storesøs Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 Har i det siste ødelagt matvanene mine helt. Har alltid vært kresen på mat, og spist mye av det samme. De siste mnd har jeg ikke hatt matlyst, og har bare spist 1 fin landgang med ost og hamburgerrygg på hver dag + en del Cola (1-3 liter) Vet at dette ikke er sunt, men hvor usunt er det egentlig? Har gått ned endel (men det er bare bra, har 3-4 kg igjen til idealvekten min) Tror jeg kommer til å slite med å få i meg noe annet mat, men bør jeg ta noe tilskudd av noe slag? Tran? Vitaminer?
Fun Light Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Ikke rart du raser ned i vekt med så lite mat! Dette er vel ikke akkurat noen sunn måte å gå ned i vekt på siden det eneste du antakelig mister er muskler og vann. Fettet biter seg fast fordi kroppen settes på sparebluss med så lite mat. Vitaminer og tran er veldig greit å få i seg uansett, men du burde virkelig skjerpe matvanene dine så ikke forbrenningen din ødelegges helt. Det er nesten så jeg tror dette er et tulleinnlegg, har man ikke bedre innsikt i kosthold og helse i 2009...?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Er det noen grunn til at du ikke har matlyst? Ville prøvd å jobbe med det, enten det er psykisk eller fysisk. Du spiser ikke sunt nei Klarer du å presse inn noe salat og paprika e.l på landgangen? Det eneste du får i deg nok av er karbohydrater... og litt protein. Av tilskudd ville jeg absolutt tatt tran. Du kan sikkert også ta multivitamintilskudd, men det er jo ikke slik at tilskudd veier opp for et kosthold som ikke inneholder noe av det man trenger. Det er heller ikke sikkert kroppen tar opp riktige mengder av disse tilskuddene, det er mye delte meninger om det området.
storesøs Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2009 Ikke rart du raser ned i vekt med så lite mat! Dette er vel ikke akkurat noen sunn måte å gå ned i vekt på siden det eneste du antakelig mister er muskler og vann. Fettet biter seg fast fordi kroppen settes på sparebluss med så lite mat. Vitaminer og tran er veldig greit å få i seg uansett, men du burde virkelig skjerpe matvanene dine så ikke forbrenningen din ødelegges helt. Det er nesten så jeg tror dette er et tulleinnlegg, har man ikke bedre innsikt i kosthold og helse i 2009...? Det er jo derfor jeg skriver her, sjønner jo selv at det ikke er sunt, så littt innsikt har jeg ;-) Er det noen grunn til at du ikke har matlyst? Ville prøvd å jobbe med det, enten det er psykisk eller fysisk. Du spiser ikke sunt nei Klarer du å presse inn noe salat og paprika e.l på landgangen? Det eneste du får i deg nok av er karbohydrater... og litt protein. Av tilskudd ville jeg absolutt tatt tran. Du kan sikkert også ta multivitamintilskudd, men det er jo ikke slik at tilskudd veier opp for et kosthold som ikke inneholder noe av det man trenger. Det er heller ikke sikkert kroppen tar opp riktige mengder av disse tilskuddene, det er mye delte meninger om det området. Sliter psykisk, men går på medisiner så har det under kontroll. Lurer på om matlysten er bivirkning av medisinene, selv om de kom etter 1,5 år etter at jeg begynte med de.... Får begynne med tran i det minste, og prøve å få i meg litt mere mat...
Gjest Gjest_freia_* Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 du spiser veldig usunt av to grunner: du spiser for lite, og det du spiser er ekstremt dårlig for kroppen din(bortsett fra pålegget). først av alt ville jeg kuttet ut cola. som du kanskje vet er lettbrus enda verre - fordi man mistenker at tilsetningsstoffer(da særskilt asepartam) øker forekomsten av psykiske plager - og spesielt depresjon. et tips for å øke apetitten er å drikke litt appelsinjuice en halvtims tid før du skal spise. du bør spise hver 3-4 time, og mindre måltider. omega 3 er helt essensielt, og spesielt for deg som sliter psykisk. ta to tabletter daglig i tillegg til vitamintilskudd. som du kanskje også vet så har det nettopp vist seg at johannesurt har like bra effekt som antidepressiva, så det er noe du iallefall kan tenke på å forsøke i samråd med lege. du vet kanskje også at kosthold har veldig mye å si for fysisk og psykisk helse, og generelt ville jeg føsøkt å holde meg til: - velge fullkorn istedetfor kneip/loff - spise grønnsaker eller frukt til hvert måltid/som mellommåltid - smoothie er en veldig fin måte å få i seg mye frukt på en gang, tar gjerne hele dagsbehovet i en smekk og er kjempegodt!!! - fettet får du gjennom makrell i tomat/nøtter/avocado/sunne planteoljer - tenk balansert kosthold: proteiner/sunt fett/karbohydrater i hvert eneste måltid. dropp lette grønnsaker som squash/agurk/de billigste tomatene/salat og gå for det med sterke farger: dyprøde tomater, alt grønt, all frukt, brokkoli, spinat+++++ jeg har vanskelig for å få i meg nok grønnsaker ferskt, så jeg "jukser" faktisk endel dager ved å lage følgende meget enkle middag: stekegrønnsaker, fullkornsris og mager middagspølse.(evt kylling/fisk/hva enn). er "landgang" det eneste du klarer få i deg så kan du iallefall ta en ny variant: skikkelig grovt brød som du smærer litt pesto/ailoli på, fyll opp med avocado, tomat, kalkunskinke/lettost......NAM:=) premier deg selv med en smoothie til dessert. bruk kroppen din med omhu, og husk at dårlig mat vil gjøre kroppn din i dårligere stand til å håndtere alt som kommer med psykiske plager.
storesøs Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2009 du spiser veldig usunt av to grunner: du spiser for lite, og det du spiser er ekstremt dårlig for kroppen din(bortsett fra pålegget). først av alt ville jeg kuttet ut cola. som du kanskje vet er lettbrus enda verre - fordi man mistenker at tilsetningsstoffer(da særskilt asepartam) øker forekomsten av psykiske plager - og spesielt depresjon. et tips for å øke apetitten er å drikke litt appelsinjuice en halvtims tid før du skal spise. Har begynt å drikker mer vann (og saft), men har ikke klart å kutte ut Colaen helt... Skal begynne med juice før måltidene. du bør spise hver 3-4 time, og mindre måltider. omega 3 er helt essensielt, og spesielt for deg som sliter psykisk. ta to tabletter daglig i tillegg til vitamintilskudd. Har begynt :-) som du kanskje også vet så har det nettopp vist seg at johannesurt har like bra effekt som antidepressiva, så det er noe du iallefall kan tenke på å forsøke i samråd med lege. Har prøvd tidliger. Funket litt for dårlig, men kanskje etter hvert... du vet kanskje også at kosthold har veldig mye å si for fysisk og psykisk helse, og generelt ville jeg føsøkt å holde meg til: - velge fullkorn istedetfor kneip/loff - spise grønnsaker eller frukt til hvert måltid/som mellommåltid - smoothie er en veldig fin måte å få i seg mye frukt på en gang, tar gjerne hele dagsbehovet i en smekk og er kjempegodt!!! - fettet får du gjennom makrell i tomat/nøtter/avocado/sunne planteoljer - tenk balansert kosthold: proteiner/sunt fett/karbohydrater i hvert eneste måltid. dropp lette grønnsaker som squash/agurk/de billigste tomatene/salat og gå for det med sterke farger: dyprøde tomater, alt grønt, all frukt, brokkoli, spinat+++++ jeg har vanskelig for å få i meg nok grønnsaker ferskt, så jeg "jukser" faktisk endel dager ved å lage følgende meget enkle middag: stekegrønnsaker, fullkornsris og mager middagspølse.(evt kylling/fisk/hva enn). er "landgang" det eneste du klarer få i deg så kan du iallefall ta en ny variant: skikkelig grovt brød som du smærer litt pesto/ailoli på, fyll opp med avocado, tomat, kalkunskinke/lettost......NAM:=) premier deg selv med en smoothie til dessert. bruk kroppen din med omhu, og husk at dårlig mat vil gjøre kroppn din i dårligere stand til å håndtere alt som kommer med psykiske plager. Har begynt å lage meg smoothie:-) Det ER godt! Er som en trassig tre-åring i kostholdet ellers. Er så kresen, og får ikke ned met som har "rar" konsistens, og mye smak... Men føler jeg er på rett vei iallefall. Tusen takk for langt og informativt svar, gjest Freia
Gjest Gjest_Sunburn_* Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Fikk lyst å kommentere her selv, du spiser jo, som du har hørt mange ganger nå, altfor lite og ikke spesielt sunt. Det er jo en kjent sak at man kan miste matlysten når man er psykisk nede, eller som bivirkning av medisinene. Synes du har fått noen gode tips her, så du får forsøke så godt du klarer Vil bare tipse deg om at om du fortsetter å spise så lite og går ned i vekt, går du veldig fort opp i vekt igjen når du får det bra igjen og begynner å spise normalt, så jeg ville heller forsøkt å flette inn litt flere måltider pr. dag så holder du iallefall forbrenningen normal. Ønsker deg masse lykke til!!
storesøs Skrevet 8. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2009 Drar opp en gammel tråd, jeg. Nå trenger jeg hjelp, men vet ikke helt hvor/hvem jeg kan kontakte. Sliter fortsatt med maten, og kommer meg ikke "ut av det selv". Spiser fortsatt kun 1 landgang om dagen + Cola. Vil helst ikke ta det opp med legen (har gjordt det før, og fikk ikke noe særlig hjelp.) Er redd jeg holder på/har fått en spiseforstyrrelse.
Gjest Gjest_silja_* Skrevet 8. november 2009 #9 Skrevet 8. november 2009 Drar opp en gammel tråd, jeg. Nå trenger jeg hjelp, men vet ikke helt hvor/hvem jeg kan kontakte. Sliter fortsatt med maten, og kommer meg ikke "ut av det selv". Spiser fortsatt kun 1 landgang om dagen + Cola. Vil helst ikke ta det opp med legen (har gjordt det før, og fikk ikke noe særlig hjelp.) Er redd jeg holder på/har fått en spiseforstyrrelse. Hva liker du eller likte før? Hvilken konsistens er det du ikke liker? Klarer du å få i deg min. par-tre egg (f.eks stekt med ost og skinke på, eller kokt) daglig som en start, i tillegg til juice (fruktjuice eller annen juice), vitamin/mineraltilskudd og en håndfull nøtter? Til eggene kan du bruke yoghurt naturell som du krydrer med f.eks. aromatkrydder og bruke som dressing. Det er godt for magen og kalorifattig hvis du er fokusert på kalorier. Til eggene kan du velge - helst grovt - men også fint brød/loff. Liker du iskrem, så spis det til lunsj om du vil. Hva med å koke pasta og ha i olivenolje, ett egg som du rører ut i den varmen spagettien, ost og skinke? Alt er bedre enn det du spiser nå. Håper du får svar fra noen som vet hvem du kan kontakte ang. spiseforstyrrelser.
Tante Skrevet 8. november 2009 #10 Skrevet 8. november 2009 Om idealvekten din forutsetter at du bare skal spise et lett måltid om dagen (og bøttevis med cola) tror jeg du har urealistiske mål. Ikke for det, hadde sikkert fått like mange (om ikke mindre) kalorier om du bytta ut brusen med to-tre ordentlige måltider. Dette er IKKE måten å slanke seg på! Da må du jo leve slik resten av livet for å holde på den vekta du får, og da kommer du til å bli syk. Tilskudd av vitaminer kan og skal IKKE erstatte kosthold, det er derfor det heter tilskudd. Om du klarer kan du sakte, men sikkert, begynne å endre litt på kostholdet. Legg på mer grønnsaker på landgangen, eller bytt til grovere brød. Del landgangen i to og spis den i to omganger. Og bytt ut brusen med lettbrus, eller saft med færre kalorier. Ideelt sett med vann, men ta det steg for steg. Du MÅ ha hjelp. Det handler ikke bare om hvorvidt du mangler noe, for det er lett å fikse på. Det handler om ditt forhold til mat og et usannsynlig skadelig kosthold. Går du på skole? På VGS har man ppt eller helsesøster, og på høgskole har man flere tilbud innen både fysisk og psykisk helse. Eller så må du bare gå til en lege, men kanskje en annen en fastlegen din om du ikke får gjennom saken din der?
Chanel.No5 Skrevet 8. november 2009 #11 Skrevet 8. november 2009 Du vil ikke ta dette opp med legen din da? Om det er en bivirkning av medisiner kan h*n kanskje bidra med kunnskap eller henvise deg til noen som kan. Du bør ihvertfall ta tilskudd av omega 3,6 og 9, multivitaminer, C-vit og kanskje tilskudd av jern etterhvert om du fortsetter med å kun innta dette du spiser/drikker..
Pasha Skrevet 8. november 2009 #12 Skrevet 8. november 2009 Kjære storesøs. Vi har ikke kompteanse til å vudere om rådene du får er gode. Jeg vil råde deg til å kontakte www.iks.no Tråden stenges nå. Mvh pasha mod
Anbefalte innlegg