Far til 2 Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Jeg ser at det nå er barn som nektes å delta på skoletur, i dette tilfellet en skoletur til Tyskland. Dette er sikkert veldig vondt for de elevene det gjelder. Å se resten av klassen/vennegjengen vinke fra buss vinduet er sikkert noe av det værste et barn kan oppleve. MEN -, er det ikke også forståelig at lærere/foreldre ikke ønsker å ta med "umulige unger" (uten at jeg kan si at det er dette som har skjedd her). Den aktuelle gutten har Ng i orden/oppførsel. Om vi tar utgangspunkt i at dette er en karakter som er riktig sett utifra den oppførselen han har vist, så er det kansje ikke så rart at han nektes deltagelse. Da vi var på skoletur på ungdommskolen var det faktisk en del som kansje ikke burde vært med. Flere ble sendt hjem fra denne leirskolen, og de sier selv at de har full forståelse for dette (de har blit voksne og innsett at oppførselen ikke kunne aksepteres). Hva mener dere andre ? Er det riktig å utestenge barn fra turer slik som i dette tilfellet som er referert til i linken ? Gjør det vondt værre og gir emosjonelle "skader" ? Ble nektet skoletur pga for dårlig karakter. Endret 19. juni 2009 av Far til 2
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Her er vel overskriften misvisende. Det er ikke karakterene som er problemet, men oppførselen. Det er kun ordens- og oppførselskarakteren som gjør at eleven ikke får være med. Og Ng i orden og oppførsel får man kun hvis man har dårlig orden og oppførsel. Da synes jeg det er helt i orden at man ikke får være med. Jeg har også deltatt på klasseturer der noen av elevene burde holdt seg hjemme. Jeg skjønner veldig godt at lærerne ikke vil ta på seg ansvaret for apebrød som ikke kan oppføre seg, og som man ikke kan stole på møter opp der de skal når de skal, og som ikke kan holde rede på tingene sine.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Etter å ha lest artikkelen sitter jeg igjen med et inntrykk av at hun er en "curlingforelder" - sønnen hennes fikk klar beskjed om at om kravene ikke ble oppfylt, ville det ikke bli noen tur. Om han skulle få bli med på tur likevel, ville dette sendt et signal om at det ikke er så farlig om de reglene blir brutt. Sønnen oppfyller ikke kravene til tur. Det er hans feil, og han må finne seg i det.
Far til 2 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2009 Her er vel overskriften misvisende. Det er ikke karakterene som er problemet, men oppførselen. Det er kun ordens- og oppførselskarakteren som gjør at eleven ikke får være med. Og Ng i orden og oppførsel får man kun hvis man har dårlig orden og oppførsel. Da synes jeg det er helt i orden at man ikke får være med. Jeg har også deltatt på klasseturer der noen av elevene burde holdt seg hjemme. Jeg skjønner veldig godt at lærerne ikke vil ta på seg ansvaret for apebrød som ikke kan oppføre seg, og som man ikke kan stole på møter opp der de skal når de skal, og som ikke kan holde rede på tingene sine. Overskriften har jeg "lånt" fra en annen webside (sol.no) som omtaler hendelsen. Orden og oppførsel karakteren er faktisk også en karakter selv om den ikke relaterer seg til noe spesifikt fag rent tradisjonelt. Forøvrig har jeg også forståelse for utestengelsen. Men jeg synes samtidig synd på denne gutten. Det ÈR faktisk vondt å bli utestengt fra en slik tur.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 "- Om jeg har forårsaket at det aldri mer blir skoleturer i Vigrestad storskule så er det helt greit for meg. I alle fall så lenge skolen opererer med dagens regelverk. Enten så reiser alle, eller så reiser ingen, sier hun bestemt." Jeg synes denne kvinnen er ganske provoserende. Hva med det store flertall av elever som oppfører seg bra - skal ikke de få dra på skoletur bare fordi hennes sønn ikke kan oppføre seg?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Overskriften har jeg "lånt" fra en annen webside (sol.no) som omtaler hendelsen. Orden og oppførsel karakteren er faktisk også en karakter selv om den ikke relaterer seg til noe spesifikt fag rent tradisjonelt. Forøvrig har jeg også forståelse for utestengelsen. Men jeg synes samtidig synd på denne gutten. Det ÈR faktisk vondt å bli utestengt fra en slik tur. Ja, det er en karakter, men det er ikke karakteren i seg selv som er problemet her. Det er grunnen til karakteren som er problemet. Å få ng i oppførsel er noe ganske annet enn å få ng i norsk. Når de bare skriver "på grunn ar karakteren" så blir det ganske så misvisende. Da jeg leste det tenkte jeg først at de hadde nektet dem med dårlige karakterer å bli med, som straff for at de ikke var flinke nok. Det er jo dette de spiller på med den overskriften, de vil provosere. Hadde de heller skrevet "på grunn av dårlig oppførselskarakter", så hadde det vært en annen sak. Jeg synes også synd på gutten. Men hva er alternativene? Om han får være med, til tross for at han har brutt regler han var fullstendig klar over, så sender det både ut signaler om at reglene er meningsløse, og ingen trenger å følge dem. I tillegg så risikerer lærerne at han er en bråkmaker på turen og ødelegger for de andre elevene som faktisk har oppført seg og fulgt reglene. Om de derimot bestemmer at hele turen blir avlyst om noen bryter reglene, så blir det kollektiv avstraffelse, og gutten blir en syndebukk som har ødelagt for alle de andre. Det blir også veldig feil og vondt. Slik jeg ser det, har skolen valgt det alternativet som kun går ut over gutten, og ikke går ut over resten av elevene. Kunne de kanskje kommet frem til en løsning hvor han kun fikk være med om moren også var med og tok på seg det fulle og hele ansvar? Og skrev under på en kontrakt om at de ble sendt vekk begge to om gutten ikke oppførte seg? Det avhenger jo av at mor kan ta seg fri fra jobb for å være "anstand" på turen, og det er det ikke alle som kan. Men om det hadde vært mulig, så kunne det kanskje vært en ok løsning? Da måtte de funnet på en annen måte å vise at det får konsekvenser å bryte reglene.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Om de derimot bestemmer at hele turen blir avlyst om noen bryter reglene, så blir det kollektiv avstraffelse, og gutten blir en syndebukk som har ødelagt for alle de andre. Det er nettopp det skolen gjør nå. Og det er helt greit for Liv Anne Vold. "- Volds ankemedhold førte til at vi avlyste hele skoleturen. Vi kan ikke arrangere skoleturer om vi ikke kan ha regler i forkant, sier Sør-Reime."
Far til 2 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2009 Ja, det er en karakter, men det er ikke karakteren i seg selv som er problemet her. Det er grunnen til karakteren som er problemet. Å få ng i oppførsel er noe ganske annet enn å få ng i norsk. Når de bare skriver "på grunn ar karakteren" så blir det ganske så misvisende. Da jeg leste det tenkte jeg først at de hadde nektet dem med dårlige karakterer å bli med, som straff for at de ikke var flinke nok. Det er jo dette de spiller på med den overskriften, de vil provosere. Hadde de heller skrevet "på grunn av dårlig oppførselskarakter", så hadde det vært en annen sak. ... ... Overskriften er nå endret
Gjest Tigress Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Eg synest det var kjempebra handsama - no får dei både sørga for at dei elevane som ikkje kan te seg ikkje får vere med, samstundes som ein får vist at å te seg dårleg får konsekvensar. Bra!
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #10 Skrevet 19. juni 2009 Overskriften er nå endret Den er god. Jeg skjønte at du bare brukte avisenes overskrift altså, så det var egentlig avisene det var myntet på. Og de spiller jo nettopp på at misvisende overskrifter skal få folk til å klikke (både bokstavlig og metaforisk talt). At moren står fram og mener det er mer rettferdig at hele klassen blir nektet å reise på en tur som de har gledet seg til hele året, bare fordi hennes sønn ikke har klart å oppføre seg, er utdriting. Noen ganger må man innse at ens eget barn faktisk kan ha gjort noe galt, og det skal ikke gå ut over andre, uskyldige elever. Jeg mener det mest rettferdige ville vært at gutten måtte holde seg hjemme. Han har jo lagt opp til det selv. Hadde han fulgt reglene, hadde han fått være med.
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 19. juni 2009 #11 Skrevet 19. juni 2009 "- Om jeg har forårsaket at det aldri mer blir skoleturer i Vigrestad storskule så er det helt greit for meg. I alle fall så lenge skolen opererer med dagens regelverk. Enten så reiser alle, eller så reiser ingen, sier hun bestemt." Jeg synes denne kvinnen er ganske provoserende. Hva med det store flertall av elever som oppfører seg bra - skal ikke de få dra på skoletur bare fordi hennes sønn ikke kan oppføre seg? Enig. Etter min mening må hun være stein stokk dum! "Curling-forelder" er jo bare fornavnet.. Hun nevner jo ikke med et ord hva sønnen faktisk har gjort for å ende opp i denne situasjonen. Det har jo ikke skjedd av seg selv. Men ord som "hjerteskjærende","uforståelig" og "etisk galt" bruker hun hele tiden. Så sant man har normal folkeskikk, så er det rimelig enkelt å holde på en "G" i orden og oppførsel. Vedkommende gutt er vel etter 10 års skolegang gammel nok til å forstå følgene av sin egen oppførsel og han har et valg om han vil oppføre seg bra eller ikke. Og hvis svaret er nei, så er det faktisk hennes problem, ikke skolens.
