Gå til innhold

Juss i Oslo vs Bergen

Gjest Linsa

Anbefalte innlegg

Gjest Linsa

Jeg satt og regnet litt over karakterene og poengene mine i går, og det viser seg at jeg kan plukke fra øverste hylle med tanke på studie og sted:) En veldig hyggelig overraskelse:) Men nå er jeg litt i tvil, jeg grubler meg snart i hel. Jeg har satt kriminologi på første valget, men nå viser det jo seg at jeg likavel har nok til å komme inn på jus, enten i bergen eller oslo.

Kjæresten min og jeg har betalt depositumet på en leilighet i oslo, og begge har lenge forberedt seg på at jeg kommer inn på et studie i oslo. men han sier at hvis jeg bestemmer meg for juss, så vil han at vi drar til bergen. han er redd for at vi ikke skal sees i det hele tatt. Den eneste grunnen til at jeg eventuelt skulle ha valgt bergen, er pga. studieordningen deres. Ellers er det lite annet som trekker meg dit. Mens derimot oslo har flere momenter som jeg trekkes mot, med tanke på venner, nevøen min, leiligheten ikke minst m.m. Men studieordningen i oslo skremmer meg litt også.

Jeg er litt redd for ikke å møte noen likesinnede, jeg klarer ikke helt å plassere meg blandt chanel-dresskledde mennesker. Er ikke meninga å generalisere her, men er det for eksempel folk som ikke er så veldig opphengt i image og stil på jussen? jeg føler meg ikke vel rundt folk som setter image over alt annet. Jeg gir litt mer f. i slike ting. Er det litt hummer & kanari på studiet?

I tillegg så lurer jeg på lesemengden osv. Er det nok å jobbe med pensumet fra 9-4? Hvis du studerer juss selv, hvordan legger du opp lese-hverdagen din? Hvordan leser du? Jeg har jo også lyst til å ta vare på meg selv og forholdet i de neste fem årene også.. Har jeg noen muligheter til det, i tillegg til studiet liksom? det er vel det som bekymrer meg mest, om jeg må legge abs.alt annet på vent, for lesinga og jobbinga.

Jeg vil aller helst til Oslo, jeg tror rett og slett jeg kommer til å trives bedre på østlandet enn det våte vestlandet.. Og det teller vel litt det også? Trives man, så går jo det meste bedre, i mitt syn. Kan noen vær så snill gi meg noen tips og råd, dele erfaringer o.l.? Vil jeg få tid til kjæresten min og forholdet vårt?

Takker på forhånd til de som vil være så vennlig å gi meg en håndsrekning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linsa

Er det noen juss-studenter her, eller tidligere studenter...?

jeg har lest mye litt her og litt der, men jeg skrev inn her i håp om at noen kunne gi meg litt svar på de spm jeg lurte på.

Someone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

jeg har tatt første året som privatist, dvs at jeg måtte lese alt selv siden min privatskole gikk konkurs. jeg er også usikker på om jeg vil søke meg til oslo eller bergen.

det jeg vet er at studieordningen i bergen er mye bedre enn den i oslo. her er det avsluttende eksamen etter hvert fag og man jobber hele tiden i grupper med oppgaver. dette er positivt da det er et fag som krever praktisk oppgaveløsning hvis man skal gjøre d bra på eksamen. her får man d virkelig inn i blodet. er jo klart at man kan jobbe i kollokviegrupper i oslo også, men her er opplegget mye friere og man trenger ikke en gang møte opp til undervisning. det er et utrolig stort pensum og da virker det mye greiere for meg ihvertfall at man tar eksamen for hvert fag man blir ferdig med.

til jul f.eks skulle et helt års pensum leses til 2 eksamener, og man aner ikke hva som kommer på hvilken eksamen.

når d gjelder d folkene som går der så har jeg ikkeså mye erfaring med det. men den lille tiden jeg var i oslo(når jeg tok eksamenene) så var d ikke vanskelig å legge merke til at d var høy sossefaktor. der var d lakkstøvletter og rutete gensere på eksamen. hehe, skal jo ikke være forhåndsdømmende, men jeg er nok litt engstelig til hvordan miljøet er der. det er sikkert godt studiemiljø, men jeg personlig er ikke veldig fan av pappagutter og den gjengen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linsa

I oslo så er innlevering av oppgaver, kurs og seminarer frivillig, så sånn sett er det ganske likt. Eneste at i bergen så er dette obligatorisk. I begynnelsen blir vi også inndelt i små arbeidsgrupper. Jeg vet ikke om du blir satt inn i en kollokviegruppe, eller om det er noe som man lager selv med medstudenter. Jeg har forstått det slik at man blir plassert i en kollokviegruppe i begynnelsen av 1.avdeling ved uio.

Så sånn som jeg har forstått det så legges det mer vekt på ansvar for egen læring, enn det er i Bergen. Og det er jeg vant med fra vgs, men nå blir det seff i mer utstrakt grad.

Hmm, Oslo frister veldig, bare litt redd for om jeg tar meg vann over hodet. Jeg har merket på meg selv det siste året at jeg setter mer pris på å kunne sette meg ned å lese og jobbe med oppgaver når jeg selv føler for det.

Valgets kvaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*

De fleste på jussen i Oslo bryr seg nok litt om hvordan de ser ut, men det er mange forskjellige typer mennesker der, og alle jeg har møtt har vært veldig hyggelige.

Nå vet jeg ikke hvor fort du leser og jobber, men for meg var det ikke noe problem å ha både forhold og deltidsjobb ved siden av fulltidsstudium på jussen. Dette gjaldt studievennene mine også.

Men jeg anbefaler deg å delta på undervisningen og ikke ta det som privatist, det er viktig å bli kjent med andre studenter, både mens du er student og i ettertid når du skal ut i jobbmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Oslo - snart ferdig:-) Du finner alle typer mennesker på studiet, og ofte blir det til at du danner nye kollokvier etterhvert med de du bir kjent med og liker. Det er klart det er mange som har en viss stil og det er høy perlefaktor - men du vil nok bli overasket over hvor hyggelig de aller fleste er i alle fall:-)

Jeg synes det var kjekt å gå i Oslo - der man kan regulere tiden selv. Jeg jobbet ved siden av studiet, og hadde tid til venner og familie.

Trivsel har veldig mye å si, så hvis du tror du vil trives best i Oslo bør du nok vurdere det sterkt.

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått i Bergen. De første tre årene har store innslag av obligatoriske elementer, som grupper, oppgaveskriving mm. Kjipt der og da, men det er det som fikk meg igjennom fagene. Skrivetrening gir resultater, det er ikke mer å si om det.

Tidsbruken bekymret meg også da jeg skulle begynne. Men vel... Jeg har skoftet mye, hatt korte lesedager og hatt tid til stort sett alt jeg har hatt lyst til, samtidig som jeg har greie karakterer. Lese må man, men jeg forstår fremdeles ikke hva folk driver med, de som leser fra åtte til åtte.

Største problemet mitt var/er at det til tider er et ganske overfladisk miljø. Tanketomheten sjokkerer meg. Men samtidig har jeg møtt noen av mine beste venner på jussen og funnet mannen jeg akter å dele livet mitt med der, så helt spinnhakka gærnt har det ikke vært heller.

(Og inside info: Større advokatfirma foretrekker bergensstudentene siden de har så mye skrivetrening, man lærer i det hele tatt på en mer praktisk måte i Bergen. Kjekt å ikke sitte handlingslammet første dagen på jobb når man skal skrive sitt første vedtak!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linsa

Takk for gode svar!

Om det blir Oslo, så vet jeg med meg selv at jeg kommer til å følge all undervisning/opplegg som universitetet tilbyr. Og med oppgavene som man kan ta om man vil så får man vel skrivetrening underveis der også? jeg vet ikke jeg, er det lite skrivetrening ved uio, dere som har førstehåndsopplysninger om det?

Ja, som sagt, så frister Bergen med tanke på studieopplegginga ved universitetet, men det er også det eneste ved bergen som frister. Venninna mi er ferdig med 1.avd. der nå og hun påpeker forskjellene og fordelene med Bergen titt og ofte når vi prater.

Nå høres det jo ut som om at jeg allerede har bestemt meg, jeg leter vel litt etter noe oppmuntrendes informasjon om UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*

Tror ikke du trenger å bekymre deg så fælt angående skrivetrening.

Min erfaring er at det er karakterer og jobbintervju som teller dersom man vil inn i et av de store anerkjente advokatfirmaene, og jeg har så langt til gode å høre at noen har fått problemer i jobben pga for lite skrivetrening i studietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Nå har ikke jeg studert juss, men velg Oslo! Det finnes studenter som foretrekker ordningen i Bergen, og det finnes de som foretrekker den i Oslo. Alle er forskjellige, og ordningene har begge sine positive og negative sider. Er du innstilt på å ta ansvar for deg selv så blir Oslo-ordningen NULL problem for deg!

Det skinner jo gjennom alt du skriver at du virkelig vil til Oslo - og da drar du dit! Ikke gidd å ditche planene dine bare fordi du tror ordningen i Bergen kanskje er bedre. Det er den ikke - den er bare tilpasset andre behov!

At store advokatfirma liksom foretrekker Bergensstudenter skal du ikke tenke på nå - dette er for det første en påstand jeg har vansker med å tro på, og for det andre er juss-utdanningen en solid utdanning du får bruk for uansett. Med gode karakterer i tillegg gir de blaffen i om du kommer fra Bergen eller Oslo. Dessuten er ikke de store advokatfirmaene de eneste plassene som tilbyr gode jobber heller...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta første året på Treider (kanskje UiO, men har nok to til tre poeng for lite) til høsten, og jeg gir blanke faen i image og stil når jeg ikke må i allfall, så det er nok noen av oss. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Hvis du har mest lyst til å gå i Oslo, så velg Oslo.

Det er ikke så vanskelig å komme i kontakt med folk, hvis du blir med på fadderuken møter du garantert noen du kan henge sammen med.

Studieordningen bør heller ikke være noe stort problem, bare les kontinuerlig gjennom hele året, så er det ikke noe å bekymre seg for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen juss-studenter her, eller tidligere studenter...?

jeg har lest mye litt her og litt der, men jeg skrev inn her i håp om at noen kunne gi meg litt svar på de spm jeg lurte på.

Someone? :)

Heisann!

Var ferdig med 5 år på jussen på UIO i fjor.

Hmm..Når det gjelder folk er det nok like stor klysefaktor i Oslo, som det er i Bergen. Jus skal jo lissom være et fint fag å studere, så da tiltrekker det seg mange vel overfladiske typer. Poenget er imidlertid at det er mer enn nok av helt vanlige folk på jussen i Oslo, så du finner garantert likesinnede. I tillegg (noe jeg hadde stor glede av) så dumper de mest dolce gabbana og klysete guttene og jentene raskt ut av studet etter 1-2 år, man kommer nemlig ikke langt bare på selvtillit og "jåletehet"hehe..

Når det gjelder studiemengde avhenger det av en rekke ting. For det første hvor lett jussen faller for deg. Mange med bedre karakterer enn meg fra VGS, som fortsatt sliter med å få ferdig masteren og har dårligere karakterer enn meg. Ellers er det et helt sykt og latterlig karakterpress på juss generelt, uavhengig av studiested. Det er noe du selv bør ta et standpunkt til, og så distansere deg mest mulig fra hva du føler "alle andre" sier og syns. Snittet mitt på alle årene var B, og har fått de jobbene jeg har søkt på, fikk også mulighet til å starte som advokatfullmektig rett etter studiene. En eller fire C-er er heller ikke dårlige karakterer! Spes slik jussen er lagt opp i oslo hvor du har 2 eksamener på slutten av året med et helt årspensum, er det umulig å treffe riktig hver gang. Du kan jo risikere å bli prøvd i 2 av de 12 fagene du har hatt som pensum Dette er jo også arbeidsgiver klar over, og i tillegg har du jo en hovedoppgave siste året som tells mer, og som gjerne er innenfor et felt du er interessert i å jobbe med. Svært få arbeidsgivere som bryr seg om hva du f.eks fikk på arverett, om du har svært gode karakterer på 4.avdeling hvor du hadde prosessfagene og strafferett, og det er strafferett du ønsker å jobbe innenfor. Såklart, snakker du de bøseste av de bøseste firmaene, og spes de foretningsjuridiske, så er det mulig at de kun ansetter folk med straight A-es.

Arbeidsmengden min var høy, og følte det til tider gikk litt på helse løs. Leste mandag - fredag ca 6 timer hver dag, men da var det kvalitative timer. Var ikke det at jeg var på skolen fra 9-17 men egentlig bare leste effektivt i 3 timer lissom hehe..Søndagene hadde jeg en liten 2 timer økt...Vet om folk som leste langt mindre og fikk svært gode resultater, og de som leste enda mer og fikk dårligere resultater. Hvor "lett" eller vanskelig det blir å studere juss avhenger mye av deg selv. Om du på forhånd bestemmer deg for sånn og sånn gjør jeg det, jeg er fornøyd med den og den karakteren, og så bare revurderer du det etter semestrene, så går det nok bra. Forholder du deg til hva alle andre mener, hvordan de gjør det, hvor mye de leser, hva de syns er bra karakterer, kan det fort bli et helvete. Den store majoriteten av de som starter på juss blir jo aldri uteksaminert, de må gi seg. Enda færre er de som tar det på normert tid. Jeg tok det på normert tid og med bra karakterer så jeg føler opplegget mitt fungerte bra...

Hva som passer folk best av studieordningen oslo - bergen er nok individuelt. Jeg hadde likt små eksamener som i bergen, men HATET obligatorisk undervisning.

Det er skrivetrening i bøtter og spann på Uio, og får bra trening med kurs og fakultetsoppgaver.

Arbeidsgivere foretrekker heller ikke folk fra bergen, oslo har faktisk bedre rykte på seg, spes etter alle juksesakene i bergen.

Uansett Lykke til :) Om noen år er du nok like juridisk "skada" som meg selv hehe :)

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det om at sossefaktoren i Oslo og Bergen på jusstudiet er like stor.... Utrolig mange i Bergen som har "arvet leseplassen fra far" for å si det sånn, og som får finansiert alt av foreldre. Det er det ikke stedet som avgjør, det er studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jøsses, her var det mye merkelige svar. Til deg som aldri har studert jus: du forstår nok ikke helt hva dette handler om, jus studiet er veldig ulikt f.eks historie eller sam.pol. Til deg over, jeg har studert jus i Bergen, og kjenner ingen som har "arvet lesesalsplassen fra far" og som får alt sponset. Ingen-etter 5 år på skolen. Mye fordommer som er ut og går ser jeg.

Til TS, hvis du vil være i Oslo så blir du i Oslo, men i forhold til studiet vil jeg anbefale deg Bergen. Dersom du derimot er fast bestemt på å bli i Oslo, forstår jeg ikke helt hvorfor du trenger å overbevises om det av ukjente på nettet?

Jeg er glad jeg valgt Bergen. Obligatorisk undervisning og oppgaveskriving tvinger deg til å følge med, for jeg kan garantere at det er mange ganger under jusstudiet du lurer på hvordan du skal komme deg gjennom alt, og forstå det. Det gjør det også lettere og helt nødvendig å bli kjent med folk. De fleste på studiet er ikke sosse folk, det er vanlige folk, selv om en del holder på en mer klassisk klesstil enn det butikkene som følger motebildet tilbyr.

Ang Bergen som studieby så har de et av de beste studentmiljøene i Norge, og det er ikke uten grunn! Du finner et utall foreninger og organinsasjoner å bli med i, og det skjer arrangementer av ulike slag hver dag. Du kan velge og vrake i tilbud, enten som frivillig eller som tilsuker. Frivillig arbeid er forresten en god ting å ha på cv-en når du er ferdig! Det er lett å bli kjent med folk, så ingen krise om ikke hele vennegjengen din bor i samme by. Du vil jo i så fall ha en kjæreste og en venninne som bor i samme by, og det er ikke vankelig å utvide vennekretsen.

Hvis du bestemmer deg for Bergen så er det viktigste at du går inn for det helhjertet, og ikke med et mismodig "skal forsøke" fordi andre vil. Da lykkes du ikke, du må ville det selv, instilling har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over, jeg har studert jus i Bergen, og kjenner ingen som har "arvet lesesalsplassen fra far" og som får alt sponset. Ingen-etter 5 år på skolen. Mye fordommer som er ut og går ser jeg.

hmm... merkelig, jeg har opplevd totalt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
(Og inside info: Større advokatfirma foretrekker bergensstudentene siden de har så mye skrivetrening, man lærer i det hele tatt på en mer praktisk måte i Bergen. Kjekt å ikke sitte handlingslammet første dagen på jobb når man skal skrive sitt første vedtak!)

Tull - jeg jobber som advokat i et av de større firmaene, og er noen ganger med på rekrutteringen. Om studentene kommer fra Oslo eller Bergen (eller forsåvidt Tromsø, men det er ikke så mange studenter der) er knakende likegyldig. Det er karakterene, jobberfaringen, valgfagene og personligheten som teller. Har aldri hørt om noen sitter i rekrutteringsposisjonene som sier at det spiller noen rolle hvor du har studert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linsa

Nå har jeg hørt det jeg trengte, tusen takk for mange utfyllendes svar:) Spessielt fra Kristian82:) Jeg har bestemt meg for Oslo, føler at det er inspirerende med at mye av undervisningen er frivillig, liker sånt:) Jeg gruGleder meg, spennende:):) Håper snittet mitt er høyt nok for opptak:)

hard jobbing blir det likevel, vil heller jobbe hardt på et sted jeg trives;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...