Gå til innhold

Egenkapital og vurdering av lønnsinntekt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_marie_*
Skrevet

Lurer rett og slett på hva banken stiller som krav i disse finanskrisetider. Vi har allerede nå opparbeidet oss en egenkapital på 110 000 og regner med å spare opp mot 10 000 i mnd det neste året, så vi ender opp på ca 250 000 i egenkapital neste sommer. Noe er spart på bsu (maks-grensen for både meg og min mann) + det overstigende på egen hussparekonto som aldri røres. Vi har egen 'diverse sparekonto' som røres ved krisetilfeller.

Det kommende året er min mann i full jobb og jeg er student, men jeg skal ut i jobb neste sommer og er så å si garantert jobb pga en allsidig utdannelse. Jeg har deltidsjobb som innbringer ca 100 000 nå, og min manns lønn er ca 320 000 (brutto beløper). Når jeg går ut i jobb får jeg minimum 300 000. Jeg har studielån på 150 000 når jeg går ut neste sommer.

Vi ønsker å prøve å kjøpe en bolig neste sommer til rundt 1,5 mill. Er dette urimelig høyt å tenke for oss? Vi vil ikke ha kausjonist.

Ved de fleste tilfeller hvor det vurderes kreditten til folk så ser man på forrige års inntekt, men det vil jo ikke være representativt for oss i det hele tatt. Vil banken ta dette i betraktning? Hvor mye egenkapital bør man ha i prosent av lånesummen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er maksbeløpet man kan spare på BSU steget til 150 000, så jeg regner med at dere kan og bør spare noen år til. Banken unngår så langt det er mulig å bruke BSU så lenge man ikke har spart opp maksimalt, men må man så må man...

Man sier vel ofte at man kan låne 2-3 ganger brutto inntekt. Når jeg ganget deres brutto inntekt med 2,5 fikk jeg 1 550 000, så sånn sett er den summen du tenker på ganske realistisk.

Vet ikke hvor strenge de er nå. Vil tro du må få en jobb først. Når jeg fikk mitt første lån var jeg akkurat ferdig med skolen, hadde da med arbeidskontrakt hvor lønna mi var oppgitt. Da hadde jeg ikke mye egenkapital, men nå er jo dette noen år siden og de var nok greiere da enn nå.

Men min søster og hennes samboer søkte om lån nå. De har mindre egenkapital enn dere (ikke BSU, da min søster hadde brukt det på noe annet), de har bodd i utlandet i fjor så hadde kun nåværende jobber å vise til. De fikk vel godkjent lån til 1,6 millioner ca. De har nok litt bedre inntekt enn dere, men ikke mye.

Lykke til :)

Gjest Gjest_trinemor_*
Skrevet

hei vi var i banken for en måneds tid siden og vi fikk innvilget 2,2 mill i lån.

vi har lik inntekten dere vil ha når du er ferdig med studiene.

altså vi har ca 650.000 kr i brutto årsinntekt tilsammen.

samboer har ingen egenkapital, og jeg har kun 80.000 kr på bsu.

og vi har en gjeld på 350.000 kr fra før av. (bil lån og studielån)

eneste kravet var fra banken var at vi måtte spare opp til kjøps omkostningene, altså 50.000 kr før vi fikk lån.

så dere kan få mye mer enn 1,6 mill.

vi var i dnb nor. samboer er kunde der, derfor vi gikk dit. mens jeg er ny kunde der.

jeg tok med arbeidskontrakt da jeg nettopp er ferdig utdannet og fått jobb, og ikke har stort å vise til av forrige års inntekt. vi har heller ingen kausjonister.

Skrevet

Tusen takk for svarene!

Ser at det er store forskjeller, og det var jeg vel også forberedt på. Vi håper å få det beste lånetilbudet i banken vi har nå, der har jeg vært kunde hele mitt liv og min mann ble kunde når vi giftet oss. Men skal likevel sjekke så mange banker som mulig for å få det beste tilbudet.

Vi skal selvfølgelig vente til jeg har fått jobb, men siden det kun er ett år til og vi ønsker å forberede oss så mye som mulig, så begynner vi å tenke på det allerede nå.

Vi har også dokumentert alle mulige utgifter og følger budsjetter hver eneste mnd. Har også tenkt å lage et budsjett basert på tidligere utgifter men øke med en viss andel i forhold til den type hus vi ønsker. Da får vi frem lånekapasiteten på en realistisk måte tilpasset oss personlig, vs SIFO sin anbefaling. Det vil vel også hjelpe på lånesøknaden?

Men bør vi prøve å spare enda mer i egenkapital før vi søker om lån?

Ser iallfall ut som at det holder å bare vise frem en arbeidskontrakt hvor lønnen står oppgitt, så da vet vi det :) Tusen takk! :)

Gjest Gjest_trinemor_*
Skrevet
Vi har også dokumentert alle mulige utgifter og følger budsjetter hver eneste mnd. Har også tenkt å lage et budsjett basert på tidligere utgifter men øke med en viss andel i forhold til den type hus vi ønsker. Da får vi frem lånekapasiteten på en realistisk måte tilpasset oss personlig, vs SIFO sin anbefaling. Det vil vel også hjelpe på lånesøknaden?

Men bør vi prøve å spare enda mer i egenkapital før vi søker om lån?

Ser iallfall ut som at det holder å bare vise frem en arbeidskontrakt hvor lønnen står oppgitt, så da vet vi det :) Tusen takk! :)

ja dette med en arbeidskontrakt er gyldig dokumentasjon nok på din nye årslønn.

slik var det for meg, siden jeg hadde tjent rundt 100.000 kr året føre. med dette harre jeg ikke fått mye til lån ;)

når vi fikk time i banken hadde hun allerede regnet på sifo sin modell.

jeg hadde snakket med henne i tlf på forhånd om våre inntekter, utgifter, lånesum vi ønsket osv. så hun skulle regne på det, og ringe oss tilbake.

da hun ringte oss tilbake sa hun at dette skulle gå veldig bra, og at det ville tålet en diger renteoppgang.

så da satt vi opp en time for en mer detaljert samtale, der hun viste oss regnestykket for lånet med forskjellige renter, forskjellige lånetyper osv. hun hadde allerede regnet på sifo sin modell og fortalte at ut fra denne så hadde vi godt med penger til å rutte med til fritid. men hun sa at husk at det kommer strøm og vann og kloak og slikt vedsidna. men dette hadde hun ikke regnet på. sikkert fordi hun så at vi hadde en god sum igjen til fritid. hadde vi spurt om lån på 2,5 mill ville jeg nok trodd at hun hadde regnet med nøyaktig på det, for å ha sett om det hadde gått.

jeg fortalte at jeg hadde 80.00 i egenkapital. hun ville at jeg skulle fortsette å spare disse til full pott før jeg brukte de til huset.

dere har 110.000 oppspart til egenkapital. mitt råd er at spar så mye dere kan.

spar gjerne på både bsu og på en egen konto. lånerådgiveren min spurte om jeg hadde penger på en annen konto også, noe jeg ikke hadde.

hun sa at dette var smart med tanke på at man ikke likte å bruke bsu pengene på kjøps omkostningene til huset.

jeg angrer for at jeg ikke sparte på en annen sparekonto tidligere, for da kunne vi ha hatt litt penger til å pusse opp og slikt når vi kjøpte huset.

for vi fikk låne det huset kostet. omså det kosta 1,5 mill eller 2,2 mill. ikke noe ekstra til oppussing. :/

så spar i vei ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...