Gjest D-shol Skrevet 19. juni 2009 #12 Skrevet 19. juni 2009 Synes faktiskt det er bra, jeg, at dårlig oppførsel (og påfølgende dårlig karakter) får konsekvenser. Det viser ikke bare at det ikke lønner seg å ha dårlig oppførsel, men også at det faktisk lønner seg for de med bra oppførsel. NG i oppførsel skal det faktisk litt til å få, og om jeg skulle vært med på tur som forelder eller lærer hadde jeg ikke ønsket å ha ansvar for elever jeg vet ikke kan oppføre seg. Nå høres jeg sikkert forferdelig ut. Det er mange grunner til dårlig oppførsel og det er ikke alltid at eleven "bare er slem", og elever med problemer burde absolutt få den hjelpen de trenger og fortjener, men å sende dem til utlandet på "heisatur" er ikke rette plassen å begynne.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #13 Skrevet 19. juni 2009 Jeg syns det er helt greit å utestenge de som ikke kan oppføre seg fra slike turer, forstår godt at ingen voksne vil ha ansvar for dem i utlandet, samt at det er stor grunn til å tro at de vil ødelegge turen for andre. Enig i at denne damen virker som en curligforelder. Dersom hun er ped leder viser vel det kun at disse ikke er skikket til å oppdra barn, hun burde i alle fall klare å oppdra sitt eget før hun ødelegger for alle andre. Jeg syns det er flott at foreldre tok ansvar og arrangerte turen. Det kan jo foreldrene fortsette med, så kan de kalle det en privat tur og la vær å ta med ADHd folk og andre som ikke kan opføre seg slik at turen blir en god opplevelse for de som vet å følge lover og regeler og sosial normal folkeskikk. En 16 åring burde dessuten forstå at det fikk konsekvenser når reglene ble satt før jul, at han ikke har fulgt dem sier bare mer om gutten (og mor).
absinthia Skrevet 19. juni 2009 #14 Skrevet 19. juni 2009 Jeg syns det er flott at foreldre tok ansvar og arrangerte turen. Det kan jo foreldrene fortsette med, så kan de kalle det en privat tur og la vær å ta med ADHd folk og andre som ikke kan opføre seg slik at turen blir en god opplevelse for de som vet å følge lover og regeler og sosial normal folkeskikk. Synes du det er greit dersom noen med andre funksjonshemminger enn ADHD hadde blitt ekskludert ? ..for det er faktisk snakk om en diagnose her og ikke noen som bare er vanskelige. Er det greit for deg at mennesker blir ekskludert og utestengt pga et handicap de er født med? Hva med andre som krever litt ekstra fra omgivelsene, skal vi ekskludere dem også? Når man har en elev med adhd i en klasse har denne eleven krav på ekstra ressurser i likhet med folk som har andre og mer synlige funksjonshemminger. Dama har litt rett, det burde være mulig å kalle henne inn til møte om sønnens oppførsel var så ille, her jeg bor har lærerne flere foreldresamtaler med "vanskelige barn" enn med de som ikke har noe problem med å oppføre seg ordentlig. Jeg skjønner at man iblant må trå til å gjøre slike upopulære avgjørelser, men det krever at man har gjort absolutt alt for at eleven skulle ha sjanse på å bli med. PS. Det gikk helt fint å være på klassetur med de elevene som hadde NG i oppførsel i min klasse, da jeg gikk på ungdomsskolen. De skilte seg ikke ut fra andre på turen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 Synes du det er greit dersom noen med andre funksjonshemminger enn ADHD hadde blitt ekskludert ? ..for det er faktisk snakk om en diagnose her og ikke noen som bare er vanskelige. Er det greit for deg at mennesker blir ekskludert og utestengt pga et handicap de er født med? Hva med andre som krever litt ekstra fra omgivelsene, skal vi ekskludere dem også? Når man har en elev med adhd i en klasse har denne eleven krav på ekstra ressurser i likhet med folk som har andre og mer synlige funksjonshemminger. Dama har litt rett, det burde være mulig å kalle henne inn til møte om sønnens oppførsel var så ille, her jeg bor har lærerne flere foreldresamtaler med "vanskelige barn" enn med de som ikke har noe problem med å oppføre seg ordentlig. Jeg skjønner at man iblant må trå til å gjøre slike upopulære avgjørelser, men det krever at man har gjort absolutt alt for at eleven skulle ha sjanse på å bli med. PS. Det gikk helt fint å være på klassetur med de elevene som hadde NG i oppførsel i min klasse, da jeg gikk på ungdomsskolen. De skilte seg ikke ut fra andre på turen. Hun har vel fått skriftlig beskjed om at sønnen har nedsatt karakter i orden/oppførsel og bør da forstå at dette er noe som bør snakkes om. Det er ikke uten videre skolens oppgave å ta initativ til det. I normale hjem er vanligvis en ng i orden/oppførsel gjenstand for diskusjon. På klasseturen vi hadde fikk alle bråkmakere og mobbere (stort sett de som har nedsatt orden/oppførsel) være med. Det resulterte i både hærværk og brudd på regler. + at mobbing av andre elever fikk holde fram. Skjønner godt at lærere som er med på slike turer ikke ønsker å ha slike elever (les: drittunger uten folkeskikk) med.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #16 Skrevet 19. juni 2009 Synes du det er greit dersom noen med andre funksjonshemminger enn ADHD hadde blitt ekskludert ? ..for det er faktisk snakk om en diagnose her og ikke noen som bare er vanskelige. Er det greit for deg at mennesker blir ekskludert og utestengt pga et handicap de er født med? Hva med andre som krever litt ekstra fra omgivelsene, skal vi ekskludere dem også? Når man har en elev med adhd i en klasse har denne eleven krav på ekstra ressurser i likhet med folk som har andre og mer synlige funksjonshemminger. Hvis du har en unge med ADHD e.l. mener jeg faktisk at du som forelder må være med på klasseturen og passe på at unge oppfører seg og ikke ødelegger for andre. Jeg vet godt at du ikke liker at det blir sagt, er stigmatiserende o.l., men faktum er at det er mye større sjanse for at en med ADHD ødelegger turen enn en med diabetes eller mangel på en arm. Jeg forståer at du er selvbeskyttende, men innse fakta en gang i blandt er heller ikke så dumt. Tror nok ungen det er snakk om i artikkelen hadde Ng i oppførsel han og, så da har man jo legitimert det. Og ja, bare for å ha sagt det, jeg gikk i klasse med en med ADHD og en med ADD, og det er ikke så enkelt for andre barn som foreldrene til disse to skulle ha det til. De ødela mye for oss andre, og jer var glad for å være kvitt de når vi kom på videregående.
Gjest gjest- silje Skrevet 19. juni 2009 #17 Skrevet 19. juni 2009 Jeg forstår ikke hvordan hun våger å stille seg fram i avisen, og fortelle at det ikke er burde bli straff eller tiltak, når sønnen hennes ikke kan oppføre seg! Jeg syntes bare det var pinlig å lese om det hun sa og forklaringene hennes som ikke holdt mål. Det skolen har gjort viser at de står for at kan man ikke oppføre seg, så går man glipp av det som er kjekt. Man får straff noe jeg syntes var veldig bra i forhold til eleven, helt til moren blander seg inn og viser sønnen sin at det er helt greit at han kan gjøre det han vil, uten konsekvenser.
Gjest Iah Skrevet 19. juni 2009 #18 Skrevet 19. juni 2009 NG i oppførsel skal det faktisk litt til å få, og om jeg skulle vært med på tur som forelder eller lærer hadde jeg ikke ønsket å ha ansvar for elever jeg vet ikke kan oppføre seg. Når jeg gikk på ungdomsskolen var det tre mulige karakterer i orden og oppførsel. G, NG og LG. Det var absolutt ingen prestasjon å bli satt ned en karakter i oppførsel.
Nadine Skrevet 19. juni 2009 #19 Skrevet 19. juni 2009 Velger å snu litt på det. Dette er ikke straff, men gutten har rett og slett ikke gjort seg fortjent til å reise på tur. Selvsagt er dette kjedelig for han, men ting får konsekvenser. Kjempebra at skolen setter ned foten for gutten, for den læringen får han jo garantert ikke hjemme.
Sandie Skrevet 19. juni 2009 #20 Skrevet 19. juni 2009 Problemet med dette intervjuet er jo at moren ikke vil uttale seg noe om hva sønnen egentlig har gjort for å havne i denne situasjonen. Det sier meg at det mest sannsynlig er snakk om handlinger som ville stilt saken hennes i et enda dårligere lys..Elever med nedsatt orden/oppførsel er ofte de samme som mobber og plager andre. Slike elever ødelegger derfor ikke nødvendigvis bare for seg selv, men skaper et utrygt gruppeklima for de andre i klassen. Dersom dette er bakgrunn for skolens avgjørelse synes jeg de har vært modige og tatt en riktig og klok beslutning. I situasjoner som dette er det typisk at foreldre som har mislykkes i oppdrager-rollen setter himmel og jord i bevegelse for å få "rettferdighet" for sine barn. De pløyer igjennom alt lovverk, hyrer advokater og skriker høyt i media. Når hun sitter alene og tenker over det som har skjedd tror jeg hun innerst inne er veldig klar over at skolens reaksjon har en logisk forklaring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå