Gå til innhold

Ville du ha leid ut leilighet til en uføretrygdet?

inga:)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*

Det er mange forskjellige årsaker til at folk er uføretrygdet, og før du selv har nådd pensjonsalder med helsen i behold, bør du ha i bakhodet at hovmod står for fall.

Når det er sagt, kjenner jeg flere som foretrekker å leie ut til par framfor enslige, de har en teori om at det er mer stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Maja_*
Må le av innlegget ditt. Finnes det noen leietagere igjen da? tipper du ikke har prøvd det så mye. Mange av gruppene du nevnte er svært stabile. Eksempelvis aleneforeldre. de ønsker å bo i samme krets lenge av hensyn til barna. Og husk at bak mang en alenemor er det en svikefull far. Eller en arbeidsledig kan også være ingeniør etc.

latterlig.

Den gode gamle KG hersketeknikken, vær enig med ts eller så ler vi av deg.

Jeg vet godt at aleneforeldre vil bo lenge på samme sted, det er heller ikke der erfaringen og ankepunktet ligger. Alenemødre (ja det er forskjell på alenemødre og alenefedre, jeg leier ikke ut til alenemødre) er at de ofte har en dårlig økonomi, eller er dårlig på å styre økonomien sin. Ofte sent ute med betalinger, ber stadig om utsettelse osv, uten forståelse for at det setter min økonomi en en knipe. Mange har ikke fast jobb eller utdannelse til å få jobb i trange tider, og de har ingen bufferkonto å ta av. Skal ikke dra alle over en kam, men det er en gjens opplevelse, og man trenger bare se hvor mange alenemødre som klager på økonomien her for å bekreftelse på forholdene. De er i bunn og grunn dårlige betalere, og derfor ønsker jeg ikke å leie ut til dem. Alenefedre derimot er som regel oppegående og ressurssterke menn som tar ansvar for barna sine. De har jobb og økonomien i orden, og i snitt fære barn. De er som regel eldre og mer modne og vet å oppføre seg og ha oppdragelse på ungene, så de får leie av meg. Og de betaler til rett tid.

Mange igjen å leie ut til, studenter med referanser, par som jobber, single i arbeid. Ingen problem å leie ut, leiligheten ligger godt til, med uteplass og parkering. Og jeg er selektiv fordi det gir meg mindre problemer, så får du mene det er latterlig så mye du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du frittstående husrom eller sokkelleilighet? Grunnen til at jeg spør, er at en del nok kvier seg for å ha leietaker som "går hjemme" hele dagen, både pga. potensiell snål døgnrytme og tilhørende husstøy/-lyder og større strømutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du frittstående husrom eller sokkelleilighet? Grunnen til at jeg spør, er at en del nok kvier seg for å ha leietaker som "går hjemme" hele dagen, både pga. potensiell snål døgnrytme og tilhørende husstøy/-lyder og større strømutgifter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt alt som er unntatt studentkollektiver,

og jeg er på sykehuset 3 dager i uken frem til 16 på behandling,.

At en er uføretrygdet betyr ikke at en aldri går ut. hehe :O)

Og heller ikke at en har annen døgnrytme enn andre.

Vi er som alle andre. Eneste forskjelen er at vi har en sykdom som gjør det umulig å gå i vanlig jobb. Staten har ikke akkurat gjordt så mye for å hjelpe oss med tilrettelagt arbeidsplass heller. Og ingen vil ansette en som har vert tidligere uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere strømutgifter?

De som leier betaler da strømmen sin selv, så da spiller det vel ingen rolle hvor lite eller mye en bruker?

Kan kun huske ved en anledning å ha sett at strøm er inkludert i leie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange forskjellige årsaker til at folk er uføretrygdet, og før du selv har nådd pensjonsalder med helsen i behold, bør du ha i bakhodet at hovmod står for fall.

Når det er sagt, kjenner jeg flere som foretrekker å leie ut til par framfor enslige, de har en teori om at det er mer stabilt.

At folk velger å leie ut til par fremfor single opplevde jeg senest i dag.

Begrunnelsen var også at det var mer stabilt...

Den begrunnelsen skjønner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_kvinne
Mange igjen å leie ut til, studenter med referanser, par som jobber, single i arbeid. Ingen problem å leie ut, leiligheten ligger godt til, med uteplass og parkering. Og jeg er selektiv fordi det gir meg mindre problemer, så får du mene det er latterlig så mye du vil.

