Gå til innhold

Eventyrbøker for barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva syns dere om vold i barnebøker, for eksempel eventyr hvor helten stikker en dolk i magen på skurken, og lignende?

Hva ville dere synes om åtteåringen deres hadde vært på skole/sfo og det var blitt lest sånne eventyr? Ville det være ok, litt på kanten eller forkastelig?

Hilsen en som jobber med barn, som er usikker på hva som egner seg som høytlesningsmateriale.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vold i barnebøker er definitivt ikke ok. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det heller. Knivstikking er slettes ikke noe man skal bruke som underholdning for barn.

Skrevet

Husk nå at bøker ikke lager bilder i hodet på barn på samme måte som film. En god del av Astrid Lindgrens bøker inneholder bl. a vold på den måten du beskriver. Norske folkeeventyr og forresten . Barnebøker må jo ha litt spenning og om ungene skal bli ispirert til å lese, iallefall når de kommer opp i 7-8 års alderen. jeg har en gutt på 8 og han og jeg har sammen lest alle Harry Potter bøkene, ingen problem. Men det betyr ikke at han får se alle filmene !!!

Hva slags bøker tenker du på da ?

Og mener du alle barnebøker bare må være snille og uskyldige ?

bare spørsmål fra min side .

Gjest Gjest
Skrevet

Alt trenger ikke være uskyldig, nei.

Men ting som "helten knivstikker skurken" er IKKE ok. At "helten" i det store og det hele utfører grove voldshandlinger er ikke ok. Det gir inntrykk av at dette er ok å gjøre, og det er det ikke. Mer uskyldige ting som forekommer i Lindgrens bøker er ok. Men å fremstille knivstikking, som er livsfarlig, som en heltemodig handling, er ikke ok. Det er ikke lenge siden en niåring hadde med seg kniv på skolen og det endte med at en annen elev ble skadet.

Skrevet

men vi har vel alle blitt fortalt norske folkeeventyr der helten hugger hodet av trollet . Og å hugge hodet av noen må vel betegnes som ganske farlig. Det er ikke så mange av oss som går ut å gjør det

Gjest Gjest
Skrevet
men vi har vel alle blitt fortalt norske folkeeventyr der helten hugger hodet av trollet . Og å hugge hodet av noen må vel betegnes som ganske farlig. Det er ikke så mange av oss som går ut å gjør det

Joda, men det er folkeeventyr, og troll. Det er ok. Troll er ikke andre mennesker, og forhåpentligvis vet barna at troll ikke finnes. Det er ganske stor forskjell på at helten knivstikker et menneske, og at en i et eventyr hugger hodet av et troll.

Skrevet

En annen ting er sensur av bøker, jeg jobbet for noen år siden på en skole på sørlandet (bibelbeltet) og skulle lese for en 6. klasse "Pelle og proffen døden på oslo S" den var med i pensum. Jeg fikk da beskjed av rektor om å sensurere vekk alle banne ord og skummel slang !!!!!

Himmel og hav!!! I Pelle og Proffen ?

Jeg ga beskjed om at jeg anså Ambjørnsen som en langt bedre forfatter en meg og enten leste jeg boka som den var eller ikke i det hele tatt.

Det endte med at jeg leste boka som den var.

Skrevet
Joda, men det er folkeeventyr, og troll. Det er ok. Troll er ikke andre mennesker, og forhåpentligvis vet barna at troll ikke finnes. Det er ganske stor forskjell på at helten knivstikker et menneske, og at en i et eventyr hugger hodet av et troll.

Ja er enig i det

Men hvor mange barnebøker fins det da der helten stikker ned tilfeldig forbipasserene som ikke er fremstilt som monster el. "troll"

Kan ikke si jeg har vært borti noen .

Da er vi vel mer over på ungdomsbøker . Eller hva ?

Regner med at ts her lurte på en spesifikk bok, kanskje det hadde hjulpet oss dersom vi vite hvilken bok det er snakk om ?

Skrevet

Ja, den setningen jeg tok med i startinnlegget var fra et eventyr. I eventyrene er det jo ofte sånn at helten tar livet av skurken. Det avsnittet jeg tenker på, er egentlig slik:

Trollmannen nærmet seg Aladdin med hånden på en dolk som han hadde gjemt under klærne, men Aladdin holdt godt øye med ham, og da han var nær nok, stakk han sin egen dolk i livet på ham.

Har noen noen forslag til hvordan man kunne skrive om dette avnittet på en måte slik at Aladdin "ble kvitt" Trollmannen, men uten vold eller drap? Jeg syns asiatiske eventyr ofte er veldig fine, og det er virkelig noe jeg kunne tenke meg å lese for barna. Men jeg vil helst unngå å lese noe som ikke alle syns er ok!

Skrevet
Ja, den setningen jeg tok med i startinnlegget var fra et eventyr. I eventyrene er det jo ofte sånn at helten tar livet av skurken. Det avsnittet jeg tenker på, er egentlig slik:

Trollmannen nærmet seg Aladdin med hånden på en dolk som han hadde gjemt under klærne, men Aladdin holdt godt øye med ham, og da han var nær nok, stakk han sin egen dolk i livet på ham.

Har noen noen forslag til hvordan man kunne skrive om dette avnittet på en måte slik at Aladdin "ble kvitt" Trollmannen, men uten vold eller drap? Jeg syns asiatiske eventyr ofte er veldig fine, og det er virkelig noe jeg kunne tenke meg å lese for barna. Men jeg vil helst unngå å lese noe som ikke alle syns er ok!

nei, jeg synes ikke du skulle omskrive dette !

Du skrev at det var 8 åringer det var snakk om, hvorfor tror du ikke de ville forså dette . Det er jo enten aladdin eller trollmannen. De fleste vil jo da holde med aladinn,

og i dette tilfellet er det ikke noen forskjell på trollene i de norske eventyrene og trollmannen (djinnen ) som ofte går igjen i de arabiske .

(om de ikke er som min datter som gråt hver gang hun så "løvenes konge" når scar ble drept !!! hyyyyl, daaaakar scar han fikk ikke bli konge )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns forsåvidt det er veldig fint at datteren din også viste at hun var i stand til å føle empati med Scar også jeg da=)

Men til saken.. Jeg er ikke helt sikker jeg altså. Om det hadde vært mitt barn ville jeg vel kanskje ikke syns det var så ille, men man vet jo aldri hva andre foreldre mener, og det hadde vært veldig dumt om jeg skulle støte noen også. Hva syns dere som i utgangspunktet var imot det? Har dere noen forslag til endringer man kunne gjøre?

Skrevet

ja, hun var sånn at hun hadde empati med alle hun, er vel sånn enda , nå er hun 15 da men må likevel se "løvenes konge " av og til .

Når det gjelder om noen foreldre kan bli støtt: Skal man ta fullt ut hensyn til det kan man vel ikke lese noen bøker i skole for man kjenner jo ikke alle foreldrenes utgangspunkt.

Det finnes f.eks. fremdeles foreldre i norge som syns at Pippi er en grusom bok som oppfordrer til løgner og dårlig oppførsel !!!!

JA det er faktisk sant, har hatt noen kontroverser med noen av dem.

Skrevet

Vi hadde og noen underlige opplevelser med noen foreldre som tilhørte en type indremisjon eller noe.

Dette var ifjor i min datter klasse.

De ville ikke at det skulle undervises i utviklingslære fordi de anså den som feil.

De mente visst at Jorden og menneskene ble skapt på 7 dager.

Heldigvis skar skolen igjen og sa at sånn er pensum, ferdig med det !!!

Gjest Gjest
Skrevet

nå er vel norske folkeeventyr fulle av vold mot vanlige folk også, kom akkurat på et norsk eventyr hvor kongen skjærer ørene av alle de som ikke får kongsdatra til å le eller noe slikt.

jeg tror de fleste barn skjønner at ikke dette skjer virkeligheten, kanskje fordi eventyret er for langt tilbake siden. Det kommer vel ann på om barnet kan relatere historien til egen hverdag eller ikke?

Gjest Elfrida
Skrevet

Gamle eventyr var vel ikke bare myntet på barn heller, men del av en generell fortellertradisjon.

Skrevet
Hva syns dere om vold i barnebøker, for eksempel eventyr hvor helten stikker en dolk i magen på skurken, og lignende?

Hva ville dere synes om åtteåringen deres hadde vært på skole/sfo og det var blitt lest sånne eventyr? Ville det være ok, litt på kanten eller forkastelig?

Hilsen en som jobber med barn, som er usikker på hva som egner seg som høytlesningsmateriale.

Da må du nok kutte ut de fleste norske folkeeventyr. Askeladden var foreksempel en passe umoralsk fyr, som først lurte et troll til å hjelpe seg med å hugge i skogen og så til å stikke kniven i seg selv, mens han faktisk var på middagsbesøk hos trollet.

Jeg tror ikke vold i eventyr er så skadelig når det kommer til stykket, jeg er førskolelærer og har skrevet oppgave om dette da jeg tok utdanning. Høgskolelærerne i norsk litteratur var helt enig med meg da jeg mente at vi ikke kunne ekskludere alt som inneholder vold. Jeg tror at å ta livet av noen troll i fantasien og til og med kan være sunt. Husk at helten alltid er mye mindre og forsvarsløs ennn de monstrene han slakter løs på og at barn vet forskjell på eventyr og virkelighet, - akkurat som de vet forskjell på når de er i lek og ikke er i lek.

Skrevet

I Barnehagen har barna hørt både Rødhette, Hans og Grethe , Jack og Bønnestengelen og Askeladden som kappåt med trollet, sistnevnte har de også sett på film flere ganger. Spesielt Rødhette og Hans og Grethe synes jeg er noen skikkelige grøssere, men jeg leser de som de er. Har sluttet å fundere på om barna har godt av å høre disse eventyrene. Eventyr har som regel en moral i seg som man kan diskutere litt etterpå om.

Det er forskjell på eventyr og andre filmer/historier myntet på mer voksent publikum.

Skrevet

Det verste er at eventyrene er jo "snille" i forhold til bibelhistoriene som ungene blir fortalt på skolen.. Om fedre som står klar til å drepe sønnen sin, Moses som blir lagt i en kurv i vannet og forlatt, om lam som blir drept og blodet smørt utover dørene, og soldater som hentet inn alle jødebarn for å drepe de, jesus som blir pisket og så hengt opp på et kors spikret gjennom håndflatene.. etc etc..

jeg tenkte jeg skulle gjøre en hederlig innsats å lese i en barnebok jeg har som inneholder bibelhistorier (vi er ikke kristne i hjemmet, så tenkte jeg skulle legge inn litt sånne bøker også for å legge inn litt vanlig "norsk kultur") men tok meg selv i sensurere så mye for å ikke skremme vannet av ungen før leggetid, at vi endte opp med ei disney bok i stedet.....

Husker også på barneskolen at vi ikke fikk lov av kristendomslæreren vår å lese en bokserie om ei ung kristen jente (elisabeth serien?? husker ikke helt navnet nå) fordi de var på kanten - men en film hvor de tydelig hamret nagler gjennom hendene på jesus med nærbilder.. det var en del av pensum....

Skrevet

Men det er forskjell på når det er helten som gjør noe slemt, og når det er skurken som gjør det, da..? Altså, i historien om Jesus og korset så er det jo "de slemme" som spikrer han opp, men i eventyret jeg siterte var det helten som dolket trollmannen. Men det med fedre som sto klare til å drepe sønnen sin, er et utrolig godt poeng!

Skrevet
Men det er forskjell på når det er helten som gjør noe slemt, og når det er skurken som gjør det, da..? Altså, i historien om Jesus og korset så er det jo "de slemme" som spikrer han opp, men i eventyret jeg siterte var det helten som dolket trollmannen. Men det med fedre som sto klare til å drepe sønnen sin, er et utrolig godt poeng!

Ja i prinsippet er jeg enig.. men følte alikevel at det er ganske brutalt å lese en historie høyt som handler om at noen stygge menn ville drepe alle guttebarna som var jøder feks.. og i det hele tatt fortelle historier om at noen spikrer noen til et kors er ganske brutalt uansett hvem som gjør det...

er vanskelig dilemma dette syns jeg.. for jeg syns det er litt ekkelt å skulle fortelle slike historier uansett - vanskelig å forklare når han spør hvorfor de er stygge med hverandre.. "fordi de ikke var helt enige om noe" - da blir det plutselig i teorien lov å gjøre hverandre vondt fordi de ikke er enige om noe?? ikke alltid så lett å skille mellom historie og virkelighet når barna tar det videre i tankene sine...

i eventyr hvor det er troll som får gjennomgå så føler jeg nesten det er lettere å skille fordi det er Troll som ikke finnes i det hele tatt, mens i bibelhistorier så er det mennesker alle sammen...

men syns også det er litt dumt å skulle skåne de for alt som er litt vondt også... blir jo å sy puter under armene på de det også.. men vanskelig å vite hvor grensen går noen ganger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...