Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt som gikk på første klasse,han er ikke særlig glad i skriving eller tegneing han rett og slett liker ikke å bruke pen.ellers han kan lese litt.vi har prøvd forskjellige aktivitet og tegne bøker men han fort blir lei av det . Har noen gode tips ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo sommerFERIE, synes dere ikke skal stresse med skriving nå...

Dere kan jo gå til innkjøp av noen spennende aktivitetsbøker hvor barnet må skrive, men bare legg de sammen med lekene - så finner han selv ut av om han vil gjøre noe med de eller ikke....

Kan hende ting bedrer seg til høsten når skolen starter igjen, men akkurat nå er det sommer :is:

Gjest Gjest_Gjest3_*
Skrevet

Har dere forsøkt med tusjer?

Tusjer gir et raskere resultat og gir sterke og fine farger, noe som kan bidra til å inspirere gutten deres.

Det er viktig å ta høyde for at ikke alle liker å tegne og skrive. Personlig synes ikke jeg det er viktig å "tvinge" et barn til å tegne, det ligger ikke for alle. Skrive må vi lære oss, så da han man ikke noe valg.

Skrevet

Tror du bare må innse at han ikke har interesse for det, og ikke mase om det. Bare ha det tilgjengelig, og se om han en dag får litt mer interesse for det av seg selv. På skolen er det en del tegning og skriving hver dag, så kan hende han har fått sin dose og vel så det på skolen i løpet av dagen- og da bare blir demotivert hvis han møter "mas" om det samme når han kommer hjem..

Jeg har en syvåring som ikke kunne brydd seg mindre om tegning og skriving, og bokstaver.. men nå er han en av de beste i norsktimene på skolen.... så det har ikke så mye å si... er ikke alle som er like interessert i de samme tingene.. og dersom en ikke da er så veldig flink til det, så tror jeg lysten til å gjøre det bare blir mindre dersom noen legger press på det..

Skrevet

takk for alle tipsene setter pris på alle svarene :)

han bruker mest vanlige farge blianeter og det kan være lurt å bruke mer tusji med sterkere farger.hensikten med det hele at han lærer seg å bruke mer pen vi mente ikke å presse han til tegne.men riktig nok at det er sommer og vi skal prøve så godt å kose oss ,det var bare at jeg var litt beskymret at med skole slutt vil han også slutte å skrive eller tegne.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg har også hatt et barn som ikke var noe særlig glad i å tegne. Litt kjedelig, det var ofte tegnelekser i første klasse. Det var bare sånn han var, selv om han faktisk ble mer glad i å tegne på slutten av barneskolen.

Kjøp gjerne tusjer eller fettfarger, tegn selv og oppmuntre ham til å være med.

Hvorfor vil dere at han skal bruke mer penn?

Skrevet

han trenger mer øving for å holde penn synes jeg ,han må øve litt mer for å få det til ,men uten at det blir mas eller press

Skrevet

Dette er jo ikke øving med penn men ...

Noe som har vist seg å stor betydning på barns interesse for å lese er lydbøker. det kan en låne å biblioteket.

Det viser seg at barn som får inn litteratur på denne måten ofte og vil ha større interesse for å lese selv.

Når det gjelder tegning / skriving så kommer det nok etterhvert.

Kanskje han opplever det som et press / mas ?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er veldig vanlig at gutter i den alderen ikke er spesielt interessert i å skrive, tegne, fargelegge o.l.

Og hvis han i tillegg har problemer med å holde blyanten rett, henger det nok sammen med at finmotorikken hans ikke er riktig god nok enda.

Han føler at dette er noe han ikke mestrer, og da vil terskelen for å sette seg med slike ting bli høyere. Mestringsfølelse er veldig viktig, og virker som motivasjon også.

La han øve med de store linjene først. Altså store bevegelser først, og så etter hvert snevre det inn.

La han få stooooore ark og en litt grov malepensel og farger. Heng det opp på en vegg eller legg det på gulvet, og la han male det han har lyst til.

Etter hvert kan arkene bli mindre og han kan bruke blyanter og tusj.

Kanskje det kan være et skritt i riktig retning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...