Det er helt ok å forskjellige meninger, og jeg respekterer at du utelukker noen grupper når du leier ut leiligheten din.

TS ba jo om å få se begge sider av en sak, grunnen til hvorfor noen ikke leier ut, og å høre om det fantes folk som leide ut til uføretrygdede.

Selv om man ikke alltid er enig trenger man ikke angripe et menneske for å ha andre meninger.

Det er din leilighet og du kan leie ut til den du vil, om man har en dårlig erfaring med uføretrygdede blir man gjerne skeptisk til å leie ut til en annen. Selv om det er feil å dra alle under en kam, så stoler man gjerne mest på sine egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke leid ut til en som var uføretrygdet. Ikke rart folk spør hva de som skal leie leiligheten deres driver med, det sier ganske mye om en person.

Takk for svar.

Jeg kunne ønske du hadde utdypet litt svaret ditt,

for jeg prøver å finne ut nettopp hvorfor noen ikke vil leie ut til uføretrygdede.

Du sier det sier sier mye om en person.

Hadde vert fint om du kunne fortelle hva du mener dette sier om en person,

slik at jeg skjønner hvordan folk tenker.

Fint om du hadde tatt deg tid til å svare,

for å hjelpe meg å forstå.

Jeg lover å ikke bli fornermet,

og om du vil kan du sende en privat melding i stedet for å svare i tråden.

Mvh Inga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet og har i 3 mnd prøvd å finne meg leilighet. Vert på rundt 20-30 visninger uten å lykkes, samt ringt på alt som er uten å lykkes.

Status er kvinne, 33 år, uføretrygdet.

Ikke røyk, ikke alkohol, ikke barn, ikke dyr.

Fast inntekt og har alltid betalt alle mine regninger til riktig tid.

Ser både bra og velstelt ut.

Jeg synes det er vanskelig å si at jeg er uføretrygdet,

fordi det er fordommer her som jeg ikke skjønner.

Så jeg lurer på,..

Hvis du hadde en leilighet du skulle leie ut,

hvordan hadde du stilt deg til en som var interessert men som e uføretrygdet..

Hva tenker du?

Jeg blir veldig glad for alle svar og synsvinkler.

Mvh Inga

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å leid ut til en uføretrygdet. Hadde vurdert hvem jeg skulle leie ut til ut i fra hvordan de fremsto når man møtte personen, eventuelle referanser osv. At man ikke ønsker å leie ut en sokkelleilighet nær f.eks småbarn, til en som er uføretrygdet pga han er narkoman er jo en ærlig sak, men hvorfor man ikke skulle leie ut til en uføretrygdet med ryggproblmer og ordnet økonomi skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere alle som svarer i tråden min.

Jeg startet ikke denne tråden for å hetse folk som ikke vil leie ut til uføretrygdede,

folk har rett til å leie ut til de de vil,

men vil prøve å finne ut HVORFOR noen er redd for å leie ut til meg fordi jeg får uføretrygd.

Bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du?

Jeg blir veldig glad for alle svar og synsvinkler.

Mvh Inga

Jeg snakker vel helt her av erfaringene som mora mi har hatt i nå snart 10 år som utleier. Hun har hatt studenter, fast ansatte og trygdede som leietagere. Hun sa at for henne spilte det keine rolle hva leietageren gjør, så lenge hun får leia. Trygdede får sin "apanasje" fast hver måned og det i seg selv syntes moder'n var en trygghet/sikkerhet.

Håper du finner en bopel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å leid ut til en uføretrygdet. Hadde vurdert hvem jeg skulle leie ut til ut i fra hvordan de fremsto når man møtte personen, eventuelle referanser osv. At man ikke ønsker å leie ut en sokkelleilighet nær f.eks småbarn, til en som er uføretrygdet pga han er narkoman er jo en ærlig sak, men hvorfor man ikke skulle leie ut til en uføretrygdet med ryggproblmer og ordnet økonomi skjønner jeg ikke.

Man må ha en kronisk alvorlig diagnose for å få uføretrygd.

Trodde ikke alkoholikere eller narkomane kunne få det med mindre de har en alvorlig sykdom ved siden av...?

? eller gjør de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker vel helt her av erfaringene som mora mi har hatt i nå snart 10 år som utleier. Hun har hatt studenter, fast ansatte og trygdede som leietagere. Hun sa at for henne spilte det keine rolle hva leietageren gjør, så lenge hun får leia. Trygdede får sin "apanasje" fast hver måned og det i seg selv syntes moder'n var en trygghet/sikkerhet.

Håper du finner en bopel :)

Tusen takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Det er forskjell på sosialstønadsmøttakre og uføretrygdede?

Så er det jo store individuelle forskjeller. Det er ulike mennesker bak begrepet "uføretrygdet". Så lenge personen kan vise til stabil og forutsigbar inntekt, er ikke-røyker, virker normal med "sunn livsførsel" og har gode leiereferanser, og ikke har dyr, skulle vel ikke en uføretrygdet ha rpoblem med å få leie leilighet?

De kan jo også få vist seg frem personlig under visningene, og en behøver vel ikke å introdusere seg som "Hei, jeg heter Britt og er uføretrygdet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på sosialstønadsmøttakre og uføretrygdede?

Så er det jo store individuelle forskjeller. Det er ulike mennesker bak begrepet "uføretrygdet". Så lenge personen kan vise til stabil og forutsigbar inntekt, er ikke-røyker, virker normal med "sunn livsførsel" og har gode leiereferanser, og ikke har dyr, skulle vel ikke en uføretrygdet ha rpoblem med å få leie leilighet?

De kan jo også få vist seg frem personlig under visningene, og en behøver vel ikke å introdusere seg som "Hei, jeg heter Britt og er uføretrygdet"?

Jeg vil helst ikke si at jeg er uføretrygdet,

men hvis de spør hva jeg arbeider med eller studerer så må jeg jo svare.

Har aldri opplevd å ikke få spørsmål om hva jeg driver med... (dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjestdeluxe
Jeg vil helst ikke si at jeg er uføretrygdet,

men hvis de spør hva jeg arbeider med eller studerer så må jeg jo svare.

Har aldri opplevd å ikke få spørsmål om hva jeg driver med... (dessverre)

Hm vel, tror ikke alle tenker likt da. Jeg vet om noen som leier ut til en uføretrygdet. Han pleide å jobbe som ingeniør, men nå kan han ikke det på grunn av ryggen sin. Det er sikkert mang slags typer av uføretrygdede, Lykke til med bolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestus festus

Jeg hadde nok vært litt skeptisk til å leie ut til en uføretrygdet. Og det har kanskje litt med fordommer å gjøre. Jeg ser for meg en som er uføretrygdet som går mye hjemme, røyker kanskje (mye?) slik at vegger og tak blir gule, kanskje er ensom og derfor har katter/hund/fugler etc., og som flere nevner ujevn døgnrytme med tilsvarende støy på natten. Jeg tror nok jeg ville sett det litt an, kommer jo selvsagt mye på førsteinntrykket og magefølelsen også.

Jeg er selv arbeidsledig (se når dette er postet :ler: ) og har nettopp flyttet til ny leilighet og ble møtt med samme skepsisen som du ser ut til å ha blitt møtt med. Jeg forstår utleier ekstremt godt, man vil jo gjerne ha minst mulig "styr" og ekstra arbeid med leietakerne. Men jeg var veldig heldig som fikk denne leiligheten. Og jeg måtte faktisk "jobbe hardt" for å overbevise huseieren om at jeg var "skikkelig" nok, til tross for at jeg da altså ikke jobber.

Så lenge du gir et godt førsteinntrykk så tror jeg nok du kommer langt :)

Ønsker deg uansett lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig lyst å svare på dette, fordi du har en tendens til å skjelle ut de som mener noe annet en det, Det være seg innen hels og sosialsystemet eller innen tolkning og synspunkter på mennesker generelt.

Det var da voldsomt da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha en kronisk alvorlig diagnose for å få uføretrygd.

Trodde ikke alkoholikere eller narkomane kunne få det med mindre de har en alvorlig sykdom ved siden av...?

? eller gjør de det?

Der finnes noen rusmisbrukere som har fått innvilget uføreytelse, men da har de oftest en psykiatrisk diagnose i tillegg. Det er ikke alltid lett å vite hva som kom først, rus eller psykiatri.

Det være sagt, så må folk leie ut til hvem de vil for meg. Man ser vel stort sett an de som skal leie hos en. Det jeg synes er trist, er at det finnes mange helt normale, stabile, flotte, og oppegående mennesker, en del har sågar svært god utdannelse, som blir ekskludert pga. at livet har fart slik med de at de nå er uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...