Gå til innhold

gutten min tar penger fra lommeboka mi

Anbefalte innlegg

Gjest nelli
Skrevet

har en gutt på snart 14 som jeg er rimelig sikker på har forsynt seg med penger fra lommeboka mi. i går forsvanr det 100 kr. hadde nettopp tatt ut 300 i kontanter som jeg skulle ha på jobben. spurte ham om dette, men han blånekter selvsagt og blir sur og sint. tror dessverre ikke dette er første gangen og vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. ble jo ikke tatt på fersken, så det er ord mot ord. strever litt med ham for tiden. får meldinger fra skolen om lekser som ikke er gjort og lite og dårlig arbeid på skolen, samt negativ og dårlig humør. dette er veldig fortvilende når jeg vet han kunne gjort det så mye bedre. hadde han med meg til sentrm i dag og kjøpte klær og sko til 1800 kroner til ham, men ikke et ord til takk. ba ham gjøre meg en tjeneste, men fikk til svar at han ikke gadd å springe 100 mil og at jeg kunne bruke mine egne bein. det var snakk om å gå 50 meter og levere en liten kasse til en bestemor. har gitt beskjed om at om han ikke skjerper seg så ryker tv, x-box og mobil. han lyger mye om alt fra små til store saker og jeg kan ikke lenger stole på ham. håper på gode råd fra andre tenåringsforeldre

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Er langt i fra forelder selv, men kan gi et lite råd selv :)

Tok selv penger fra pappa og mamma når jeg var i tenåra. Ikke fordi jeg trengte de, fikk nok av penger og ting, men fordi jeg ville være slem.

De løste det med å slutte å ha kontanter i lommeboken, og om de måtte ha kontanter hadde de dem i lomma/gjemt på soverommet. Funket veldig bra for meg, er litt vannskelig å stjele noe du ikke får tak i :)

Gjest septica
Skrevet

Kjenner meg igjen her!

Naska en del penger av moren min i ungdommen,hun konfronterte meg med det maaange ganger men jeg nekta selvfølgelig og ble rett og slett motbydelig fordi jeg kunne ikke la være samtidig som jeg gikk rundt med dårlig samvittighet.Og til mer jeg tok,til større summer ble det jo.

Det som skjedde var at hun la frem en felle for meg og tok meg på fersken.

Det ble vendepunktet,etter det rørte jeg ikke så mye som et øre.

Er glad for at hun gjorde det den dag i dag så vi fikk ordna opp :klem:

Skrevet
har en gutt på snart 14 som jeg er rimelig sikker på har forsynt seg med penger fra lommeboka mi. i går forsvanr det 100 kr. hadde nettopp tatt ut 300 i kontanter som jeg skulle ha på jobben. spurte ham om dette, men han blånekter selvsagt og blir sur og sint. tror dessverre ikke dette er første gangen og vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. ble jo ikke tatt på fersken, så det er ord mot ord. strever litt med ham for tiden. får meldinger fra skolen om lekser som ikke er gjort og lite og dårlig arbeid på skolen, samt negativ og dårlig humør. dette er veldig fortvilende når jeg vet han kunne gjort det så mye bedre. hadde han med meg til sentrm i dag og kjøpte klær og sko til 1800 kroner til ham, men ikke et ord til takk. ba ham gjøre meg en tjeneste, men fikk til svar at han ikke gadd å springe 100 mil og at jeg kunne bruke mine egne bein. det var snakk om å gå 50 meter og levere en liten kasse til en bestemor. har gitt beskjed om at om han ikke skjerper seg så ryker tv, x-box og mobil. han lyger mye om alt fra små til store saker og jeg kan ikke lenger stole på ham. håper på gode råd fra andre tenåringsforeldre

Jeg hadde en stesønn som gjorde det samme. Jeg banka dritten ut av ham, og så kastet jeg ham ut av huset. Han var 16, og bor nå hos fattern sin.

Gjest septica
Skrevet
Jeg hadde en stesønn som gjorde det samme. Jeg banka dritten ut av ham, og så kastet jeg ham ut av huset. Han var 16, og bor nå hos fattern sin.

Herregud er det mulig? :slår:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg er ikke forelder,men når jeg var i mine unge tenår,stjal jeg penger fra mamma for å kjøpe røyk:/

Skrevet

Det var lurt! :roll:

----------

Jeg hadde ville gjort noe med truslene om å fjerne ting som TV, x-box osv. Selv om du ikke kan bevise tyveri, så kan du i alle fall bevise drittunge oppførsel.

En tenåring vil alltid være en tenåring, men man ikke finne seg i alt.

Gjest Gjest
Skrevet

Slike frekke svar kan du se å spare deg for når noen spør etter hjelp.

Gjest Gjest
Skrevet

Du og sønnen din har tydeligvis ikke så godt forhold. Virker som om dere kommuniserer dårlig også, og at dere ikke har tillit til hverandre. Det må du som voksen endre, så vil nok andre ting endre seg etter hvert.

At du vurderer å ta fra ham de godene han har som straff, viser at du er umoden i tankegangen, og muligens er det grunnen til de problemene dere har. Bli voksen.

Gjest Maxtor
Skrevet

Hva med å ta ut alle kontantene, legg igjen en lapp hvor det står "Vennligst slutt å stjel penger..." eller no i den dur.

Skrevet
At du vurderer å ta fra ham de godene han har som straff, viser at du er umoden i tankegangen, og muligens er det grunnen til de problemene dere har. Bli voksen.

En 14 åring er bare ett litt større barn.

De skjønner jo forskjell på rett og galt, men samtidig ikke.

Det er ikke noe galt i å straffe en tenåring med å ta fra dem noen goder... De skal da oppføre seg som folk selv om det er mye hormoner som flyr rundt inni kroppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke noe galt i å straffe en tenåring med å ta fra dem noen goder... De skal da oppføre seg som folk selv om det er mye hormoner som flyr rundt inni kroppen.

Selvfølgelig er det galt.

Og tror du det gjør forholdet mellom mor og sønn bedre?

Gjest Maxtor
Skrevet
Selvfølgelig er det galt.

Og tror du det gjør forholdet mellom mor og sønn bedre?

Siden du er så genial med barneoppdragelse, hva anbefale du ts å gjøre spesifikt?

Skrevet

Jeg synes såpass dårlig oppførsel fortjener følger. Hvis ikke vil det jo bare fortsette! Jeg hadde i alle fall aldri godtatt den slags... Høres ut som en bortskjemt drittunge....

Skrevet

Jeg ville forklart at løgn og tyveri ikke akkurat oppfordrer til tillit.

At du forstår at han begynner å bli voksen, og ønsker å være uavhengig, og at det er en bra ting.

Men at du også må kunne stole på han. Ellers vil du holde hardere på grensene enn det du gjør nå.

Slutt å ha kontanter i lommeboka, si at du ringer politiet om han stjeler. (De er ofte behjelpelige med å ha en liten samtale med ungdom som gjør slikt, for å forklare dem hva dette kan lede til. )

Og ta vekk goder som xbox, internett og telefon for lenger og lenger perioder dersom løgnene fortsetter.

Om han derimot viser ærlighet og at han er til å stole på, kan dere gjøre avtaler om f.eks. senere innetid i helgene, eller noe annet han gjerne skulle hatt av frihet.

Skrevet

Tok penger fra mamma da jeg var på den alderen å. Det som fikk meg til å slutte med naskingen var at jeg skulle prøve å naske i butikk, noe som var populært å gjøre på ungdomsskolen. Ble selvsagt tatt og etter det sluttet jeg :fnise: Var ikke så flink som jeg trodde nei.

Så å prøve å ta han på fersken eller kunne sikre deg bevis for at han har tatt penger kan hjelpe. Kanskje ha en lapp i lommeboken hvor du alltid skriver ned hvor mye du har til en hver tid. Gjerne godt synlig for guttungen. Hvis ikke kan du være mer ekstrem og skaffe deg et sånt "nannycam/spycam. Greit å gi han en lærepenge før han begynner med nasking andre steder.

Ang oppførselen til guttungen, så må du passe på å gjennomføre straffene. Gjem unna xbox, mobil, pc etc, og ikke la han få tilgang til det hos andre. Husarrest fungerte fint på meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville også : "banka dritten ut av ham, og så kastet jeg ham ut av huset"

Om han etter det flyttet permanent til sin egen far, er alt som det skal være. La han stjele av sin egen far.

Personlig rørte jeg ikke en ti-øring som ikke var min egen når jeg var tenåring. Skulle det være en unnskyldning at jeg var tenåring ? Man skal høre mye rart...

Ungdom trenger at noen setter grenser.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg tok også litt penger da jeg var i tenårene.. det som gjorde at jeg slutta var at jeg fikk meg jobb som avisbud. der fikk jeg flere tusen, og det var mer enn mammas lommebok kunne gi meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Du og sønnen din har tydeligvis ikke så godt forhold. Virker som om dere kommuniserer dårlig også, og at dere ikke har tillit til hverandre. Det må du som voksen endre, så vil nok andre ting endre seg etter hvert.

Jeg er helt uenig med deg. Jeg tror at mange ungdommer har tatt penger fra foreldrene selv om de i utgangspunktet har hatt et godt forhold. Det er ikke så lett for voksne å ha god kommunikasjon med tenåringer i verste opprørsalder, og må dermed kommunisere slik ungdommen skjønner- f.eks. å ta fra dem goder. Dessverre er det slik at en må bruke sanksjonsmidler i blant, og det er en av de få man som forelder kan bruke.

Gjest Gjest_lise_*
Skrevet

Hei, da jeg var 14 år brukte jeg å ta penger fra mamma og pappa får å kjøpe røyk, og jeg er ganske heldig, siden vi er en stor familie, og jeg var liksom "englebarnet" da, trodde dem ihvertfall;P så de trodde aldri det var meg=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...