Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Vi har leid et stort, flott og ikke minst dyrt sted til bryllupet vårt. Det blir 3-retters gourmet-mat, og bryllupet blir FLOTT. Alle vet hva slags type bryllup det er. Vi skrev ikke antrekk i invitasjonene fordi jeg ikke ville pålegge noen å ha på seg det ene eller det andre. De fleste har imidlertid fortalt oss hva de skal ha på seg. Min familie kjører mørk dress eller smoking (lang kjole på damene), mens mannens familie har sagt litt forskjellig. De fleste der også smoking, men svigermor hadde kjøpt en pen kjole som var ikke sånn veldig pynta sa hun. Altså ikke galla eller smoking-stil. Også skal en del av mannens familie ha bunad. Jeg begynner å tenke at man muligens burde oppgitt antrekk allikevel fordi det skurrer litt for meg med bunad, men det er vel ikke så nøye eller? Tenkte også på dette med at de fleste kjører smoking, mens svigermor da kjører "Pent". Håper ikke hun synes det er kjipt når hun ser hva de andre har på seg da. Hva tenker dere? Er et stort og ganske formelt bryllup, men jeg personlig er ikke så nøye på dette med antrekk altså.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Når du lager en tråd om hva gjestene kommer til å ha på seg, så synes jeg det virker som du er nøye med antrekket, jo Bunad i bryllup er da helt vanlig? Jeg har alltid på meg bunad i bryllup, jeg. Det har aldri vært et problem, mange av de andre gjestene har også gått med bryllup. (Og nei, jeg bor ikke i bygdenorge, jeg bor i Bergen). Svigermoren din er sikkert klar over at mange kommer til å stille stivpyntet. Men hun liker gjerne ikke å være stivpyntet, og er mer komfortabel med litt mer avslappet stil. Om du skal henge deg opp i hva gjestene dine har på seg, så burde du virkelig ha skrevet noe om antrekket. Når du ikke skriver noe, så må du også tåle at folk kler seg slik de har lyst. Og ER det virkelig noe problem hva gjestene har på seg?? Ødelegger det bryllupet ditt om gjestenes antrekk kræsjer, og noen stiller i smoking mens andre går i bunad?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Bunad kan brukse når det er galla, så det er i hvert fall fint nok! Jeg kan fortelle deg at da dagen kommer så er du ikke så opptatt av hva gjestene har på seg, og det kan ikke (bør ikke i hvert fall) ødelegge dagen deres.
MellonCollie Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Når du lager en tråd om hva gjestene kommer til å ha på seg, så synes jeg det virker som du er nøye med antrekket, jo Helt enig i denne. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor det er så viktig for enkelte bruder hva gjestene har på seg? :klø: Det viktigste er vel at gjestene koser seg den dagen! Når man har en bunad som man har betalt så mange tusen kroner for, så er jo bryllup en festanledning til å bruke denne. Jeg hadde følt mer på det om gjestene skulle presses til å måtte kjøpe seg ny gallakjole, i tillegg til at de skal ha gave til brudeparet, kanskje reise og overnatting osv... Det som avgjør om et bryllup blir FLOTT eller ikke, er ikke rammen dere har lagt rundt. Men at gjestene kan føle seg bekvemme i det de har på seg og situasjonen de er i, og ikke føler at de er statister i deres bryllup. Det er nok mer avgjørende.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Godt å høre at bunad er vanlig! Jeg har ikke sett det i bryllup før, skjønner dere:) Stresser ikke så fælt med antrekk jeg, bare lurer litt. Men da er jo alt ok.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 jeg asynes bunad er et vakkert plagg,min forlover skal ha på seg bunad under vielsen og bytter til noe lettere på kvelden etter midag,det er vanlig her oppe i midt norge i allefall...hvorfor ikke bruke et plagg man har kostet på flere tusen kroner,den skal jo ikke henge i skapet heller...jeg regner med at halvparten av min familie dukke opp i bunad...og det er mer en nok godt nok.. for min del....,hørte om et bryllup i sørnorge der bunad ikke var pent nok å der måtte de ut å kjøpe nye ballkjoler bortkasta ja spør du meg ,det er jo ikke meningen at man skal bli ruinert for å gå bryllup heller....
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Godt å høre at bunad er vanlig! Jeg har ikke sett det i bryllup før, skjønner dere:) Stresser ikke så fælt med antrekk jeg, bare lurer litt. Men da er jo alt ok. Hva er det du lurer på? Du tenker jo på det, såpass at du lager en tråd på KG om det. Er du redd folk ikke skal passe inn i det flotte bryllupet deres? Hva er det som gjør at du i det hele tatt tenker på folks antrekk?
Gjest KateW Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Galla Fint nok?
Gjest Miley Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Ganske morsomt at du synes gallaantrekk ikke er pent nok
Gjest Elfrida Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Galla"Det skal alltid brukes hvite hansker. Lakksko skal benyttes hvis tilstelningen begynner klokken 18:00 eller senere og utendørs skal man bære flosshatt." Herlig artikkel.
Gjest D-shol Skrevet 18. juni 2009 #12 Skrevet 18. juni 2009 (endret) Godt å høre at bunad er vanlig! Jeg har ikke sett det i bryllup før, skjønner dere:) Stresser ikke så fælt med antrekk jeg, bare lurer litt. Men da er jo alt ok. Jeg er nesten lei av bunad jeg, for i min familie har vi alltid bunad alle sammen i store begivenheter. Det er jo faktisk det peneste antrekket man kan ha (etter brudekjole ) Øverst på listen, liksom. Det er svært få "vanlige folk" (altså minus kongelige, millionærer og superkjendiser) som har antrekk som er dyrere enn en bunad. Endret 18. juni 2009 av D-shol
mjau-mjau Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Bunad er absolutt fint nok!! Finnes ikke noe finere spør du meg, og jeg mener at man ikke kan forvente at alle løper å kjøper seg gallaantrekk for å gå i ett bryllup.. Hadde det vært viktig hva folk skulle ha på seg så burde du ha skrevet det i invitasjonene...
Solstrålejenta Skrevet 18. juni 2009 #14 Skrevet 18. juni 2009 Bunad er absolutt fint nok. Ønsket man at alle skulle kle seg etter dresskoden smoking, så ville jeg ha skrevet det i invitasjonen. Jeg synes ikke er det opplagt overhode at man skal komme i den dresskoden så lenge det ikke står bemerket noe sted. Men man skal selvfølgelig komme pent kledd uansett... Det er ytterst sjeldent man opplever at folk ikke pynter seg til bryllup -det at det er litt variasjon i akkurat hvor mye man pynter seg synes egentlig ikke jeg personelig at gjør noe...
Jade Skrevet 21. juni 2009 #15 Skrevet 21. juni 2009 Så lenge ingen tropper opp i helsetrøye eller dongeri, så tviler jeg på at noen reagerer på at noen har "finere" kjole/dress enn andre. Er det nøye med hva folk har på seg, så får man skrive det i invitasjonen, eller la være å ha gjester. Vi skrev ikke kleskode i innbydelsen. I vår familie, så kler folk seg i penkjolen/dressen/bunaden de har. Og de som har lyst til det, kjøper nytt.
Eplefe Skrevet 22. juni 2009 #16 Skrevet 22. juni 2009 Du får be alle jentene som å bruke bunadskrone om du ikke synes bunad er fint nok. Skjønt, da blir det nok litt forvirring om hvem som skal gifte seg, da bunadskrone strengt tatt kun skal brukes når man skal gifte seg...
Gjest SmallTalk Skrevet 22. juni 2009 #17 Skrevet 22. juni 2009 Bunad er jo fint nok for galla på slottet, og da burde det ihvertfall være fint nok i et bryllup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå