Vivil Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har vært i Mexico et år og ble hodestups forelsket i verdens kjekkeste mann der borte. Vi har nå bodd sammen i 9 måneder, men så måtte jeg hjem til norge igjen. Vi har veldig lyst til å fortsette å være sammen og helst også bo sammen her i Norge. Her kommer det selvfølgelig en del problemer inn i bildet. Hvordan skal han få oppholdstillatelse? Vi tenker på at vi skal gifte oss litt av den grunn, men også for at vi vil det. Men jeg blir ikke klok på alle sidene jeg leser på internett. Noen sier noe og andre sier noe annet. I tillegg så kjenner jeg en del par som va i samme situasjon og som ikke hadde problemer i det hele tatt. Jeg lurer på om noen vet noe om dette som de vil dele med meg? Erfaringer de har eller noen de kjenner? I tillegg vil jeg gjerne ha litt råd og tips om det å være gift med "en utlending" om noen har erfaring med det Det er ihvertfall helt sikkert at jeg vil være sammen med han. Vi har det utrolig fint sammen og jeg tenker jeg må lete lenge for å finne en som i det hele tatt kommer i nærheten av hans personlighet
Pastor Knut Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 (endret) Jeg har vært i Mexico et år og ble hodestups forelsket i verdens kjekkeste mann der borte. Vi har nå bodd sammen i 9 måneder, men så måtte jeg hjem til norge igjen. Vi har veldig lyst til å fortsette å være sammen og helst også bo sammen her i Norge. Her kommer det selvfølgelig en del problemer inn i bildet. Hvordan skal han få oppholdstillatelse? Vi tenker på at vi skal gifte oss litt av den grunn, men også for at vi vil det. Men jeg blir ikke klok på alle sidene jeg leser på internett. Noen sier noe og andre sier noe annet. I tillegg så kjenner jeg en del par som va i samme situasjon og som ikke hadde problemer i det hele tatt. Jeg lurer på om noen vet noe om dette som de vil dele med meg? Erfaringer de har eller noen de kjenner? I tillegg vil jeg gjerne ha litt råd og tips om det å være gift med "en utlending" om noen har erfaring med det Det er ihvertfall helt sikkert at jeg vil være sammen med han. Vi har det utrolig fint sammen og jeg tenker jeg må lete lenge for å finne en som i det hele tatt kommer i nærheten av hans personlighet Det er vanligvis ingen problemer å gifte seg med en utlending - bare papirene og pass er i orden og den du skal gifte deg med har lovlig opphold her i landet dagen dere velger for bryllup (hvis dere velger å gifte dere i Norge - lovlig opphold kan f.eks. være turistvisum hvis visum kreves). Men for at du skal få helt riktige svar, da anbefaler jeg deg at du tar en telefon til folkeregisteret der du bor. Det er folkeregistermyndigheten som har ansvar for å prøve om vilkårene for ekteskapet er gyldige. Er de det, da får du en prøvingsattest som du tar med til vigsler. Og så kan dere gifte dere. Får du ikke gyldig prøvingsattest (altså med negative anmerkninger eller det kan være problemer med legitimasjon (f.eks. mangel av pass)), da går det ikke å gifte seg her i landet. Men dette vil folkeregisteret gi gode svar på. Endret 18. juni 2009 av Pastor Knut
Vivil Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2009 Takk for svar! Det var igrunn dette jeg har kommet fram til også. Men betyr ekteskapsinngåelse automatisk at han får oppholdstillatelse i Norge? Har lest om flere eksempler hvor utlendinger må jobbe så og så mye for å kunne bo i Norge selv om de er gift og har barn. Er nok mange regler og det varierer nok litt fra hvilke land man kommer fra. Det vi har planer om å søke på er forlovedetillatelse (besøk for å gifte seg i norge) men om søknaden tar mange måneder å behandle er det kanskje like greit å gifte seg mens han er her på turistvisum (3 mnd).
