Gå til innhold

Ingen forskjell på hverdag og fest? Ble litt skuffet idag,

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

I dag var det vitnemålutdeling på ungdomsskolen.

Alle ungdommene stilte opp i finstasen. Flotte ungdommer i dress, bunad, eller penkjole. Virkelig flotte var de alle sammen! :)

Men på foreldresiden var det så ymse å se...

20-25% hadde halvpyntet seg, inkludert meg og mannen.

Ikke direkte pyntet, men heller ikke hverdagstøy.

(Jeg en pen drakt/kjole med tilhørende jakke, han i dressbukse og skjorte, omtrent likt som de andre som hadde kledd seg om)

Resterende 75-80% kom i hverdagstøy!

Pent nok sikkert, men jeg ser mange av dem hver eneste dag, og vet at dette er hverdagstøy for dem.

Så hva er det som skjer?

Har det blitt så vanlig å pynte seg til daglig, at det ikke lenger er forskjell på hverdag og fest?

Eller har folk glemt å pynte seg i hverdagens kjas og mas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha tenkt meg om, innser jeg at denne burde vel bli lagt inn på generell debatt, så jeg har lagt den inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, sånt er kjedelig..

det er jo kjedelig komme med helt hverdagslige klær. Fint om man pynter seg litt, kanskje med litt mer smykker og sånt.

var selv på avsluttning igår, hvor jeg var en av avgangselevene :) Jeg hadde en beige kjole med hvite sko og hvit cardigan, ganske sånn pent. De aller fleste elevene hadde jo også pyntet seg og egentlig det samme med foreldrene.

Men noen er jo mer kjedelig enn andre, mamma hadde kanskje litt sommerlige hverdagsklær men hun brukte smykker og sånn og det pynter veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har sett jeans (godt brukte - ikke butikkslitte) og møkkete genser i syttendemaisselskap, jeg har sett svarte chinos og bluse i smokingbryllup og kan fortsette ramse opp. Jeg ser hele tiden at det er flytende grenser på hverdag og fest hva gjelder klær, mat oppførsel. Dessverre.

Det vi kan gjøre er å holde på våre egne tradisjoner, pynte oss når det er påkrevet, reise oss til nasjonalsangen, spise dessert i helgene ikke i uken, legge på hvit duk til jul og ellers lære barna våre om slike tradisjoner, verdier, skikker - kall det hva du vil.

Og ja, man pynter seg til en slik anledning, jeg er hel enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol

Jeg blir egentlig kjempeforvirra for tia jeg.

Har sett avslutninger der elevene eller studentene har alt fra slitte jeans og gammal t-skjorte til bunad, såvel som foreldre og lærere.

Gikk nedover Karl Johan på mandag og der var det alt fra uteliggerstil (både på uteliggerne og andre) til kjempefine kjoler (på folk som shoppa, så ikke ut som de skulle på fest).

Nå må folk få lov til å ha på seg hva de vil, og om noen vil legge litt ekstra i klærne skal de absolutt gjøre det, men jeg er veldig enig med TS, det ser ikke ut som om alle skiller mellom hverdag og fest lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS, synd man ikke pynter seg på slike arrangementer for å gjøre det mer høytidelig. Det er jo egentlig en ganske stor og viktig markering! Da synes jeg det hører med å droppe jeansen og ta på seg noe litt fint for anledningen. Men jeg har også opplevd mang en gang at folk kommer i hverdagsklær i høytidelige settinger :( . Ser litt teit ut igrunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kan godt forstår at du reagere, men det er umulig å vite bakgrunnen til hvorfor de har ikke tok på seg finklær...Sønnen min hadde avslutningsfest og jeg var veldig syk, men prøvd å ta på meg en fin topp og veste, men dongeri hadde jeg på da. For meg var det jo viktigste å stille opp, selv om jeg synes det var litt flau at jeg så ikke "finere" ut....Kan også være at de "prøvde" å ha på seg noe fint og var helt fornøyde med det uten at du trodde det det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...