Gjest valpeeier Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har en valp på 9 mnd, hun har vært ganske så flink på tur tidligere; hun har trukket litt i båndet, men ikke noe overdrevet. De siste ukene har hun derimot vært håpløs på tur. Vi kommer oss gjerne ned veien og der hvor stien starter, men der starter også problemene. Hun setter seg på bakbeina og nekter å gå et steg i riktig retning. Hun skal lukte på ALT og når hun er ferdig med å lukte på en ting går hun over til en annen ting 30 cm unna. Hun hører ikke på oss når vi roper på henne eller forsøker å lokke henne, det er helt nyttesløst, hun ser ikke i vår retning engang (hun kommer med en gang vi roper innendørs). Jeg har forsøkt å rose henne når hun går fint, men i og med at hun nå for tiden aldri går fint så er det ganske så umulig. Går vi i en retning skal hun i den andre, hun legger seg ned på bakken og stritter imot. Noen tips til hvordan vi løser situasjonen? Akkurat nå er det så håpløst at vi ikke kan gå på tur lenger. Vi bruker en halvtime på 100 meter og det blir mer lufting og slit enn tur og trening. Sukk
Bolligator Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Hold båndet så kort at hun ikke får gått noen andre plasser enn inntil beina dine. Så masj avgårde i et bestemt og rett-fram ganglag. Blir hun distrahert av noe, rykk kjapt i båndet (oppover), slik at _du_ får fokuset hennes igjen. Ikke stopp så mye som et millisekund får å la henne lukte på noe. Hyppig gjentakelse, så tenker jeg hun forstår at dette er måten vi går tur på. Prøvd det? Om hun får helt raptus, stopp der dere er, stå stille uten å gi henne noe oppmerksomhet før hun har roa seg ned. Fremdeles med like kort bånd. Om du lar henne holde på uten at det blir noen andre konsekvenser enn "gnåling" fra deg på sidelinja, så er jo det et klarsignal. En busk med rar lukt er jo sååååå mye morsommere enn å høre på deg
la Flaca Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Hunden bruker veldig mye energi på slik snusing, så trim er det absolutt på sitt vis. Særlig mentalt. Men selvfølgelig upraktisk hvis du må fra a til b innen en viss tid. Likevel, det er gjerne vi eierne som har behov for å traske gatelangs, det er det mange hunder som ikke har særlig utbytte av. Særlig jakthunder. Mitt råd; en tur om dagen tar du på sele, og da får hunden lov til å lukte så mye hun vil og styre turen selv. Ellers bruker du halsbånd, og da er kravet at hun skal følge deg. Kort kort kobbel og en bestemt mine Du kan lære henne å "be om lov" til å lukte, sånn at hun får et mer positivt og bevisst forhold til deg. Når hun finner en flekk hun vil lukte på holder du henne utenfor rekkevidde av flekken til hun snur seg og ser på deg, da sier du "vær så god" og lar henne gå og lukte. Hvis du gjør det konsekvent lærer hun seg å se på deg for å få værsågod i løpet av én tur. Når hun har lært det lar du henne bare få lov til å lukte en av tre ganger for eksempel, eller så ofte som du ønsker. Poenget er at du lærer hunden at det er du som bestemmer.
AnetteB Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Jeg er enig i noe av de svarene over her, men å rykke i båndet?? Hm... Det hadde ikke jeg gjort.. Rykking kan føre til mere skader enn man kanskje tror... Men å ha henne i kort bånd og bare massjere avgårde kan funke... Også lurt med sele.. Hunden lærer for forskjell på sele og halsbånd! Sele = koseluktemarkeringstur Halsbånd = Massjeretur Hva med å ha pølsebiter i lomma? Lokke henne med dette når hun ikke vil gå fra "lukteflekken" sin.... Ingen hund kan si nei til en pølsebit vel..... Jeg er for positiv forsterkning... Om hun er 9 mnd nå, så har hormonene begyne å løpe løpsk.. Dette er en vanskelig alder for en hund.. (og ikke minst for oss eiere...) Her må det masse jobbing til for å prege hunden dit vi vil ha den! Kanskje hun venter sin første løpetid? Da er også tisper noen forferdelige markerere....
Bolligator Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 (endret) Som en mindre korreksjon for å få tilbake fokuset. Ikke som i nøkke huet av stakkaren for straff. Som i "hei, her er jeg!" Dette praktiseres til og med på førerhundskoler. Endret 20. juni 2009 av Kanon
Sort Pastill Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Jeg ville også bare tatt henne bestemt i båndet og gått avgårde, men i tillegg utstyrt meg med noen skikkelig gode godbiter (type kylling, karbonader, pannekaker o.l), sånn at du kan belønne henne når hun går veldig fint også. Høres ut som hun snart kommer til å få løpetid
Gjest ts Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Takk for tips alle sammen! I dag gikk vi på tur igjen og jeg holdt et kort bånd på henne. Når hun gikk fint fikk hun ros og da så hun opp på meg, ble ivrig og gikk enda bedre. Så det hjalp i alle fall Nå kan det være at hun gikk så pent og fort fordi det regnet og hun hater regn og vil helst bare få turen unnagjort.. Skal prøve meg på de andre tipsene deres på neste tur. Jeg har et flexi-bånd og et kort bånd, så kanskje jeg skal ta flexi-båndet for koseturene og det korte båndet for turer hvor hun må gå ved siden av meg. Da er det bare hva jeg skal gjøre når hun legger seg på bakbeina og nekter å gå videre? Jeg kan være så bestemt jeg vil, men jeg føler jo ikke akkurat for å dra henne med meg heller.
Sort Pastill Skrevet 20. juni 2009 #9 Skrevet 20. juni 2009 Jo- du skal bare dra henne med deg. Ikke lokke og rope og prøve å få henne til å ha lyst til å gå videre- hun må bare skjønne at det ikke er greit å gå og stoppe hele tiden- når du sier gå, så skal dere gå, punktum. Ville egentlig byttet ut hele flexibåndet for en periode, det er et mye vanskeligere bånd å kontrollere hunden i, og vanskelig for hunden å forstå rekkevidden og sånt av- hvor det er OK for henne å gå, hvor langt unna deg hun skal være, og når båndet slutter.
manager Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 hunden min vil heller ikke gå tur, altså når jeg er kommet ut døren og ned trappen, stopper han opp. ikke for å snuse, men rett og slett fordi han ikke gidder å gå tur. noen som vet hvorfor? han er en mops, 2 år gammel. er ganske irriterende å gå med en hund som setter seg ned etter 5 meter, dessuten vet jeg ikke hva folk tenker, kanskje de tror jeg er slem med hunden sånn at han ikke vil gå med meg? ikke akkurat en fin tanke for han er min skatt <3
Gjest MooCow Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 hunden min vil heller ikke gå tur, altså når jeg er kommet ut døren og ned trappen, stopper han opp. ikke for å snuse, men rett og slett fordi han ikke gidder å gå tur. noen som vet hvorfor? han er en mops, 2 år gammel. er ganske irriterende å gå med en hund som setter seg ned etter 5 meter, dessuten vet jeg ikke hva folk tenker, kanskje de tror jeg er slem med hunden sånn at han ikke vil gå med meg? ikke akkurat en fin tanke for han er min skatt <3 Naa nevnte du jo i annen traad at han har pusteproblemer, noe som er vanlig hos mops, og det kan kanskje vaere aarsaken.
Sort Pastill Skrevet 21. juni 2009 #12 Skrevet 21. juni 2009 hunden min vil heller ikke gå tur, altså når jeg er kommet ut døren og ned trappen, stopper han opp. ikke for å snuse, men rett og slett fordi han ikke gidder å gå tur. noen som vet hvorfor? han er en mops, 2 år gammel. er ganske irriterende å gå med en hund som setter seg ned etter 5 meter, dessuten vet jeg ikke hva folk tenker, kanskje de tror jeg er slem med hunden sånn at han ikke vil gå med meg? ikke akkurat en fin tanke for han er min skatt <3 Ville tatt en skikkelig utredning hos dyrlege, hvis du ikke allerede har gjort det. Kan han ha vondt i nakke, rygg, hofter, albuer? Pusteproblemer ble det nevnt, men ofte er jo mopsene både spreke og fine turkamerater selv med det. Det er jo en rase som er viktig å holde i god fysisk form, for å minske muligheten for sykdommer som følge av anatomien deres. Det virker som han kan forbinde tur med ubehag og smerter, så jeg synes du bør ta en tur til en dyktig veterinær snarest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå