Gjest Vanessa Skrevet 29. juli 2003 #1 Skrevet 29. juli 2003 Jeg må bare bryte sammen og tilstå at min alkoholsmak er heller begrenset - jeg holder meg stort sett til øl, rusbrus og paraplydrinker. Jeg liker ikke vin, og synes det aller meste av den smaker likt (les: surt og ikke noe godt.) Men så tenkte jeg at det går kanskje an å lære seg å like det? Jeg har nemlig greid å lære å like øl, så da er det vel mulig med vin også. Derfor lurer jeg på om det er noen her som kan anbefale en god, ganske søt vin "for nybegynnere", rød eller hvit?
Gjest Lea Skrevet 29. juli 2003 #2 Skrevet 29. juli 2003 Jeg er heller ikke glad i alkoholsmak. Liker ikke rødvin, men hvitvin har jeg lært meg å drikke. Min erfaring er at de "billige" vinene har en mildere smak enn de dyre. Jeg sverger fortsatt til disse som "drikkevin". Prøv f.eks Happy Cat (den har en morsom flaske og inneholder bare en helv liter tror jeg. Eller Ars Vities. Eller Reiler. Disse er enten halvtørre eller litt søte (Happy Cat er ganske søt).
Chiquita Skrevet 29. juli 2003 #3 Skrevet 29. juli 2003 Vet at det er mange "nybegynnere" som liker La Sall(e) (eller hvordan den nå skrives). Ellers så er jeg enig med at Happy Cat er et bra forslag. Ellers så er det en del viner fra tyskland og Moseldalen som er søte. Du kan jo spørre på polet etter en søt og fruktig vin. Så finner de mange gode forslag til deg. *klem*
Gjest Jamila Skrevet 29. juli 2003 #4 Skrevet 29. juli 2003 Tror kanskje du bør starte med en halvtørr hvitvin som er snill i smaken. Loosen Graacher Himmelreich Riesling Kabinett 2002 var en av nyhetene på polet nå i sommer, denne er nesten "perlende" i konsistensen og nydelig helt avkjølt. Best å drikke alene, uten mat. Denne har også lav alkohol%, mener den ligger på 7-8 %. Sol Del Mediterránee Moscatel 2000 er en spansk halvtørr hvitvin, også veldig god avkjølt. Deilig sammen med desserter! Dersom du vil prøve noen røde viner så er mine "snille favoritter" Rosemount Shiraz Cabernet 2000 (alle Rosemount vinene, australsk produsent, er på min favorittliste) eller en portugisisk rødvin, Portada. Alle disse vinene ligger godt under 100-lappen. Lykke til med vinsmakingen, jeg bidrar gjerne med flere tips etterhvert!
lillesol20 Skrevet 24. august 2003 #5 Skrevet 24. august 2003 Deinhard green label riesling 2000/2001. Kjempegod, søt og fruktig hvitvin til 69 kr flasken. :D
Gjest the imp Skrevet 24. august 2003 #6 Skrevet 24. august 2003 Jeg var ikke så veldig glad i hvitvin tidligere jeg heller, men er blitt det etterhvert. Dr. Zenzen Spätlese 2000 Gau-Odernheimer Petersberg (den kommer i en blå flaske) er en fin vin synes jeg, i hvertfall hvis du vil ha en litt søt vin. Ars Vitis er også god og passe søt. Det å like hvitvin kommer gjerne etterhvert, jeg var ikke så veldig glad i det før, men nå kan jeg nesten ikke tenke meg noe bedre enn en god hvitvin, og jeg drikker også viner med lite sødme i nå, det er noe man venner seg til ettersom smaken utvikler seg Ellers kunne jeg sikkert ramset opp en hel masse hvitviner jeg synes er gode, men du vil sikkert synes de er for "sure". Spør på vinmonopolet, der er de som regel veldig flinke til å hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå