Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har fundert lenge på dette med hva jeg vil bli. Tidligere har jeg tenkt på flygeleder, dyrlege, eiendomsmegler, politi (etterforsker, kripos ol.). Men jeg er så usikker. Jeg vil gjerne ha en jobb som jeg er interessert i, og hvor jeg kunne gjort en god jobb med tanke på ting jeg god i. Har skrevet en liten liste med hva jeg er interessert i, og et par ting som er mine sterke sider/dårlige sider/egenskaper. Jeg vet ikke om alle jobber som eksisterer, og jeg vet ikke nok om forskjellige jobber til å vite om jeg hadde passet. Håper derfor på litt hjelp fra dere :)

Interesser:

Dyr

Musikk

Reiser

Mennesker (adferd, tankegang ol.)

psykologi

Sminke, mote & styling

Magasiner (av typen Mag, Inside, Det Nye ol.)

Modellbransjen (Står modell nå og da selv.)

Foto (spesielt fashion. Liker også å ta bilder selv.)

Film

Tv-serier (av typen The Hills, Sex And The City ol.)

egenskaper:

- MÅ ha det noenlunde seriøst/profesjonellt på arbeidsplassen (kolleger, sjef, timelister ol.)

- Takler stress veldig fint

- Analyserer veldig mye

- Er flink til å gi råd

- Klarer ikke lyve (Da er vel selger og eiendomsmegler utelukket?

- Lærer fort om interessen er der

- Er glad i å skrive

- Gir meg aldri om jeg har tro på noe

- Har en utrolig stå-på vilje og utholdenhet håpet og troen er der

- Prøver alltid å se ting fra den andres side

- Kan være litt vimsete, men dette prøver jeg å gjøre noe med

- Er veldig forsåelsesfull

- Har sterke meninger og står for disse

- Er flink med både barn og dyr

Videoannonse
Annonse
Gjest minne
Skrevet

tja.. hva med en slags raadgiver ? du leser personligheter, du analyserer har god forstaelse, samtidig som du er god til argumentere hvis du har sterke meninger har man som oftest det. Jeg syns du hortes akkurat ut som meg. Jeg vil jobbe med mennesker og hvordan yte , for eksempel i bedrift, Human Resources og personell. Endringer innad organisasjon osv.

Skrevet
Heisann!

Har fundert lenge på dette med hva jeg vil bli. Tidligere har jeg tenkt på flygeleder, dyrlege, eiendomsmegler, politi (etterforsker, kripos ol.). Men jeg er så usikker. Jeg vil gjerne ha en jobb som jeg er interessert i, og hvor jeg kunne gjort en god jobb med tanke på ting jeg god i. Har skrevet en liten liste med hva jeg er interessert i, og et par ting som er mine sterke sider/dårlige sider/egenskaper. Jeg vet ikke om alle jobber som eksisterer, og jeg vet ikke nok om forskjellige jobber til å vite om jeg hadde passet. Håper derfor på litt hjelp fra dere :)

Interesser:

Dyr

Musikk

Reiser

psykologi

Sminke, mote & styling

Film

egenskaper:

- MÅ ha det noenlunde seriøst/profesjonellt på arbeidsplassen (kolleger, sjef, timelister ol.)

- Analyserer veldig mye

- Er flink til å gi råd

- Er glad i å skrive

Psykolog, jurist, advokat, Politi kanskje? :)

Skrevet
Heisann!

Interesser:

Dyr

Musikk

Reiser

psykologi

Sminke, mote & styling

Film

egenskaper:

- Analyserer veldig mye

- Er flink til å gi råd

- Er glad i å skrive

jeg tenker å kombinere denne akademiske interessen(evne til å argumentere/liker skriftlig fremstilling) samt din "menneske" interesse.

da tenker jeg jurist, noe personalrettet mastergrad(organisasjon/ledelse/hr++), psykolog.

jeg tror rene medisinske yrker kan kjede deg noe i lengden da det virker som om du har noen akademiske/skriftlige/meningsytrende interesser som du kanskje vil ha ut i jobben i kombinasjon med det menneskelige aspektet.

Skrevet
jeg tenker å kombinere denne akademiske interessen(evne til å argumentere/liker skriftlig fremstilling) samt din "menneske" interesse.

da tenker jeg jurist, noe personalrettet mastergrad(organisasjon/ledelse/hr++), psykolog.

jeg tror rene medisinske yrker kan kjede deg noe i lengden da det virker som om du har noen akademiske/skriftlige/meningsytrende interesser som du kanskje vil ha ut i jobben i kombinasjon med det menneskelige aspektet.

ville bare legge til at du har påfallende like personlige egenskaper som meg selv(bortsett fra at jeg tipper jeg er ti år eldre:P ), og jeg har valgt statsvitenskap/organisasjon og ledelse mastergrad. er ferdigutdannet og kjempefornøyd med valget:=)

fikk også anbefalt dette av en studieveileder, og jammen hadde hun rett :jepp:

jeg jobber også med en kombinasjon av det akademiske og det menneskelige, men rettet meg nok mer mot kommunikasjonsdelen/analytiske av det mennesklige.

selv er jeg veldig rotete i hodet synes jeg selv, men alle jeg har arbeidet for sier jeg er analytisk. så jeg tror ikke du trenger å jobbe alt for hardt med å strukturere hva som foregår inni hodet - det kan hende det er kreativitet vet du!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Lærer tror jeg ikke er noe for meg. I så fall måtte jeg ha vært lærer for 5-6 åringer, mens de enda er små og søte :)

Psykolog høres veldig spennende ut. Men jeg tenker som så at jeg hadde vært ofte trist pga. alt det vonde jeg hører om. Samtidig hadde det jo vært en kjempe deilig følelse å se at jeg hadde hjulpet mennesker gjennom disse vonde tingene.

Advokat eller jurist kunne kanskje vært noe. Eller journalist, men det ville da vært innenfor moteblader og ikke "vanlige" nyheter. :jepp:

Statsvitenskap? Hva går det ut på egentlig?

Skrevet
Tusen takk for svar!

Lærer tror jeg ikke er noe for meg. I så fall måtte jeg ha vært lærer for 5-6 åringer, mens de enda er små og søte :)

Psykolog høres veldig spennende ut. Men jeg tenker som så at jeg hadde vært ofte trist pga. alt det vonde jeg hører om. Samtidig hadde det jo vært en kjempe deilig følelse å se at jeg hadde hjulpet mennesker gjennom disse vonde tingene.

Advokat eller jurist kunne kanskje vært noe. Eller journalist, men det ville da vært innenfor moteblader og ikke "vanlige" nyheter. :jepp:

Statsvitenskap kan du lese om her:

http://www.statsvitenskap.uio.no/studier/O...svitenskap.html

Syns du skal bli jurist eller advokat jeg :) hehe

Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags fag liker du på skolen da?

Hvordan liker du å jobbe? I team eller selvstendig? Liker du konkrete oppgaver og å se resultater fort? Eller liker du mer langvarige prosesser? Er du en ledertype? En fagperson som er sterk faglig? Er du nysgjerrig og liker å finne ut av ting? Liker du å jobbe med relasjoner og mennesker? Liker du å se sammenhenger? Liker du fasitsvar ? rutine eller variasjon? Fast arbeidstid eller mye overtid ved behov? En jobb med mye ansvar som vil kunne påvirke fritida di?

Hva slags jobber har du prøvd til nå? Det hjelper ofte å prøve seg i arbeidslivet før man velger utdanning. Det gjorde ikke jeg, og jeg valgte først feil. Veldig mange studieveliedere og ansatte ved universitetene fokuserer etter min mening for lite på selve arbeidssituasjonen og arbeidsoppgavene.

Gjest Gjest
Skrevet

Du passer til design: bli ingeniør og då i tillegg fet lønn for det!!

Gjest statsviteren
Skrevet
Tusen takk for svar!

om du ikke liker vanlige nyheter så er statsvitenskap definitivt ikke noe for deg:=)

jeg stemmer jurist:=)

du synes kanskje mote er gøy nå, men husk at det så og si er umulig å få jobb innenfor dette - det er ekstremt vanskelig å komme inn på jourmalisthøgskolen - og husk at disse typer i og vil være i krise lenge pga finanskrise, nettovergang på blader/nyheter osv.

den beste måten å drepe hobbyene sine på er å få betalt for dem:=)

man må faktisk ikke jobbe med fritidsinteressene sine, det er jo en grunn til at ikke alle er musikere eller skuespillere:=)

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Redaktør i et moteblad?

Gjest Gjest
Skrevet

Bli sivilingeniør, de jobber med alt og kan brukes til alt. De jobber med alt fra industridesign, til grøftegraving, HMS, HR, business og politiske eksperter i store selskaper. Sivilingeniørene har tatt over rollene til andre yrkesgrupper, og de andre lar siv.ing.'ene gjøre det. Vet ikke hva som er verst...

Bli Siv.Ing. og bli steinrik!

Gjest Coarvi
Skrevet
Bli sivilingeniør, de jobber med alt og kan brukes til alt. De jobber med alt fra industridesign, til grøftegraving, HMS, HR, business og politiske eksperter i store selskaper. Sivilingeniørene har tatt over rollene til andre yrkesgrupper, og de andre lar siv.ing.'ene gjøre det. Vet ikke hva som er verst...

Bli Siv.Ing. og bli steinrik!

Jeg forstår meg virkelig ikke på denne KG-moten det har blitt å anbefale alle og enhver å bli siv.ing. Det virker ikke som om TS er særlig glad i realfag (regner med hun hadde nevnt det da), og et snev av interesse for realfag bør du virkelig ha skal du bli siv.ing.

Man kan ikke anbefale folk å bli noe bare fordi det er godt betalt og ferdig med det. Er møkklei alle disse "bli ingeniør!" svarene her inne som har herjet i flere år!

Skrevet
Heisann!

Interesser:

Dyr

Musikk

Reiser

psykologi

Sminke, mote & styling

Film

egenskaper:

- Analyserer veldig mye

- Er flink til å gi råd

- Er glad i å skrive

Hei:)

Tenkte med en gang på journalist.

Gjest Elin, ing.
Skrevet

Alt for få jenter i Norge har forstått at det er enkelt å bli ingeniør, valgmulighetene er mange (design, mote, industri, bedrifter, saksbehandlere; alt mulig rart). Ingeniører får alltid fet lønn uansett om de jobber i kommunen eller i stort multinasjonalt selskap: og studiet tar bare 3 år og det sklir du rett gjennom på ;-)

Valgmulighetene dine er da enorme som ingeniør. Ta det som NKI nettstudie, om du ikke liker å være gjengmedlem i høgskola.

Gjest Coarvi
Skrevet
Alt for få jenter i Norge har forstått at det er enkelt å bli ingeniør, valgmulighetene er mange (design, mote, industri, bedrifter, saksbehandlere; alt mulig rart). Ingeniører får alltid fet lønn uansett om de jobber i kommunen eller i stort multinasjonalt selskap: og studiet tar bare 3 år og det sklir du rett gjennom på ;-)

Valgmulighetene dine er da enorme som ingeniør. Ta det som NKI nettstudie, om du ikke liker å være gjengmedlem i høgskola.

Som jeg prøve å nevne litt tidligere (men som mange ingeniører tydeligvis er for tette i hodet til å forstå) er at man bør ha en viss interesse for realfag skal man studere til ingeniør.

DU skryter kanskje av lønna, men det finnes et hav av ingeniører der ute som gjør det helt motsatte (de henger gjerne på diskusjon.no :ler: ).

At det er enkelt er det mange ingeniører som er uenige i. Men klart, her har nok studiested mye å si. Tror det er mange NTNU-studenter som vil si at det er laaangt fra enkelt (både å komme inn, og å gjennomføre).

Hvordan man kan jobbe innen mote som ingeniør er jeg også veldig spent på...

For all del, ingeniør er en flott utdanning, jeg har vurdert det selv (pga min store interesse for matte), men det er helt klart noe som IKKE passer alle, og det finnes mange misfornøyde ingeniører også. Ingen vits i få prøve å få det til å fremstå som et rosenrødt yrke, når det faktisk ikke er det.

• 2 år senere...
Skrevet

bli statsminister

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...