twinklestar Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Hei! Jeg skal gifte meg med en utlending og sendte mail til skatteetaten. Han jeg skal gifte meg med har ikke noe problem med visum, saa du maa nok soke om turistvisum eller noe, som nevnt over. Jeg fikk folgende svar fra skatteetaten: Alle som vil gifte seg i Norge må ha lovlig opphold i landet. Informasjon om oppholdstillatelse finner du på UDIs nettsider. Når formålet med oppholdet i Norge er å gifte seg, kan man søke om 'forlovedetillatelse'. 'Forlovedetillatelse' er en midlertidig oppholdstillatelse på seks måneder. Søknaden må som hovedregel sendes fra hjemlandet til søkeren. Les mer om 'forlovedetillatelse' her. Utenlandske statsborgere må på lik linje med norske statsborgere fylle ut 'Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene' (Q-150) eller 'Erklæring fra partene før prøving av vilkårene for ekteskapet' (Q-268). I tillegg skal forlovere eller vitner fylle ut 'Forlovererklæring' (Q-151) eller 'Vitneerklæring-partnerskap' (Q-269). Alle skjema ligger her . Utenlandske statsborgere må i tillegg ha 'Attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett'. Denne attesten får man fra myndighetene i hjemlandet, og den skal vise at det ikke er noe som hindrer en fra å gifte seg i Norge. På engelsk heter attesten 'Certificate of no impediment to marriage'. Alle skjema og attester skal leveres til folkeregisteret på skattekontoret . Se også Norge.no sin temaside om ekteskap . Haaper dette var til hjelp! Lykke til!
twinklestar Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 min kommende mann fikk "certificate of no impediment to marriage" fra sitt lands ambassade i norge. Maatte sende inn fodselsattesten og skrive et brev om det han onsket. Saa kan kanskje vaere til hjelp aa kontakte den meksikanske ambassaden i norge ogsaa
lilleGrethe Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jeg slenger meg på denne jeg. Forloveden kommer fra Nederland, så ikke noe problem med oppholdstillatelse, men vi må vel også ordne denne attesten fra Nederland.
Vivil Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2009 Takk for alle svar Jeg har funnet ut litt mer nå og det som ihvertfall er sikkert er at personen du vil gifte deg med må ha lovlig oppholdstillatelse i norge når dere gifter dere. F.eks. turistvisum o.l. Men for at han ska få bo i norge sammen med deg "for alltid" på man søke om familieinnvandring. Denne søknaden tar lang tidl ofte opp til et år! Og om man har giftet seg i norge på turistvisum må han reise tilbake til sitt hjemland mens søknaden om familieinnvandring behandles! Dette er skikkelig kjipt da :/ Men om man får forlovelsestillatelse og gifter seg innen den tillaltelsen går ut, kan mannen din bo i norge mens søknaden om familieinnvandring behandles eneste problemet her er at det ser ut til at forlovelsestillatelsen også tar laang tid å behandle Håper det finnes en løsning som går litt fortere. Jeg har ikke lyst til å bo borte fra forloveden min i over 1 år..
GodsChild Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Vil tenke meg at du finner veldig mye info, tips og raad paa denne siden ogsaa http://www.freeforum101.com/kulturkollisjon/
Vivil Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2009 Tusentakk for tips! Den siden hjalp veldig
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Jeg har vært i Mexico et år og ble hodestups forelsket i verdens kjekkeste mann der borte. Vi har nå bodd sammen i 9 måneder, men så måtte jeg hjem til norge igjen. Vi har veldig lyst til å fortsette å være sammen og helst også bo sammen her i Norge. Her kommer det selvfølgelig en del problemer inn i bildet. Hvordan skal han få oppholdstillatelse? Vi tenker på at vi skal gifte oss litt av den grunn, men også for at vi vil det. Men jeg blir ikke klok på alle sidene jeg leser på internett. Noen sier noe og andre sier noe annet. I tillegg så kjenner jeg en del par som va i samme situasjon og som ikke hadde problemer i det hele tatt. Jeg lurer på om noen vet noe om dette som de vil dele med meg? Erfaringer de har eller noen de kjenner? I tillegg vil jeg gjerne ha litt råd og tips om det å være gift med "en utlending" om noen har erfaring med det Det er ihvertfall helt sikkert at jeg vil være sammen med han. Vi har det utrolig fint sammen og jeg tenker jeg må lete lenge for å finne en som i det hele tatt kommer i nærheten av hans personlighet Du må ha nok inntekt til at dere kn forsørge dere begge to.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Du må ha nok inntekt til at dere kn forsørge dere begge to. Tror det er 220000 brutto i året. (Også for fjoråret)
NoAngel Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 hei jeg gifter meg med en fra wales nå snart. det har vært en lang papir reise !! venter fortsatt på papirene fra ambassaden. skal ringe dem i mårra. orker ikke skrive så masse, har fryktelig vondt i hodet, så sofan kaller. men slenger meg innpå med flere erfaringer i mårra
lilleGrethe Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Dere som gifter dere med en Europeer: hvorfor er det så mye papirarbeid? Jeg trodde man automatisk fikk oppholdstillatelse hvis man er EU-borger pga EØS-avtalen? Ellers er det vel bare papirer som bekrefter at han ikke har vært gift før osv? Var det vanskelig å skaffe det? Må vel begynne på det snart, da...
maria_lena Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 hehe, lilleGrethe, det er INGENting som er automatisk når det gjelder oppholdstillatelse her i Norge selv om man er fra EU/EØS. Enkelte typer tillatelser er det vært vanskligere å få for de som er fra Europa enn for de som kommer hit fra andre steder i verden. men fra januar 2010 blir loven endret og da blir det virkelig enklere for EØS borgere bosette seg. Blant annet faller kravet om penger og bosted bort når en norsk satsborger gifter seg med europeer. Man må imidlertid ha lovlig opphold før man gifter seg. Det er jeg forsåvidt glad for- jeg ville aldri giftet meg fordi jeg måtte ha tillatelse for å bli her.
maria_lena Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 Ellers er det vel bare papirer som bekrefter at han ikke har vært gift før osv? Var det vanskelig å skaffe det? Må vel begynne på det snart, da... det må du ha, ja. jeg fant god informasjon ang. dette herhttp://www.norge.no/oss/#a8703 har noen av dere fått bestilt vielse i kirken eller i tinghuset selv om dere fortsatt venter på papirer? jeg trodde man måtte ha prøvingsattest før man kunne "booke" kirken eller tinghuset. men attesten for man jo ikke fra folkeregisteret før opphold og "bevis at man ikke er gift fra før"- er i orden
Gjest Lea Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Dere som gifter dere med en Europeer: hvorfor er det så mye papirarbeid? Jeg trodde man automatisk fikk oppholdstillatelse hvis man er EU-borger pga EØS-avtalen? Ellers er det vel bare papirer som bekrefter at han ikke har vært gift før osv? Var det vanskelig å skaffe det? Må vel begynne på det snart, da... Det er nok litt forskjellig alt ettersom personen har oppholdstillatelse allerede, bor i Norge eller utlandet osv. Jeg gifter meg med en EU - borger, men han har hatt oppholdstillatelse og arbeidet i Norge i flere år. Han behøver bare at oppholdstillatelsen er i orden og et certificate of no impediment to marriage, som nevnt lenger over her. I tillegg til de vanlige norske skjemaene. Men han har altså lovlig opphold i Norge uten meg, så det er ikke tale om noen forsørgelseskrav eller noe sånt fordi han ikke søker opphold pga ekteskap men pga arbeid. det må du ha, ja. jeg fant god informasjon ang. dette herhttp://www.norge.no/oss/#a8703 har noen av dere fått bestilt vielse i kirken eller i tinghuset selv om dere fortsatt venter på papirer? jeg trodde man måtte ha prøvingsattest før man kunne "booke" kirken eller tinghuset. men attesten for man jo ikke fra folkeregisteret før opphold og "bevis at man ikke er gift fra før"- er i orden Kirken fikk vi bestilt til neste sommer allerede i vår. Jeg vet at det er praksis i noen tinghus at de ikke vil bekrefte dato for vigsel dersom ikke papirene er i orden og kommet inn til dem.
NoAngel Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 jeg fikk beskjed om at vi kunne gifte oss i norge så lenge han bare har vært her 2 mnd når vi gifter oss, altså, han må en tur til sverige først ... da var det lovlig opphold. noen som vet mer om dette? håper det stemmer
maria_lena Skrevet 17. november 2009 #18 Skrevet 17. november 2009 svensk er jo netsen norsk , hehe... han er nordisk statsborger, egene regler der...
NoAngel Skrevet 17. november 2009 #19 Skrevet 17. november 2009 han er britisk, men holder at han reiser til sverige. så lenge han er ute av landet og reiser tilbake
lilleGrethe Skrevet 19. november 2009 #20 Skrevet 19. november 2009 (endret) Hvis du er EØS-borger selv kan du imidlertid oppholde seg i Norge uten tillatelse i inntil tre måneder, eller i inntil seks måneder dersom man søker arbeid. Det er anledning til å inngå ekteskap under et slikt opphold. Fra UDI's hjemmesider Spørsmålet er da hvor lenge man må være i utlandet for å begynne en ny tre-mnd periode. Endret 19. november 2009 av lilleGrethe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå