Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk lyst til å kommentere en av "forklaringene" av mannens psyke i artikkelen Forstå mannen!" på KG:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/sex_og_...a_mannen-/68320

Når han trenger tid for seg selv:

Da du var yngre tenkte du kanskje at "en dag vil jeg møte en flott mann, bli hodestups forelsket, få barn og bygge hus..." Slik tenker ikke menn! De tenker mer; "en dag skal jeg finne meg en dame, så får vi se"

Dette stemmer nok ikke. Fra jeg var helt ung har jeg sett for meg at jeg skulle treffe en super jente, som jeg ble hodestups forelsket i, gifte meg med henne, få barn og bygge hus.

Det som derimot kan ha gitt artikkelforfatteren en slik "innsikt" er at kvinner nesten konsekvent styrer unna menn som er for forelsket i dem. Hvis en mann er for forelsket vil han bli svak, ikke overfor alle, men overfor henne, og det takler kvinner dårlig. Derfor vil mannen nesten alltid være den som er minst forelsket av de to. Og det betyr i praksis at han naturlig nok har litt mer betenkeligheter med å binde seg, stifte familie osv. For han vet jo at han av og til har vært enda mer forelsket.

Endret av Cuckold
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk lyst til å kommentere en av "forklaringene" av mannens psyke i artikkelen Forstå mannen!" på KG:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/sex_og_...a_mannen-/68320

Da du var yngre tenkte du kanskje at "en dag vil jeg møte en flott mann, bli hodestups forelsket, få barn og bygge hus..." Slik tenker ikke menn! De tenker mer; "en dag skal jeg finne meg en dame, så får vi se"

Dette stemmer nok ikke. Fra jeg var helt ung har jeg sett for meg at jeg skulle treffe en super jente, som jeg ble hodestups forelsket i, gifte meg med henne, få barn og bygge hus.

Det som derimot kan ha gitt artikkelforfatteren en slik "innsikt" er at kvinner nesten konsekvent styrer unna menn som er for forelsket i dem. Hvis en mann er for forelsket vil han bli svak, ikke overfor alle, men overfor henne, og det takler kvinner dårlig. Derfor vil mannen nesten alltid være den som er minst forelsket av de to. Og det betyr i praksis at han naturlig nok har litt mer betenkeligheter med å binde seg, stifte familie osv. For han vet jo at han av og til har vært enda mer forelsket.

Dette forklarer også de to siste mannsfenomenene:

Han er glad i deg, men er ikke forelsket i deg:

Hvis han ikke er forelsket i deg, men sier han er veldig glad i deg, kan det hende disse følelsene likner på de han har for en søster eller en veldig nær venn. Ikke press han til å si at han elsker deg, men hvis det går lang tid, og du føler du legger mer i forholdet enn han, da er du nok dessverre ikke "den rette" for han.

Men: Hvis han ikke er like forelsket i deg som du er i ham skyldes det at menn aldri kan tillate seg å være den som er mest forelsket. Hvis en mann er mer forelsket i en kvinne enn hun er i ham er forholdet dødfødt. Det er nesten aldri 100% balanse i et forhold, det vil alltid være en som er mer forelsket enn den andre, og dette må være kvinnen. For kvinner takler ikke at mannen er mest forelsket.

Han vil aldri forlove seg:

Han vil kanskje være sammen med deg for alltid, men skyr tanken på å gifte seg. Kvinner ser ofte ikke giftemål på samme måte som menn. Vi ser ofte på det som en logisk konsekvens av forelskelse og forhold, mens det for mannen gjerne skal passe inn i planen mellom karriere, økonomi, alder og så videre. For mannen som aldri ønsker å forlove seg vil tiden muligens aldri bli moden, men finn ut hva han venter på. Det kan hende han ikke ønsker å binde seg i tilfelle noe bedre dukker opp!

Hvis han hadde vært like forelsket som deg er det ikke utenkelig at han også ønsket å gifte seg.

Skrevet

Det er fint at det er noen her som kan hjelpe de stereotypiske tankegangene her på KG, slik at vi forstår at verden ikke bare er svart/hvitt. :)

Menn er jo like forskjellige som kvinner; det finnes ikke én oppskrift på å forstå verken det ene eller det andre kjønnet. Fin tråd, Cuckold! :jepp:

Gjest Gjest_Morten_*
Skrevet

til punktet om forlovelse: Det at vi ikke vil forlove oss kan jo faktisk ha noe med at ikke alle syns ekteskap er "tingen". Det betyr ikke at vi ikke vil holde sammen resten av livet. Liten trøst til dere som venter på at typen skal fri :)

Gjest Madre Mia
Skrevet

Meget interessante betraktninger fra dere menn. Dette er noe jeg aldri har tenkt over, men jeg kjenner at det kan være sant. Vi kvinner har av en eller annen merkelig grunn, fått et bilde av at den perfekte mann er tøff, sterk, besluttsom og bestemt. Jeg sliter ennå med at min man er en "tøffel", han er "svakere" enn meg psykisk, lettere å lede og ingen machotype. Jeg blir irritert på ham noen ganger for det og ønsker at han var tøffere, men glemmer at han er snill og omsorgsfull, noe man trenger oftere enn en tøffing.

Jeg tror jeg hadde følt mer seksuell dragning til en machomann, men vært mer ulykkelig med ham ellers i livet. Så kanskje kvinnen ikke er stort bedre enn mannen, velger ut den mest attraktive til sex, men foretrekker den "snille" hjemme?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Bra du sier i fra, TS, for det er lett å tro på det man leser om menn...

Jo mer menn sier i fra om hvordan ting faktisk er, desto bedre er det.

Skrevet

Syns mange av de artiklene på Kvinneguiden er dårlig skrevet. Kan si at mange gutter er veldig enten eller i sin argumentasjon, og sier at "alle" jenter er sånn eller sånn, men det er jo akkurat samme nivå som det er på artiklene her som omhandler menn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det blir jo helt feil å generalisere om det er den ene eller den andre veien.

Artiklene her på KG er veldig generaliserende, omtrent som det som finnes i de fleste kvinneblader.

Men det er jo litt generalisering her i tråden også, jeg kunne fint ha hatt en kjæreste som var mer forelsket enn meg, ikke noe problem.

Så sant man ikke kjenner alle kvinner, så ikke snakk for dem heller.

Skrevet (endret)

Jeg synes egentlig hele artikkelen ble litt feil i mine øyne, spesielt reagerer jeg på bruken av ordet "forelskelse". For meg er det å være "glad i" og "elske" mye mer enn å være forelska. Jeg synes det blir ærlig talt litt feil jeg å si at "jeg er forelska", når jeg egentlig elsker personen, for det er jo noe som går dypere, er mer langvarig.

Diskuterte dette med kjæresten min han, og han er også enig. Forelskelse er noe jeg ser på som en del av den første tida. Begge kan vi fremdeles fornemme denne forelskelsesfølelsen i ny og ned, men etter nesten ett år sammen, har denne følelsen blitt mer erstattet av den mer dype kjærligheten, "elsker deg"-følelsen. Selv om jeg ikke føler den helt store berusende forelskelsen som i starten av forholdet, så føler jeg en sterk følelse av å være glad i den jeg er sammen med, da ikke på noe vennskapelig vis. Det går dypere enn den følelsen jeg har f.eks til min mor eller ei venninne. Derfor ble det avsnittet litt for dumt for meg.

Forøvrig så føler jeg egentlig ingenting i artikkelen stemte for min kjære, men men, det er nå så.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Det blir jo helt feil å generalisere om det er den ene eller den andre veien.

Artiklene her på KG er veldig generaliserende, omtrent som det som finnes i de fleste kvinneblader.

Men det er jo litt generalisering her i tråden også, jeg kunne fint ha hatt en kjæreste som var mer forelsket enn meg, ikke noe problem.

Så sant man ikke kjenner alle kvinner, så ikke snakk for dem heller.

Generaliseringer kan ha noe for seg selv om de ikke gir et komplett bilde, men nettopp bare er generaliseringer. Man må ta dem for det de er: Forsøk på å peke på mønstere og trender. Det ligger i generaliseringens natur at det finnes mange unntak.

Jeg synes for øvrig artikkelen var grei nok selv om jeg ikke kan stille meg bak forklaringene som presenteres. Den viser hva jenter tror om gutter. Og dermed er den et godt utgangspunkt for debatt.

Skrevet
Jeg synes for øvrig artikkelen var grei nok selv om jeg ikke kan stille meg bak forklaringene som presenteres. Den viser hva jenter tror om gutter. Og dermed er den et godt utgangspunkt for debatt.

Nja, jeg synes ikke den er grei nok, for den representerer ihvertfall ikke meg som kvinne. Det er en presentasjon av hva noen jenter tror om gutter. Det er nødvendigvis ikke slik at alle jenter derimot tror slikt om gutter.

Gjest Gjest_Henning_*
Skrevet
Nja, jeg synes ikke den er grei nok, for den representerer ihvertfall ikke meg som kvinne. Det er en presentasjon av hva noen jenter tror om gutter. Det er nødvendigvis ikke slik at alle jenter derimot tror slikt om gutter.

Hei. Kan egentlig bekrefte det som blir sagt om forelskelse. Jeg forelsker meg aldri og det er alltid jeg som avslutter de forhold jeg er i. Muligens at jeg er en smule kynisk, men de aller fleste kvinner er ganske like og det er egentlig ett fett hvem man er sammen med bare de ser bra ut.

Dette er selvfølgelig ikke noe kvinner liker å høre, men det er nå engang slik det er ut ifra mine erfaringer og de er ganske mange.

Skrevet (endret)

Traff ei jente da eg var vel ca 21. Var so hodestups forelsket at da kom barn hus og alt det der i tankene. Bare det å få ein unge hadde vært viktig for meg, for da kunne eg hatt ho trudde eg.

Gud so dum eg var da. Nei er sikker på at brutal mann snart forklarer at forelskelse for menn er dødfødt FØR,,,du er sammen med dama.

Faren er at ein ikke takler det og ein blir ein av selvmord statistikken. Når eg føler eg blir avstands forelsket, eller forelsket i ei dame. Dreper eg følelsene totalt. Og går videre med livet.

Kjenner ikke meg igjen i noe av den artikkelen, men so er ikke eg på hugget til å jakte eller være badboy. Viser ikke ei dame interesse for meg tar eg det som hun ikke er intressert, prøver ikke å overbevise henne om at eg er ok da. Da tenker eg ja hun liker ikke åssen eg ser ut. og da trur eg ikke at personlighet er nok til å fikse det.

Endret av Andrelinoge
Gjest Gjest
Skrevet
Meget interessante betraktninger fra dere menn. Dette er noe jeg aldri har tenkt over, men jeg kjenner at det kan være sant. Vi kvinner har av en eller annen merkelig grunn, fått et bilde av at den perfekte mann er tøff, sterk, besluttsom og bestemt. Jeg sliter ennå med at min man er en "tøffel", han er "svakere" enn meg psykisk, lettere å lede og ingen machotype. Jeg blir irritert på ham noen ganger for det og ønsker at han var tøffere, men glemmer at han er snill og omsorgsfull, noe man trenger oftere enn en tøffing.

Jeg tror jeg hadde følt mer seksuell dragning til en machomann, men vært mer ulykkelig med ham ellers i livet. Så kanskje kvinnen ikke er stort bedre enn mannen, velger ut den mest attraktive til sex, men foretrekker den "snille" hjemme?

Synes du det er rimelig at du skal ta til takke med en som er mindre enn perfekt i henhold til dine ønsker?? Bør du ikke kreve at han fyller dine krav og ønsker fullt ut??

Gjest Gjest_froggy_*
Skrevet
. Muligens at jeg er en smule kynisk, men de aller fleste kvinner er ganske like og det er egentlig ett fett hvem man er sammen med bare de ser bra ut.

Dette er selvfølgelig ikke noe kvinner liker å høre, men det er nå engang slik det er ut ifra mine erfaringer og de er ganske mange.

Eh, nei. Dette beviser at du aldri har - som du selv sier - vært forelska. Det er ganske mange som blir det nemlig, og da er det faktisk bare den personen du kunne tenke deg å være sammen med. Ikke i seg selv ut fra et sex-perspektiv, men fordi denne personen og du har en kjemi og en kontakt som ingen andre kan gi deg, man trenger hverandre rett og slett og denne personen blir som en ekstremt god venn du samtidig har dypere følelser for og ikke kan være foruten.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg er så glad for at noen gutter avkrefter denne artikkelens påstander. Jeg er jente, og lenge og vel ikke i min villeste fantasi, kunnet begripe at alle disse artiklene det skrives overalt om hvordan menn/gutter har noe rot i virkeligheten. Sunn fornuft og menneskekjenning i det virkelige liv blir liksom dysset ned og trampa på når man bli utsatt for sånne generaliseringer overalt av middelmådige jenteblader som alle skriver det samme uten å ha noesom helst av f.eks psykologiske kilder.

Selvsagt finnes det menn som er slik, men det finnes da vitterlig damer som er sånn og, og jeg kan ikke skjønne at menn og kvinner er så sinnsykt forskjellige psykologisk sett når det kommer til forhold, følelser, flørting osv.

Skrevet
Hei. Kan egentlig bekrefte det som blir sagt om forelskelse. Jeg forelsker meg aldri og det er alltid jeg som avslutter de forhold jeg er i. Muligens at jeg er en smule kynisk, men de aller fleste kvinner er ganske like og det er egentlig ett fett hvem man er sammen med bare de ser bra ut.

Okay, vel jeg har en annen erfaring. Godt vi er forskjellige. :)

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Generaliseringer kan ha noe for seg selv om de ikke gir et komplett bilde, men nettopp bare er generaliseringer. Man må ta dem for det de er: Forsøk på å peke på mønstere og trender. Det ligger i generaliseringens natur at det finnes mange unntak.

Jeg er piss lei alle kjønnsgeneraliseringene her på KG. Ja, greit, man kan ta det med en klype salt. Men forstår dere ikke at generaliseringene bare er med på å bekrefte og reprodusere "mønstre og trender"?

Det er så sykt gammeldags og på veldig mange måter anti-feministisk å hele tiden insistere på at kvinner og menn er to atskilte, homogene grupper.

Det er også barnslig å klamre seg til denne troen at man må finne en "nøkkel" til det andre kjønnet, at man ikke forstår det fordi man selv har innovertiss - men HELDIGVIS kommer dameblader og KG på banen og redder oss ved å avklare "slik er Mannen".

Gjest Gjest_Ava_*
Skrevet
Jeg er piss lei alle kjønnsgeneraliseringene her på KG. Ja, greit, man kan ta det med en klype salt. Men forstår dere ikke at generaliseringene bare er med på å bekrefte og reprodusere "mønstre og trender"?

Det er så sykt gammeldags og på veldig mange måter anti-feministisk å hele tiden insistere på at kvinner og menn er to atskilte, homogene grupper.

Det er også barnslig å klamre seg til denne troen at man må finne en "nøkkel" til det andre kjønnet, at man ikke forstår det fordi man selv har innovertiss - men HELDIGVIS kommer dameblader og KG på banen og redder oss ved å avklare "slik er Mannen".

Jeg er så enig!!!

Selv om man har truffet 10 kvinner som oppfører seg dustete så er ikke resten av kvinnene sånn. Jeg blir så oppgitt.

Jeg har truffet flere gutter (ja får det var sånn de oppførte seg) som jeg ikke holdt ut å være i nærheten av i 10 min engang, men det er ikke dermed sagt at jeg tror alle er sånn. Er det så vanskelig å skjønne?

Jeg ser ikke problemet med at mannen er mer forselsket enn kvinnen. Hvorfor skal det være ett problem?

Gjest brutal_mann
Skrevet

For å snakke for min egen del:

Så re det fordi jeg er sulten, trøtt, har vondt i hodet eller fordi mitt fotball lag har tapt igjen på det mest pinlige/urettferdige vis. (Eventuelt kombinasjoner av disse).

Det kan også være at jeg trenger tid for å tilegne meg nødvendig kunnskap for å henge med karriere messing i mitt yrke.

Han vil ha et åpent forhold:

Ellers takk. Selv uten følelser involvert kan det være greit å kjøre seriemonogami. Selvfølgelig med nødvendig bruk av preventiver og helsesjekk.

Du får ikke møte familien hans:

Nei hvorfor skal en det? Det er da vitterlig ikke et giftemål som står på planen. Om en treffer slekt og venner ute i det offentlige rom, greit nok. Men en drar ikke med seg denne periodens partner til familien.

Jo mindre interessert du er, jo mer gira blir han:

Si at du ikke vil ha noen relasjon til meg lenger og mitt svar er "Ja vel." Orker ikke bruke en kalori på å overtale en kvinne til å bli. Enten vil hun bli, eller så vil hun ikke.

Han er glad i deg, men er ikke forelsket i deg:

Skulle jeg være uheldig å forelske meg så vil jeg kutte kontakten med henne umiddelbart. Forhold skal være noenlunde likeverdige. Når en mann elsker så forsvinner denne likeverdigheten og mannen vil miste nødvendig gangsyn pga. følelser som blender han.

Derfor vil en kvinne aldri nå noe annet nivå enn "glad i deg".

Han vil aldri forlove seg:

Nei hvorfor skal en det? Alle relasjoner tar slutt, så hvorfor kaste bort tid og penger på midlertidige drømmer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...