Teriyaki Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Heisann! Jeg om min kjære hadde en liten diskusjon i går, kanskje litt unødvendig, men vi var vist svært uenige Hvis to personer, for eksempel ei jente på 67 kg, og en gutt på 110 kg skal på fjelltur, også utfordrer de hverandre for å se hvem som har best kondisjon i forhold til å gå fort på fjellet med ryggsekk. Blir det da riktig at de skal ha like mange kg med utstyr i ryggsekken slik at de bærer helt likt, og på den måten kan finne ut hvem som er i best form? Eller blir det riktig at de må bestemme seg for en viss prosentandel av sin egenkroppsvekt som de skal bære. For eksempel 25% sånn at da må jenta bære rundt 16-17 kg, og gutten rundt 30-35 kg? Jeg mener det blir mest rettferdig ved å ta det utifra prosentandel slik at man bærer like mye i forhold til kroppen. Han mener at det ikke blir rett. At det må være helt likt. I tillegg argumenterer han med at gutten veier jo tross alt mer enn jenta, og har dermed mer å bære på i utgangspunktet. Så hva blir egentlig rett? Viste forresten ikke helt hvor denne passer henne.. Edit: Var vist fryktelig mye skrivefeil i overskriften. Endret 19. juni 2009 av Teriyaki
storesøs Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Enig med deg. Må jo beregnes ut i fra kroppsvekt, ellers så blir det urettferdig.
Annikken Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Det er riktig at han veier mer, men han er også sterkere og har fra naturens side flere muskler, altså han har større "motor". Da 71 grader nord (på TVNorge) hadde "bærekonkurranse" på et av programmene, målte de tyngden på sekk i forhold til kroppsvekten, altså prosentregning, som du sier. Og da var de to første plasseringene jenter, siden de veide 50-60 kg og bar ganske mye i forhold til kroppsvekt, selv om gutta hadde vesentlig tyngre sekker. Det er uansett kanskje en unødvendig vanskelig måte å beregne kondisjon på. Det beste ville vært om dere tok turen til et helsesenter eller treningssenter eller whatever og fikk målt oksygenopptak mens dere sprang på tredemølle. Synes typen din høres litt feig ut jeg
Wiggins Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Heisann! Jeg om min kjære hadde en liten diskusjon i går, kanskje litt unødvendig, men vi var vist svært uenige Hvis to personer, for eksempel ei jente på 67 kg, og en gutt på 110 kg skal på fjelltur, også utfordrer de hverandre for å se hvem som har best kondisjon i forhold til å gå fort på fjellet med ryggsekk. Blir det da riktig at de skal ha like mange kg med utstyr i ryggsekken slik at de bærer helt likt, og på den måten kan finne ut hvem som er i best form? Eller blir det riktig at de må bestemme seg for en viss prosentandel av sin egenkroppsvekt som de skal bære. For eksempel 25% sånn at da må jenta bære rundt 16-17 kg, og gutten rundt 30-35 kg? Jeg mener det blir mest rettferdig ved å ta det utifra prosentandel slik at man bærer like mye i forhold til kroppen. Han mener at det ikke blir rett. At det må være helt likt. I tillegg argumenterer han med at gutten veier jo tross alt mer enn jenta, og har dermed mer å bære på i utgangspunktet. Så hva blir egentlig rett? Viste forresten ikke helt hvor denne passer henne.. Edit: Var vist fryktelig mye skrivefeil i overskriften. Det blir mest riktig at ryggsekken veier en gitt prosentandel av kroppsvekten. Egenskapen dere snakker om er kondisjon til å gå i fjellet med ryggseskk, at han veier mye mer enn deg og har mer å drasse på har ikke noe å si, kroppsvekten er det den er. Det bidraget den har til hvor utholdende han eller du er kan man ikke se på, for dere kan jo ikke endre kroppsvekten. Hvis du ser på utøvere i utholdenhetsidretter som maraton og sykling, da særlig de syklistene som er gode i fjellene, så er de spinkelt bygd med lite muskler på overkroppen. Muskler på overkroppen er bare overflødig balast når det gjelder å være utholdende i maraton og sykling. På fjellet med ryggsekk er det jo greit å ikke være helt utrent i ryggmusklene, siden du skal bære en sekk en stund, men du trenger ikke store biceps. Om han har det så vil det påvirke utholdenheten hans, men det blir som om man skulle innføre et såkalt lystall (brukes i regattaer for at ulike båter skal kunne seile i samme konkurranse) i maraton, slik at førstemann i mål ikke nødvendigvis var vinneren. Hvis en mye tyngre utøver kom et minutt bak kunne han vinne på grunn av lystallet/vektfaktoren. Det ville jo vært en noe underlig konkurranse.
Teriyaki Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2009 Det var det jeg tenkte ja! Han skal få høre det når vi treffes i kveld! Vi kommer nok ikke til å gjennomføre utfordringen da. Var bare mer hypotetisk, noe som førte til en litt morsom diskusjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå