Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Regnet nettopp på hva vi greier i renteøkninger uten å måtte redusere forbruket vårt : 48 % eller , vi tåler altså ei rente opp til 48 % . Hvordan er ståa for dere andre ?
Blekemiddel Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Regnet nettopp på hva vi greier i renteøkninger uten å måtte redusere forbruket vårt : 48 % eller , vi tåler altså ei rente opp til 48 % . Hvordan er ståa for dere andre ? Har ikke regnet på det etter at vi tok opp lånet, vi tjener nå mye mer, men har ingen flere faste utgifter. Da kunne vi klare en effektiv rente på 10%. Så nå er det nok en del mer
Kara W Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Tror vi regnet ut at 10% kunne gå dersom vi sparte på absolutt alt. Dette var for to år siden, og siden da har lånet blit mindre og lønningene høyere, så idag går nok 10% helt bra, selv om det blir litt stramt.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Regnet nettopp på hva vi greier i renteøkninger uten å måtte redusere forbruket vårt : 48 % eller , vi tåler altså ei rente opp til 48 % . Hvordan er ståa for dere andre ? kansje lurt og betale mer på lånet da hvis dere betaler så lav sum i mnd..
Gjest Gjest_heihei_* Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 kansje lurt og betale mer på lånet da hvis dere betaler så lav sum i mnd.. Vi gjør det med jevne mellomrom , men syntes det er greit å spare opp noen tusen på sparekontoen for så tømme endel av denne over på lånekontoen , men oppdaget faktisk ikke før ganske nylig nøyaktig hvor bra det stod til . Dessuten gikk en av oss ganske nylig mye opp i lønn .
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Jeg skal klare en effektiv rente på 15 %, men da blir bilen parkert og matbudsjettet drastisk endret, og shoppingen helt kuttet ut. Heldigvis betalte jeg ned mye mens renten var lav sist, og det har vært en god investering. Ingen problemer da finanskrisen kom med 7,5 %.
Gjest antigartner Skrevet 21. juni 2009 #7 Skrevet 21. juni 2009 Har ikke regnet på det nå, men utfra normal inntektsøkning etter at lånet ble tatt opp vil jeg tro at vi kan klare en rente på 20% uten å måtte kutte drastisk i livsstil, parkere eller selge en bil eller innføre innkjøpsstopp på klær og sko. Vi valgte relativt kort nedbetalingstid på huslånet, noe som gir oss en ekstra buffer for dramatiske renteøkninger ved at nedbetalingstiden kan økes. Hvis vi øker nedbetalingstiden kan vi sikkert klare 30% lånerente.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Hvis vi kutter ut all sparing, men ikke gjør noen endringer på forbruket tror jeg vi klarer 60-70% rente. Kjøpte bolig da vi var i en helt annen situasjon enn vi er nå.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Hvis vi kutter ut all sparing, men ikke gjør noen endringer på forbruket tror jeg vi klarer 60-70% rente. Kjøpte bolig da vi var i en helt annen situasjon enn vi er nå. Skulle vært spenndende å høre hvor mye gjeld dere har og hvor mye dere tjener.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 70 % rente på et lån på 1 mill (som jo egentlig ikke er et veldig høyt huslån), vil gi ca 58 000 kr i måneden, bare i renter.... Du skal tjene bra for å betjene det ja.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Mange etablerte, godt voksne med lave lån her eller? Jeg er ung og kjøpte leilighet for 3 år siden. Har ca. 30% egenkapital. Likevel må jeg si at jeg synes utgiftene til lån ble høye og jeg måtte klart justere forbruket nå i høst. Jeg GREIER høyere rente, men som sagt så fører det til at jeg må tenke litt over hva annet jeg bruker penger på.
Gjest Gjest_Klara_* Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 Mange etablerte, godt voksne med lave lån her eller? Jeg er ung og kjøpte leilighet for 3 år siden. Har ca. 30% egenkapital. Likevel må jeg si at jeg synes utgiftene til lån ble høye og jeg måtte klart justere forbruket nå i høst. Jeg GREIER høyere rente, men som sagt så fører det til at jeg må tenke litt over hva annet jeg bruker penger på. Tror du skal ta endel svar med en klype salt
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #13 Skrevet 23. juni 2009 Regnet nettopp på hva vi greier i renteøkninger uten å måtte redusere forbruket vårt : 48 % eller , vi tåler altså ei rente opp til 48 % . Hvordan er ståa for dere andre ? Hvor har du regnet ut dette? Du må ha en usedvanlig høy inntekt og lite lån. Om du har sånn ca vanlig boliglån i dag så vil en rente på 48% lagt Norge død
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #14 Skrevet 23. juni 2009 Skulle vært spenndende å høre hvor mye gjeld dere har og hvor mye dere tjener. Enig med deg. tror folk skriver bare for å skrive her inne. En så høy rente hadde stengt Norge før den ble så høy. hjalp ikke om du hadde høy rente da......da ville husprisene ramle like mye ned i verdi. Så da tåler en ikke så mye alikavel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå