinte naboer som er lei av kattebæsj i blomsterbedene sine. Vaksine kan være lurt, selv om du bor i et område med få katter og lite sykdom. Jo flere som vaksinerer katten sin, jo bedre er nemlig de kattene som ikke vaksineres beskyttet, fordi hver eneste vaksinerte katt fungerer som en veisperring for smitte. Vaksine koster heller ikke mange hundrelappene i året, så så lenge katten din ikke reagerer negativt på vaksine synes jeg det er bra å vaksinere (generell slapphet i et døgn etter vaksinering er normalt, men ved verre reaksjoner enn det ville jeg nok latt være å vaksinere). Og kattepest og katteinfluensa, som det vaksineres mot, er potensielt dødelige sykdommer. Jeg ville også forsikret katten så tidlig som mulig. Du vet aldri når den spiser en hyssing og må opereres for 3000 kroner, blir påkjørt eller faller og brekker ben og trenger operasjon til 10 000 kroner. Da er det greit å slippe å ta avgjørelsen om katten skal få operasjon eller ikke, basert på økonomi. Halsbånd med telefonnummer og refleks er praktisk. Da er det større sjanse for at biler oppdager katter og kan bremse i tide. Hvis katten kommer bort og blir oppdaget er det lett for folk å ringe oppgitt telefonnummer og spørre om du har mistet katten din. Jeg vegrer meg iallefall for å plukke opp tilfeldige katter og kjøre til veterinær med dem for å se om de er kommet bort fra eieren, for det kan jo hende de bare liker å være mye ute. Hvis katten forsvinner er det altså ikke sikkert folk sier fra om de finner den, hvis den bare har ID-chip (men chip er også lurt!). Refleks er også fint i tilfelle katten blir påkjørt, det er lettere å finne igjen en katt med refleks, enn en uten. Men da må halsbåndet ha strikk eller nødlås, slik at katten kan smette ut av det hvis den setter seg fast i kratt, grener eller lignende. Lykke til med ditt nye familiemedlem.
Lalle Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 Burde kansje ikke skrive dette, men kattungen vår er ute flere ganger om dagen. Han kommer inn og koser litt så ut igjen Han går ikke lengere enn til heggen til naboen. Slik har det vært i noen dager. OG DET VIKTIGSTE VI DRAR IKKE FRA HAN NÅR HAN ER UTE, OG VI FØLGER MED. Lykke til
Leo Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 Burde kansje ikke skrive dette, men kattungen vår er ute flere ganger om dagen. Han kommer inn og koser litt så ut igjen Han går ikke lengere enn til heggen til naboen. Slik har det vært i noen dager. OG DET VIKTIGSTE VI DRAR IKKE FRA HAN NÅR HAN ER UTE, OG VI FØLGER MED. Lykke til Høres helt normalt, og fornuftig, ut! Ville i hvert fall ikke ha holdt vår kastrerte hannkatt inne et halvt år etter kastrering! Det finnes vel faktisk morsommere måter å bli gal på!
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 Takk for mange gode svar På bordet skal den ikke få venne seg til og gå. Syns det er en uting med katter oppe på bordet. Skulle gjerne hatt pus i senga, men jeg er litt redd i forhold til datteren min. Har hørt om katter som legger seg på ungen så de kveles. Hun er ett nå, tror dere det er en risiko?
Lalle Skrevet 20. juni 2009 #13 Skrevet 20. juni 2009 Takk for mange gode svar På bordet skal den ikke få venne seg til og gå. Syns det er en uting med katter oppe på bordet. Skulle gjerne hatt pus i senga, men jeg er litt redd i forhold til datteren min. Har hørt om katter som legger seg på ungen så de kveles. Hun er ett nå, tror dere det er en risiko? Tror ikke det er så farlig når datter er blitt så stor. MEN, for all del følg med. Vil bare minne deg på en ting: Det er så lett og ta mange besluttninger om at slik og slik skal vi ha det. Ingenting blir slik man tror! Men, viktig ha en formening da. Sambo lova dyrt og hellig, han skulle ikke mate vofsen og pus ved matbord, for det var en stygg uting. Ja, og hvor lenge holdt det? Når vi spiser går dyra til han
Sheenaca Skrevet 20. juni 2009 #14 Skrevet 20. juni 2009 Skulle gjerne hatt pus i senga Husk at katter røyter, da... Jeg har ikke kattene i senga, de røyter nok som det er i sofaen, jeg har ikke lyst å måtte støvsuge senga også Dessuten trekker de gjerne med seg sand fra kattedoen rundt omkring, også opp i senga hvis de får lov å gå dit. Det er selvfølgelig opp til deg hva du har lyst til, tenkte bare å minne deg på dette, i tilfelle det er lenge siden du har hatt katt. Jeg er oppvokst med hunder, og har aldri vært borti en hund som røyter like ille som kattene jeg har i krisehjem.
Gjest Gjest_pusi_* Skrevet 22. juni 2009 #15 Skrevet 22. juni 2009 Mange gode tips her ja Min katt fikk løpetid da hun bare var litt over 5 mnd gammel. Hadde hun vært utekatt på det tidspunktet kunne hun blitt drektig alt for tidlig (noe som kan være direkte skadelig for katten). Skulle katten rekke å få løpetid før du får kasterert den så er det bare å ta den med til dyrlegen så raskt som mulig for operasjon. Dyrlegen kan kasterere selv om katten skulle være noen dager på vei. Klorestativ som står støtt på gulvet er en lur investering. Kattunger elsker å herje rundt i sånne og det er like greit at de lærer seg å klore på det først som sist Lykke til med pus!
Gjest Glør Skrevet 22. juni 2009 #16 Skrevet 22. juni 2009 Skulle gjerne hatt pus i senga, men jeg er litt redd i forhold til datteren min. Har hørt om katter som legger seg på ungen så de kveles. Hun er ett nå, tror dere det er en risiko? Dette begynner jeg å mistenke at er en myte, det er så mange som sier at katter kan legge seg over ansiktet på barn, men jeg har aldri hørt noen oppleve noe slikt. Jeg har hatt katt hele livet, og det nærmeste de har kommet ansiktet som voksne er at de legger seg på brystet. Kattunger derimot ville jeg ikke hatt sammen med småbarn om natten, da ofte begynner å skal fange fingre og tær som vifter rundt. Så dersom jeg hadde barn ville jeg ventet med å ha katten i senga til de var over den verste ninja-alderen. (8-12 måneders alder, vanligvis.) Katter kan også få løpetid så tidlig som 3-4 måneders alder, så dersom man har hunnkatt ute før den kastreres er p-piller greit å gå på i mellomtiden. Man bør også være ute sammen med katten frem til den er 6-8 måneder gammel.
LadyGaga Skrevet 22. juni 2009 #17 Skrevet 22. juni 2009 Dette begynner jeg å mistenke at er en myte, det er så mange som sier at katter kan legge seg over ansiktet på barn, men jeg har aldri hørt noen oppleve noe slikt. Jeg har hatt katt hele livet, og det nærmeste de har kommet ansiktet som voksne er at de legger seg på brystet. Kattunger derimot ville jeg ikke hatt sammen med småbarn om natten, da ofte begynner å skal fange fingre og tær som vifter rundt. Så dersom jeg hadde barn ville jeg ventet med å ha katten i senga til de var over den verste ninja-alderen. (8-12 måneders alder, vanligvis.) Har aldri hørt om dette med katter som "kveler" barn i senga selv. Men jeg har opplevd at en katt la seg til rette over halsen min for å sove da jeg var 10-12 år. Våknet av en maaasse pels oppi ansiktet mitt da jeg sov på sofaen på hytta til noen venner av familien min. Jeg ble ikke akkurat kvelt selvom den var tung, det må ha sett mer komisk ut enn noe annet. Så det kan vel kanskje skje hvis barnet er litet..
Siiw Skrevet 24. juni 2009 #18 Skrevet 24. juni 2009 trodde det var 9 uker jeg ? - alle har gitt tips jeg kan tenke på!! :- ) har 5 katter selv, og dem sjefer over huset og om den ene legger seg i stolen får han lov til det for han er jo en av gogutta^^ hehe.. kattene her gjør som dem vil! nyeste katta søt albino:p han hadde noen arabiske eiere først og så ei dame, og så jeg, han ble behandlet som en unge:S , og veeeeeeeeeldig bortskjemt! han er skånet for andre katter! ikke lurt, men han er vaskinert og tattovert i øret, det har dem gjort.. !! har tenkt og sette chip på kattene her etterhvert også, men må ta det etterhvert!!;- ) bare gi pus kjærlighet,omsorg, mat&vann så blir det bra det!! ;D og ikke steng katten inne på et rom; ( sett noen som gjør det! ikke snillt..
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #19 Skrevet 25. juni 2009 Har aldri hørt om dette med katter som "kveler" barn i senga selv. Men jeg har opplevd at en katt la seg til rette over halsen min for å sove da jeg var 10-12 år. Våknet av en maaasse pels oppi ansiktet mitt da jeg sov på sofaen på hytta til noen venner av familien min. Jeg ble ikke akkurat kvelt selvom den var tung, det må ha sett mer komisk ut enn noe annet. Så det kan vel kanskje skje hvis barnet er litet.. Selv har jeg aldri hørt om katter som har lagt seg over ansiktet på små barn. Men hehe, det nærmeste jeg kom til å bli nær kvalt av katten vi hadde da jeg var liten var da jeg lå på magen på sofaen med brystkassen hvilende armlenet slik at hodet stakk litt ut over armlenet. Katten satt under og stirret som besatt på besatt på meg der jeg lekte med hestehalen som hang ned ved øret mitt. Poff, så hang katten med forlabbene rundt halsen min for å få has på den bevegende hestehalen... hehe. Et lite tips til som sikkert ikke er nødvendig å nevne for deg, da er opplagt for de fleste: Ikke dra på ferie og tro at katten klarer seg selv i flere uker!
Leo Skrevet 8. juli 2009 #20 Skrevet 8. juli 2009 Ironisk nok forsvant vår katt akkurat den dagen jeg skrev de fleste av innleggene mine i denne tråden, men siden vi ser oss i stand til å ha to katter hvis miraklet skulle inntreffe og at han kommer tilbake, så har vi i mellomtiden overtatt en liten kattunge som plutselig ble hjemløs. Det vi ser at vi har nytte av er et klatre- og kloretårn som samtidig fungerer som soveplass. Katten slo seg øyeblikkelig til ro der og sover hele natten. Den morsomste leken er imidlertid en papirpose fra ICA... I løpet av noen korte dager har jeg også vært nødt til å sette meg inn i fôr for kattunger og etter å ha sett tre varianter, er jeg ikke i tvil om at jeg ville velge RC Babycat el. lign. til en helt fersk kattunge! Eukanuba har bl.a. en variant for kattunger fra 1 - 12 mnd., men "kornene" er jo for store og vanskelige å tygge for en kattunge med melketenner! Å bløte tørrfôret litt til å begynne med er nok heller ikke det dummeste man kan gjøre. Kattunger bør heller ikke ha klumpesand i kattekassen fordi de kan finne på å spise den, så jeg har kjøpt "hamsterstrø", altså presset flis. Må byttes oftere, men det går jo greit i noen få måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå