Gå til innhold

Vi har brukt 8675,- på matbutikker siden 7. mai!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag sjekka vi kontoene våre nøye. Noterte hver eneste post på nettbanken siden 7. mai (dato valgt pga lønn den dagen), for å forsøke å kartlegge økonomien vår. Vi bruker nesten utelukkende bankkort når vi handler.

Følgende informasjon ga meg sjokk:

Vi har brukt 8675 kr på matbutikker siden 7. mai (1 mnd og 11 dager)!

Dette innbefatter alt av dagligvareprodukter, stort sett på Prix, men også på Rema og Kiwi.

I samme periode har vi nesten spist tom fryseren vår (har kombi-skap), og ikke kjøpt noe nytt til fryseren, store/dyre pakker med diverse mat som står seg/holder lenge, eller andre "investeringer".

Dette er kun mat og drikke (veldig lite vaskemidler o.l.), til 1 mnd og 11 dager.

Forbrukermønsteret vårt:

- vi er 2 voksne og 1 barn på 10 mnd

- spiser mye selvfisket fisk

- mye kjøttdeig til 20 kr pakken på Rema

- kyllingfilet kjøper vi stort sett i Sverige

- kjøper svært sjelden biff/svinestrimler

- tacofamilie, men taco-ingr kjøper vi når det er på 40% tilbud på Mega

- mye first price/coop xtra-produkter osv

- velger grovere/økologiske/lettere produkter der dette finnes

- mye grønnsaker, men det har vært på 40% lenge på Prix.

- normalt med godteri, is, kjeks, sjokolade, potetgull. 50-100 kr i uka max.

- samboeren min drikker ca 2 øl i uka, 1 røykpakke i måneden.

- aldri rusbrus, svært sjelden brus, enda sjeldnere juice.

- spiser dyrt brød (20-25 kr), kjøper nytt brød annenhver/hver tredje dag (VI SKAL BEGYNNE Å SPISE KNEIPP!!!!!)

- Datteren vår drikker mme, 400 kr i måneden. Landlord bleier, max 2 middagsglass i uka

Hvordan er dette mulig? Hva bruker dere?? Hva er det vi kan ha kjøpt som drar ivei så enormt? Jeg trodde vi brukte omlag halvparten av dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dagligvarer er dyrt!

Vi har vært i økonomisk krise ei stund, og måtte skjære ned på det meste. Da klarte vi å skvise dagligvarebudsjettet ned til rundt 4000 kr pr mnd. Vi er to voksne på heltid og to barn på deltid. Husk at dagligvarer inkluderer dyre ting som oppvaskmiddel, skyllemiddel osv. Og så alle de småtingene man ikke tenker over, som krydder, bakepapir, plastposer, sjampo osv. Hver enkelt koster ikke mye, men lagt sammen går hundrelappene fort.

Skrevet
Husk at dagligvarer inkluderer dyre ting som oppvaskmiddel, skyllemiddel osv.

Ja, slike ting er jo kjempedyre! De kjøper vi alltid og hamstrer når det er 40% rabatt på dem på Mega, så det er veldig sjelden en utgift hos oss. Vi bruker jo selvsagt bakepulver, krydder, gladpack, tannkrem osv, men denne oversikten tar for seg litt over 1 mnd, og jeg er ganske sikker på at vi ikke har kjøpt så mye av sånne ting. Noe blir det jo selvsagt, men jeg kunne ikke ane at det utgjorde så mye!

Vi har også kuttet inn til beinet fra desember og utover, men det har tydeligvis sklidd ut "litt" den siste måneden. Men nå er det tilbake til havrelefsa og hva det nå er mamma sier. Gifter oss 4. juli, så det er nok av ting å bruke penger på lell.... Huff... :tristbla:

Skrevet

Dere handler nok mer enn dere tror. Vi er 4 stykker i huset 1 voksen, 2 tenåringer og en på 4 og bruker rundt 6000 pr mnd på mat + klær. Vi handler på spar og ikke på de typiske billigkjedene + at jeg baker brødet selv (sunnere, bedre og billigere)

Av erfaring vet jeg at man handler mer dersom man drar på forskjellige butikker på jakt etter tilbud. Min eks og jeg oppdaget at vi plutselig begynte å bruke mindre penger på mat da vi flyttet til et lite sted med bare to dagligvarebutikker, fremfor da vi handlet hos de store billigkjedene i byen der vi bodde før.

Skrevet

Ført vil jeg bare si at vi kun er to voksne her hjemme enn så lenge, men det er enda ganske masse penger dere har brukt i forhold til oss.

Vi var ikke spesielt flinke en periode og kunne bruke rett over 4000,- i mnd på mat, og det er også veldig mye. Blir rundt 5700,- på kun to personer :sukk:

MEN, nå har vi det litt trangt økonomisk og har jo skjønt at vi ikke kan ta disse "småhandlene" lengre, det er de som blir dyre. Vi må også tenke nøye etter hva vi kjøper. Nå bruker vi max 600,- i uka, altså 2400 i mnd. De gangene vi bruker 600 har vi kjøpt vaskemidler eller andre dyre ting. Pleier å ligge på rundt 500,-

Det vi har gjort er:

- Skriv handleliste (dette er viktig uansett hvor lite en skal ha, ellers plukker en alltid med seg noe en ikke egentlig trenger eller noe en har litt lyst på

- Handle en gang i uka (handler hver fredag, da får vi også kjøpt inn godterier og brus til helga og slipper å kjøpe inn dette på f.eks mandager. Da hadde vi mått kjøpe igjen før helgen fordi det garantert hadde blitt spist opp. Brød og melk er et unntak, det er ikke alltid så lett å beregne.

- Se på handlelista, finne ut hva slags varer en trenger og handle deretter. Vi sparer masse penger ved å velge rema1000, fremfor coop prix.

Brus f.eks koster 25,- for 4 stk pluss pant, så det ender på 35. På prix koster det 47,- for 4 og det blir 57,- så der er det penger spart :jepp:

- Jeg har også begynt å tenke litt i forhold til hvor mange middager vi skal ha, og hva vi skal ha. Har vi det ekstra trangt ei uke kan vi spise masse brød og kjøpe en fiskegrateng til 10,- med litt poteter, da blir ikke middagen så dyr :)

De ukene vi spiser ofte middag, trenger vi ikke så masse brød og melk og når omvendt må vi kanskje ha mer melk og brød.

Skrevet

Da jeg jobbet 100% så aner jeg ikke hva jeg brukte på mat -men gikk jo også opp noen kilo...

Nå har jeg studert i tre-fire år og med studielånet som budsjett så bruker jeg kanskje rundt 1200kr +/- i mnd. på dagligvarebutikker.

Studielånet ligger på rundt 6300

Husleie 2500

Strøm ca. 500-600

Mobil 300-400

Trening/fritid/sparing ca. 1200

Reise ca. 200

Dette er et "stramt" budsjett for ei som snart fyller tredve, men det går helt fint! Kjøper stort sett det jeg har lyst på, men er flink til å kjøpe frysevarer og tørrvarer, lager mye mat selv og inviterer like ofte venner på kaffe hjemme istedet for å gå på cafe!

Det er en liten realisering dette med å bli student, nesten så "alle" burde prøvd det etter noen år med jobbing, for jeg lever like bra nå som før -men bruker kanskje 1/5 på mat og andre goder.

(Største lasten... jeg røyker..)

Skrevet

Jeg skjønner ingen ting, jeg altså..! :sukk:

Deres forbruk høres jo ut som det jeg vil kalle normalt. Vårt forbruk er IKKE normalt! Jeg får 6300 i mnd i studielån + 970 i barnetrygd. Samboer har utbetalt ca 18 000. Denne mnd ble det imidlertid litt mer pga at feriepengene kom istedet for lønna, men vi bruker ikke å gå bananas på butikker av den grunn. Vi vet jo at feriepengene skulle gå til bryllupsutgifter! :tristbla:

Huff, jeg er helt kvalm med tanke på hva vi kan ha brukt pengene på.

Nå har vi fått låne penger til å betale regninger osv av mamma og pappa (jeg er veldig glad i dere!!!! :klemmer: ) og i tillegg skal vi ut og handle for ei uke i dag. Hvis vi kommer over 500 så spyr jeg...

Nei, jeg skjønner ingen ting jeg altså. Pengene er ikke brukt på kjøttvarer, da vi har hatt fryseren full av dette. (Onkelen min jobber på Gilde, og innimellom kommer han innom med MANGE kilo kjøtt som vi får for 20,- kiloen. Vi har dermed alle muligheter til å leve billig!)

De må dermed ha blitt brukt på pålegg og brød. Brødet er dyrt, som sagt, en utgift vi fra i dag av skal redusere med 75% (KNEIPP!!) Av pålegg bruker dattern vår leverpostei (fersk, dyrere enn vanlig), tubeost, kaviar og ost. (Norvegia er dyrt, men er den eneste osten som er god. Håper den kommer på salg igjen på Mega!! Da bruker vi å hamstre litt). Jeg og samboer spiser salami, gomme, leverpostei, ost og tubeost. Det hender samboer irriterer meg ved å handle Camembert, Snøfrisk osv, men da blir det som oftest månelyst ei stund, så det sparer vi strøm på. :fnise:

Spareplanen framover er som følger:

- alltid ta vare på kvitteringene

- handle alt på Rema (unntatt enkelte ting som er billigere av merket Coop Extra, som vi handler på Prix)

- handle inn til hele uka på fredager

- kneipp-brød

- færre pålegg i kjøleskapet på en gang, slik at ingen ting blir kastet

- flinkere til å spise den frukta vi faktisk kjøper, så vi slipper å kaste

- lage mindre middagsporsjoner hver dag, så vi slipper å kaste (det blir alltid akkurat bare bittelitt igjen, som ikke blir til et helt måltid til noen av oss)

- måle melken til dattern vår mer nøyaktig, ikke lage mer enn vi vet hun drikker, for å slippe å tømme ut restene. (MME er DYRT!)

Da håper jeg vi endelig kommer oss under smertegrensa! Skulle bare ønske at dette ikke skjedde 2 uker før bryllupet!!

Gjest annemor30
Skrevet
I dag sjekka vi kontoene våre nøye. Noterte hver eneste post på nettbanken siden 7. mai (dato valgt pga lønn den dagen), for å forsøke å kartlegge økonomien vår. Vi bruker nesten utelukkende bankkort når vi handler.

Dette innbefatter alt av dagligvareprodukter, stort sett på Prix, men også på Rema og Kiwi.

I samme periode har vi nesten spist tom fryseren vår (har kombi-skap), og ikke kjøpt noe nytt til fryseren, store/dyre pakker med diverse mat som står seg/holder lenge, eller andre "investeringer".

Dette er kun mat og drikke (veldig lite vaskemidler o.l.), til 1 mnd og 11 dager.

Forbrukermønsteret vårt:

- spiser dyrt brød (20-25 kr), kjøper nytt brød annenhver/hver tredje dag (VI SKAL BEGYNNE Å SPISE KNEIPP!!!!!)

- Datteren vår drikker mme, 400 kr i måneden. Landlord bleier, max 2 middagsglass i uka

Hvordan er dette mulig? Hva bruker dere?? Hva er det vi kan ha kjøpt som drar ivei så enormt? Jeg trodde vi brukte omlag halvparten av dette!

Dere som kjøper så billig og ikke handler så mye... kan ikke skjønne hva dere har brukt penga på jeg da... glad det ikke er meg!Forresten er vi 6 stk 2+4 og bruker i underkant av 4000 i mnd på mat!

Gjest Gjest
Skrevet

Brød til 20 kroner dyrt? Hørt på maken! Mitt brød koster 35 kroner.

Uansett, hvis dere skal spise kneip så kan dere liksågodt ikke spise brød.

Brød skal ha korn og smak.

Det er garantert noe annet sted å kutte. Du fikk vel ikke noe særlig ut av å bare se på summene i nettbanken, bortsett fra at dere har brukt for mye, så du burde heller spare på alle kvitteringene og summere opp de ulike matpostene. Vips finner du ut at du har brukt 400 kr på druer eller noe sånt.

Skrevet

Dere treger ikke nødvendigvis komme under 500,- Dere er jo trossalt en ekstra :) Det skal jo ikke så mye til for å komme en tusenlapp og to under det dere har brukt siste måneden :)

Legger inn handlelista vår for denne uga så kan du se.

Melk 3x 1,5l - 60,-

Brød 4 stk - 80,-

Pålegg - Ost, baconost, makrell i tomat og leverpostei - 120,-

Fiskegrateng - 10,-

Poteter - 15,-

Boksespagetti - 30,-

Taco - 27,-

Rømme - 15,-

Salat - 20,-

Lasange - 23,-

Loff - 10,-

Saft - 25,-

Brus 35,-

Godteri 50,-

=520

Dette holder for en uke for vår del, over halvparten er jo bare til helgekos, så egentlig kunne vi ha brukt mindre, men det må være lov å kose seg i helgen :fnise:

Vi har kjøttdeig fryst fra forrige uge, så da slipper vi den utgiften denne uga :)

Når du sier dere skal kjøpe kneipbrød så må jeg bare legge til at både coop og kiwi sitt billigkneip fort blir tørt når du fryser dem. Men det er jo opp til hver og en da. Vi kjøper superbrød eller christian quart vi, koster 20,- men det er verdt det :jepp:

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan prisforskjellene på varer er hos dere i deres butikker.

Men ved å velge riktig butikk kan man spare mye.

Ved å handle på salg også sparer man mye. Det er ofte tilbud på diverse varer.

Det finnes også billigmerker av variantene dyre merker som smaker det samme omtrent. Samme med vaskemidler, tøymykner osv.

Billige merker er for eksempel: First Price, Euroshopper, Landlord, COOPs Extra, Nordfjord, Solvinge, Gode Hav.... (Uhm.. Kommer ikke på resten... Hjelp noen? hehe!)

Samboeren min hadde veldig dyrt forbruk før. Kjøpte inn overflod av mat og kastet mye. Vet ikke hvordan det er i deres hjem heller angående kasting av mat.

Kanskje kan man også se på kastevanene sine over hva man kaster også, for det er jo penger rett i søppelbøtta. Etter jeg fokuserte mye på dette har det blitt vesentlig mindre kasting av mat, spares på kvitteringer. Brukes kun en bankkonto til og handle mat osv.

Er det mat til overs fra middagen har vi restemiddag neste dag også for å bruke opp restene.

Vi skriver også handlelister og forholder oss kun til handlelisten. Slik at vi ikke ender opp med mange impulskjøp.

Annet tips er at det finnes billige matoppskrifter. Oppskriftene til en middag osv trenger ikke inneholde så mye om man ser litt an på matoppskriftene også. Ved og google ''Billige matoppskrifter'', kan man også finne mange fornuftige oppskrifter som kan testes ut.

Som jeg skrev i en annen tråd så kan man måle hva Statens institutt for forbruksforskning har satt som Standardbudsjett.

I følge dere 3 etter Statens institutt for forbruksforskning skal dere ha et forbruk på ca Totalt forbruk pr. måned er kr. 16605. Nå bare regnet jeg med at barnet deres og dere er under en viss alder. Dette kan du gå inn og redigere selv og, men forskjellene er ikke store.

Standardbudsjett

Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år

Person 2: Mann mellom 20 og 50 år

Person 3: Kvinne mellom 4 og 5 år

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 5540

Utgifter til klær og sko: 1340

Utgifter til helse og hygiene: 1260

Utgifter til lek og fritid: 2320

Utgifter til reise (kollektivt): 1375

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 370

Utgifter til husholdningsartikler: 460

Utgifter til møbler: 450

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1490

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2000

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 16605

(Hvorfor det står for eksempel utgifter til barnehage i 0 er jeg litt usikker på, men den utgiften kan dere plusse på selv i budsjettutregningen her.)

Økonomiguidens butikkvettregler

* Ha butikkenes “skitne triks” i tankene og prøv å ikke la dem påvirke deg.

* Begrens antall turer i butikken.

* Lag deg en handleliste og hold deg til den.

* Planlegg måltider for flere dager av gangen.

* Spis ett av disse måltidene før du gir deg i veg til butikken, unngå å handle når du er sulten.

* La barna bli igjen hjemme om det er mulig.

* Gi billigmerkene en sjanse.

* Sjekk og sammenlign enhetspriser.

* Prøv å ha en oppfatning av hva ting faktisk koster slik at du kan avgjøre om et tilbud faktisk er et godt tilbud.

* Når du vet hva ting koster, kan du se gjennom handlelisten din og ta med kontanter som rekker kun til det du har planlagt å kjøpe.

Økonomiguiden - Skitne triks i butikkene

VG - Dine penger - Billigmaten bedre enn sitt rykte

VG - Dine Penger - Spar 34.000 kroner på mat

Endret av Chakoya
Skrevet
Standardbudsjett

Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år

Person 2: Mann mellom 20 og 50 år

Person 3: Kvinne mellom 4 og 5 år

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 5540

Utgifter til klær og sko: 1340

Utgifter til helse og hygiene: 1260

Utgifter til lek og fritid: 2320

Utgifter til reise (kollektivt): 1375

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 370

Utgifter til husholdningsartikler: 460

Utgifter til møbler: 450

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1490

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2000

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 16605

(Hvorfor det står for eksempel utgifter til barnehage i 0 er jeg litt usikker på, men den utgiften kan dere plusse på selv i budsjettutregningen her.)

Jeg var inne på denne siden selv, og der stod det at vi, som to personer skulle bruke 4800,- på mat i mnd :sjenert:

Det er jo kjempemasse, da hadde vi trilla begge to tror jeg :fnise:

Greit jeg er gravid, men sååå masse mat trenger vi ikke. Synes det var mange høye utgiftsposter der altså, er det virkelig det som er gjennomsnittet?

Gjest Coarvi
Skrevet

Ja, mye er det, men jeg synes ikke det er så sabla mye.

Jeg er selv student, og det er HELT umulig for meg å komme under 2000 i måneden for en person. Handler bare på Kiwi og Mega, men likevel. Greier ikke å forstå hvordan noen kan bruke 1200 i måneden på mat...

Fiskegrateng til 10 kroner (dette er jo bare hvitsaus!) og kneipp til 5 er IKKE mat, og jeg nekter å kaste bort penger på luft og tilsetningsstoffer bare for å spare penger.

ja, dere kan spare mye mer, men la nå ikke det gå utrover kvaliteten på maten. Ikke kjøp fiskesaus (ala fiskegraten) til 10 kr, lag den heller selv. Bak brødet selv, en familie med barn bør unne barna sitt et bedre kosthold en kneipp kan tilby, når dere faktisk har råd til det. Selv kjøper jeg brød til 30-35kr stykket, bruker ca 60-70 kr uka på brød. Det går fint inn i budsjettet på 2000 kroner.

Jeg forstår at dere fikk sjokk, det fikk jeg også da jeg innså hvor mye jeg og typen bruker når vi er sammen (avst.forhold, han i full jobb så han spanderer all maten når vi er sammen). Bare på en helg kunne vi svi av 1500 kr! Jeg skal love deg at jeg og han på en måned HELT FINT hadde greid å svi av 8000 kr. Så dere er ikke unormale!

Nå har jeg derimot bestemt at vi (han ;) ) skal bruke mindre på mat denne sommeren, og det tror jeg kommer til å gå helt fint med litt planlegging. Men jeg skal IKKE la det gå utover kostholdet vårt, og det håper jeg dere heller ikke gjør.

Ikke gidd å bruke energi på å spare tiere på elendig fiskegrateng og luftbrød, lag heller en plan for hver uke (si dere skal bruke f.eks 1200 i uka) og handle utifra dette. Lag mer fra bunnen av også hvis mulig, billig og mye sunnere...;)

Lykke til!:)

Skrevet

Nå skal det sies at det ofte er fersk laks i disken hos ica maxi og findus fiskegrateng på tilbud, begge til 10,-

Så fordi man kjøper billig er det absolutt ikke dritt, det kommer helt ann på hvor nøye man kikker i disken :) Man må f.eks ikke kjøpe findus eller andre merker om man kan kjøpe lerøy som er gaanske mye billigere.

På rema1000 er det forresten laksekoteletter til 16.90, fastpris.

Dette er 100% fisk og inneholder 4 ganske reale skiver.

Skrevet (endret)

Det som gjelder er og se på innholdsfortegnelsen bak på pakken.

Det dere og kanskje ikke vet er at det er ofte dem store produsentene som ofte også står bak mange billigmerker. Det er bare det at dem bruker dekknavn/covernavn på disse billigmerkene.

Dette ble avslørt på TV i enten FBI på Nrk1 eller så var det Tv hjelper deg.

Dette kandu blandt annet lese om her:

Norske matprodusenter brukte millioner av kroner på å overbevise norske forbrukere til ikke å kjøpe butikkjedenes billigmerker. Men gjett hvem som lager dem!

Kjente merkeprodusenter lager billigmerkene: Dobbeltspill i dagligvarebransjen

Var skeptisk

Hun har selv vært skeptisk til kjedenes egne billigmerker.

- Billig betyr ikke nødvendigvis mye fett og sukker, innrømmer Bugge.

Bugges råd er å ikke la seg lure av innpakningen, men heller lese innholdsfortegnelsen. Det som står listet opp først er det mest av, og i fallende rekkefølge.

- Sjekk fettsammensetningen, og styr unna det mettede fettet, råder hun.

Hun synes det er vanskelig å gi noen generelle råd for alle matvaregruppene. Syltetøy, saft kjeks og kornblandinger er typiske sukkerfeller. Fiberinnholdet kan ofte skille dyre og billige produkter.

Slik ser du om maten er sunn:

Matvareindustrien tjener mye penger, men mye av det som produseres er ikke til å bli imponert av, mener, ernæringsprofessor.

- Snu pakken, og les hva maten inneholder, råder Svein Olav Kolset.

Professoren i ernæring ved Universitetet i Oslo, oppfordrer flere til å lære seg å lese innholdsfortegnelsen.

Enklere merkeordning kan bidra til at flere forbrukere velger sunne og billige matvarer.

Kolsets erfaring er at billigmaten ofte er like godt merket som de dyrere merkevarene.

At befolkningens fedmeproblem kun kan løses gjennom informasjon for bedre livsstil, tror ikke professoren på. Derfor ønsker han flere billigmerker velkommen. Forutsatt positive og dokumenterte helseeffekter.

I tillegg til bra pris.

VG - Dine Penger om billig mat

Endret av Chakoya
Gjest Coarvi
Skrevet
Nå skal det sies at det ofte er fersk laks i disken hos ica maxi og findus fiskegrateng på tilbud, begge til 10,-

Så fordi man kjøper billig er det absolutt ikke dritt, det kommer helt ann på hvor nøye man kikker i disken :) Man må f.eks ikke kjøpe findus eller andre merker om man kan kjøpe lerøy som er gaanske mye billigere.

På rema1000 er det forresten laksekoteletter til 16.90, fastpris.

Dette er 100% fisk og inneholder 4 ganske reale skiver.

Ica med ferskdisk har jeg ikke hatt tilgang på, så den fiskegratengen har jeg aldri prøvd, så mulig den er brukbar...:) Men lerøy sin fiskegrateng er grusom! Den koster 10 kr og inneholder sånn ca bare saus. Det eneste jeg kjøper fra lerøy er ren fisk, altså frosne fileter, laksekoteletter etc, som det jo er en bra pris på...:)

Oh, det minte meg på at Kiwis go'helg tilbud er i dag! Må nesten springe ut og handle før det er utsolgt! ;)

Skrevet

kan det hende at deler av dette beløpet er uttak av kontanter i butikk?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg var inne på denne siden selv, og der stod det at vi, som to personer skulle bruke 4800,- på mat i mnd :sjenert:

Det er jo kjempemasse, da hadde vi trilla begge to tror jeg :fnise:

Greit jeg er gravid, men sååå masse mat trenger vi ikke. Synes det var mange høye utgiftsposter der altså, er det virkelig det som er gjennomsnittet?

Synes det er en utrolig merkelig holdning at fordi folk bruker mere penger enn dere, så kjøper de automatisk mere mat?! Kvalitet koster, og det gjelder særlig mat! I tillegg har jo folk forskjellige preferanser, og preferansene har ulike priser.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Forbrukermønsteret vårt:

Bleier er jo dritdyrt, dere kjøper ikke det i dagligvarebutikkenen da?

(har ikke lest hele tråden, så om noen har spurt før, sorry!:))

Gjest Gjest
Skrevet

Og brød, jenter - det holde rå være hjemme en kveld med en stekeovn så får dere kjempegode, billige og sunne brød ved å bake selv. Bruk melblandingene fra butikken, og du får to brød jeg tenker metter minst like mye som fem kneip. En pakke ligger på 20 kroner pluss - da kan du jo regne ut selv. Sånne brød er også svært gode å spise i mange dager så man slipper det derre "ferskt brød alt annet smaker dritt"-opplegget.

Boksespaghetti og sånn er kjempedyrt - men med en buljongterning el, en pose fryste lapskausgrønnsaker til 11,- og en kjøttdeig til 20,- så har du middag i to dager. Det har vi i hvert fall og vi er to store og en liten.

I dte hele tatt er ferdigmat dyrt og dårlig (ofte) så her trenger man en bevisstgjøring av seg selv og egen tankegang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...