Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva betyr dette i praksis?

Bør jeg betale mye mer i avdrag/sette betalingstiden ned? For å få maks utbytte av rentefradraget på skatten?

(har råd til å betale ned mer enn kalkulert).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør betale mer slik at du får et lavere lån og bedre økonomi når renten en gang går opp igjen.... Rentene vil være de samme uansett om du betaler lite eller mye. De regner jo renter på det som står på lånekontoen...

Hvertfall slik jeg har forstått det.

Skrevet

Ja, vil nok tro at å betale mer i avdrag kan være smart. Banken kan finne på å prate deg ut av det, for de vil jo gjerne ha folk gående som gjeldsslaver (hehehe) så vær obs på at "rådene" du får av banken ikke nødvendigvis er de klokeste. ("Nå har du jo penger til å bruke på deg selv!") Betal ned lånet, du, smart tenkt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Benytt evt. muligheten til å spare opp en bufferkonto, om dere ikke allerede har det. En-tre mnd. lønn er anbefalt. Jeg holder på nå, og skal begynne å betale ned mer på lånet så snart jeg har en grei sum på konto. Jeg har fastrente på halve lånet og flytende på resten slik at jeg kan betale ekstra når jeg vil. Har i tillegg benyttet lave avdrag til å pusse opp kjøkkenet så leiligheten har steget litt i verdi.

Skrevet

Ulempen med å sette pengene på konto er jo at sparerenta også er ganske lav for tiden. Unntaket er vel om du har en konto med 100 000 kr + eller noe sånt. Men får du en grei rente, kan det lønne seg å betale inn noen få ganger i året, som det sies her. Ulempen med å betale avdragene rett inn er jo også at du ikke "får ut" disse pengene igjen om du eventuelt skulle trenge dem raskt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil påstå at, uavhengig av rente (bortsett kanskje fra om man har så høy inntekt at man kan ta en hvilken som helst stor, uforutsett utgift på et par lønninger), bør man ha nok på konto til å dekke en større tannlegeregning, et nytt kjøleskap og/eller reparasjon på bilen. Ting skjer, og de er dyrt å måtte dra Mastercardet hvis det tar år å betale tilbake. Men hundretusener på konto er jeg enig i at er lite poeng i akkurat nå hvis man har gjeld. Grunnen til at 3 mnd lønn på kontonevnes som en anbefalt buffer er vel dersom man får redusert inntekt en periode (man mistrives på jobb og vil skutte, man mister jobben etc.). Noen lønninger på konto gir rett og slett større frihet. Man vet vel selv om dette er et mulig scenario.

Skrevet

Fleksilån er løsningen på alt! :nigo Da kan du betale ned så mye du kan/vil uten å låse pengene, ikke betale noe den måneden du plutselig vil på ferie eller ta ut igjen penger om vaskemaskinen ryker eller du vil bygge garasje.

Til nå har vi betalt ned mye fortere enn vi hadde gjort med et vanlig lån, fortsetter vi i denne farten er vi gjeldfrie om 8 år. Noe som forsåvidt ikke er noe mål, så derfor har vi begynt å sette en del av det vi sparer på den lave renten inn i aksjer og aksjefond.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...