Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en nettopp en telefon i fra moren min, der hun spurte om jeg hadde mulighet til å bo hos dem (i bardomshjemmet mitt) i ca. 10 dager i sommer.

Grunnen er at broren min på 17 år vil heller jobbe enn å reise på ferie i sommer, og moren min sier da at det trengs noen som er hjemme å "passer på" mens resten av familien er på ferie.

Jeg bor nå i byen, og skal jobbe her hver dag i hele sommer. Det tar 30 min. hver vei fra barndomshjemmet mitt og til jobb, og jeg kvier meg skikkelig til rush og slikt hver dag. Dessuten har jeg en kjæreste i byen, som jeg gjerne vil treffe i løpet av disse dagene, og synes det er for mye for langt å be han bo sammen med meg der ute. Han jobber også i byen.

Jeg er forresten 23 år, og synes egentlig broren min på 17 år kunne klart seg helt fint alene. Han er ikke en person som drikker og er sammen med "feil" folk.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine gjorde også slikt, dro hjem eldre søsken for å "passe" på de litt yngre når de dro på ferie.

Det er bare 10 dager, så hvorfor ikke gi foreldrene dine litt sjelefred på ferie?

Skrevet

What's in it for you?

En 17-åring er da vitterlig gammel nok til å være hjemme alene. Syns ikke foreldrene dine det, får de enten tvinge han med på ferie, la være å reise bort i sommer selv, eller betale deg en skikkelig sum for å være barnevakt.

Skrevet
What's in it for you?

En 17-åring er da vitterlig gammel nok til å være hjemme alene. Syns ikke foreldrene dine det, får de enten tvinge han med på ferie, la være å reise bort i sommer selv, eller betale deg en skikkelig sum for å være barnevakt.

Enig med Wadjet.

Skrevet

Jeg er en av dem som er bestevenn med min bror, så jeg hadde sett på det som en anledning til å ha det litt moro, se på filmer sammen, snakke litt sammen og bonde litt.... Dessuten kan du være kul storesøster som gir han litt mere frihet enn han har når mor og far er hjemme.. til og med hoppe over et par netter i huset og la han kjenne på ansvaret..

Å gi mor og far ro til å dra på ferie er det minste du kan gjøre for dem.. Man skal respektere sine foreldre!!

Skrevet

Jeg hadde sagt ja, latt dem tro at jeg bodde der i ti dager, sagt til broren min at vi kunne spise middag sammen en dag eller to (da hadde jeg samtidig sjekket at huset så ok ut og at han hadde det bra), og alle hadde vært fornøyde. :)

Gjest Gjest
Skrevet
What's in it for you?

Jeg er vokst opp med at man hjelper familie. Å tenke "hva tjener jeg på dette" i enhver situasjon er faktisk ganske motbydelig. Når foreldrene en sjelden gang ber om hjelp, så kan man faktisk stille opp uten å spørre "og på hvilken måte gagner dette meg".

Jeg ville stilt opp. 30 minutter er faktisk ikke så fryktelig mye. Jeg har 45 minutters reisetid hver dag. Det er bare 10 dager det er snakk om. Jeg ville gjort det, som en tjeneste til mine foreldre, og som en anledning til å ha det kjekt med min bror.

Forøvrig synes jeg det er litt rart at en 17-åring må ha barnevakt... Om han hadde mange tvilsomme venner og slikt hadde jeg skjønt det, men ellers? Jeg ville likevel stilt opp, for mine foreldres skyld.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke sett problemet med å sette meg selv til side for disse 10 dagene.

Mine foreldre har hjulpet meg så mye, og det skulle bare mangle at jeg ikke skulle hjelpe dem tilbake når jeg har muligheten til det.

Og de problemene du ramser opp, ser jeg på som unnskyldninger, for dette hadde ikke vært problemer dersom du for en periode hadde vært nødt til å bo hjemme for din egen del.

Det er bedre å være løsningsorientert framfor problemorientert. :)

I stedet for å irritere deg dette, se heller på hvordan du kan løse det på best mulig måte for deg selv, og dine foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det vel broren din som har størst grunn til å klage. Han trenger ikke en storesøster til å passe på seg når han er 17.

Skrevet

Jeg hadde gladelig stilt opp dersom det var et barn vi snakket om her. Men ikke når det gjelder en ungdom som faktisk skal jobbe i denne perioden. Dersom foreldrene mener at en nesten voksen person som tar ansvar og velger å jobbe og tjene penger framfor gratis familieferie trenger barnevakt, får de ta konsekvensene av det, og enten utsette ferien til "barnet" har begynt på skolen igjen eller betale barnevakten.

Gjest 30 år
Skrevet
Jeg er en av dem som er bestevenn med min bror, så jeg hadde sett på det som en anledning til å ha det litt moro, se på filmer sammen, snakke litt sammen og bonde litt.... Dessuten kan du være kul storesøster som gir han litt mere frihet enn han har når mor og far er hjemme.. til og med hoppe over et par netter i huset og la han kjenne på ansvaret..

Å gi mor og far ro til å dra på ferie er det minste du kan gjøre for dem.. Man skal respektere sine foreldre!!

Synes ikke svaret ditt tydet på respekt for foreldrene akkurat hehe

Gjest Gjest
Skrevet
Synes ikke svaret ditt tydet på respekt for foreldrene akkurat hehe

Hva med å snu på flisa: viser dette respekt ovenfor datteren (TS)?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde gladelig stilt opp dersom det var et barn vi snakket om her. Men ikke når det gjelder en ungdom som faktisk skal jobbe i denne perioden. Dersom foreldrene mener at en nesten voksen person som tar ansvar og velger å jobbe og tjene penger framfor gratis familieferie trenger barnevakt, får de ta konsekvensene av det, og enten utsette ferien til "barnet" har begynt på skolen igjen eller betale barnevakten.

Jeg ville tolket det slik at det er mer "huset" som de ønsker at trådstarter skal holde et øye med, ikke at lillebror trenger barnevakt.

Kanskje er lillebror en surrete person, som glemmer å skru av komfyr, lar dusjen renne, vanne plantene, eller slike ting?

Jeg er yngre enn min bror, men mine foreldre ville helst at jeg skulle være "hussitter", selv om storebror var hjemme.

Og det var ikke fordi han ikke kunne passe på seg selv, men ene og alene fordi han hadde glemt sitt eget hode om det ikke satt fast på halsen!

Gjest Coarvi
Skrevet

Tjah, jeg ser ikke det som noe problem å stille opp for din del, 30 min og kjæreste i byen i TI dager er ikke mye å frykte.

Men samtidig synes jeg det er utrolig merkelig at foreldrene dine vil ha deg som barnevakt for en oppegående 17 år gammel gutt. Hadde jeg vært han hadde jeg blitt ganske så fornærmet.

Spør foreldrene dine om det ikke holder at du stikker innom noen kvelder i ny og ne? Ærlig talt, for denne gutten sin del BØR han få lov å være alene noen dager, litt erfaring tar han ikke skade av. Han er faktisk snart gammel nok til å flytte ut selv, helt uten foreldrenes samtykke, og da bør de kunne gi han et hint av frihet, hvis han er så oppegående som du sikter til...

Gjest Gjest
Skrevet
Spør foreldrene dine om det ikke holder at du stikker innom noen kvelder i ny og ne? Ærlig talt, for denne gutten sin del BØR han få lov å være alene noen dager, litt erfaring tar han ikke skade av. Han er faktisk snart gammel nok til å flytte ut selv, helt uten foreldrenes samtykke, og da bør de kunne gi han et hint av frihet, hvis han er så oppegående som du sikter til...

Enig i dette. Synes det er rart du ikke har diskutert dette litt med foreldrene dine litt. De kan jo ikke bare forlange at du skal komme hver dag. Her må det jo til litt kompromiss, ettersom du er voksen og har ditt eget liv.

Skrevet (endret)

Man stiller da opp for familien?

Litt avhengig av hvor man bor, går det fort rykter om at en ungdom er alene. Det er ikke bare å si nei når det står 20 ungommer på trappa og sier at her er det fest. Det finnes nok av eksempler på ramponerte hjem etter slike tilfeller.

Jeg skjønner argumentet med at han er gammel nok til å passe seg selv, men ikke det at du må reise 30 minutter hver dag, kjæreste i byen osv. Det synes jeg høres egoistisk ut.

Er nå min mening.

Endret av m67
Gjest Coarvi
Skrevet
Man stiller da opp for familien?

Litt avhengig av hvor man bor, går det fort rykter om at en ungdom er alene. Det er ikke bare å si nei når det står 20 ungommer på trappa og sier at her er det fest. Det finnes nok av eksempler på ramponerte hjem etter slike tilfeller.

Jeg skjønner argumentet med at han er gammel nok til å passe seg selv, men ikke det at du må reise 30 minutter hver dag, kjæreste i byen osv. Det synes jeg høres egoistisk ut.

Er nå min mening.

Klart man stiller opp ved behov, men da må det faktisk være et ordentlig behov. TS ser ikke dette behovet da hun mener broren er oppegående nok til å greie seg selv. Klart hun kan stille opp bare for å være snill, men hvorfor skal hun det egentlig? Foreldrene har mer behov for å lære seg at sønnen deres begynner å bli voksen nok til sånt selv...;)

Hadde han vært et surrehue som risikerte å sette fyr på huset, eller med en omgangskrets som plutselig kunne stå på døra klar for en fest så hadde jeg forstått det (og det kan godt være han er det, uten at TS vet det), men hvis han faktisk er sånn som TS sier bør virkelig foreldrene løsne tøylene en smule.

Utrolig hvor lenge foreldre i dag skal insistere på at barn ikke er gamle nok til ditt og datt - er det rart noen blir uselvstendige?

Gjest Glør
Skrevet
Kanskje er lillebror en surrete person, som glemmer å skru av komfyr, lar dusjen renne, vanne plantene, eller slike ting?

Men iom at han er 17 år gammel, og er myndig om bare ett år, så er det kanske på tide at han får litt ansvar, og muligheten til å lære?

Skrevet

Jeg fikk også denne oppgaven ganske ofte før. Egentlig veldig lik situasjon som din, med litt lenger reisevei til jobb enn jeg var vant til o.l.

Jeg tok med meg kjæresten, fikk disponere bil mens jeg var der, og fikk dekket alle utgifter til mat og lignende i den tiden de var borte, og det var i grunn bare kjempetrivelig. Hadde mye bedre plass til å ha besøk f.eks enn i den lille leiligheten.

Prøv å se det positive i det!

Skrevet

Jeg hadde ikke sett problemet dersom det var snakk om en 15-16-åring (evt. yngre), og 30 minutter reisevei er jo ingenting. Om det hindrer deg i å treffe kjæresten din er dere merkelige, det kvalifiserer ikke til avstandsforhold engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...