BlackBerry Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hvilke solkrem synes du er best? Og hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Denne er min favoritt http://www.terproline.com/prodotti_dettagl...%3Cbr%3E50%20ml Grunnen til det er at jeg ikke får kviser av den og at den har en høy beskyttelse. PPD 30!
Honesty Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Hva jeg synes kjennes bra på huden, og hva som gir en beskyttelse jeg kan leve med, er to forskjellige ting. Til ansiktet bruker jeg La Roche Posay Anthelios XL krem med spf 50+ og PPD 28. Denne har veldig god konsistens for den tørre huden min. I tillegg har jeg en tilsvarende flytende solkrem fra Bioderma med spf50+ og PPD 35, men konsistensen er skikkelig ekkel og klissete, som lim. Til kroppen liker jeg Vichy og Piz Buin, men mye pga. lukta. Jeg skulle gjerne hatt en krem med høy andel sinkoksid pga. den helende effekten dette har på huden, selv om jeg vet at beskyttelsen mot UVA ikke er tilstrekkelig på kremer med utelukkende fysisk filter. Min prioritering er å hindre pigmentflekker. I utgangspunktet blir jeg raskt brun, men jeg har også en tendens til å få soleksem i veldig sterk sol (utenfor Norden).
BlackBerry Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2009 Hva er PPD? Og hva er fysisk filter?
Honesty Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 PPD er en målestokk (av flere) for UVA-beskyttelse. UVA-stråler forårsaker blant annet pigmentering (brunfarge) og aldring av huden, og derunder også forandringer som på sikt kan føre til hudkreft. UVA-strålene trenger dypere ned i huden enn UVB-strålene, som først og fremst gjør at man blir solbrent (=rød og varm). SPF måler først og fremst beskyttelsen mot UVB-stråler. Fysiske filtre (bl. a. titandioksid og sinkoksid) beskytter ved å reflektere solstrålene, på samme måte som et speil. Disse gjør huden hvit. Disse beskytter ikke like bra mot UVA-stråling. Kjemiske filtre beskytter ved at de absorberer solstrålene. Det beste er nok en kombinasjon av fysiske og kjemiske filtre.
BlackBerry Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2009 PPD er en målestokk (av flere) for UVA-beskyttelse. UVA-stråler forårsaker blant annet pigmentering (brunfarge) og aldring av huden, og derunder også forandringer som på sikt kan føre til hudkreft. UVA-strålene trenger dypere ned i huden enn UVB-strålene, som først og fremst gjør at man blir solbrent (=rød og varm). SPF måler først og fremst beskyttelsen mot UVB-stråler. Fysiske filtre (bl. a. titandioksid og sinkoksid) beskytter ved å reflektere solstrålene, på samme måte som et speil. Disse gjør huden hvit. Disse beskytter ikke like bra mot UVA-stråling. Kjemiske filtre beskytter ved at de absorberer solstrålene. Det beste er nok en kombinasjon av fysiske og kjemiske filtre. Tusen takk for meget nyttig informasjon Dette var jeg ikke klar over. Man lærer så lange man lever Vet du noe om hvilke solkremer som inneholder kjemiske filtre? Jeg er ikke mye i solen, jobber stortsett hele sommeren, skal på en 2 ukers sydentur i august. Har vel normal til lys hud, blir ikke fort brun. Hva burde jeg velge for å beskytte huden, men samtidig ha muligheten til å få farge på huden?
pittie Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Jeg liker cosmica fra apoteket. Føles utrolig lett og myk på huden og beskytter ihvertfall meg bra Uten parfyme.
Miel Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Tusen takk for meget nyttig informasjon Dette var jeg ikke klar over. Man lærer så lange man lever Vet du noe om hvilke solkremer som inneholder kjemiske filtre? Svaret på det er de aller fleste. Skal du ha solkrem med kun fysisk filter må du i en helsekostbutikk, jeg har sett svært lite av den type kremer andre steder. (Og jeg anbefaler dem heller ikke, de har ofte seig konsistens og blir liggende som et seigt, hvitt belegg på huden.)
Gjest Raptuza Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 Brukar Avene solkrem for sensitiv hud spf 50. Den har fysisk solfilter. Veit ikkje om der er kjemiske og , går ut i fra det. Denne er parfymefri og eg er greit fornøgd med den. Syns den er bedre enn Lancomes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå