Gjest Glad mamma :) Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Min datter er 9 år. Hun har i hele oppveksten hatt problemer med å forstå og følge med. Når det har vært tid for lekser har jeg måttet lære henne alt på ny, vist nøyaktig hva hun skal gjøre, sittet med henne, rettet, veiledet i timevis hver dag. Sosialt har hun strevet med å få venner, eller egentlig ikke brydd seg så mye. Hun har vært best i fotball, men ikke evnet lagspill. "Ego" i andres øyne. "Ser ikke" i mine øyne. Men godtatt på banen fordi hun har sørget for den eine seieren etter den andre. I skoletimene ville ingen sitte med henne fordi hun nynnet, pratet med seg selv og vandret rundt. Hele 3 klasse har hun slitt med 2-3 gangen. "Nesten så jeg tenkte på å gi opp", sa læreren. (Læreren hadde ALDRI gitt opp, det vet jeg. Vi har vært velsignet med en lærer som har SETT datteren min) Jeg var veldig skeptisk til ritalin, men ga det en sjanse. Nå, da skoleåret er slutt har hun rast forbi ALLE i klassen i gangetabellen, læreren æret henne ved å ta henne opp foran hele klassen hvor hun fikk applaus. Leksene har gått som en lek, men av gammel vane så kontrollerer jeg at alt er gjort etterpå. Men hun gjør de alene. I ny og ne spør hun meg om hjelp. Gloser blir husket, gangesertifikatet er i boks, hun er blitt en lagspiller som fremdeles uten "ego" drar i land den ene seieren etter den andre. Guttene vil ha henne til å spille med dem. Man hører foreldre si til sine unger: "Gjør slik som .....". Jeg fryder meg når hun hører dette, istedet for når hun tidligere fikk høre at de ikke fikk være med henne. Misforstått? Så til de grader. Hun er roligere i timene, får med seg hva læreren sier. Tar frem bøkene og gjør det hun skal, istedet for å sitte som ett spørsmålstegn og late som at hun har fått det med seg. Hun er fremdeles like aktiv, prater like mye, men hun har kontroll på seg selv, hun vet hva hun holder på med og konsentrerer seg om det. "Det sier du bare fordi du er mammaen min", daglig strofe fra henne tidligere, ikke så rart da hun fikk høre mye negativt fra alle kanter. "Ja", sier hun nå når jeg skryter av henne, og smiler lurt. Hun kjenner på å mestre livets utfordringer. Hun er blitt stolt av seg selv.
Gjest strykebrett Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Så bra!! Takk for at du ville dele historien med oss, det er så koselig å høre om det positive som skjer rundt omkring
Gjest Dora Flanica Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Takk for dagens gladhistorie. Godt å høre at datteren din fikk hjelp og at det virker
lottomillionæren Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Så fantastisk flott å høre at Ritalin har virket så bra for din datter Altfor ofte får en bare høre om de tilfeller der det ikke fungerer, om hvor skeptisk man er til Ritalin osv.. Selv har jeg tenkt mange ganger i mitt stille indre; mon tro om alle de som blir diagnostisert med adhd virkelig har det - og ikke bare en uoversiktlig oppdragelse? I så tilfelle vil jo ikke Ritalin ha effekt heller ... Endret 19. juni 2009 av lottomillionæren
CeeCee Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Så flott at datteren din har fått en bedre hverdag og virkelig får vist sitt sanne potensiale! Synes også det er fint at du deler historien her på forumet!
Gjest Så godt Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Så godt å lese innlegget ditt. Jeg er mor til en gutt på 11 år med same diagnose. Det har vært evig bekymring fra barnehagen. Myr uro, først og fremst indre uro, store konsentrasjonsproblemer, motoriske problemer, lese og skrivevansker. Listen over problemer har vært alt for lang, listen over "ting jeg fikser" alt for kort. Som mor har jeg grått brønner med tårer og vært våken mang en natt - som denne. Alle nevnte problemer kunne vi alltids ha taklet hvis det ikke var for de sosiale problemene. Alle de vennene han har mistet oppgjennom, ingen ringer, ingen kommer, ingen ber han på bursdag. Gjenger oppløses når han prøver å nærme seg - jeg har vært opprikitg bekymret for at adha hans skal sakte ta fra han lysten til å leve. Neste lørdag skal han få forsøke Ritalin, jeg ber om at dette kan hjelpe - redde gutten min. Takk for at du delte din historie - det ga meg håp
Supramundane Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Kjempefin historie! Er glad både på dine, og særlig datteren din sine vegne!
LilleMy Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Så flott at dere har fått en bedre hverdag med medisin! Håper datteren din ikke blir plaget med bivirkninger og at hun ikke er redd for hva andre måtte si om medisinbruk.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Man skal heller ikke gi opp hvis ritalin ikke fungerer. Det finnes andre medisiner som også kan brukes bla dexhedrine. Helsenorge har bare funnet ut at alle må prøve ritalin først. Min sønn har gått på metamina ( en variant av dexhedrine), siden han var 4 år, eneste bivirkningen vi har på dem er nedsatt matlyst og at han vokser senere. Lykke til.
MarianneE Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Jeg ble igrunn litt rørt nå. Jeg har et tantebarn som etter flere års kamp fra min svigerinne sin side, har fått påvist ADHD. Usikker på hvilken medisin hun får, men hun kom hjem en dag og sa "Å, mamma... nå har jeg det så rolig og godt inni meg" Hun er 6 år.
Kanutten Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Åh så flott å få høre historier om at ting går bra også. Skikkelig solskinnshistorie. Takk for at du delte historien med oss, og håper det fortsatt går bra for dere.
Gjest AAG Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er uansett skeptisk til å dope barna for å passe inn et skolesystem som kanskje ikke er optimalt for dem personlig. Hvis man har prøvd alternative undervisningsformer, og det er klart at det er et grunnlegende problem og ikke kun et symptom på et underliggende problem syns jeg allikevel det kan være en god løsning. Flott at det funket for dere!
Gjest Også mor for et barn med adhd Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er mamma til et barn med adhd. adhd er en hyperkinetisk forstyrrelse i hjernen som det er nødvendig å få hjelp til å regulere, det er som å be noen med brekt ben gå uten krykker eller som adhd foreningen sier, de er styrmenn uten ratt, mao e trenger medisin for å kunne regulere og inntone seg. Når det er sagt er det klart at disse barna hadde hatt veldig godt av en alternativ undervisningsform, men har du prøvd å søke privatskole for et barn med adhd? Det har jeg, du aner ikke hvor "fult" det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå