Gjest Mia88 Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Som dere ser, kan jeg ikke trene noe utenom styrke i overkropp + rygg/mage pga en skade i foten. Jeg skal ned i vekt, og lurer da på hvor mye/hva jeg kan spise? Ønsker gå ned ca. 1,5 kg i uka. Kan bli vanskelig siden jeg nå veier 58 kg, så er vell litt mye ned, men jeg ønsker gå ned. Men jeg vil også helst beholde musklene mine, og miste fettet. Er dette mulig, og hva skal jeg spise mye av? proteiner?
stjernekyss Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Henger meg litt på her jeg, siden jeg heller ikke kan trene pga skader i hele kroppen. Ønsker ikke å gå ned, men savner å røre litt på meg
Annikken Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Dersom du kan svømme, vil jeg anbefale det. Er faktisk ganske bra kondistrening. Ellers tror jeg ikke du kan pålage deg å gå ned 1,5 kg fett i uka. Prøv heller å føre oversikt over hva du spiser, slik at du holder deg stabilt på et lavt kaloriinntak. Dette bør du dog ikke gjøre mer enn i noen uker, slik at kroppen ikke begynner å tro at det kommer til å være slik for alltid (det man kaller sparebluss). Ellers så virker det som du er ung, og veier allerede ganse lite. Dobbeltsjekk om det du faktisk vil er å være sunnere, eller om du bare ønsker å veie lite. Det siste er overhodet ikke noe indikasjon på en sunn kropp.
Gjest Tigress Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Du må ete litt mindre enn det du brukar. Sjå på kva du et kvar dag når du trener og så kuttar du ut ein del når du ikkje trener.
Wiggins Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Som dere ser, kan jeg ikke trene noe utenom styrke i overkropp + rygg/mage pga en skade i foten. Jeg skal ned i vekt, og lurer da på hvor mye/hva jeg kan spise? Ønsker gå ned ca. 1,5 kg i uka. Kan bli vanskelig siden jeg nå veier 58 kg, så er vell litt mye ned, men jeg ønsker gå ned. Men jeg vil også helst beholde musklene mine, og miste fettet. Er dette mulig, og hva skal jeg spise mye av? proteiner? Det er mulig, men det vil være veldig dumt. Det er få som klarer å gå ned 1,5 kg fett i uka, og i hvertfall ingen hvis de ikke trener. Det som er realistisk er 0,5 kg i uka for folk som er moderat overvektige. Du sier du veier 58 kg men ikke hvor høy du er, men selv om du er 155 cm er du ikke overvektig. Den eneste måten du kan gå ned 1,5 kg i uka er å sulte deg. Da vil du miste mye muskelmasse og ikke så veldig mye fett, og du vil ødelegge forbrenninga i stor grad, slik at når du slutter å sulte deg, vil du gå opp i hvertfall det du gikk ned, men i form av fett, og gjerne litt mer. Kan du ikke bare slå deg til ro med å veie 58 kg? Selv om du er veldig lav er det en helt grei vekt.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Jeg synes det høres mye ut å skulle gå ned 1,5 kg i uka ja! Særlig når du veier såpass lite fra før, da kan du ikke ha et stort overskuddslager av fett og vann som kroppen kan kvitte seg med forholdsvis raskt :klø: At du i rykk og napp kan gå ned såpass mye vil jeg forøvrig tro er mulig. Samtidig er jo muskulatur tyngre enn fett, og mer muskulatur=høyere forbrenning, så ikke fokuser så mye på vekt når du allerede veier såpass lite. Hvor lenge har du forresten tenkt å gå ned så mye, og hvorfor har du det som mål? Svømming er bra. Pilates er også bra trening for overkroppen, og mange av øvelsene er lette å tilpasse etter bevegelsesmuligheter og -begrensinger. De kan gjøres liggende (og sittende) så du ikke trenger belaste foten i det hele tatt. Det ligger mange gode videoer på youtube Vet ikke hvor effektivt pilates er for å gå ned i vekt, riktignok. Du kan jo også gjøre en masse ulike øvelser med vekter, sittende og liggende. Hvis du pleier å trene som endel av det å gå ned i vekt, synes jeg det er dumt å skulle sulte seg til samme vekttap, da det du mest sannsynlig oppnår med det er å sulte deg ut, miste muskulatur og overskudd til foten er bra igjen. Det er imidlertid naturlig å spise mindre når man ikke trener, så det er greit nok, men ikke overdriv! Jeg tror det er bedre å prøve å opprettholde omtrent stabil vekt så lenge, for å ikke begynne å miste de verdifulle musklene? Det er også greit å endre litt på sammensetningen av kostholdet, men jeg har ikke greie på hva du spiser fra før eller hva som er mest gunstig.
Gjest Mia88 Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Takk for svarene:) Jeg er bestemt på å fortsatt gå ned, 58 kg er alt for mye vekt synes jeg. I alle fall når jeg ser på lårene mine. Å gå opp 6 kilo er skikkelig nedtur. Jeg savner det at når sommeren for et år siden kom, så gledet jeg meg til å ta på meg bikinien, og likte gå i tights. Slik skal jeg ha det igjen, omså jeg må miste muskler for det. Jeg liker kjempegodt å trene styrke, og gjør dette ofte. Dermed gjør det ikke så mye om musklene forsvinner litt nå når jeg skal ned i vekt. Når jeg veier sånn 52, 53 kilo, skal jeg si meg fornøyd, og starte spise normalt, og trene masse styrke slik at musklene kommer tilbake:) Er 164 ca. Jeg har godtatt at jeg aldri kan spise godteri som før, og har virkelig lagt om kostholdet, så tror ikke heller det er slik at jeg kommer til å legge på meg mye, når jeg gradvis skal spise mer og mer, for samtidig å trene mer og mer.
Annikken Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Mia88 - er du født i 88? Hvilket vil gjøre deg 21 år i år. Du vet at det er vanlig å gå opp noen kilo når du er ferdig med tenårene? Endret: Altså, man er ganske "liten i ramma" når man er tenåring, og man vokser i kraniet og det som er helt fram til man er sånn tjue-ish og litt til. Dersom du har lagt på deg litt siden du var 17-18, er dette ingen krise og helt normalt. Dersom du vil gjøre noe med formen, tren! Ikke fokuser for mye på kiloene. Altså, her er jeg på tynn is. Jeg tålte ikke biologi på skolen. Men jeg innbiller meg at man ikke nødvendigvis er like spinkel når man er 22 som man var når man var 17... Somebody prove me wrong, så skal jeg slette dette. Men jeg innbiller meg jeg er inne på noe. Heh. Endret 19. juni 2009 av Annikken
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #9 Skrevet 20. juni 2009 Jeg er ca like høy som deg og veier omtrent det samme - og trenger absolutt ikke gå ned i vekt... men kroppsbygning er jo forskjellig, jeg vet om andre med samme høyde som trives bra med både laver og høyere vekt. Uansett synes jeg det er betenkelig å fokusere så mye på vekttap når du kun har mulighet for å ta det pr "sulting". Det er utfra hvor mye du ønsker å gå ned pr uke. Ved et mindre kaloriunderskudd kan du gå ned 500 g pr uke, men 1, 5 kg tror jeg er å sette seg tvilsomme mål, som ikke vil komme deg til gode den dagen du kan begynne å trene igjen. For hard slanking gjør også at du risikerer å legge på deg for et godt ord seinere fordi kroppen tror den må spare på ressursene (det er tusen tråder om dette her inne, det er lett å tilegne seg info...), så du har ingenting å oppnå annet enn at du KANSKJE føler deg tynn noen uker i sommer. Men livet er jo mer enn én sommer
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 Jeg synes det er litt skummelt at du sier at når du har nådd en viss vekt, skal du begynne å spise "normalt". Det er en farlig tankegang, synes jeg, og sier litt om at du kanskje selv ser at du ikke spiser nok nå, eller iallfall at du planlegger å spise for lite. En livstilendring går ikke ut på å sulte seg for så å begynne å spise "normalt" eller riktig mengde mat, det handler om å ta vare på kroppen sin og gi den det den trenger, i form av både mat og mosjon. Utfra det du sier, synes jeg ikke du trenger å gå ned i vekt, men du vil muligens ikke høre på oss som ikke kan se deg. Kanskje du skulle tatt en prat med legen din? Han eller hun (eventuelt en ernæringsfysiolog) kan sikkert også hjelpe deg med kosthold osv. Lykke til, Mia:)
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 Jeg forstår det slik at det som er motivasjonen din for å slanke deg er at du synes du har store lår. Selv om du har satt deg et mål i antall kilo er det imidlertid ikke sikkert at lårene dine har blitt så veldig tynnere da, spesielt ved slik rask slanking som er planen din. Og hva gjør du da, når du er det antallet kilo mindre, men fortsatt har låe du er misfornøyd med? Fortsetter du å sulte kroppen din og trene hardt uten å tilføre nok næring, eller gjør du en innsats for å spise og trene sunt, selv om det betyr at det tar lengre tid å få resultater? Ser du hvilken av strategiene du ville anbefalt andre, eller hvilken som er bra på sikt? Alle er bygd forskjellig, og noen ting er vi mindre fornøyd med. Jeg ser i den andre tråden din at både du og alle rundt deg er opptatt av hvordan du ser ut - men hvem er disse "alle"? Hva sier de, og hva foreslår de av løsninger? Forteller de deg virkelig at du bør forte deg ned i vekt for å kunne vise deg i badetøy? Eller er det du selv som har pønsket ut den metoden? Når det er sagt - jeg har ei venninne som var overvektig i barndommen og av foreldrene ble "truet til" både det ene og andre av stygge slankemetoder og "belønninger" dersom hun klarte å gå ned. For å gjøre en lang historie kort har hun hatt et svært vanskelig forhold til både foreldre og kropp fram til godt voksen alder, uten å greie å bli slank heller (som sagt, intensive slankekurer er IKKE bra for varig vektnedgang, fordi man gjerne går mye lettere opp igjen etterpå). En ting er å legge merke til at en i familien eller omgangskretsen går opp i vekt, noe annet er HVORDAN en kan gripe det an... og det er ikke sikkert folk rundt deg gjør dette på best mulig måte, og at det er bra for deg å høre på dem. Eller så kan det hende de mener noe helt annet enn det du tenker. Puh - det er mulig du synes dette bare er masse tullprat, og det er vanskelig å gi gode råd til en man ikke kjenner Jeg vil tro at det lureste er å snakke med instruktører på treningssenteret (og gjerne med lege eller ernæringsfysiolog, men instruktører har jo ofte også god greie på kosthold - de er sikkert også mer presise enn en fastlege som bare sier "spise normalt"), de kan kankje si noe om hva slags trening som hjelper på lårene, og hvor mye du bør spise i forhold til treningsmengde?
Chanel.No5 Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 Jeg synes det er litt skummelt at du sier at når du har nådd en viss vekt, skal du begynne å spise "normalt". Det er en farlig tankegang, synes jeg, og sier litt om at du kanskje selv ser at du ikke spiser nok nå, eller iallfall at du planlegger å spise for lite. En livstilendring går ikke ut på å sulte seg for så å begynne å spise "normalt" eller riktig mengde mat, det handler om å ta vare på kroppen sin og gi den det den trenger, i form av både mat og mosjon. Utfra det du sier, synes jeg ikke du trenger å gå ned i vekt, men du vil muligens ikke høre på oss som ikke kan se deg. Kanskje du skulle tatt en prat med legen din? Han eller hun (eventuelt en ernæringsfysiolog) kan sikkert også hjelpe deg med kosthold osv. Lykke til, Mia:) Enig her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå